printlogo


کد خبر: 280953تاریخ: 1403/2/6 00:00
عملیات پنجه موش

 
عملیات «پنجه عقاب» شاید هم «پنجه گربه» یا به بیان دیگر «پنجه موش» عملیاتی بود که در آن نیروهای آمریکایی ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ در صحرای طبس گیم آور شدند. شاید اگر شبکه اینترنشنال در آن زمان وجود داشت، تیتر اولش این بود که «آمریکا به ایران اجازه داد در این عملیات شکست نخورد».
 
ماجرا از این قرار است که آمریکایی‌ها آن «آدم بده‌» همه قصه‌ها، پس از رو‌دست خوردن از دانشجویان پیرو خط امام در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی، هشت بالگرد و هفت هواپیمای غول‌پیکر را در پی کشف پماد سوختگی روانه ایران کردند. فرماندهی این عملیات را «جیمی کارتر» رئیس جمهور وقت آمریکا به عهده داشت. طبق برنامه‌ریزی او نیروهای آمریکایی شبانه «آیییییی نفس کشششش»‌گویان به سفارت حمله می‌کنند (شعورش نمی‌رسد که شب است و مردم خوابند و نباید سروصدا کنند) و با گفتن «اییییست دستا بالا بی‌حرکت» نگهبانان را در آمپاس قرار می‌دهند و آنها مقاومت می‌کنند و در نهایت خون‌وخون‌ریزی به‌پا می‌شود و همین که می‌خواهند گروگان‌ها را آزاد کنند متاسفانه جیمی از خواب می‌پرد و عملیات آزادسازی گروگان‌ها نصفه می‌ماند.
 
تعبیر خواب جیمی این شد که یک بالگرد و یک هواپیما، حین سوخت‌گیری در صحرای طبس، با هم برخورد می‌کنند و بوووووم. سپس ناگهان یک توفان شن شروع به وزیدن می‌کند و با گفتن «اییییست دستا بالا بی‌حرکت» دو بالگرد دیگر را در آمپاس قرار می‌دهد و یک خون‌وخون‌ریزی‌ای به‌پا می‌شود که نگو. به دلیل نصفه‌ماندن خواب جیمی، بازماندگان (که هرچه خاک آن رفتگان است بقای عمر آنها باشد) نیز عملیات را شروع نشده به پایان می‌رسانند و دم‌شان را و کول‌شان را و خودشان را جمع می‌کنند و الفرار!
 
آمریکایی‌ها که مانند نگارنده خیلی حواس‌پرت هستند و همه‌چیزشان را جا می‌گذارند، وسط راه با گذاشتن دست‌شان روی جیب‌شان، متوجه می‌شوند که ای داد‌بیداد! موبایلم کووو؟ کنارش هم تمام اسناد و مدارک عملیات کووو؟
 
اینجاست که یک رفیق گرمابه و گلستان چون بنی‌صدر به درد آدم می‌خورد تا آدم بفرستد و بالگردهای به‌جامانده و اسناد و مدارک داخلش را بمباران کنند. آدم خوب است یک رفیق مثل بنی‌صدر داشته باشد. حیف که مرد اگرنه جا داشت یک طرح دوستی با او ریخت. اینجوری نگاه نکنید! درست است که بی‌شعور و کلاش و وطن‌فروش و خیلی چیزهای دیگرِ غیرقابل‌پخش بود؛ ولی رفیق بود.
 
گفتنی است در این مرام گذاشتن بنی‌صدر برای آمریکا، فرمانده سپاه یزد، محمد منتظر قائم که برای بازرسی به آنجا رفته بود، به شهادت رسید.
 
کلاغ‌ها خبر رسانده‌اند که پس از این شکست مفتضحانه، کائنات خطاب به آمریکا گفته‌اند: «می‌خوای گریه کنی؟ گریه کنننن!! بی‌تربیتتت!!!»

Page Generated in 0/0060 sec