printlogo


کد خبر: 281027تاریخ: 1403/2/8 00:00
افتتاح 8 هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن با حضور بذرپاش در آذربایجان‌شرقی
۸ هزار کلید

گروه اقتصادی: بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، تعداد واحدهای در حال ساخت نهضت ملی مسکن از 2 میلیون و 500 هزار واحد عبور کرده است به طوری که رشد بخش مسکن از منفی 3.8 در سال 99 به مثبت 4.8 در سال 1402 رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی سال گذشته وعده داده بود سال 1403 هر هفته یک افتتاح مسکن در سراسر کشور خواهیم داشت؛ موضوعی که حالا در حال محقق شدن است. به گزارش «وطن امروز»، وزیر راه و شهرسازی دیروز با هدف افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های مرتبط با بخش مسکن و شهرسازی و بازآفرینی شهری و بازدید از پروژه‌های حوزه راه وارد فرودگاه تبریز شد.
در این سفر ۸۴۰۴ واحد نهضت ملی مسکن استان آذربایجان شرقی افتتاح  و عملیات احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی آغاز شد. همچنین آغاز عملیات آماده‌سازی نخستین شهرک مسکونی آذربایجان شرقی با مساحت ۱۵۲ هکتار در شهرستان آذرشهر، فرآیند آماده‌سازی نخستین دهکده شهری استان نیز با ظرفیت هزار و ۴۰۰ قطعه در شهرستان سراب، افتتاح یک باب مدرسه هوشمند به مساحت هزار و ۸۶۵ متر مربع و کلنگ‌زنی ۴ باب مدرسه ۱۲ کلاسه به مساحت ۱۵ هزار و ۶۰۰ متر مربع در شهر جدید سهند و آغاز عملیات ساخت مسجد علامه محمدتقی جعفری به مساحت ۲ هزار و ۵۲۴ متر مربع در شهر سهند انجام شد.
* استفاده از ظرفیت‌ مولدسازی برای تسریع در تکمیل آزادراه‌های آذربایجان‌ شرقی
وزیر راه و شهرسازی‌ در بازدید از قطعه ۶ آزادراه تبریز - ارومیه، از تخصیص اعتبار برای تکمیل آزادراه‌های آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: از ظرفیت‌های مولدسازی برای تسریع در انجام پروژه‌ها استفاده می‌شود.
مهرداد بذرپاش درباره پروژه‌‌های در دست ساخت استان نیز گفت: بازدید از پروژه‌های مهم آزادراهی سطح استان انجام شد. در مجموع بیش از ۲۶۰ کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در سطح استان در دست ساخت و تکمیل است. همچنین این استان، استانی پهناور و مهم است و جمعیت قابل توجه و دسترسی‌های ترانزیتی فراوانی  دارد. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه آزادراه تبریز - ارومیه یکی از مهم‌ترین محورهای استان است، یادآور شد: این آزادراه سال‌های سال در قطعات مختلف در حال کار بوده و گاهی تغییر سرمایه‌گذار را شاهد بودیم.
* ۱۲ کیلومتر از آزادراه تبریز - ارومیه عملیاتی شد
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ۱۲ کیلومتر از قطعه ۶ این آزادراه عملیاتی شده است، گفت: ۱۶ کیلومتر باقیمانده برنامه‌ریزی شده تا با تزریق مالی از روش‌های مختلف شامل توزیع قیر، ردیف بودجه و ماده ۵۶ مصوب و کمک‌های بانکی در ۲ ماه آینده اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه تاکید دولت بهره‌مندی از ظرفیت‌های مولدسازی است، افزود: استفاده از ظرفیت مولدسازی برای این پروژه جمع‌بندی و مقرر شده است سازمان ملی مسکن به عنوان مشارکت و با عنوان آورده دولتی به این پروژه کمک کند.
* پروژه مراغه - هشترود با تزریق مالی تکمیل می‌شود
بذرپاش در ادامه با بیان اینکه امسال را سال اتمام بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام قرار داده‌ایم، افزود: پروژه مراغه - هشترود نیز که یک قطعه ۲۹ کیلومتری است در مراحل پایانی بوده و نیاز به تزریق مالی دارد که در چند ماه آینده تامین مالی خوبی خواهد شد.
* تکمیل محور رفت تبریز - صوفیان در ۳ ماه آینده
