printlogo


کد خبر: 280984تاریخ: 1403/2/6 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد؛ تذکر رهبر انقلاب درباره اجرایی نشدن سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی
آیین‌نامه کجاست؟
وزارت کار منتظر تصویب آیین‌نامه در هیأت دولت است

گروه اجتماعی: با آنکه 2 سال از ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی می‌گذرد ولی هنوز اقدام قاطع و بررسی نهایی برای اجرای این سیاست‌ها انجام نشده است. در همین ارتباط روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از کارگران با انتقاد از اجرا نشدن سیاست‌های کلی تامین اجتماعی گفتند: «این سیاست‌ها مدت‌ها پیش ابلاغ شد و رئیس‌جمهور هم دستور تهیه آیین‌نامه‌ را داد اما در عمل، کارها جلو نرفته و سیاست‌ها اجرا نشده است». 
به گزارش «وطن امروز» دولت پس از ابلاغ این سیاست‌ها برای بررسی دقیق بند بند آن دست به کار شد و با برگزاری جلسات متعدد متشکل از کارشناسان خبره در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیر اجرای آن شد ولی برخی مسائل باعث شد فرآیند بررسی لایه‌های این سیاست کلی به درازا کشیده شود. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که وزارت کار برای جامع شدن اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی، آیین‌نامه‌‌ای را برای تصویب به هیات دولت فرستاده و قرار است این آیین‌نامه بزودی تصویب شود.  سیاست‌های کلی تامین اجتماعی بر ایجاد رفاه عمومی، برطرف کردن فقر و محرومیت، حمایت از اقشار و گروه‌های هدف خدمات اجتماعی، استقرار نظام تامین اجتماعی به صورت جامع، رعایت محاسبات بیمه‌ای، اصلاح قوانین، ساختارها و تشکیلات سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی همچنین بسط و تامین عدالت اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی و ارائه خدمات لازم به منظور تحکیم نهاد خانواده و فرزندآوری تاکید دارد.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی دیروز در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری در اوایل سال 1401، وزیر وقت کار بدون فوت وقت به عنوان دبیر مجموعه اقدام به برگزاری جلساتی برای بررسی این موضوع مهم شد، جلسات ادامه داشت ولی به دنبال تغییر و تحولات مدیریتی ادامه کار به سرپرست وزارت کار محول شد.
ولی اسماعیلی با بیان اینکه در دوره عبدالملکی، وزیر پیشین کار، 14 کمیته تخصصی برای بررسی و پیگیری اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی در وزارت کار تشکیل شد، افزود: در آن زمان 5 جلسه در وزارتخانه برگزار شد و بنده نیز در برخی جلسات حضور داشتم و کارها به درستی پیش می‌رفت.
وی اضافه کرد: امروز که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان بر جدیت اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی تاکید داشتند. بنده نیز در حاشیه این جلسه با وزیر کار درباره پیگیری سریع اجرای این سیاست‌ها صحبت کردم و قرار است پیگیریها با برگزاری جلسات متعدد در کمیسیون اجتماعی مجلس به صورت فشرده و در اسرع وقت انجام شود.
نماینده مردم «گرمی» در مجلس در پاسخ به اینکه گویا قرار بوده مجلس آیین‌نامه‌ای برای تسریع در روند اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی به دولت و ذیل آن وزارت کار ارائه دهد ولی هنوز این آیین نامه به دولت نرسیده است، افزود: خیر! اینگونه نیست ولی گویا خود دولت برای جامع شدن اجرای سیاست‌های کلی اقداماتی را در دستور کار دارد.
به گفته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اکنون مسؤولان وزارت تعاون،کار و رفاه‌ اجتماعی موظف شدند با برگزاری جلسات تخصصی، به جد پیگیر موضوع شوند.
محمدحسین مرادی، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «وطن امروز» اظهار داشت: سیاست‌های کلی تامین اجتماعی سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و این سند بالادستی، بخش‌های مختلفی دارد که اجرای آنها می‌تواند منجر به ایجاد انسجام و تحول در نظام رفاهی کشور 
شود. 
وی با بیان اینکه در این سند بر شکل‌گیری نظام تامین اجتماعی جامع و یکپارچه، فراگیر و چندلایه تاکید شده است، افزود: در برنامه هفتم توسعه نیز همچون برنامه‌های توسعه اخیر، بر پیاده‌سازی نظام چندلایه تامین اجتماعی تکلیف شده است. البته سال‌هاست این مفهوم در قوانین و محافل کارشناسی بیان و بر اجرای آن تاکید 
می‌شود.
کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در سیاست‌های کلی ابلاغ شده، تکلیف شده است قوه مجریه با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه ‌قضائیه و با بسیج دستگاه‌های مسؤول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را ظرف 6 ماه تقدیم کند؛ با این حال با گذشت بیش از 2 سال، همچنان لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس تقدیم نشده است. وی ادامه داد: خلأ ادبیات مشترک و اختلاف نظرهای عمیق کارشناسان، عدم همکاری و بعضا مقاومت برخی دستگاه‌ها و نهادها و تغییرات متعدد مدیران مسؤول در دولت از جمله عوامل تاخیر در ارائه برنامه عملیاتی اجرای این سیاست‌ها بوده است. 
به گفته وی، در حقیقت با توجه به ماهیت بین‌دستگاهی این مقوله،‌ مجموعه دولت باید نسبت به اجرای این سند بالادستی احساس مسؤولیت کرده و پیگیر تقدیم لوایح و تبدیل شدن آن به قانون و  اجرای دقیق این سیاست باشد.
بنابر این گزارش، مطابق اظهارات رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و تاکید وی در برگزاری جلسات در این کمیسیون با حضور کارشناسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی تدوین اجرای سیاست‌های کلی تامین اجتماعی، روند بررسی بندها و لایه‌های این سیاست کلی از روزهای آینده تسریع خواهد شد تا مطالبات رهبر معظم انقلاب در این باره پاسخ داده شود.
 

Page Generated in 0/0066 sec