printlogo


کد خبر: 280942تاریخ: 1403/2/6 00:00
دور دنیا

نخست‌وزیر سابق فرانسه مجرم شناخته شد
دادگاه عالی تجدیدنظر فرانسه، «فرانسوا فیون» نخست‌وزیر سابق این کشور را به طور قطعی مجرم شناخت. دادگاه عالی تجدیدنظر فرانسه روز چهارشنبه همچنین دستور داد محاکمه‌ای جدید به‌منظور بازتعریف ماهیت احکام زندان و میزان خساراتی که باید به مجلس ملی پرداخت شود، انجام شود. رسانه‌های فرانسوی خبر داده‌اند فیون و «پنه لوپه فیون» همسرش و همچنین «مارک ژولو» معاون سابق نخست‌وزیر به دلیل مشاغل ساختگی در مجلس ملی، بویژه به دلیل اختلاس از بودجه عمومی و همدستی، تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. نخست‌وزیر سابق فرانسه پس از محکومیت خود در دادگاه تجدیدنظر به 4 سال زندان شامل یک سال زندان قطعی، ۱۰ سال عدم صلاحیت و جریمه ۳۷۵۰۰۰ یورویی درباره مشاغل ساختگی همسرش به دادگاه عالی تجدیدنظر اعتراض کرد. پنه‌لوپه نیز ۲ سال حبس تعلیقی، ۲ سال عدم صلاحیت و جریمه ۳۷۵۰۰۰ یورویی محکوم شد. این 3 متهم همواره اتهام‌های خود را انکار کرده‌اند. 
 
***
 
دیلی‌تلگراف:غربی‌ها عامل شکست ضدحمله اوکراین هستند
تابستان گذشته انتظار زیادی وجود داشت که ضد‌حمله «بزرگ» اوکراین که علیه نیروهای روس آغاز شده بود، باعث به عقب رانده شدن روس‌ها و کی‌یف پیروز شود اما این اتفاق نیفتاد. روزنامه دیلی‌تلگراف در گزارشی می‌نویسد: ضد حمله اوکراین نه‌تنها موفقیت‌آمیز نبود بلکه با شکست روبه‌رو شد و دستاوردهای کمی برای کی‌یف در پی داشت. این شکست را می‌توان تا حدی گردن امتناع غربی‌ها از تامین کمک‌های نظامی مناسب برای اوکراین انداخت. نتیجه این اقدام واکنش مسکوت در سیاست‌گذاری‌های داخلی اروپایی‌ها و آمریکا بود که بی‌شک به شکست و ناکامی جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در تصویب به‌موقع بسته کمک بیشتر در کنگره و همچنین بی‌میلی کشورهای اروپایی در تشدید کمک‌های خود به اوکراین منجر شد. ترکیبی از تلفات و کمبود مهمات در اوکراین به نیروهای روس اجازه داده به نبرد برگردند و مناطقی استراتژیک را تحت کنترل خود دربیاورند. نیروهای روس در پیشرفت‌های خود دستاوردهای خوبی در خط مقدم داشته‌اند به طوری که اوکراین مجبور شد یکسری از مناطق را رها کند و همچنین خسارات جدی به زیرساخت‌های این کشور در نتیجه حملات هوایی روسیه وارد آمد. 
 
***
 
سفر یک هیأت دیپلماتیک کره‌شمالی به ایران
خبرگزاری رسمی کره‌شمالی از سفر یک هیات دیپلماتیک این کشور به ایران خبر داد. رسانه‌های کره‌شمالی گزارش دادند یک هیات بلندپایه دیپلماتیک کره‌شمالی برای نخستین بار پس از پاندمی کرونا به ایران سفر کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره گزارش داد: خبرگزاری رسمی کره شمالی، دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد هیات پیونگ‌یانگ به ریاست «یون جونگ هو» وزیر روابط اقتصادی خارجی کره شمالی، روز سه‌شنبه عازم ایران شد. این رسانه جزئیات بیشتری ارائه نکرده است. آخرین بار که مقامات ارشد کره‌شمالی به ایران سفر کردند، آگوست ۲۰۱۹ بود که در آن،‌ هیاتی به ریاست نایب‌رئیس پارلمان کره شمالی، سفری یک‌هفته‌ای به ایران داشت. 2 کشور تا پیش از بسته شدن مرزهای کره شمالی، روابط دیپلماتیک فعالانه‌ای داشتند. «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی در تلاش است ارتباط خود با کشورهای رقیب آمریکا را حفظ کند. 
 
***
 
جامائیکا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد
دفتر نخست‌وزیری جامائیکا از تصمیم کشورش برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خبر داد. دفتر نخست‌وزیری جامائیکا اعلام کرد کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد. همچنین کامینا جانسون اسمیت، وزیر خارجه جامائیکا، تصمیم دولت جامائیکا برای به رسمیت شناختن فلسطین را به‌عنوان یک کشور تایید کرد. با این اقدام، جامائیکا به ۱۴۰ کشور دیگر عضو سازمان ملل متحد می‌پیوندد که از راه‌حل ۲ دولتی برای مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین حمایت می‌کنند. جانسون اسمیت بر تعهد جامائیکا به رعایت اصول منشور ملل متحد، ترویج احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و حق تعیین سرنوشت تاکید کرد. این تصمیم در بحبوحه نگرانی‌های طولانی مدت درباره بحران غزه گرفته شده است و جامائیکا از آتش‌بس فوری و افزایش دسترسی به کمک‌های بشردوستانه حمایت می‌کند. جامائیکا بر حمایت خود از گفت‌وگوهای دیپلماتیک به عنوان کلید حل مناقشه و تضمین امنیت و حاکمیت همه طرف‌های درگیر تاکید می‌کند. 
 
***
 
آمریکا فرستاده ویژه جدید برای غزه منصوب می‌کند
طبق گفته منبعی آگاه به برنامه‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، قرار است به زودی «لیز گراند» رئیس موسسه صلح ایالات متحده به عنوان مسؤول تام‌الاختیار برای کمک‌های بشردوستانه به غزه منصوب شود. «لیز گراند» جایگزین «دیوید ساترفیلد» فرستاده ویژه آمریکا در امور بشردوستانه خاورمیانه خواهد شد؛ فرستاده‌ای که در تاریخ ۱۵ اکتبر، یک هفته پس از آغاز عملیات توفان‌الاقصی به این سمت منصوب شده بود. یک منبع آگاه به برنامه‌های دیوید ساترفیلد به پایگاه خبری هاف‌پست گفت او به کار خود در وزارت خارجه به عنوان مشاور ارشد ادامه خواهد داد. برای نخستین بار این پایگاه خبری آمریکایی بود که در ماه ژانویه گزارش کرد ساترفیلد مقام خود را به عنوان فرستاده ترک 
خواهد کرد. 

Page Generated in 0/0049 sec