printlogo


کد خبر: 280931تاریخ: 1403/2/5 00:00
شکست راهبرد صهیونیست‌ها علیه لبنان
اخطاریه‌ عرب العرامشه از حزب‌الله به اسرائیل

خلیل نصرالله*:  17 آوریل (29 فروردین) حزب‌الله لبنان یکسری عملیات نظامی عالی را در بخش غربی مرز لبنان و فلسطین اشغالی آغاز کرد که با حمله‌ای پیچیده با استفاده از موشک‌های هدایت‌شونده و یک پهپاد مملو از مواد منفجره به مقر یگان شناسایی رژیم صهیونیستی در روستای «عرب العرامشه» به اوج رسید. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های عبری، این حمله 18 مجروح بر جای گذاشت  که حال برخی از آنها وخیم است، از جمله یک ژنرال دشمن که بر اثر جراحات هلاک شد. هدف اولیه این عملیات، رساندن پیامی جدی به  رژیم صهیونیستی بود: کشتار هدفمند اعضای حزب‌الله، بیش از این تحمل نخواهد شد! به طور مشخص این واکنش مقاومت به ترور روز قبل رزمندگانش در روستاهای عین بعل و شهابیه بود که در حملات پهپادی ضربتی اسرائیل به شهادت رسیدند.
* کنش حزب‌الله، واکنش اسرائیل
صبح روز عملیات تلافی‌جویانه، حزب‌الله حملات قابل توجه دیگری را هم در بخش غربی مرز انجام داد. حمله به پادگان برانیت با موشک قدرتمند برکان و پرتاب موشک الماس 3 به سمت واحد کنترل هوایی پایگاه مرون، نخستین مورد استفاده گزارش‌شده از این موشک با برد بیش از 10 کیلومتر بود. این حمله همچنین یک رادار AN/TPQ-37 (سامانه قابل حمل آمریکایی ساخت دهه 1970) را که یک سامانه ضروری برای شناسایی پرتابه‌ها و شناسایی منشأ آنهاست، منهدم کرد. 
به رغم اکراه اولیه، ارتش عبری به دنبال شواهد گسترده ارائه‌شده در فیلم‌های متعدد، عملیات را تایید کرد. این عملیات، مانند بسیاری از تک‌های اخیر حزب‌الله، یک  پاسخ کیفی بود که توجهات رسانه‌ای و تحلیل‌های قابل توجهی را در میان اسرائیلی‌ها به خود جلب کرد.
مفسران برجسته خاطرنشان کرده‌اند حزب‌الله عملا سامانه‌های هشدار اسرائیل را دور ‌زده و در حمله خود هر کاری که خواسته کرده و این نشان می‌دهد ترورهای قبلی توسط اسرائیلی‌ها مانع عملیات راهبردی حزب‌الله نشده است. عملیات «عرب العرامشه» به دقت توسط رسانه‌های عبری، هم در زمینه تاکتیک‌های حزب‌الله و هم درباره پاسخ‌های اسرائیل، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. کانال 12 (تحت مدیریت اداره دوم تلویزیون و رادیوی رژیم صهیونیستی) به طور خاص بر ۲ نکته مهم تأکید کرد:
1- حزب‌الله به سرعت از درگیری‌های گذشته درس می‌گیرد و تاکتیک‌ها و سلاح‌های جدیدی را وارد میدان جنگ می‌کند. این امر با شلیک موشک‌های سنگین برکان به سمت پایگاه‌های ارتش عبری، نشان‌دهنده تغییر رویکرد مقاومت لبنان و نشان دادن توانایی‌اش در نوآوری و به کارگیری فناوری‌های جدید در سناریوهای جنگی - به جای پنهان‌کاری‌های گذشته - است.
2- توانایی جنبش مقاومت لبنان در ترکیب موثر چندین سامانه تسلیحاتی به طور همزمان برای هدف قرار دادن یک مکان خاص نیز مورد توجه قرار گرفت. هدف از این راهبرد، غلبه بر پدافند دشمن و به حداکثر رساندن تأثیرات آفندی است.
اطلاعات تکمیلی توسط خبرنگار نظامی روزنامه عبری مکور ریشون، حاکی از آن است ترورهای متعدد اعضای حزب‌الله توسط رژیم نه باعث بازدارندگی شده و نه تأثیر قابل توجهی بر توانایی این سازمان برای انجام حملات پیچیده علیه نقاط حساس نظامی اسرائیل داشته است. 
