printlogo


کد خبر: 280926تاریخ: 1403/2/5 00:00
حزب‌الله عکا، نهاریا و حیفا را با پهپاد مورد هدف قرار داد
ضربه عمقی به اسرائیل
* حزب‌الله هدف‌های خود را از عمق 10‌کیلومتری در سرزمین‌های اشغالی به عمق 30 کیلومتری افزایش داد

گروه بین‌الملل: 17 سال بعد از حمله حزب‌الله لبنان به شهر عکا، مقاومت این کشور دوباره با پهپاد هدایت‌شونده و انتحاری این شهر را در عمق 30 کیلومتری سرزمین‌های اشغالی به اضافه شهرهای حیفا و نهاریا هدف قرار داد و یک پایگاه نظامی نیز در این عملیات منهدم شد که تعدادی از نظامیان صهیونیست کشته و زخمی شدند. این اقدام حزب‌الله نشان داد رزمندگان مقاومت در لبنان اکنون هدف‌های خود را از برد 10 کیلومتری در سرزمین‌های اشغالی به برد 30 کیلومتری افزایش داده‌اند.
 مقاومت اسلامی لبنان روز گذشته در بیانیه‌ای  از هدف قرار دادن مقر تیپ گولانی و مقر یگان اغوز «۶۲۱» در پادگان «شراگا» در شمال شهر اشغالی عکا خبر داد.
طبق بیانیه حزب‌الله لبنان، این حمله هوایی ترکیبی با پهپادهای معمولی که پدافند را به خود مشغول می‌کنند، همچنین پهپادهای انتحاری انجام شد و مقرهای مذکور را هدف قرار داد.
مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد این حمله در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به شهرک عدلون و «ترور یکی از برادران مجاهد» آن انجام شده است. رسانه‌های عبری در این باره گزارش دادند دودهای متصاعدشده از شمال حیفا بعد از شنیده شدن صدای آژیر هشدار مشاهده شد. طبق این گزارش‌ها، حزب‌الله لبنان به سمت هدفی مستقیم در نزدیکی حیفا شلیک کرده است.
در تصاویری که از شهرهای حیفا، عکا و نهاریا منتشر شده است، بسیاری از صهیونیست‌ها از ترس حملات پهپادی حزب‌الله به پناهگاه‌ها رفتند. المیادین در گزارشی فوری هم روز گذشته اعلام کرد 200 هزار صهیونیست با حمله پهپادی حزب‌الله به پناهگاه‌ها گریختند.
این حمله به واسطه اسکادرانی از پهپادهای شلیک‌شده از لبنان به سمت شهرک‌های الجلیل انجام و منجر به فعال شدن سامانه‌های پدافندی اسرائیل شد. در عید پسح سال گذشته میلادی نیز موجی از موشک‌ها به شلومی شلیک شد و نیز در همین روز تعدادی پهپاد شلیک شد. وضعیت امنیتی شمال اراضی اشغالی هر روز بدتر می‌شود.
حزب‌الله در حمله پهپادی به شهر عکا یک مقر نظامی مهم اسرائیل را هدف قرار داد. حزب‌الله در بیانیه خود هم اعلام کرد که با پهپادهای فریبکار و تهاجمی مقرهای تیپ گولانی و تیپ اغوز ارتش رژیم اسرائیل را در پادگان «شراگا» واقع  در شمال شهر عکای اشغالی هدف قرار داده و پهپادها مستقیما به هدف اصابت کرده‌اند.
همچنین نیروهای مقاومت، چند موشک به سمت شهرک «مرگالیوت» واقع در «الجلیل الاعلی» شلیک کردند که باعث شد آژیرهای خطر در این شهرک به صدا دربیاید. شبکه ۱۲ اسرائیل تعداد این موشک‌ها را ۵ عدد اعلام کرد.
حزب‌الله لبنان از زمان حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی سطح راهبردی حملات خود را به سرزمین‌های اشغالی عمق بخشید، همچنین میزان حملات را نیز افزایش داد و روزبه‌روز سلاح‌های جدیدتری را رونمایی می‌کند. 
اندیشکده الما در اسرائیل در معرفی پهپادهای حزب‌الله نوشت: «مقاومت لبنان هر بار سلاح جدیدی را رونمایی می‌کند. در حمله حزب‌الله به عرب العرامشه در الخلیل 18 صهیونیست کشته شدند. این اندیشکده می‌نویسد مهم‌ترین پهپادی که تاکنون حزب‌الله از آن رونمایی کرده «ابابیل» است که برد آن 120 کیلومتر و با سرعت 370 کیلومتر بر ساعت است. 
این پهپاد می‌تواند 40 کیلو بمب را حمل کند و در ارتفاع 3 هزار متری از زمین پرواز می‌کند. از سوی دیگر حجم استفاده پهپادی حزب‌الله در مارس 2024 نسبت به فوریه 3.5 برابر شده است که نشان‌دهنده آن است که حزب‌الله لبنان از پهپاد به عنوان سلاح جدی علیه اسرائیل در نبرد با این رژیم استفاده می‌کند. حزب‌الله در حال گسترش و افزایش ظرفیت خود برای انجام حملات انتحاری پهپادی است. در بسیاری از حملات انتحاری پهپادی، حزب‌الله یک حمله ترکیبی را با شلیک راکت، خمپاره یا موشک ضدتانک انجام می‌دهد تا ظاهرا برای ایجاد حواس‌پرتی و اشغال سامانه‌های دفاعی متعدد اقدام کند. حملات اخیر حزب‌الله به اسرائیل «ترکیبی» است. یعنی با بسیاری پهپاد معمولی حمله را آغاز می‌کند و زمانی که پدافند رژیم درگیر شد سلاح جدید و اصلی وارد معرکه می‌شود و به محل مورد نظر اصابت می‌کند.
