printlogo


کد خبر: 280982تاریخ: 1403/2/6 00:00
کمیسر حقوق بشر سازمان ملل: از شنیدن گزارش‌‌های مربوط به گورهای دسته‌جمعی در بیمارستان ناصر در خان‌یونس وحشت‌زده شدم
گورستان نظام غرب

گروه بین‌الملل: در حالی که امدادگران دفاع مدنی در نوار غزه همچنان گورهای دسته‌جمعی بیشتری در بیمارستان ناصر واقع در خان‌یونس در جنوب نوار غزه (به دنبال عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست) کشف می‌کنند، مسؤولان و مقامات سازمان ملل خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی درباره گورهای دسته‌جمعی کشف‌شده در مجتمع پزشکی شفا و همچنین بیمارستان ناصر شدند. خبرنگار الجزیره گزارش داد تیم‌های دفاع مدنی در نوار غزه همچنان در تلاش برای پیدا کردن اجساد بیشتر از شهدای فلسطینی که در گورهای دسته‌جمعی در مجتمع پزشکی ناصر دفن شده‌اند هستند.
بر اساس این گزارش تیم‌های دفاع مدنی پیکر 51 شهید دیگر را نیز در گروه‌های سنی مختلف در این گورهای جمعی کشف کردند و به این ترتیب مجموع شهدایی که پیکر آنها تاکنون از گورهای دسته‌جمعی کشف شده به 361 مورد رسیده است. تاکنون ۳ گور دسته‌جمعی در داخل مجتمع پزشکی ناصر کشف شده و تلاش‌ها برای بیرون کشیدن اجساد همچنان ادامه دارد.
در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به جنایت وحشتناک نظامیان صهیونیست در بیمارستان‌های ناصر و شفا و پنهان کردن اجساد غیرنظامیان فلسطینی در گورهای دسته‌جمعی و در حالی که اغلب این اجساد تکه‌تکه و برخی نیز تبدیل به خاکستر شده‌اند، «ولکر ترک» کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد وحشت خود را از این جنایت ابراز کرد و گفت: از شنیدن گزارش‌‌های مربوط به وجود گورهای دسته‌جمعی در بیمارستان ناصر در خان‌یونس بسیار وحشت‌زده شدم و نابودی ۲ مجتمع پزشکی بزرگ در نوار غزه اتفاق بسیار هولناکی است. وی تاکید کرد: این جنایت‌ها نیاز به تحقیقات مستقل و موثر و شفاف دارد و عاملان این جنایت باید محاکمه شوند. اغلب قربانیان بمباران‌های اسرائیل در غزه طی ۷ ماه گذشته زنان و کودکان بوده‌اند و نگرانی‌های زیادی درباره تهاجم گسترده اسرائیل به شهر رفح وجود دارد که می‌تواند منجر به وقوع جنایت فجیع‌تری در نوار غزه شود. «راوینا شامداسانی» سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز با اشاره به اینکه برخی اجساد شهدای فلسطینی که در گورهای دسته‌جمعی کشف شده است، در غل و زنجیر بوده و دستبند بر دستان آنها مشاهده شده است، گفت: باید زنگ خطر را به صدا دربیاوریم، زیرا مشخص شده اجساد زیادی در گورهای دسته‌جمعی پیدا شده‌اند و این تعداد همچنان در حال افزایش است. وی تاکید کرد: این اتفاق و جنایتی که رخ داده بیانگر نقض آشکار و جدی قوانین حقوق بشری و بین‌المللی است و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در تلاش است گزارش‌های مقامات فلسطینی مبنی بر پیدا شدن صدها جسد در بیمارستان ناصر و همچنین ده‌ها جسد در بیمارستان شفای غزه را بررسی کند. گزارش‌های نهادهای فلسطینی نشان می‌دهد اجساد غیرنظامیان فلسطینی که توسط نظامیان رژیم اشغالگر در گورهای دسته‌جمعی دفن شده‌اند، زیر انبوهی از زباله‌ها پنهان شده و در میان آنها زنان و افراد مسن زیادی دیده می‌شود.
دکتر «خلیل الدقران» سخنگوی بیمارستان شهدای الاقصی در غزه هم در گفت‌وگو با الجزیره اعلام کرد: بعد از گذشت 200 روز از حملات وحشیانه و بمباران مداوم رژیم صهیونیستی، بیش از 30 بیمارستان در نوار غزه به طور کامل از کار افتاده است. وی از جامعه جهانی خواست وظیفه خود را در محافظت از تیم‌های پزشکی انجام داده و سیستم بهداشتی نوار غزه را از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی نجات دهد. خبرنگارانی که برای بازدید از بیمارستان ناصر و گورهای جمعی کشف شده در این بیمارستان رفته بودند، گزارش دادند صحنه‌هایی که در آنجا دیده شده بسیار هولناک و غیرانسانی است، بویژه برای خانواده‌های شهدایی که قربانی جنایات نظامیان صهیونیست در این بیمارستان شده و در گورهای دسته‌جمعی دفن شده‌اند. بر اساس گزارش خبرنگاران، بسیاری از