printlogo


کد خبر: 280638تاریخ: 1403/1/28 00:00
جلسه شورای امنیت درباره پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی با شکست تل‌آویو پایان یافت
شب انزوا
در نشست اضطراری سازمان ملل حتی بیانیه محکومیت هم توسط اعضای شورای امنیت صادر نشد

گروه بین‌الملل: جلسه یکشنبه شب شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله موشکی و پهپادی ایران به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی به صحنه جدل و رویارویی تمام‌عیار 2 بلوک غرب و شرق تبدیل شد و در انتهای جلسه هم اسرائیل و آمریکا به مقصود خود برای منزوی‌سازی تهران دست نیافتند و جلسه بدون هیچ قطعنامه و سندی پایان یافت. 
دومین شکست اسرائیل در یک هفته اخیر این بار در صحنه دیپلماسی رقم خورد. نخستین باخت رژیم صهیونیستی در میدان نبرد رخ داد و تهران با حمله موشکی و پهپادی به مراکز نظامی اسرائیل قدرت نظامی این رژیم را به چالش کشید. در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله موشکی و پهپادی ایران به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی، کار به جایی رسید که حتی نماینده این رژیم شروع به مظلوم‌نمایی همراه با چاشنی تحریک مسلمانان کرد! نماینده رژیم صهیونیستی با نشان دادن تصاویر حمله موشکی ایران به مراکز نظامی رژیم صهیونیستی که موشک‌ها از بالای آسمان قدس شریف می‌گذرد، گفت ایران به مراکز مقدس اسلامی حمله کرده است! نوبت که به «گیلعاد اردان» سفیر و نماینده اسرائیل در سازمان ملل در نشست شورای امنیت رسید، اعتراف کرد: حمله مستقیم ایران به اسرائیل در نوع خود نخستین بود و در عین حال مدعی شد جهان پس از حمله ایران شاهد تنش بی‌سابقه‌ای است.  نماینده اسرائیل در سازمان ملل که بسیار عصبانی بود، مدعی شد مقامات جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای صلح جهانی هستند و گفت: ایران با شلیک صدها موشک و پهپاد بیش از ۷۰۰ تن مواد منفجره و بمب به سمت خاک اسرائیل شلیک کرده است.  ‌سفیر اسرائیل مدعی شد حمله ایران تهدیدی برای مسجدالاقصی و مسلمانان بود و همچون همیشه با انجام حرکاتی در جهت فضاسازی و تحت تاثیر قرار دادن جلسات شورای امنیت، ویدئویی از پرواز موشک‌های ایران بر فراز مسجدالاقصی نشان داد و صفحه نمایشگر خود را حتی به سمت سفیر ایران گرفت. وی سپس با اشاره به حوادثی همچون آرامکوی عربستان، آرژانتین و توقیف کشتی مرتبط با اسرائیل در روزهای اخیر و ناآرامی‌های ایران، ادعاهای ضد ایرانی خود علیه جمهوری اسلامی را تکرار و تهران را متهم به نقض قوانین بین‌المللی کرد، در حالی ‌که خود این رژیم تنها در یک مورد، ۶ ماه است با بمباران مداوم  غزه، تمام قوانین بین‌المللی را نقض کرده و زیر پا گذاشته است. 
‌سفیر رژیم اسرائیل مدعی شد: ‌«امروز ماسک ایران افتاد. این کشور خود را به عنوان عامل بی‌ثباتی منطقه معرفی کرد. تنها راه، محکوم کردن ایران و مقابله با آن است». 
دیپلمات اسرائیلی در حالی که این رژیم خود مجهز به کلاهک‌های هسته‌ای است، پاسخ ایران را به موضوع هسته‌ای ایران مرتبط کرد و مدعی شد: «تصور کنید ایران به سلاح هسته‌ای هم دست یابد. همه می‌دانیم ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم است». 
صحبت‌های نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل همراه با چاشنی ترس و تحریک بود تا بتواند عواطف کشورهای اسلامی را همراه خود کند که ناموفق بود. البته این جلسه به صحنه رویارویی نمایندگان غرب و شرق هم مبدل شد. نماینده آمریکا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره پاسخ ایران به اسرائیل مدعی شد: قویا حملات ایران به اسرائیل را محکوم می‌کنیم. این عملیات تهدیدی برای اسرائیل و کشورهایی مثل اردن و عراق بود. ایرانی‌ها با مسلح‌ کردن حزب‌الله ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت هستند. ایران به روسیه پهپاد داده و قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. ایران برخی شناورها را در خلیج‌فارس توقیف کرده است. ایرانی‌ها حمله 7 اکتبر را محکوم نکردند. حمله ایران برخلاف صلح بین‌المللی بود. در روزهای آتی اقدام‌هایی را برای پاسخگو‌ کردن ایران انجام می‌دهیم. 
