printlogo


کد خبر: 280847تاریخ: 1403/2/3 00:00
سازمان هواشناسی: احتمالا بارش‌ها در ماه جاری فراتر از نرمال باشد
اردیبهشت پرباران
* پرشدگی سدهای کشور به ۶۲ درصد رسید

گروه اجتماعی: هر چند بارش‌های پاییزی در سال آبی جاری قابل توجه نبود اما بارش برف و باران در فصل زمستان و از سویی بارش‌های سیل‌آسای فروردین امسال توانست تا حدی کسری‌ها را جبران کند، به طوری که طی هفته گذشته بارش‌های فراوان در 8 استان کشور وضعیت ذخیره آب سدهای کشور را بهبود بخشید و بسیاری از سدهای جنوب کشور لبریز شدند. طبق گزارش‌های موجود، میزان پرشدگی سدهای کشور در هفته منتهی به پایان نخستین روز هشتمین ماه از سال آبی جاری (یکم اردیبهشت) با رشد ۲ درصدی نسبت به هفته منتهی به ۲۵ فروردین‌ به ۶۲ درصد رسید. رشد میانگین حجم میزان آب طوری است که از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا اول اردیبهشت‌ ۳۱ میلیارد و ۲۰ میلیون مترمکعب آب در سدها موجود است. این در حالی است که سال گذشته و در همین بازه زمانی ۳۰ میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب آب در سدها بوده است. علاوه بر این، بارش‌های سیل‌آسای هفته گذشته در جنوب شرق کشور هر چند خساراتی به بار آورد ولی موجب شد نیاز آب منطقه بلوچستان را برای ۲ سال تأمین کند.
این را سخنگوی صنعت آب کشور، عیسی بزرگ‌زاده در این‌باره اظهار داشت: بارش‌های اخیری که در منطقه بلوچستان رخ داد، موجب تأمین آب منطقه برای مدت حداقل ۲ سال آینده شد. بزرگ‌زاده افزود: بارش‌ها در منطقه بلوچستان آورده‌های خوبی داشته و سدهای منطقه مقادیر معتنابهی آب ذخیره کرده‌اند. وی ادامه داد: حدود ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب در سد کهیر ذخیره شده و در سدهای پیشین و زیردان هم هرکدام ۵۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است. سخنگوی صنعت آب کشور به  ایرنا  گفت: همه سدهای سیستان‌وبلوچستان پر شده‌ و برای حدود ۲ سال آب منطقه تأمین است و می‌توان گفت بارش‌ها در منطقه بلوچستان اثر مثبتی داشته است. 
* رشد ۲ درصدی حجم آب سدهای کشور
میزان پرشدگی سدهای کشور در هفته منتهی به پایان نخستین روز هشتمین ماه از سال آبی جاری (یکم اردیبهشت) با رشد ۲ درصدی نسبت به هفته منتهی به ۲۵ فروردین به ۶۲ درصد رسید. فروردین امسال بارش‌های خوبی در برخی مناطق کشور داشته‌ایم و برخی مواقع بارش‌ها موجب بروز سیل شد؛ همین امر سبب بهبود وضعیت پرشدگی حجم سدها شد. همچنین بارش‌های اخیر منطقه بلوچستان به گفته عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب موجب بهبود وضعیت سدهای این منطقه شد. بر اساس آمار تازه منتشر شده دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، میزان پرشدگی سدها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا اول اردیبهشت‌ ۶۲ درصد شد که این رقم در پایان ۲۵ فروردین‌ ۶۰ درصد بود. به این ترتیب موجودی آب سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا اول اردیبهشت‌ نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته تقریبا برابر شد. بر این اساس از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا اول اردیبهشت‌ ۳۱ میلیارد و ۲۰ میلیون مترمکعب آب در سدها موجود است. سال گذشته در همین بازه زمانی ۳۰ میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب آب در سدها بود. بر اساس این گزارش از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا اول اردیبهشت‌ ۱۵ میلیارد و ۷۱۰ میلیون مترمکعب آب از سدها خارج شده است. سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) در مجموع ۱۵ میلیارد و ۶۶۰ میلیون مترمکعب آب از سدها خارج شده بود. بنا به این گزارش، هر چند در پی فعالیت سامانه‌های بارشی در ماه گذشته که حتی منجر به وقوع سیلاب در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کردستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خراسان شمالی، بوشهر و همدان شد و حجم آب سدهای این استان‌ها را بهبود بخشید ولی همچنان برخی سدهای کشور در استان‌هایی چون تهران، قزوین، قم، سمنان، خراسان رضوی، البرز، اصفهان و یزد به لحاظ پرشدگی آب شرایط مناسبی ندارند، هر چند با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ادامه بارش‌های مناسب و بعضا فراتر از نرمال در همه نقاط کشور بویژه در ماه جاری، امید به بهبود منابع آبی در همه سدهای کشور دور از ذهن نیست.
