printlogo


کد خبر: 280897تاریخ: 1403/2/5 00:00
نگاهی به تعطیلی 2 کتابفروشی در هفته گذشته
تلخی بی‌پایان!

محمدرضا اسماعیلی: انتشارات کتابستان معرفت از تعطیلی فروشگاه خود در خیابان انقلاب خبر داد و اظهار داشت تلخی تعطیلی را با تخفیف 30 درصدی برای مخاطبان شیرین می‌کنیم.
انتشارات کتابستان معرفت که کتابفروشی خود را در خیابان انقلاب مقابل سردر دانشگاه تهران افتتاح کرده بود، دیروز با پیامی در کانال تلگرامی خود از تعطیلی فروشگاه بزرگش خبر داد.
در این پیام آمده است: «دوست نداشتیم اینگونه شود ولی افتاد مشکل‌ها و گویا چاره‌ای جز این نیست که اعلام کنیم فروشگاه کتابستان بزودی تعطیل خواهد شد. رسم ما نیست که از اوضاع گله کنیم و واکتابا و وافرهنگا سر دهیم. به همین منظور خواستیم تلخی تعطیلی را به شیرینی تخفیف برای مخاطبان تبدیل کنیم و قرار گذاشتیم همه کتاب‌های فروشگاه را با ۳۰ درصد تخفیف ارائه کنیم؛ کتاب‌هایی که از بهترین ناشران ایرانی گردآوری شده است. دعا کنید تقدیر فروشگاه کتابستان به بهترین شیوه رقم بخورد».
از ابتدای سال جاری کتابفروشی کتابستان دومین کتابفروشی است که در شهر تهران تعطیل می‌شود؛ هفته‌ گذشته نیز شهر کتاب شعبه خبایان بهشتی به دلیل افزایش بهای اجاره از تعطیلی خود خبر داد.
وضعیت اقتصادی و افزایش هزینه‌ها که باعث کاهش توان خرید مخاطبان در همه حوزه‌ها بویژه حوزه کتاب می‌شود، موجب تعطیلی بسیاری از کتابفروشی‌های مستقل به دلیل ناترازی درآمد و خرج شده است.
اگر روند صعودی تعطیلی کتاب‌فروشان سیر خطی خود را پیش بگیرد، دایره خریداران کتاب تنگ و تنگ‌تر می‌شود و حتی می‌توان کتاب را کالای لوکس به حساب آورد. از این رو دولت نیز ناچار به ارائه یارانه‌هایی با مبالغ بیشتر خواهد بود تا بتواند از همین رویه به حیات صنعت نشر بویژه ادبیات بزرگسال و کودک و نوجوان تنفس مصنوعی بدهد که تبعات خوبی نخواهد داشت.
از طرفی هم با کم شدن تعداد کتابفروشان، دیگر ویترینی برای ارائه به 80 میلیون مخاطب نخواهیم داشت و فقط ناشران می‌شوند توزیع‌کننده و فروشنده کتاب که سود بیشتری هم برای ناشران در پی دارد اما در مقابل یک حلقه از حلقه‌های صنعت نشر حذف خواهد شد؛ با توجه به اینکه در کشور ما نیز تعداد ناشران بسیار بیشتر از کتابفروشان است. برای عرضه آثار 14 هزار ناشر رسمی فقط بیش از یک هزار کتابفروشی در کشور داریم که برخلاف قاعده است، چرا که باید ویترین برای عرضه به مخاطب وسیع‌تر باشد.

Page Generated in 0/0064 sec