در عملیات دیروز هم همین روند ادامه یافت و چند پهپاد معمولی به شهرهای نهاریا و حیفا حمله کردند و پهپاد تهاجمی اصلی به مقر پایگاه نظامی اسرائیل در عکا برخورد کرد. یگان اغوز 621 در پادگان شراگا که در عکا مستقر است، یگانی است که وظیفه اصلی آن مقابله با نیروهای حزب‌الله در شمال، همچنین گردان رضوان است. این اصابت نشان از دقت خوب پهپادهای حزب‌الله لبنان دارد و از سوی دیگر ضعف پدافند هوایی اسرائیل را نشان می‌دهد که حزب‌الله لبنان آسیب‌ زدن به آن را فراگرفته است. 
بی راه نیست که یکی از رسانه‌های اسرائیلی در گزارشی نوشته بود پهپاد به مرگبارترین سلاح حزب‌الله لبنان تبدیل شده است. اسرائیل هم این موضوع را فهمیده است و سعی می‌کند با ترور برخی فرماندهان پهپادی و هوایی حزب‌الله مقابل این راهبرد مقاومت بایستد. 
چند روز قبل هم حزب‌الله لبنان توانسته بود پهپاد هرمس اسرائیل را سرنگون کند. مقاومت اسلامی لبنان از ابتدای جنگ تاکنون موفق شده 5 پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی را ساقط کند و این موضوع پیام‌ها و نشانه‌هایی برای دشمن صهیونیست دارد. این تصاویر (منتشرشده حزب‌الله درباره سرنگونی پهپاد اسرائیل) حاکی از این هستند که رژیم اشغالگر از رسیدن به برتری هوایی و اطلاعاتی در آسمان عملیات محروم شده و توان جمع‌آوری اطلاعات از فرماندهان و نیروهای مقاومت و امکانات آن ندارد، همچنین این تصاویر نقش بسزایی در تضعیف روحیه دشمن و جامعه اسرائیلی و در مقابل تقویت روحیه مقاومت و مردم لبنان دارد.
حزب‌الله لبنان درصدد است به اسرائیل نشان دهد در زمینه هوایی بویژه پدافندی و پهپادی پیشرفت زیادی داشته است و در صورت جنگ تمام‌عیار با رژیم اسرائیل دست پری در زمینه هوایی دارد. روزنامه عبری‌زبان «معاریو» در این رابطه نوشت: تحقیقاتی در این باره در دست انجام است، این پنجمین پهپاد اسرائیلی است که حزب‌الله از زمان آغاز جنگ تاکنون موفق به سرنگونی آن شده است. در همین چارچوب «عمیر بوحبوط» خبرنگار نظامی وبگاه عبری‌زبان «واللا» با اشاره به سرنگونی پهپاد اسرائیلی و اتفاقات رخ داده در منطقه «عرب العرامشه» پس از هدف قرار گرفتن پایگاه تازه تاسیس گروهان شناسایی تیپ غربی (لشکر ۱۴۶) توسط پهپاد حزب‌الله گفت: حزب‌الله در حمله به اسرائیل 
موفق است.
***
پیام‌های سرنگونی پهپادهای صهیونیست‌ها توسط حزب‌الله لبنان
«هانی الدالی» کارشناس مسائل مقاومت فلسطین درباره سرنگونی ۵ پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی توسط حزب‌الله از زمان آغاز جنگ و پیامدهای آن برای این ارتش اظهار کرد: حزب‌الله در چارچوب به چالش کشیدن دشمن صهیونیست و انتقال پیام‌های نظامی به آن در حال گسترش ابعاد عملیات‌های خود است که این بر عرصه سیاسی و میدانی تاثیر می‌گذارد. الدالی درباره عملکرد عملیاتی حزب‌الله گفت: اقدامات نظامی آن با شتاب رو به گسترش هستند تا برتری آن را در مقابل ارتش رژیم اشغالگر نشان دهد و در حال حاضر حزب‌الله روی بهبود شرایط خود و آزمودن توانایی‌های دفاعی خود در زمین و هوا کار می‌کند. کارشناس مسائل مقاومت فلسطین درباره پیام‌های تصاویر سرنگونی پهپادها گفت: این تصاویر حاکی از این هستند که حزب‌الله سیستم هشدار زودهنگام پیشرفته‌ای دارد که به آن در شناسایی اهداف هوایی دشمن و ترسیم و ارزیابی پیشرفته وضعیت هوایی کمک می‌کند. او در ادامه تاکید کرد این تصاویر نشان می‌دهد حزب‌الله ابزارهای پیشرفته‌ای از جمله سامانه‌های پدافند هوایی در اختیار دارد که به آن در ساقط کردن این نوع پهپادها بویژه پهپاد پیشرفته و بسیار گران‌قیمت هرمس ۹۰۰ کمک می‌کند.

 


Page Generated in 0/0065 sec