* پیش‌بینی وقوع سیلاب در ۱۵ استان کشور
رئیس موسسه تحقیقات آب کشور از پیش‌بینی وقوع سیلاب در ۱۵ استان کشور خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در استان‌های کرمان، یزد و مازندران در مدت نزدیک به ۶۰ ساعت، ۷۰ تا ۹۰ میلیمتر بارندگی را شاهد باشیم. به گزارش ایرنا، محمدرضا کاویان‌پور از فعال‌شدن سامانه بارشی جدید در برخی نقاط کشور خبر داد و افزود: این سامانه بارشی از یکشنبه (دیروز) فعال شد و اوج بارندگی‌ها در روز چهارشنبه هفته جاری پیش‌بینی شده است. وی بیان ‌داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در برخی نواحی استان‌های سمنان، گلستان، اصفهان و فارس ۵۰ تا ۷۰ میلیمتر بارندگی رخ خواهد داد. رئیس موسسه تحقیقات آب ادامه‌ داد: همچنین در مدت ۴۸ ساعت، بین ۴۰ تا ۶۰ میلیمتر بارندگی را در استان‌های تهران، البرز، مرکزی، همدان، قم و نیز چهارمحال‌وبختیاری شاهد خواهیم بود. کاویان‌پور اضافه‌کرد: پیش‌بینی می‌شود از بعدازظهر دوشنبه (امروز)، در مدت ۳۶ ساعت در شمال سیستان‌وبلوچستان و جنوب خراسان جنوبی بین ۳۰ تا ۶۰ میلیمتر بارندگی به ثبت برسد.
* تداوم بارش‌های بهاری در اغلب استان‌ها
سازمان هواشناسی از فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط کشور تا پنجشنبه خبر داد و نسبت به احتمال آبگرفتگی، سیلاب و خسارت به محصولات کشاورزی هشدار صادر کرد. بارش‌های بهاری در اغلب استان‌های کشور در حالی ادامه دارد که طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی این بارش‌ها به صورت رگباری در برخی مناطق کشور تا پایان هفته همچنان ادامه خواهد داشت. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از تداوم رگبار و رعد و برق تا اواخر هفته جاری در کشور و کاهش دما در نوار شمالی خبر داد. صادق ضیاییان افزود: دوشنبه 3 اردیبهشت در برخی نقاط استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز، برخی نقاط شرق و جنوب شرق، استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود. وی اضافه کرد: سه‌شنبه دامنه بارش‌ها علاوه بر مناطق ذکر شده، شمال شرق را نیز در بر می‌گیرد. چهارشنبه بارش در شمال غرب و غرب پایان می‌یابد ولی در سایر مناطق ذکر شده و در سیستان‌وبلوچستان و برخی نقاط هرمزگان بارش تداوم دارد. ضیاییان افزود: سامانه بارشی پنجشنبه ۶ اردیبهشت در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور فعال خواهد بود. وی اضافه کرد: سه‌شنبه در نوار شمالی کشور کاهش نسبی دما رخ خواهد داد. دریای خزر نیز در این مدت مواج خواهد شد. 
***
امدادرسانی به سیل‌زدگان با قایق و بالگرد
امدادرسانی به سیل‌زدگان همچنان ادامه دارد و در برخی مناطق و معابر که امکان کمک‌رسانی سخت است، این کار از طریق قایق و بالگرد در حال انجام است. 
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ضمن تشریح آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در استان سیستان‌وبلوچستان، از امدادرسانی به سیل‌زدگان این استان با استفاده از قایق و بالگرد خبر داد. بابک محمودی درباره آخرین روند امدادرسانی به مناطق سیل‌زده در استان سیستان‌وبلوچستان گفت: درحال حاضر امدادرسانی از طریق زمینی و هوایی به شهرستان‌های دشتیاری، نیکشهر، زرآباد و کنارک استان سیستان‌وبلوچستان در حال انجام است و امدادگران همچنان در این استان‌ها در آماده‌باش هستند. وی درباره تعداد نیروهای امدادگر نیز گفت:‌ ۱۰۵ تیم عملیاتی در حال ارزیابی شرایط و امدادرسانی در این مناطق هستند و تاکنون این روند در ۱۵۹ روستا به پایان رسیده است. 
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه امدادرسانی‌ها ادامه دارد، افزود: ۶ هزار و ۳۷۷ خانوار در این بازه زمانی، خدمات امدادی از امدادگران سازمان امداد و نجات دریافت کرده‌اند. محمودی با اشاره به روش ارسال اقلام مختلف به مردم گفت: در برخی معابر امکان کمک‌رسانی از طریق خودروهای معمولی وجود ندارد، به همین دلیل از خودروهای کمک‌دار یا قایق‌های جمعیت هلال‌احمر استفاده شده است.  
وی با اشاره به میزان سورتی‌های پرواز نیز گفت: در مناطق صعب‌العبور نیز  از بالگردها استفاده می‌کنیم و اقلام مورد نیاز را از این طریق برای مردم سیل‌زده ارسال می‌کنیم. تا امروز ۸۳ سورتی پرواز در مناطق سیل‌زده استان  سیستان‌وبلوچستان انجام شده است.

 


Page Generated in 0/0108 sec