اساسا رسانه‌های صهیونیستی، تصویری از نگرانی درباره راهبردهای نظامی کنونی ارتش اسرائیل و اثربخشی آنها ترسیم می‌کنند. در حال حاضر مجموعه مقالات آنها به این جمع‌بندی رسیده‌ است که نه یورش عمیق به خاک لبنان و نه هدف قرار دادن قابلیت‌های عملیاتی حزب‌الله مانع دسترسی و استفاده این سازمان مقاومت از تسلیحات پیشرفته یا اجرای حملات هماهنگ نشده است
* جمع‌آوری اطلاعات توسط حزب‌الله
قابلیت‌های اطلاعاتی حزب‌الله به وضوح قوی است و در طول سالیان متمادی پرورش یافته است. این سطح از جمع‌آوری اطلاعات توسط سید‌حسن نصرالله، دبیرکل این گروه برجسته شده که یک بار به طور واضح برای طرف صهیونیست چنین پیامی فرستاد: مهم نیست شما از مقاومت چه می‌دانید، مهم این است که مقاومت درباره شما چه 
می‌داند. عملیات عرب العرامشه نمونه قانع‌کننده‌ای از این قابلیت‌هاست. اطلاعات قبلی حزب‌الله از یک سایت شناسایی نسبتا جدید و حمله موفقیت‌آمیز بعدی آن، کار اطلاعاتی دقیق را به نمایش می‌گذارد.
این به هیچ‌وجه یک مورد مجزا نیست. عملیات‌های اطلاعاتی مشابه دیگر نیز دارایی‌های نظامی حیاتی رژیم صهیونیستی از جمله مقرهای عملیاتی و مواضع گنبد آهنین را در نقاط مختلف هدف قرار داده‌اند.
حزب‌الله همچنین توانسته است اهداف بسیار حساس و کمتر قابل مشاهده‌شده‌ای را شناسایی و به آنها حمله کند. این شامل پایگاه‌های نظامی مانند پایگاه «یا آو» و پادگان «کیلا» در بلندی‌های جولان اشغالی است که به عنوان مقر فرماندهی دفاع هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود. این سایت‌ها به طور خاص پس از بازگشت نیروهای تیپ گولانی - که پس از ارتکاب جنایات جنگی در نوار غزه در آنجا آموزش می‌دیدند - هدف قرار گرفتند.
پیچیدگی عملیات اطلاعاتی حزب‌الله در وضوح و ابهام توأمان آن است. در حالی که اهداف عملیات آن مشخص است، نحوه جمع‌آوری اطلاعات دقیق و شفاف در این زمینه تا حد زیادی نامشخص و مرموز باقی مانده است. این توانایی برای شناسایی و اقدام روی نقاط آسیب‌پذیر اعماق خاک فلسطین اشغالی، به شبکه پیچیده‌ای از جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات اشاره دارد که احتمالا شامل نظارت فناوری و اطلاعات انسانی می‌شود.
* افزایش سطح مخاطرات
هدف حزب‌الله دستیابی به چند هدف از طریق حمله ترکیبی به عرب العرامشه بود. این اهداف شامل بازدارندگی از ترور مبارزان مقاومت توسط رژیم صهیونیستی و تاکید بر تمرکز مقاومت بر ضربه زدن به اهداف مهم و با ارزش برای وارد کردن خسارات قابل توجه است. علاوه بر این، حزب‌الله توانایی خود را در جمع‌آوری اطلاعات دقیق نشان داد که به آن این امکان را داده مکان‌های حساس و راهبردی دشمن را مشخص کند. تشدید فعالیت‌های مقاومت با هدف تعیین مرزها برای ارتش عبری است که در حال تداوم راهبرد ترور و حملات خود علیه غیرنظامیان لبنانی و اراضی کشاورزی دولتی است. مضافا این اقدامات در جبهه لبنان، برای تقویت و حمایت از جبهه مقاومت در نوار غزه طراحی شده است. از طریق استقرار تسلیحات و تاکتیک‌های نظامی مختلف است که حزب‌الله از زمان آغاز توفان الاقصی (7 اکتبر) در سال گذشته، به هدف خود برای به چالش کشیدن و مهار تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان و در عین حال حمایت همزمان از مقاومت فلسطین در غزه - چه از نظر سیاسی و چه نظامی - ادامه می‌دهد.
روزنامه‌نگار لبنانی و کارشناس مسائل سیاسی و منطقه‌ای *
منبع: Cardle

Page Generated in 0/0069 sec