اجساد در این گورها تکه‌تکه شده و برخی اجساد هم در حال تجزیه هستند. از جمله هولناک‌ترین صحنه‌ها مربوط به اجساد کودکان است که به شکل وحشتناکی قطعه قطعه شده‌اند. همچنین روی برخی اجساد علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها قبل اینکه به دست نظامیان صهیونیست قتل‌عام شوند، بیمار یا مصدوم بوده‌اند؛ مانند وجود آتل روی اجساد. این در حالی است که دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه از مفقود شدن هزاران نفر بعد از عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست از برخی مناطق نوار غزه خبر داده و اعلام کرد اطلاعی از سرنوشت مفقودشدگان در دست نیست. همچنین در شبکه‌های اجتماعی روزانه تصاویر زیادی از مفقودان منتشر می‌شود که بعد از عقب‌نشینی نظامیان اشغالگر از برخی مناطق غزه ناپدید شده‌اند و اطلاعی از سرنوشت آنها وجود ندارد. در همین راستا سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده انتشار چنین گزارش‌هایی در نوار غزه بسیار نگران‌کننده است. وی خواهان اجرای تحقیقات موثق در محل کشف این گورهای دسته‌جمعی شد. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل همچنین تاکید کرد باید هر چه سریع‌تر برای پایان دادن به جنگ در نوار غزه آتش‌بس اعلام شود. این در حالی است که شمار پیکر شهدایی که در گورهای دسته‌جمعی در محوطه بیمارستان ناصر در خان‌یونس پیدا شده‌اند به ۲۱۰ نفر افزایش یافته است. گفتنی است پیش از این نیروهای امدادگر فلسطینی پس از عقب‌نشینی نظامیان اشغالگر از شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه گورهای دسته‌جمعی را در محوطه بیمارستان ناصر کشف کردند. 
«سلامه معروف» مدیرکل دفتر اطلاع‌رسانی دولت فلسطین در نوار غزه تاکید کرد: ۲ گور دسته‌جمعی در بیمارستان ناصر پیدا شده و احتمال دارد به مرور گورهای بیشتری هم کشف شود. نظامیان اشغالگر صهیونیست صدها آواره، زخمی، بیمار و کادر پزشکی و درمانی را اعدام میدانی کرده‌اند. سرنوشت ده‌ها نفر دیگر که در بیمارستان ناصر بودند، نامشخص است. پیکرهای برخی شهدا در بیمارستان ناصر بدون سر بوده و در برخی موارد اعضای بدن آنها سرقت شده است. چند ماه پیش بود که «آرییه کینگ» معاون شهردار قدس اشغالی در پیامی از مقامات تل‌آویو خواست اسرای فلسطینی را زنده به گور کنند. آرییه کینگ که این پیام را در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» منتشر کرد، اسرای فلسطینی را «نازی» خواند و نوشت زنده به گور کردن آنها تنها راه رفتار با آنهاست، زیرا «آنها تنها گروهی مورچه هستند». البته این اظهارات نخستین‌بار نیست که از سوی مقامات اسرائیلی مطرح می‌شود. پیش‌تر «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل نیز فلسطینیان را به حیوان تشبیه کرده و گفته بود «ارتش اسرائیل «با حیواناتی انسان‌نما می‌جنگد»! «عمیحای الیاهو» وزیر میراث کابینه رژیم صهیونیستی نیز پیش از این در اظهاراتی جنجالی یکی از گزینه‌های پیش‌ روی تل‌آویو برای مقابله با فلسطینیان را «انداختن بمب اتم» روی غزه اعلام کرده بود. «انیس شریف» خبرنگار فلسطینی نیز در ویدئوی ارسالی از بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه از یک جنایت هولناک خبر داد و اجساد مجروحان و آوارگان فلسطینی در محوطه بیمارستان را نشان داد که بولدوزرها و تانک‌های اشغالگران صهیونیست از روی آنها رد شده و زنده به گور شده‌اند. 
 
 
    نهاد حقوق بشری: ۱۴۰ گور دسته‌جمعی در نوار غزه شناسایی کردیم     
دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه در گزارشی اعلام کرد بیش از ۱۴۰ گور دسته‌جمعی ایجاد شده توسط نظامیان اسرائیلی در نوار غزه شناسایی شده است. رسانه‌های فلسطینی پیش‌تر اعلام کرده بودند با خروج شماری دیگر از اجساد شهدای فلسطینی از گورهای دسته‌جمعی در محوطه بیمارستان «ناصر» خان‌یونس، شمار اجساد خارج‌شده به 361 جسد رسیده است. این رسانه‌ها به نقل از مسؤولان فلسطینی اعلام کردند پیش‌بینی  می‌شود صدها جنازه دیگر از افراد مفقود، در این گورها باشد.
 

 


Page Generated in 0/0067 sec