printlogo


کد خبر: 280919تاریخ: 1403/2/5 00:00
اخبار

۲۰۰ واحد راکد و نیمه‌تعطیل استان تهران سال ۱۴۰۲ احیا شد
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تاکید بر اینکه تامین نقدینگی و حمایت‌های مالی، بازارسازی و تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: سال گذشته ۲۰۰ واحد راکد در استان تهران احیا شد و برای امسال هم ۲۰۰ واحد دیگر پیش‌بینی شده است. محمود سیجانی در نشست خبری خود درباره اقدامات دولت سیزدهم در احیای واحدهای تولیدی و افزایش نسبی تولید، اظهار داشت: احیای این تعداد واحد باعث شد تا به صورت میانگین ۵ تا ۲۰۰ نفر نیروی کار در هر کارخانه مشغول به کار شوند. وی ادامه داد: ۴۰۰ واحد راکد دیگر در استان تهران داریم که به خاطر قدیمی بودن تجهیزات و سایر موارد است، ضمن اینکه تعدادی از واحدهای اقتصادی و سرمایه‌گذار خود تمایلی به احیای واحدهای اقتصادی ندارند که وضعیت اینگونه واحدها تعیین‌تکلیف می‌شود. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به افزایش واحدهای تولیدی در استان تهران، گفت: تامین نقدینگی و حمایت‌های مالی، بازارسازی و تامین مواد اولیه در دستور کار قرار گرفته است. سیجانی اضافه کرد: برای واحدهایی که توان تولید دارند و صاحبان برند، هماهنگی ایجاد می‌شود تا با استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر تولید افزایش پیدا کند؛ در همین زمینه مجوز گواهی تولید کارخانه صادر می‌شود.
***
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت
سقف برداشت از حساب‌های بانکی که به صورت حضوری و غیرحضوری با تصمیم بانک مرکزی تا پایان فروردین‌ماه افزایش یافته بود به حالت قبل بازگشت. با تصمیم بانک مرکزی و در راستای مصوبات شورای پول و اعتبار، آستانه‌های برداشت مقرر در دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص همزمان با آغاز سال جدید افزایش یافت. بانک مرکزی همزمان با ابلاغ این تصمیم تأکید کرده بود این اقدام پس از تمهید اقدامات فنی لازم با هماهنگی شبکه بانکی و شبکه پرداخت کشور، تا انتهای فروردین‌ماه 1403 اجرایی شد.
 بر همین اساس نیز در هفته‌های گذشته، سقف مجموع تراکنش‌های خرید کارتی هر مشتری حقیقی در کل شبکه بانکی از مبلغ یک میلیارد ریال، به ۲ میلیارد ریال افزایش یافته بود. همچنین هر مشتری حقیقی مجاز بود از تمام حساب‌های خود در هر موسسه اعتباری، روزانه مبلغ ۲ میلیارد ریال را به صورت غیرحضوری برداشت کند. این آستانه پیش‌تر معادل یک میلیارد ریال تعیین شده بود. بر همین اساس، مشتریان حقیقی که متقاضی برداشت مبالغ بیش از ۲ میلیارد ریال از حساب‌های خود بودند، مجاز بودند تا سقف ۴ میلیارد ریال از حساب را به صورت حضوری از طریق شعب بانکی برداشت کنند و برداشت مبالغ بالاتر از 4 میلیارد ریال نیز صرفا به صورت حضوری از طریق شعب بانکی و پس از ارائه مدارک مثبته مجاز بود. با توجه به اتمام مهلت تعیین‌شده توسط بانک مرکزی برای افزایش سقف برداشت از حساب‌های بانکی افراد به صورت حضوری و غیرحضوری، از ابتدای اردیبهشت‌ماه این سقف به حالت قبل بازگشته است، بنابراین سقف مجموع تراکنش‌های خرید کارتی هر مشتری حقیقی در کل شبکه بانکی مبلغ یک میلیارد ریال خواهد بود. ضمن اینکه هر مشتری حقیقی مجاز خواهد بود از همه حساب‌های خود در هر موسسه اعتباری، روزانه مبلغ یک میلیارد ریال برداشت کند. همچنین سقف برداشت مشتریان حقیقی به صورت حضوری از طریق شعب نیز 200 میلیون تومان خواهد بود، این رقم در ماه نخست سال جدید به 400 میلیون تومان افزایش یافته بود. برداشت مبالغ بالاتر از رقم تعیین‌شده صرفا به صورت حضوری از طریق شعب بانکی و پس از ارائه مدارک مثبته مجاز خواهد بود.
***
زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تأمین شد
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه نهضت ملی مسکن یک طرح جهادی است، گفت: مکان‌یابی ۵۷ شهرک مسکونی با ظرفیت ۴۰۰ هزار واحد در کشور انجام شده است. ارسلان مالکی با اشاره به اینکه تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن یکی از اقدامات شاخص وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم بوده و یک رکورد بی‌سابقه در تامین زمین است، اظهار کرد: مساحت کل اراضی تامین شده در محدوده شهری و شهرهای جدید برای طرح نهضت ملی مسکن بیش از 41 هزار هکتار با ظرفیت ساخت یک میلیون و 850 هزار واحد مسکونی است. وی با بیان اینکه بحث تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن امسال به اتمام می‌رسد، افزود: امسال علاوه بر تامین زمین با حداکثر ظرفیت، وظیفه آماده‌سازی و طراحی زمین‌های طرح نهضت ملی مسکن را نیز با حداکثر توان پیش می‌بریم. مالکی بیان کرد: تاکنون 1500 پروژه آماده‌سازی به مساحت 48 هزار هکتار زمین با ظرفیت ساخت یک میلیون و 500 هزار واحد در کشور در اراضی سازمان ملی  زمین و مسکن آغاز شده که امیدواریم مراحل عملیاتی و اجرایی این پروژه‌ها هر چه سریع‌تر به انجام برسد. وی شهرک‌سازی در حریم شهرها را یکی دیگر از ابتکارات مهم دولت سیزدهم برای استفاده از تمام ظرفیت‌های اجرای طرح‌ نهضت ملی مسکن اعلام کرد و یادآور شد: تاکنون امکان‌سنجی و مکان‌یابی 57 شهرک مسکونی به مساحت بیش از 20 هزار هکتار و با ظرفیت ساخت 400 هزار واحد در کشور انجام شده است. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه یزد و قم استان‌های پیشرو در ساخت شهرک‌های دولتی هستند، گفت: ظرفیت ساخت شهرک‌ها در بیشتر استان‌های کشور وجود دارد و لازم است ادارات کل راه و شهرسازی مراحل تصویب اراضی مستعد شهرک‌سازی را تسریع کنند تا متقاضیان مسکن در کشور بتوانند از این ظرفیت هم بهره‌مند شوند. مالکی اضافه کرد: طرح نهضت ملی مسکن همان‌طور که از نام آن پیداست یک طرح جهادی است که باید با همت مضاعف و روحیه جهادی به انجام برسد.

Page Generated in 0/0043 sec