printlogo


کد خبر: 280936تاریخ: 1403/2/6 00:00
شبکه سه، شبکه یک تلویزیون در جذب مخاطب

گروه فرهنگ وهنر:  مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) اخیرا نتایج یک نظرسنجی رامنتشر کرده است، این نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم درباره برنامه‌های صداوسیما» با تعداد نمونه‌ 1715 نفر از شهروندان 15 سال به بالای سراسر کشور در هفته آخر فروردین سال جاری، به صورت تلفنی انجام شده است. مهم‌ترین یافته‌های این نظرسنجی به شرح زیر است:
درباره میزان تماشای تلویزیون، 69.2 درصد پاسخگویان گفته‌اند برنامه‌های تلویزیون ایران را تماشا می‌کنند و 30.8 درصد پاسخگویان گفته‌اند برنامه‌های تلویزیون جمهوری اسلامی را نمی‌بینند. داده‌های مربوط به تماشای شبکه‌های تلویزیون نشان می‌دهد 40.8 درصد ایرانیان  شبکه 3 را می‌بینند، 35.2 درصد شبکه‌ آی‌فیلم  و 21 درصد شبکه یک را بیشتر تماشا می‌کنند. میزان تماشای این شبکه‌ها در بین افرادی که برنامه‌های صداوسیما را می‌بینند به ترتیب از این قرار است؛  58.9 درصد شبکه 3،  50.8 درصد شبکه آی‌فیلم و 30.3 درصد شبکه یک.
درباره تماشای برخی برنامه‌های تلویزیون، یافته‌های نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد 36.9 درصد ایرانیان برنامه مردان آهنین و 34.7 درصد برنامه زندگی پس از زندگی، 34.2 درصد برنامه محفل، 32.3 درصد برنامه شب خوش، 31.8 درصد برنامه فوتبال برتر، 29.7 درصد برنامه پانتولیک و 26.5 درصد برنامه معرکه، 24.5 درصد برنامه مهمونی، 21.3 درصد برنامه ماه خدا، 18.8 درصد برنامه ماه من، 17.2 درصد برنامه ایران دوست‌داشتنی، 16 درصد برنامه پاورقی و 12.1 درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.
میزان تماشای این برنامه‌های تلویزیونی بین افرادی که تلویزیون ایران را تماشا می‌کنند به این ترتیب است: 53.3 درصد پاسخگویان برنامه مردان آهنین و 50.1 درصد برنامه زندگی پس از زندگی را دیده‌اند. 
همچنین 49.4 درصد برنامه محفل، 48 درصد برنامه شب‌خوش، 46 درصد برنامه فوتبال برتر، 42.9 درصد برنامه پانتولیک، 38.3 درصد برنامه معرکه، 35.4 درصد برنامه مهمونی، 30.7 درصد برنامه ماه خدا، 27.2 درصد برنامه ماه من، 24.8 درصد برنامه ایران دوست‌داشتنی، 23.1 درصد برنامه پاورقی و 17.5 درصد برنامه برمودا را دیده‌اند. 
 اتفاق قابل توجهی که رخ داده، افزایش مخاطب سازمان صداوسیما از ۴۵ درصد به حدود ۷۰ درصد است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین افزایش مخاطب مربوط به برنامه‌های شبکه 3 است.
نکته قابل توجه آن است که تمام برنامه‌های اصلی شبکه 3 حدود ۱۰ درصد افزایش مخاطب را به نسبت نظرسنجی‌های قبلی به ثبت رسانده‌اند و از 7 برنامه برتر سازمان صداوسیما، 6 برنامه به شبکه 3 تعلق دارد.
نتیجه این اتفاق در ابتدای امر بالا رفتن بیننده برنامه‌های شبکه 3 و در مرحله دوم بالا رفتن ضریب نفوذ رسانه ملی در جامعه شده است.
 

Page Generated in 0/0055 sec