printlogo


کد خبر: 280665تاریخ: 1403/1/29 00:00
اخبار

تولید نفت ایران به ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسید
اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش ۶۳۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران طی یک سال گذشته و تولید ۳میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام ایران در سومین ماه ۲۰۲۴ خبر داد. تولید نفت ایران در این ماه نسبت به ماه قبل آن 30 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. ایران در ماه فوریه 3 میلیون و 230 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود. بر اساس این گزارش، ایران در ۳ ‌ماهه نخست سال جاری میلادی به طور متوسط 3 میلیون و 230 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است. تولید نفت ایران در ماه‌های ژانویه تا مارس امسال نسبت به ۳ ‌ماهه چهارم سال قبل 50 هزار بشکه در روز و نسبت به ۳ ‌ماهه نخست سال قبل 630 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. ایران در ۳ ‌ماهه نخست سال قبل 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز و در ۳ ‌ماهه چهارم این سال 3 میلیون و 180 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود. ایران با افزایش 630 هزار بشکه‌ای تولید نفت طی یک سال گذشته رکورددار افزایش تولید در میان اعضای اوپک در این مدت بوده است. گابن، نیجریه و ونزوئلا تنها اعضای اوپک بوده‌اند که طی یک سال گذشته تولید خود را افزایش داده‌اند. تولید گابن 10 هزار، نیجریه 40 هزار و ونزوئلا 90 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. تولید نفت اوپک در ۳ ‌ماهه نخست سال قبل 27 میلیون و 380 هزار بشکه در روز بود که این رقم در ۳ ‌ماهه امسال با کاهش 720 هزار بشکه‌ای به 26 میلیون و 660 هزار بشکه در روز رسیده است. بر اساس این گزارش، ایران با افزایش تولید نفت توانسته است جایگاه از دست رفته خود در میان تولیدکنندگان بزرگ اوپک را پله به پله پس بگیرد. ایران در حالی که در ۳ ‌ماهه نخست سال قبل به جایگاه پنجم اوپک سقوط کرده بود، در ۳ ‌ماهه نخست 2024 پس از عربستان و امارات سومین تولیدکننده بزرگ اوپک بوده است.
***
تحویل کارت سوخت ۱۰ روزه می‌شود‌
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با پیاده‌سازی و حذف فرآیندهای سنتی، کارت سوخت کمتر از ۱۰ روز به دست متقاضیان خواهد رسید. جعفر سالاری‌نسب اعلام کرد: در صورت پیاده‌سازی و حذف فرآیندهای سنتی و یکپارچه کردن فرآیندها، کارت سوخت قطعا کمتر از ۱۰ روز به دست متقاضیان خواهد رسید. وی با بیان اینکه کارت سوخت اضطراری جایگاه‌ها نیز همچنان وجود خواهد داشت، افزود: زمان تولید کارت سوخت توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیشتر از ۴۸ ساعت زمان نمی‌برد. محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت نیز در گفت‌وگویی از افزایش تولید کارت سوخت خبر داد و گفت: روزانه بین ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر از هموطنان متقاضی ثبت‌نام و دریافت کارت سوخت هستند. وی افزود: سال گذشته بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار درخواست برای دریافت کارت سوخت در سامانه هوشمند سوخت به ثبت رسید که تعداد کارت‌های تولید شده بیش از ثبت‌نام بود و حدود ۴ میلیون کارت سوخت در سال گذشته تولید شده است. مدیر سامانه هوشمند سوخت با بیان اینکه از ابتدای امسال ۱۰۵ هزار درخواست برای دریافت کارت سوخت ثبت شده که همه این آمار در روند تولید قرار گرفته است، بیان کرد: هم اکنون حدود ۳۱ میلیون کارت سوخت فعال در کشور وجود دارد و هیچ گونه مشکلی در تولید کارت سوخت وجود ندارد. صادقی گفت: سال گذشته روزانه توان تولید۲۰ تا ۲۵ هزار کارت سوخت وجود داشت اما با ورود تجهیزات جدید این ظرفیت به حدود ۸۰ هزار کارت در روز می‌رسد.
***
رشد 5.5 درصدی تولید فولاد در سال ۱۴۰۲
براساس آمار، تولید فولاد کشور در سال ۱۴۰۲ به ۳۲ میلیون و ۱۰۸ هزار تن رسید که بالاترین میزان در تاریخ تولید این محصول است. این میزان تولید در مقایسه با سال پیش از آن، رشد 5.5 درصدی را نشان می‌دهد. بیشترین نرخ رشد تولید در زنجیره فولاد با 9.2 درصد برای شمش فولادی به ثبت رسید و کاهش تولید سالانه در میلگرد، ورق گرم، ورق سرد و اسلب رقم خورد. کمتر بودن نرخ رشد تولید آهن اسفنجی نسبت به فولاد میانی و 130 هزار تن کاهش تولید ورق گرم با وجود کسری موجود در این محصول، از دیگر بخش‌های این گزارش است. براساس این گزارش، بیشترین نرخ افت تولید با 2.8 درصد برای ورق سرد به ثبت رسید، در حالی که واردات آن 2.5 برابر شد. همچنین مازاد عرضه هم نرخ رشد تولید گندله را کاهش نداد و معادل 2 برابر میلگرد تولیدی، شمش تولید شد. ثبات در تولید محصولات فولادی در سطح سال گذشته معادل 21 میلیون و 500 هزار تن رقم خورد.

Page Generated in 0/0050 sec