printlogo


کد خبر: 280896تاریخ: 1403/2/5 00:00
به همت مؤسسه شهید آوینی و مرکز مستند سیما تولید و پخش شد
بازی اختاپوس برای مخاطبان سیما

گروه فرهنگ و هنر: پس از ۷ اکتبر و عملیات توفان الاقصی، معادلات منطقه به کلی تغییر کرد. در ابتدای این عملیات شاید کمتر کسی تصور می‌کرد فلسطینی‌ها با گذشت ۷ ماه از شروع عملیات توفان الاقصی و زیر شدیدترین حملات وحشیانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی بتوانند دوام بیاورند اما از خواسته خود عقب‌نشینی نکنند.
عملیات توفان الاقصی جزو بزرگ‌ترین و به عبارت دیگر شگفت‌انگیزترین عملیات فلسطینی‌ها در طول زمان اشغال علیه رژیم صهیونیستی بوده است. بعد از این عملیات شبکه‌های مختلف تلویزیونی دنیا با روایت‌های مختلف و به صورت مستمر به موضوع فلسطین پرداختند. چهره‌های مهم سیاسی، فرهنگی و ورزشی دنیا نیز در این مدت به جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی علیه کشتار گسترده و نسل‌کشی مردم فلسطین واکنش نشان داده‌اند.
در این میان شبکه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز با تولید ویژه‌برنامه‌های متعدد سعی در روشنگری مخاطب داشتند و جزئیات عملیات توفان الاقصی و تبعاتی که بعد از آن مردم غزه را درگیر کرد به تصویر کشیدند، چرا که هنوز هم بعد از گذشت ۷۶ سال از اشغال سرزمین فلسطین، هستند افرادی که قدرت تشخیص حق و باطل را ندارند و بعضا خود مردم سرزمین فلسطین را در اشغال سرزمین‌شان مقصر می‌دانند.
به همین جهت در راستای آگاهی و روشنگری بیشتر مخاطبان، بعد از عملیات توفان‌الاقصی برنامه‌هایی نظیر «ساعت به وقت قدس»، «حماسه‌خوان»، «ثریا»، «سیاست خارجی» و «به افق فلسطین» از همان روزهای ابتدایی عملیات توفان الاقصی با بررسی روند اشغال سرزمین فلسطین و آخرین تحولات جنگ بین اسرائیل و فلسطین از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن رفتند.
همچنین مستند‌های «توفان الاقصی»، «عملیات سیانور»، «تنبیه‌های دسته‌جمعی اسرائیل»، «تولد در سرزمین سوخته»، «ساعت ۶ به وقت واشنگتن»، «پوریم»، «متولد غزه»، «رویای بازگشت»، «در جست‌وجوی وطن شرقی»، «در برابر تاریکی»، «روایت فتح»، «سیدحسن نصرالله»، «اسرائیل، چشمان حقیقت» و «در برابر تاریکی» از جمله مستند‌های پخش‌شده در این ایام بوده است.
مستندسازهایی از سراسر دنیا نیز تصمیم به ساخت مستند درباره فلسطین گرفتند و هنوز هم موضوع فلسطین جزو مهم‌ترین مسائل سیاسی روز دنیاست.
به تازگی هم مستندی تحت عنوان «بازی اختاپوس» روی آنتن شبکه یک سیما رفته که با نگاهی متفاوت و موشکافانه به موضوع شکل‌گیری رژیم صهیونیستی و عملیات توفان الاقصی پرداخته است.
این مستند به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمد فیاضی و صدای وحید رونقی، روایتی متفاوت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی است و اطلاعات جدیدی از جنایات رژیم اشغالگر به مخاطب می‌دهد. «بازی اختاپوس» در سیری روایی شکل‌گیری صهیونیسم تا اتفاقات اخیر در سرزمین‌های اشغالی را نمایش می‌دهد. در این مستند میزان تنفر صهیونیست‌ها نسبت به مردم فلسطین به صورت واضح نمایش داده می‌شود و به اساس چگونگی شکل‌گیری صهیونیست می‌پردازد.
«بازی اختاپوس» در 10 قسمت با روایتی کاملا ملموس و روان، نگاهی ریشه‌ای و جامع به چگونگی شکل‌گیری و فعالیت‌های رژیم صهیونسیتی داشته است. این مستند با پژوهشی دقیق و گسترده، یک رویکرد چندوجهی دارد و به مهم‌ترین سرفصل‌هایی که مخاطب در رابطه با مساله فلسطین برایش سوال است، پاسخ می‌دهد. «بازی اختاپوس» طرح مساله خود را در زمانی پیش از سال ۱۳۲۷ و تشکیل موجودیت رژیم صهیونیستی قرار داده است و دانش و اطلاعات زیادی را در این زمینه در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. «بازی اختاپوس» محصول مشترک مستند سیما و موسسه اندیشه شهید آوینی است که هر شب ساعت ۲۳ پخش و روز بعد ساعت ۱۷ از شبکه یک سیما بازپخش می‌شود.

Page Generated in 0/0047 sec