printlogo


کد خبر: 280684تاریخ: 1403/1/30 00:00
اخبار

رونمایی از یک نمایش با حضور مجید مجیدی
پوستر نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رست به تهیه‌کنندگی مجید مجیدی امروز پنجشنبه 30 فروردین‌ماه با حضور مجید مجیدی، فیلمساز و کارگردان سینما در تالار مشاهیر تئاتر شهر رونمایی می‌شود. پوستر این نمایش را محمدصادق زرجویان طراحی کرده است.نمایش «روال عادی» به قلم ژان کلود کری‌یر با ترجمه اصغر نوری از روز پنجشنبه در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر با بازی طاها ‌محمدی، محمدرضا ‌حیدری، ابوذر ‌موسوی‌‌بیدلی، شیما ‌خوش‌اقبال، مهدی موسوی، عطیه شبانی و ثنا میرزایی میزبان مخاطبان خواهد شد. مجید مجیدی نیز فعالیت خود را با بازی در تئاتر و سینما از دهه ۶۰ شمسی آغاز کرد، وی با کسب ۴ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی با فیلم‌های «بچه‌های آسمان»، «باران»، «بید مجنون» و «آواز گنجشک‌ها» در صدر رکوردداران این بخش در ادوار جشنواره فیلم فجر قرار دارد. نمایش «روال عادی» روایتی از ملاقات یک کمیسر دولتی با خبرچینی مظنون به خیانت است که متهم سعی دارد با تاکید بر وفاداری و ایمان حقیقی‌اش نسبت به حکومت از خود دفاع کند اما این موارد در اعاده حیثیت وی هیچ اعتباری ندارند.
***
اولین حضور بین‌المللی «چوپان» ‌در جشنواره آلمان
فیلم کوتاه «چوپان» به کارگردانی مهرشاد رنجبر روانه جشنواره‌های بین‌المللی می‌شود و در نخستین گام در جشنواره آلمان حضور پیدا کرده است. این جشنواره هر ساله در «BABELSBERG KONRAD WOLF‌» قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان برگزار می‌شود و به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره دانشجویی در اروپا بستری برای فیلمسازان جوان فراهم می‌کند تا آثار خود را از سراسر دنیا به نمایش بگذارند. پنجاه‌وسومین دوره جشنواره «sehsuchte» از ۲۵ تا ۲۸ آوریل (۶ تا ۹ اردیبهشت) در موزه فیلم پوتسدام آلمان برگزار می‌شود. در خلاصه داستان «چوپان» آمده است: «روایتی است از ۲ ساعت مانده به اجرای بازبینی که گروه متوجه می‌شود بازیگر نقش چوپان نمی‌تواند به اجرا برسد و میثم تلاش می‌کند به جای او روی صحنه برود». نادر صادقی، سام دادخواه، رضا زمانی، مژگان رایگان، فرهنگ ادیانی، مهتاب ناظری، شیرین شجاعی، هادی افشین، هاشم ایمانی، فواد آزادی، میلاد دهقان، سارا امیری‌مقدم و فرهان فرهادی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.
***
از صدرعاملی تا مرتضی شایسته صدور 5 مجوز برای تولیدات بلند سینمایی
فیلمنامه‌های «زیبا صدایم کن» به تهیه‌کنندگی سیدمازیار هاشمی، کارگردانی سیدرسول صدرعاملی و نویسندگی آرش صادق‌بیگی‏ و میلاد و محمدرضا صدرعاملی و «مومو» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی‌اکبر ثقفی و نویسندگی علی‌اکبر ثقفی‌‏ و شراره سروش موافقت شورای پردانه ساخت را دریافت کردند. همچنین فیلمنامه‌های «یک عشق زیبا» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی قاسم فهیم‌خواه، «خاتی» به تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور، کارگردانی و نویسندگی فریدون نجفی و «برای رعنا» به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته و کارگردانی و نویسندگی ایمان آقامحمدحسین یزدی، موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.
***
یک جشنواره جدید در روایت فتح
رئیس بنیاد روایت فتح با اشاره به برنامه‌ریزی برای برپایی جشنواره «وعده صادق» گفت: درباره اتفاق اخیر، موضوعاتی در جلسه مطرح و بررسی شد، حرکت‌های جدی درباره تولیدات آثار هنری در بخش‌های مختلف از جمله سینما در چارچوب «وعده صادق» شروع کرده‌ایم و در صدد هستیم این روز تاریخی برای انقلاب اسلامی را با هنر و در تمام بخش‌ها نگاه داریم. مقواساز گفت: حتی یک جشنواره مصوب شد که سریع اقدام و همه بخش‌های هنری در چارچوب «وعده صادق» تولیدات خود را ارسال کنند تا بتوانند منتشر شوند. وی با بیان اینکه درباره ساخت فیلم سینمایی با موضوع «وعده صادق» هم کمی جلوتر برویم اقدام‌هایی می‌شود، افزود: روزی که این اتفاق افتاد، رژیم صهیونیستی که سرش را زیر برف کرده بود و توهم تسلط از نیل تا فرات را داشت، پس از ۵۰ سال از انقلاب اسلامی پاسخ محکمی گرفت که باورش هم نمی‌شد؛ رژیمی که در حال غرق شدن است. این مدیر فرهنگی همچنین درباره تولیدات سینمایی این نهاد نیز گفت: در حوزه فیلمسازی با سازمان بسیج همکاری جدی آغاز شده است، شورای عالی فیلم و سریال بنیاد نیز فعال شده است و به طور عمده کار با مشارکت استان‌ها پیش می‌رود. درباره شخصیت‌هایی که در استان‌ها به عنوان فرمانده‌های ما جریان‌ساز بودند و اتفاق‌هایی که در لشکرهای استان‌ها محوری بود، سوژه‌یابی در ۱۲ استان هم شروع شده است.
***
بزرگداشت زنده‌یاد مهرجویی در جشنواره فیلم مسکو
جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو در بخش مرور آثار چهل و ششمین دوره خود بخش ویژه‌ای را با عنوان «داریوش مهرجویی؛ شاعرانگی زندگی معمولی» به مرور آثار داریوش مهرجویی سینماگر فقید ایرانی اختصاص داده است. فیلم‌های «هامون»، «گاو»، «درخت گلابی»، «لیلا»، «پری» و «اشباح» از جمله آثار این کارگردان فقید ایرانی است که به همت بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره مسکو ۲۰۲۴ به نمایش گذاشته خواهد شد. چهل‌وششمین جشنواره فیلم مسکو از ۱۹ تا ۲۶ آوریل (۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت) در روسیه برگزار خواهد شد. داریوش مهرجویی نویسنده، یکی از کارگردانان برجسته سینمای ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران متولد سال ۱۳۱۸ بود. وی علاوه بر فعالیت در سینما، به نوشتن رمان و ترجمه نیز می‌پرداخت. همچنین سال ۱۳۹۳ از سوی سفیر فرانسه جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه به او اهدا شد. مهرجویی فارغ‌التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA) آمریکا بود.

Page Generated in 0/0049 sec