printlogo


کد خبر: 281298تاریخ: 1403/2/16 00:00
مقاومت عراق برای نخستین ‌بار تل‌آویو را هدف قرار داد؛ هدف: ساختمان متعلق به موساد
شلیک استراتژیک
* مقاومت عراق مرکز اطلاعاتی «گیلوت» را با موشک الارقب هدف قرار داد * مقاومت بحرین مقر شرکت صهیونیستی تراک‌نت در ایلات را هدف قرارداد * ایهود اولمرت: ما از این جنگ پیروز خارج نخواهیم شد

گروه بین‌الملل: تحولات جنگ غزه بعد از 211 روز حالا وارد عرصه تازه‌ای شده است؛ گروه‌های مقاومت از اقصی نقاط خاورمیانه در حال نبرد با رژیم صهیونیستی هستند و اسرائیل هر روز با یک جبهه جدید روبه‌رو می‌شود که آخرین آن بحرین است. در این میان مقاومت عراق اعلام کرد در اقدامی بی‌سابقه تل‌آویو را هدف قرار داده است. مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که برای نخستین‌بار از خاک عراق یک هدف حیاتی را در تل‌آویو مورد حمله قرار داده است. مقاومت اسلامی عراق بامداد دیروز از حمله موشکی به تل‌آویو و بئرالسبع و همچنین بحرالمیت خبر داد و در بیانیه‌ای گفت برای نخستین‌بار از خاک عراق، تل‌آویو را هدف قرار داده است. طبق اطلاعیه مقاومت اسلامی عراق، در این حمله از موشک‌های کروز «الارقب» استفاده شده و مرکز اطلاعاتی «گیلوت» در تل‌آویو که متعلق به موساد است، هدف قرار گرفته است. در بئرالسبع واقع در اسرائیل نیز مقر اطلاعاتی «آبراهام» مورد هدف مقاومت اسلامی عراق قرار گرفت. مقاومت اسلامی عراق در اطلاعیه دیگری اعلام کرد یک هدف حیاتی متعلق به اسرائیل در «بحرالمیت» مابین اردن و فلسطین اشغالی را  هم مورد هدف قرار داده است. مقاومت عراق در روزهای جنگ غزه همواره حملات موشکی و پهپادی علیه اسرائیلی‌ها انجام داده و به شهرهای حیفا و ‌ام‌الرشراش حمله کرده بود اما حمله به تل‌آویو نشان می‌دهد عزم نیروهای مقاومت در این کشور برای مقابله همه‌جانبه با نیروهای اسرائیلی جزم شده است. یکی از دلایل این اقدام هم می‌تواند حمله شبانه نیروهای اسرائیلی به یکی از پایگاه‌های مقاومت عراق باشد که تل‌آویو مسؤولیت آن را قبول نکرد. 
* عراق تل‌آویو را زد
حمله مقاومت عراق به تل‌آویو پیام مهم دیگری هم در بردارد و آن اینکه نیروهای مقاومت عراق توانایی هدف قرار دادن اهدافی در دریایی مدیترانه را دارند. همچنین آنها یک پیام قوی هم به طرف آمریکایی ارسال کردند که پیش‌تر یکبار پایگاه آنها در اردن را مورد هدف قرار داده و 3 نظامی این کشور را کشته بودند.  بر اساس اینفوگرافی که بتازگی رسانه جنگ نیروهای مقاومت منتشر کرده‌، مقاومت اسلامی عراق در 211 روزی که از توفان الاقصی می‌گذرد، ۲۴۳ عملیات - حمله به ۹۰ هدف در خاک عراق، ۶۵ هدف در اراضی اشغالی و ۸۸ هدف در سوریه - انجام داده است. بعد از عملیات «وعده صادق» ایران که منجر به شلیک 300 موشک بالستیک، کروز و پهپاد به سرزمین‌های اشغالی فلسطین شد، اسرائیلی‌ها با یک سردرگمی راهبردی روبه‌رو شده‌اند؛ از سویی توقع این پاسخ سخت تهران را نداشتند و از سوی دیگر خرابکاری بسیار ضعیف آنها در اصفهان خنثی شد که باعث تحقیر ارتش و کابینه اسرائیل شد. 
