printlogo


کد خبر: 280808تاریخ: 1403/2/2 00:00
رشد ۷۷ هزار واحدی شاخص کل بورس در یک روز
پیام سبز بورس

گروه اقتصادی: پس از کاهش ریسک‌های سیستماتیک در فضای عمومی اقتصاد، بازار بورس دیروز با رشد بیش از ۷۷ هزار واحدی مواجه شد تا شاخص کل به ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار واحد برسد. به دنبال ایجاد آرامش در فضای عمومی اقتصاد و کاهش ریسک‌های سیستماتیک، شاخص کل بازار سرمایه روز شنبه ۷۷ هزار و ۶۴۲ واحد افزایش یافت و به ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۸۵۶ واحد رسید. اغلب گروه‌ها و نمادها نیز در بازار دیروز سبزپوش شدند. شاخص هم‌وزن نیز به ۲۱ هزار و ۴۵۴ واحد رسید و در عدد ۷۴۵ هزار و ۲۱ واحد ایستاد. همچنین دیروز بیش از ۳۹۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن به ۷۹۴۴ میلیارد تومان رسید. فملی، فولاد و شپنا بیشترین تاثیر را بر شاخص بورس داشتند که همگی مثبت شدند. از نمادهای پرتراکنش نیز می‌توان به ذوب، خودرو و شستا اشاره کرد. در نخستین روز هفته بازار فرابورس نیز رشد ۵۹۱ واحدی را تجربه کرد و به ۲۵ هزار و ۲۰۷ واحد رسید. دیروز بیش از ۸۳ هزار فقره معامله در فرابورس به ارزش ۵۵۰۰ میلیارد تومان انجام شد. شگویا، وسپهر و وهرمز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند. از نمادهای پرتراکنش نیز فزر، فن‌افزار و خاور بودند.
* کاهش ۹۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در یک روز
در پایان روز کاری دیروز قیمت سکه امامی (طرح جدید) نسبت به صبح با کاهش حدود ۹۰۰ هزار تومانی مواجه شد و به ۴۳ میلیون و ۸۴ هزار تومان رسید. از صبح دیروز روند کاهشی قیمت طلا و سکه شروع شد و بر این اساس قیمت سکه امامی (طرح جدید) در پایان روز کاری نسبت به صبح همان روز با کاهش حدود ۹۰۰ هزار تومانی مواجه شد و به ۴۳ میلیون و ۸۴ هزار تومان رسید. همچنین قیمت سکه بهار آزادی با کاهش ۸۰۰ هزار تومانی، روی رقم ۴۰ میلیون و ۱۰ هزار تومان ثبت شد. قیمت نیم سکه هم با افت ۵۰۰ هزار تومانی به ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز که ۱۶ میلیون تومان بود با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی به ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه یک گرمی هم با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به صبح، ۷ میلیون تومان شد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم که صبح دیروز ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بود با کاهش ۸۳ هزار تومانی به ۳ میلیون و ۶۷۷ هزار تومان رسید.
* کاهش 3 درصدی قیمت نفت طی هفته گذشته
گفتنی است قیمت نفت نیز طی هفته گذشته حدود 3 درصد کاهش یافت و در آخرین روز کاری بازارهای جهانی 87.29 دلار فروخته شد. بازار نفت نیز که با اندکی افزایش قیمت در بازارهای جهانی بسته شده بود اما یک هفته کاهشی در هفته گذشته را ثبت کرد. هر بشکه نفت برنت با 18 سنت افزایش 87.29 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 41 سنت افزایش 83.14 دلار معامله شد.
هر 2 شاخص نفتی در ساعات اولیه معاملات جمعه 3 دلار افزایش یافت اما پس از مدتی قیمت‌ها افت کرد و نه‌تنها این افزایش 3 دلار را از دست داد، بلکه قیمت‌ها کاهشی هم شد اما در نهایت با افزایش اندک به کار خود پایان داد.
