printlogo


کد خبر: 280807تاریخ: 1403/2/2 00:00
حمله موشکی به پایگاه حشدالشعبی، جبهه عراق را علیه رژیم صهیونیستی فعال‌تر می‌کند
خطای دوم راهبردی
* حشدالشعبی: حملات تجاوزکارانه به عراق بی‌پاسخ نمی‌ماند

گروه بین‌الملل: در حمله موشکی بامداد شنبه به مقر نیروهای حشدالشعبی عراق در «پایگاه کالسو» در شمال بابل، یک رزمنده نیروهای مقاومت مردمی عراق به شهادت رسید و 8 نفر هم زخمی شدند. در حالی که برخی منابع این حملات را به رژیم صهیونیستی مرتبط دانستند، یکی از مقامات رژیم صهیونیستی به سی‌بی‌اس آمریکا اعلام کرد این رژیم دخالتی در این حمله نداشته است اما به نظر می‌رسد تل‌آویو در پس پرده این جنایت است و قصد دارد جبهه جدیدی علیه محور مقاومت باز کند و این بار در خطایی راهبردی به نیروهای مقاومت عراقی حمله کرد.
منابع عراقی گزارش دادند در حمله بامداد روز گذشته به پایگاه کالسو در شمال بابل، یکی از رزمندگان حشدالشعبی شهید و ۸ نفر مجروح شدند. منابع خبری گزارش دادند یکی از مجروحان از نیروهای ارتش عراق است. سازمان بسیج مردمی عراق (الحشدالشعبی) بامداد روز شنبه در بیانیه‌ای وقوع انفجار در پایگاه نظامی کالسو واقع در شمال استان بابل را تایید کرد.
یک کارشناس مسائل نظامی با توجه به تصاویر منتشر شده درباره باقی‌مانده موشک‌های شلیک‌‌شده به پایگاه حشدالشعبی (کالسو در استان بابل) گفت: این قطعات باله موشک Eurofighter Typhoon Paveway IV است که توسط آمریکا ساخته شده است. وی خاطرنشان کرد: این باله علاوه بر رنگ زیتونی که در صنعت آمریکا به کار می‌رود، فقط برای موشک‌های هدایت‌شونده لیزری استفاده می‌شود. این موشک‌ها توسط آمریکا به اسرائیل اهدا شده است. 
در بیانیه بسیج مردمی عراق در این باره آمده است: انفجاری در مقر نیروهای حشدالشعبی در پایگاه نظامی کالسو در منطقه المشروع در شمال استان بابل رخ داد. در ادامه بلافاصله تیم تحقیقاتی در محل حاضر شد. این انفجار خسارات مالی برجا گذاشته و شماری نیز زخمی شدند که پس از تکمیل تحقیقات اولیه، جزئیات این انفجار اعلام خواهد شد. در همین رابطه مدیر دفتر المیادین در بغداد گزارش داد این حملات تجاوزکارانه در ورودی اصلی پایگاه کالسو، یک گاراژ خودرو و 2 دفتر نیروهای الحشدالشعبی را هدف قرار داده و شدت حملات نیز قوی بوده است.
وی همچنین گفته این مقر الحشدالشعبی با ۳ حمله هدف قرار گرفته و حداقل ۳ نفر مجروح شده‌اند. مقاومت اسلامی عراق نیز ساعاتی بعد اعلام کرد: مجاهدان ما در پاسخ به جنایات رژیم اشغالگر در غزه و در حمایت از مردم این منطقه، همچنین در پاسخ به حمله به پایگاه الحشدالشعبی به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله پهپادی کردند.
جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: تجاوز به مقر الحشدالشعبی در پایگاه نظامی کالسو در استان بابل را به شدت محکوم می‌کنیم و آن را نقض حاکمیت و امنیت عراق و ترسیم وحشیگری رژیم صهیونیستی می‌دانیم که در حال گسترش تجاوزهای خود به تمام منطقه است. در این بیانیه آمده است: دولت بایدن با حمایت از نسل‌کشی مردم فلسطین در نوار غزه، مسؤول تنش‌های منطقه است.
در همین حال علا الناشی، نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه تاکید کرد: همزمان با حضور هیات عراقی به ریاست محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در واشنگتن، آمریکا حمله‌ای متجاوزانه علیه پایگاه‌های وابسته به نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی در استان بابل انجام می‌دهد. وی افزود: تجاوز آمریکا وقاحت و بی‌مسوولیتی علیه نیروهای امنیتی و حشدالشعبی عراق به شمار می‌رود. الناشی از دولت عراق که هیاتی از آن در واشنگتن به سر می‌برد، خواست به منظور حفظ کرامت عراقی‌ها، علیه مسؤولان آمریکایی در شورای امنیت شکایت کند.
مهند العنزی، رئیس کمیته امنیتی شورای استان بابل هم در گفت‌وگو با الجزیره تاکید کرد حمله به پایگاه‌های حشدالشعبی بدون برنامه‌ریزی بوده و چند پایگاه هدف قرار گرفت. وی اضافه کرد: تحقیقات اولیه نشان می‌دهد حملات استان بابل پهپادی نبوده، بلکه موشکی بوده است.