در ادامه واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره پاسخ ایران به اسرائیل و در جواب طرف آمریکایی گفت: زمانی که کنسولگری ایران در سوریه بمباران شد ما هشدار دادیم و این موضوع در شورای امنیت محکوم نشد. اگر این مکان یک ساختمان دیپلماتیک غربی بود، اوضاع کلا فرق می‌کرد. اتفاقی که رخ داد نتیجه عدم اقدام شورا در پاسخ به حمله اسرائیل بود. آنچه امروز در شورای امنیت شاهد آن هستیم، نمایش ریاکاری و استانداردهای دوگانه و شرم آور است. 
رابرت وود، نماینده آمریکا در شورای امنیت دوباره اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد و گفت:  ایران از تعهدات بین‌المللی خود شانه خالی می‌کند. ایران با تسلیح نیروهای نیابتی باعث ناامنی منطقه می‌شود. ایران پهپادهایی را در اختیار روسیه قرار داده است که ناقض قوانین بین‌المللی است. 
نماینده روسیه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره پاسخ ایران به اسرائیل گفت: ما هشدار دادیم باید یک موضع واحد درباره حمله اسرائیل داشته باشیم اما این اتفاق رخ نداد. آمریکا، انگلیس و فرانسه حاضر نشدند بیانیه‌ای علیه اسرائیل صادر شود. اگر سفارت یک کشور غربی هدف قرار می‌گرفت بلافاصله موج محکومیت رخ می‌داد. وقتی پای یک کشور دیگر وسط می‌آید، واکنش کشورهای غربی متفاوت می‌شود. 
نمایندگان فرانسه، سوییس و انگلیس هم در اقدامی همراستا با آمریکا حمله ایران به مراکز نظامی اسرائیل را محکوم کردند. در ادامه عمار بن جامع، نماینده الجزایر در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره پاسخ ایران به اسرائیل گفت: نسبت به سیاست دوگانه (آمریکا) هشدار می‌دهیم. سیاست‌ها باید برای همه یکسان باشد. نمی‌شود اول به خاک یک کشور حمله شود و با آرامش برخورد کنیم و وقتی پاسخ دادند، نوع دیگر رفتار کنیم. وی تصریح کرد:  ما بر سر دوراهی قرار داریم؛ یا باید قوانین بین‌المللی را رعایت  کنیم یا وارد هرج و مرج شویم. هرگونه حمله به رفح کاملا غیرقابل قبول است و باید از آن اجتناب کرد. 
نماینده الجزایر در سازمان ملل ادامه داد: صلح و امنیت با توانمند کردن مردم فلسطین برای استفاده از حقوق خود حاصل می‌شود. خاورمیانه شرایط حساسی را پشت سر می‌گذارد که همه را ملزم به پیروی از  قوانین بین‌المللی می‌کند. 
واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در نشست اضطراری شورای امنیت گفت: دبیرکل سازمان ملل حمله ایران را بلافاصله محکوم کرد اما درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران چنین واکنشی نداشت. این رویکرد درست نیست. 
سفیر روسیه در سازمان ملل افزود: ما در نشست شورای امنیت هشدار دادیم که اقدام اسرائیل باید صراحتا محکوم شود اما به آن توجهی نشد. ما پیشنهاد پیش‌نویس برای یک بیانیه را دادیم اما آمریکا، انگلیس و فرانسه از پذیرش اصول و قوانین بین‌المللی خودداری کردند و آن را نپذیرفتند. 
وی  تصریح کرد: کشورهای غرب از جمله فرانسه، انگلیس و آمریکا از  حمایت از بیانیه‌ای در محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در اول آوریل خودداری کردند و اکنون ایران را محکوم می‌کنند و این «ریاکاری آنها» را نشان می‌دهد. 
سفیر روسیه گفت: نتیجه اکنون برای همه روشن است. شما بخوبی می‌دانید که حمله به یک مرکز دیپلماتیک اقدامی جنگ‌طلبانه بر اساس قوانین بین‌المللی است و اگر یک نمایندگی غربی مورد حمله قرار می‌گرفت، بلافاصله شما انتقامجویانه واکنش نشان می‌دادید. 
نماینده روسیه ادامه داد: این رویکرد  به این دلیل است که برای شما، هر امری که به نمایندگی غربی و شهروندان غربی مربوط می‌شود، مقدس است و باید از آن محافظت شود اما وقتی صحبت از حق سایر کشورها، از جمله حق دفاع از خود درباره اتباع‌شان می‌شود، موضوع متفاوت است. اگر کنسولگری یا سفارت کشور غربی هدف قرار می‌گرفت بلافاصله همین کشورها آن را محکوم می‌کردند و خواستار تنبیه متجاوز می‌شدند اما وقتی پای کشورهای دیگر وسط می‌آید و آنها می‌خواهند از حق دفاع از خود استفاده کنند، غربی‌ها استاندارد دوگانه  خود را به نمایش می‌گذارند. نماینده روسیه در شورای امنیت تاکید کرد: ما زمانی که آمریکا ژنرال قاسم سلیمانی را ترور کرد اخطار دادیم که اقدامات آمریکا منطقه را بی‌ثبات خواهد کرد. امروز در شورای امنیت، آنچه ما شاهد آن هستیم، نمایش ریاکاری و استاندارد دوگانه است که تماشای آن شرم‌آور است. 