از طرفی صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد اوپک پلاس از ماه جولای تولید نفت خود را افزایش دهد. این گروه ماه گذشته توافق کرد کاهش تولید داوطلبانه 2.2 میلیون بشکه‌ای خود را تا پایان ماه ژوئن تمدید کند. قیمت نفت از دوشنبه گذشته تاکنون حدود 3 درصد کاهش یافته است. هر 2 شاخص نفتی بیشترین کاهش هفتگی از ماه فوریه را ثبت کردند. تحلیلگران بانک گلدمن ساکس و کامرزبانک با در نظر گرفتن تنش‌های ژئوپلیتیکی و چشم‌انداز افزایش تقاضا و محدودیت‌های عرضه اوپک و هم‌پیمانانش، پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت را در روز جمعه افزایش دادند.
* افزایش نرخ ارز در بحران‌های سیاسی، ناپایدار و موقت است
در این بین اما هنوز قیمت ارز در بازار بالا است و تحلیلگران معتقدند به‌زودی باید به قیمت تعادلی بازگردد.
عضو اتاق بازرگانی ایران با پیش‌بینی  شرایط بازار با توجه به اتفاقات احتمالی در منطقه گفت: تاکنون که با مداخله و نظارت سیاست‌گذار قیمت ارز کنترل شده و چه بسا با ادامه یافتن آرامش کنونی می‌توان به کاهش قیمت دلار و رسیدن به کانال‌های پایین‌تر هم امیدوار بود.
امیر شهریاری، درباره تنش‌های سیاسی اخیر در منطقه و تاثیر آن بر بازار ارز  گفت: در حالی که بسیاری از کارشناسان داخلی و بین‌المللی بر این باور بودند که تنش‌های اخیر در منطقه می‌تواند تاثیر بسیار منفی و افزایشی بر بازار ارز داشته باشد، اینچنین نشد و نمایش مقتدرانه نظامی ایران در «وعده صادق» تاثیر آنچنانی بر افزایش نرخ ارز نداشت. ضمن اینکه بر خلاف فضاسازی‌ها و پیش‌بینی‌ برخی کارشناسان شاهد روند نزولی قیمت‌ها نیز بودیم.
وی ادامه داد: قبل از عملیات مقتدرانه نظامی «وعده صادق» نیز پیش‌بینی  افزایش قیمت در بازار وجود داشت اما فرآیند کنترل و مدیریت بازار ارز به نحوی از سوی بانک مرکزی صورت گرفت که افزایش قیمت به صورت مقطعی و زودگذر خود را در بازار نشان داد و بلافاصله فروکش کرد.
این فعال اقتصادی مدیریت مطلوب بازار ارز را نتیجه مداخله و نظارت دقیق بازارساز دانست و گفت: بر خلاف اینکه بسیاری از منتقدان بر این باور بودند که اقدام اخیر ایران که در دفاع از حرمت و حریم کشور انجام شد، می‌تواند باعث افزایش افسارگسیخته قیمت دلار شود اما قیمت‌ها بخوبی کنترل شد و ما شاهد افزایش بیش از حد قیمت‌ها نبودیم. چه‌بسا در روزهای اخیر هم شاهد سیر نزولی قیمت ارز بازار هستیم که امیدوارم این روند ادامه یابد.
شهریاری با پیش‌بینی شرایط بازار با توجه به اتفاقات احتمالی در منطقه، ادامه داد: تاکنون که با مداخله و نظارت سیاست‌گذار، قیمت ارز کنترل شده و چه بسا با ادامه یافتن آرامش کنونی می‌توان به کاهش قیمت دلار و رسیدن به کانال‌های پایین‌تر هم امیدوار بود. البته این وضعیت، مشروط بر تداوم آرامش در منطقه است که به نظر می‌رسد این آرامش همچنان ادامه پیدا کند.
عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه نوسانات ارزی حاصل از تنش‌های سیاسی، بسیار موقت و هیجانی است، افزود: تجربه نشان می‌دهد در تنش‌های سیاسی، روند نوسانات ارزی و افزایش قیمت‌ها بسیار ناپایدار و موقت است، چرا که ایجاد این نوسانات به هیچ عنوان توجیه علمی و اقتصادی ندارد. در نتیجه معتقدم با تداوم آرامش و ثبات بازار در روزهای آتی می‌توان امیدوار بود دلار بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شد با روند کاهشی همراه شود. خوشبختانه بانک مرکزی هم از منابع ارزی کافی برخوردار بوده و از سوی دیگر از ابتدای سال جدید تاکنون هم تقاضای آنچنانی در بازار وجود نداشته است.

Page Generated in 0/0122 sec