رسانه‌های نزدیک به مقاومت اعلام کردند این حمله کار اسرائیل است. واشنگتن هم به صورت رسمی اعلام کرد  دخالتی در عملیات علیه نیروهای مقاومت عراق نداشته است. 
اما چرا بعد از عملیات ناموفق رژیم صهیونیستی در ایران این رژیم به فکر عملیات علیه نیروهای مقاومت در عراق افتاده است.
تل‌آویو و نتانیاهو بعد از عملیات توفان الاقصی و ناکامی در شکست و خلع سلاح حماس، همچنین عدم آزادی اسرای اسرائیلی که در غزه حضور دارند، به کنسولگری ایران در دمشق حمله کردند. شاید اسرائیلی‌ها باور نداشتند ایران از دایره «جنگ سایه‌ها» خارج شود و به صورت مستقیم به تل‌آویو پاسخ دهد. ایران بعد از چند روز حملات موشکی و پهپادی وسیعی علیه تل‌آویو انجام داد و ۲ پایگاه نظامی اسرائیل در صحرای نقب را هدف قرار داد. به گفته الجزیره، بالغ بر 20 موشک به پایگاه نواتیم و رامون اصابت کرده است. به همین دلیل نتانیاهو عملیاتی در پاسخ به عملیات موشکی ایران انجام داد که کوادکوپترهای اسرائیلی در اصفهان مورد اصابت پدافند هوایی قرار گرفتند.
این سیاست‌های نتانیاهو به گفته روزنامه هاآرتص بسیار «گیج‌کننده» است. این روزنامه اسرائیلی می‌نویسد: حمله خاموش نتانیاهو به اصفهان نشان داد او راهبردی در مقابل ایران ندارد. همین عدم درک راهبردی نتانیاهو از حمله به کنسولگری ایران و پاسخ سنگین تهران به تل‌آویو باعث شد این رژیم دومین خطای راهبردی خود را مرتکب شود. اشتباه استراتژیک نتانیاهو فرصتی به ایران داد تا حول اصل قداست سرزمینی، پاسخی فراتر از توقع به تل‌آویو بدهد. 
دگرگونی راهبردی ایران باعث شد نتانیاهو از منطقه خاکستری مجبور به خروج شود. اکنون او دوباره می‌خواهد بعد از حمله ناموفق به اصفهان به منطقه خاکستری بازگردد و میدان مستقیم نبرد با تهران را به سمت محور مقاومت ببرد. البته مقاومت عراق از ابتدای عملیات توفان الاقصی چند بار به مواضع اسرائیل در ایلات و حیفا حمله کرده بود و اوج حمله هماهنگ نیروهای عراقی حمله به پایگاه آمریکا در اردن و کشته شدن ۳ نیروی این کشور بود. از سوی دیگر نتانیاهو با حمله به عراق می‌خواهد این پیام را به گروه‌های مقاومت برساند که قدرت دارد و می‌تواند به آنها حمله کند اما اسرائیل برای اینکه چهره خود را بعد از ۲ اقدام بزرگ در کمتر از چند ماه علیه خود ترمیم کند، دوباره می‌خواهد جبهه جدیدی باز کند.
نتانیاهو به این سیاست هم اشاره کرده است. او در گفت‌وگو با برخی اعضای کابینه خود عنوان کرده بود اولویت جنگ اسرائیل لبنان، سوریه و غزه است و عراق هم مشخص شده به صحنه‌ نبرد نتانیاهو اضافه می‌شود. اسرائیل برخلاف ایران دارای آسیب‌پذیری ژئوپلیتیک است. مساحت کوچک این رژیم باعث آسیب‌پذیری آن شده است. مقاومت عراق از سمت شرق، یمن از جنوب، حزب‌الله از شمال و حماس از جنوب با اسرائیل درگیر هستند. 
نتانیاهو هم به امید اینکه با حمله به کنسولگری ایران بتواند پای تهران را به جنگ تمام عیار بکشاند و حمایت واشنگتن در این جنگ را کسب کند دست به این اقدام زد اما حمله همه‌جانبه ایران توانست این راهبرد تل‌آویو را کوچک کند و اکنون این رژیم به دنبال حمله به مقاومت عراق است تا دوباره قدرت بازدارندگی خود را احیا کند و به رخ منطقه 
بکشاند. 
نخستین واکنش مقاومت اسلامی عراق به حمله موشکی رژیم صهیونیستی به مقر حشدالشعبی این بود که طى بیانیه‌اى عنوان کرد در حمایت از مردم غزه و در پاسخ به تجاوز به حاکمیت عراق در هدف قرار دادن پایگاه حشدالشعبى، هدف مهمى را در ایلات هدف حمله پهپادى قرار داده است.
ابوآلاء الولائى، دبیرکل کتائب سیدالشهدا در واکنش به حمله به پایگاه کالسو نوشت: به هرکسى که پشت این تجاوز به پایگاه حشدالشعبى باشد پاسخ خواهیم داد. بعد از تحقیقات هر کس جنایتش ثابت شود، بهاى آن را پرداخت خواهد کرد؛ اگر کسى به امید این است که دستان الحشدالشعبى به دلیل دستورهاى رسمى بسته است و انتظار پاسخ ندارد، بداند اینگونه نیست.
حمله اسرائیل به عراق دومین خطای راهبردی نتانیاهو بود که می‌تواند رژیم صهیونیستی را وارد درگیری در سومین جبهه نبرد مستقیم کند. البته قصد نتانیاهو بعد از حمله شدید ایران به تل‌آویو هم این است که بخواهد از روند تسلسل زد و خورد با تهران کنار برود و دوباره وارد سایه شود.

Page Generated in 0/0096 sec