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در سخنانی در نشست شورای امنیت گفت: عملیات جمهوری اسلامی ایران کاملاً در راستای اعمال حق ذاتی ما برای دفاع از خود که ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد ذکر شده و توسط حقوق بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است، انجام شد. پاسخ ما لازم و متناسب بود. این اقدام همچنین کاملا دقیق بود و تنها اهداف نظامی را مورد اصابت قرار داد تا احتمال تشدید تنش به حداقل برسد و از آسیب به غیرنظامیان جلوگیری شود. 
وی گفت: متأسفانه در این سالن، برخی اعضای شورای امنیت، از جمله ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه، یک بار دیگر تصمیم گرفتند چشم خود را بر واقعیت ببندند و از علل ریشه‌ای که منتهی به وضعیت فعلی شده، چشم‌پوشی کنند. این 3 کشور ضمن اتخاذ رفتاری ریاکارانه، بدون در نظر گرفتن قصور و کوتاهی خود در اجرای تعهدات بین‌المللی‌شان در قبال صلح و امنیت در منطقه، به ناحق ایران را سرزنش و متهم کردند. این 3 کشور تلاش مذبوحانه و ناموفقی برای استفاده از دروغ، وارونه‌سازی، انتشار اطلاعات نادرست و استفاده از بازی مخرب تقصیر و سرزنش کردند. در تمام این مدت، آنها تعمداً حق ذاتی ایران برای پاسخ به نقض یک اصل اساسی حقوق بین‌الملل را نادیده گرفتند؛ مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک از تعرض. علاوه بر این، این کشورها دلایل ریشه‌ای وضعیت کنونی منطقه را نادیده گرفتند. 
* شورای امنیت در انجام وظیفه خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی شکست خورده است
سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: در پی حمله تروریستی و نظامی ناجوانمردانه رژیم اسرائیل علیه اماکن دیپلماتیک ما در دمشق، پایتخت جمهوری عربی سوریه، جمهوری اسلامی ایران، شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد را از این اقدام نادرست بین‌المللی و همچنین حق ذاتی خود بر اساس حقوق بین‌الملل برای پاسخگویی به چنین حملات نظامی تروریستی‌ای مطلع کرد. همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد، ضمن بررسی وضعیت موجود، خواستار اقدام مقتضی و محکومیت شدید جامعه جهانی علیه این جنایت هولناک شد. ما از شورای امنیت خواستیم این اقدام جنایتکارانه و تروریستی ناروا را بشدت محکوم کند و اقدامات قاطع و مناسب برای محاکمه سریع عاملان و جلوگیری از تکرار چنین جنایات وحشتناکی علیه اماکن دیپلماتیک هر کشور عضو اتخاذ کند. متأسفانه شورای امنیت در انجام وظیفه خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی شکست خورده است. 
نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل گفت: این رژیم قانون‌گریز جنایات فجیع زیادی را علیه مردم ما مرتکب شده است. رژیم اسرائیل به‌  صورت وقیحانه و آشکارا مسؤولیت خود را در قبال عملیات تروریستی علیه مقامات، دانشمندان و غیرنظامیان ایرانی و خرابکاری علیه زیرساخت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما در سال‌های اخیر پذیرفته است. رژیم اسرائیل حتی تهدیدهای صریح به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد کرد. این رژیم تروریست مسؤول تمام اعمال جنایتکارانه و تروریستی علیه ایران است و باید عواقب آن را متحمل شود. جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها نسبت به عواقب فعالیت‌های مخرب رژیم بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی هشدار داده است. ایران حداکثر خویشتنداری را اعمال کرده است. اکنون زمان آن فرا رسیده که رژیم اشغالگر مسؤولیت کامل عواقب خود را بر عهده بگیرد. این رژیم نمی‌تواند از پاسخگویی فرار کند. 
نماینده ایران در سازمان ملل در پایان سخنرانی خود گفت: رژیم اسرائیل شاگرد لوس و ننر مدرسه‌ای بود که به لطف حامیانش، کسی مقابل ناهنجاری‌هایش نمی‌ایستاد تا جایی که مدرسه را هم به آتش کشید. این بچه ناهنجار و خطرناک باید تنبیه می‌شد تا نظم به مدرسه بازگردد و این اتفاق افتاد. 

Page Generated in 0/0066 sec