printlogo


کد خبر: 280920تاریخ: 1403/2/5 00:00
اخبار

در پایان دومین روز سفر رئیسی به پاکستان
رئیس‌جمهور امروز به سریلانکا می‌رود
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در پایان دومین روز سفر به پاکستان، امروز  در پی دعوت همتای سریلانکایی‌اش در سفری یک روزه به این کشور می‌رود. 
وی که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به پاکستان سفر کرده بود، دیروز در دومین روز حضورش در این کشور، به شهرهای لاهور و کراچی به ترتیب به عنوان قطب‌های فرهنگی و اقتصادی پاکستان رفت. 
سفر ۲ روزه سیدابراهیم رئیسی به پاکستان در روز نخست منحصر به پایتخت سیاسی این کشور «اسلام‌آباد» بود و طی آن، رئیسی تقریبا با تمام شخصیت‌های سیاسی تاثیرگذار این کشور اعم از رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، روسای مجالس ملی پاکستان، همچنین فرمانده کل ارتش این کشور دیدار کرد.
اما رئیسی در روز دوم سفر خود به لاهور به عنوان پایتخت فرهنگی و همین طور کراچی، پرجمعیت‌ترین شهر پاکستان که از آن به عنوان پایتخت اقتصادی این کشور یاد می‌شود، عزیمت کرد. حاشیه‌های این حضور علاوه بر اسکورت جالب و البته عجیب زمینی و هوایی وی در سفر به لاهور، حضور خودجوش مردم برای خوشامدگویی به رئیس‌جمهور کشورمان بود.
* تقویت مناسبات فرهنگی ۲ کشور
رئیس‌جمهور در نخستین برنامه دومین روز سفرش، به آرامگاه علامه محمد اقبال لاهوری، شاعر پرآوازه و فارسی‌سرای پاکستان رفت و همان جا اعلام کرد «برای تقویت روابط فرهنگی ایران و پاکستان» به لاهور سفر کرده است.
رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفرش به پاکستان، ظهر دیروز در دیدار خانم «مریم نوازشریف» سروزیر ایالت پنجاب، با بیان اینکه روابط ۲ کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روندی رو به رشد و ارتقا داشته است، اراده سران ۲ کشور برای گسترش همکاری‌ها را باعث بی‌اثر شدن تلاش‌های برخی کشورها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد عنوان کرد.
سپس رئیس‌جمهور با حضور در دانشگاه «جی‌سی‌یو» لاهور، در دیدار نخبگان علمی و فرهنگی ایالت پنجاب، ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر تاریخی، فرهنگی و زیبای لاهور، روابط ۲ کشور را فراتر از همسایگی، روابط دینی، فرهنگی، تمدنی و قلبی دانست که باعث پیوندی ناگسستنی بین ۲ ملت شده است.
سفر به کراچی پرجمعیت‌ترین شهر پاکستان نیز عصر دیروز انجام شد. ادای احترام به «محمد علی جناح» بنیانگذار فقید پاکستان (معروف به قائد اعظم) و همین طور دیدار با جمعی از مسؤولان و نخبگان این شهر از جمله برنامه‌های رئیس‌جمهور در پرجمعیت‌ترین شهر پاکستان بود.
***
سرلشکر باقری:
وضعیت منطقه به قبل و بعد از عملیات «وعده صادق» تغییر کرد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: وضعیت منطقه به قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران به مناطق حساس و پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی در عملیات «وعده صادق» تغییر کرده است.
سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در آیین رونمایی از طرح جامع دانشگاه عالی دفاع ملی، پیروزی‌های رزمندگان اسلام در عملیات «وعده صادق» را تبریک گفت و عنوان کرد: این پاسخ با نشان دادن اراده ملی علیه رژیم رقم خورد و بحمدالله تأثیرات راهبردی در سطح منطقه و جهان داشت. 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح، احتمالات و سناریوها را در سطح عملیاتی مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار می‌دهند و دانشگاه عالی دفاع ملی باید در سطح راهبردی این موضوعات را مورد توجه قرار دهد. سرلشکر باقری با اشاره به اینکه دانشگاه عالی دفاع ملی به عنوان عالی‌ترین دانشگاه نیروهای مسلح که مسؤولیت تربیت فرماندهان و مدیران عالی نیروهای مسلح و همچنین مدیران عالی کشوری را در مباحث راهبردی بر عهده دارد، در مسیر رشد و ارتقا قرار گرفته است، افزود: دانشگاه عالی دفاع ملی در تربیت فرماندهان، مقامات و سایر نیروها و همچنین در نظریه‌پردازی و کرسی‌ها باید بالاترین سطح را مورد نظر و توجه قرار دهد و دائماً در جهت کیفی‌سازی و عمق بیشتر مطالب و کارهای پژوهشی کار کنیم و به پیش برویم. 
***
همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای دریایی تقویت می‌شود
فرمانده مرزبانی انتظامی کشور با تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان در مرزهای مشترک دریایی با کویت، گفت: اجرای گشت‌های همزمان در دریا و تبادل اطلاعات، در دستور کار قرار گیرد.
سردار احمدعلی گودرزی در دهمین اجلاس مرزی که با حضور سرتیپ ستاد دریایی «شیخ مبارک علی الصباح» فرمانده گارد ساحلی کویت برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اهداف مهم جمهوری اسلامی ایران توسعه دیپلماسی با کشورهای همسایه است و در این راستا روابط ۲ کشور دوست و مسلمان ایران و کویت بسیار حسنه ارزیابی می‌شود. وی در ادامه با اشاره به اینکه چنین نشست‌هایی برای ارتقای امنیت مرزی ۲ کشور ضروری است، افزود: از حسن همکاری مسؤولان مرزی کشور کویت در رهایی و آزادی تعدادی از صیادان که به دلیل نداشتن آشنایی با قوانین و مقررات و وجود امواج دریا وارد آب‌های سرزمینی کشور کویت شدند، قدردانی می‌کنم. 
این مقام ارشد مرزبانی با تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان در مرزهای دریایی مشترک بیان داشت: اجرای گشت‌های همزمان در دریا، تبادل اطلاعات و تجربیات، مقابله با قاچاق و ترددهای غیرمجاز به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد. 
سردار گودرزی با اشاره به ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی جمهوری اسلامی ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران مرز مشترک دریایی با کشور کویت دارد که با اقدامات مرزبانان ۲ کشور در سال‌های گذشته بسیار امن بوده است.

Page Generated in 0/0057 sec