وی  همچنین گفت: محور تبریز - صوفیان نیز از جمله محورهای ترانزیتی و مرز بازرگان به عنوان یکی از مرزهای پرتردد ما با ترکیه است که سهم بالایی در ترانزیت دارد. بنابراین نیازمند کار سریع‌تر با تزریق مالی است که در این راستا در ۲ یا ۳ ماه آینده محور رفت آن تکمیل و محور برگشت نیز تا هفته دولت آماده می‌شود. بذرپاش با بیان اینکه در دولت سیزدهم، عزم جدی برای رفع گره‌های اصلی محورهای ارتباطی وجود دارد، حضور خود و دیگر مسؤولان را به منظور رفع گره‌های استان عنوان کرد.
***
اراضی الحاق شده به محدوده شهری در دولت سیزدهم با گذشته قابل قیاس نیست
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت از وعده خود عقب نیست، گفت: میزان اراضی‌ای که در دولت سیزدهم به محدوده شهری در سراسر کشور متصل کردیم با گذشته قابل قیاس نیست. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در جمع مردم جنوب غرب تهران در امامزاده حسن(ع) گفت: در ابتدای دولت گفتیم هر سال باید یک میلیون شغل ایجاد می‌شد که اگر می‌شد امروز با مشکل روبه‌رو نبودیم. وی ادامه داد: امروز از وعده خود عقب نیستیم، در بسیاری از استان‌ها نرخ بیکاری در کشور کاهشی است. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مساله مسکن هم مهم است، بیان کرد: اگر در سال‌های قبل سالی یک میلیون مسکن ساخته می‌شد، امروز در تهران و استان‌ها مشکل مسکن نداشتیم. رئیسی تاکید کرد: طبق قانون و نیاز کشور اگر یک میلیون مسکن در سال ایجاد شود، با مشارکت مردم، نیازها در این زمینه برطرف می‌شود. رئیس‌جمهور تصریح کرد: میزان زمین‌هایی که در دولت سیزدهم به محدوده شهری در سراسر کشور متصل کردیم با گذشته قابل قیاس نیست. وی گفت: ۲ میلیون‌ و ۴۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است و شبانه‌روز وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در این زمینه مشغول فعالیت هستند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: هم قانون می‌گوید و هم نیاز کشور است که یک میلیون مسکن ساخته شود، اگر این اتفاق رخ دهد نیاز مردم برطرف خواهد شد. رئیسی خاطرنشان کرد: آنچه در وصایای شهدا آمده، اجرای عدالت است، یعنی آن ظرفیتی که در کشور وجود دارد، بر اساس عدالت توزیع شود. رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز طبق برنامه‌ریزی‌ها مشکلات آبی و برقی کشور در حال برطرف شدن است.
* تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدید رئیس‌جمهور از مناطق حاشیه‌نشین تهران گفت: یکی از راهکارهای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده بسته پیشنهادی ۱۹‌ بندی است که به شهردارهای کشور ابلاغ شده و درباره تسریع صدور پروانه برای بافت‌های فرسوده است.
* رشد ۲۵ درصدی صدور پروانه ساختمانی در سال گذشته
وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ شاهد رشد ۲۵ درصدی در صدور پروانه‌ها بودیم، گفت: امسال نیز حتما این رشد بیشتر خواهد بود و به همه شهرداران اختیار دادیم تا پیشنهادات خود برای این بسته را اعلام کنند. بذرپاش با بیان اینکه یکی از مشکلات حاشیه‌نشینی در رفع موانع مثل حریم راه‌آهن است، افزود: حریم ۱۷ متری راه‌آهن، حریم ایمنی است اما حریم ۳۰ متری نیز داریم که بسیاری از شهرها را دچار مشکل کرده است‌. وی اعلام کرد: بسیاری از خانه‌ها در این حریم قرار گرفته و مشمول بافت فرسوده شده‌اند که دستور بازسازی این خانه‌ها نیز داده شده است. بذرپاش با بیان اینکه راهکار دیگر تسهیلات بانکی ارزان است، اظهار کرد: با تسهیلات ۵ درصدی که برای خانه‌های روستایی داده شده، شاهد رشد بازسازی‌ها بودیم و الان به ۵۰۰ هزار واحد رسیده است. وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم وام‌های ارزان‌قیمت البته اندکی بالاتر از ۵ درصد ارائه دهیم، خاطرنشان کرد: سکونتگاه‌های غیرمجاز اگر در سامانه بازآفرینی ثبت‌نام کنند، هویت آنها مشخص می‌شود و دولت نسبت به صدور پروانه اقدام می‌کند.

 


Page Generated in 0/0073 sec