* بحرین وارد نبرد با اسرائیل شد!
به نظر می‌رسد محور مقاومت دوباره وارد عرصه میدان خاکستری شده و گروه‌های مقاومت در کشورهای منطقه حمله به اسرائیل را شروع کرده‌اند و «جبهه‌های جدیدی» هم گشوده شده است. دیروز خبری مخابره شد که یک گروه مقاومت بحرینی پهپادی به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است. مقاومت اسلامی بحرین (گردان‌های الاشتر) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد شنبه 27 آوریل در جریان حمله پهپادی خود، مقر شرکت حمل‌و‌نقل زمینی «تراک نت» رژیم صهیونیستی در بندر ‌ام‌الرشراش (ایلات) را در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داده‌ است. شرکت حمل‌و‌نقل زمینی تراک نت پس از محاصره رژیم صهیونیستی توسط ارتش یمن و ممانعت صنعا از حرکت کشتی‌های بین‌المللی به مقصد بنادر فلسطین اشغالی، با مجوز ارتش اسرائیل وظیفه تسهیل حمل‌ونقل از کشورهای خلیج ‌فارس به سرزمین‌های اشغالی را عهده‌دار شده بود.  مقاومت اسلامی بحرین تأکید کرده است به حملات خود در حمایت از مردم و مقاومت فلسطین در غزه در همه عرصه‌ها تا زمان لغو محاصره علیه این منطقه و توقف جنگ علیه فلسطینیان ادامه خواهد داد.  اینکه این حمله از کشور بحرین انجام شده است یا مکانی دیگر، کاملاً مشخص نیست اما نکته اساسی آن است که یک جبهه جدید که اسرائیل هم آن را باور ندارد، وارد میدان شده است. این در حالی است که دولت بحرین سال 2020  در جریان طرح معامله قرن به صورت کامل با اسرائیل عادی‌سازی کرد و این رژیم را به رسمیت شناخت. همچنین حکومت آل‌خلیفه در 13 سال گذشته فشار زیادی روی مردم مقاوم این کشور داشته است و هر گونه گروه مقاومتی را سرکوب می‌کند، از این رو ظهور این گروه مقاومت برای اسرائیل و حکومت بحرین دردآور است. گروه گردان‌های اَشتر (سرایا الأشتر) اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی تأسیس شده  است. این گروه از شیعیان بحرینی تأکید کرده است تا «توقف جنگ علیه فلسطینیان» به حملات خود علیه اسرائیل ادامه خواهد داد. ۲۲ اسفند سال گذشته دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، (اوفک) اعلام کرد با هماهنگی حکومت بحرین، علیه عوامل کلیدی گروه موسوم به «اَلاَشتر» تحریم وضع کرده است.  وزارت خزانه‌داری آمریکا 3 عضو این گروه شامل عبدالله احمد حسین الدمامی، علی عبدالله احمد ابراهیم الشوفا و حسن احمد راضی حسین سرحان را که عضو گردان‌های اشتر هستند تحریم کرد. 
همچنین عیسی صالح عیسی محمد سلمان، سرمایه‌گذار مالی گردان‌های اشتر هم تحریم شده است. حمله گروه مقاومت بحرین برای آمریکایی هم پیام زیادی دارد که باید مراقب باشند اگر جنگ در غزه تمام نشود، بحرین که محل حضور ناوگان پنجم دریایی آمریکاست، برای آنها جای امنی نخواهد بود. 
واشنگتن باید این موضوع را در نظر بگیرد که اگر مقاومت بحرین قصد کند، می‌تواند با پهپاد محل حضور آمریکایی‌ها در بحرین را هدف قرار دهد. اسرائیل با 2 جبهه دیگر هم درگیر است و روز به روز نبرد سخت‌تری هم با آنها دارد. حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن 2 نقطه قدرتمند دیگر هستند که اسرائیل چالش بزرگی با آنها دارد. حزب‌الله لبنان در چند روز اخیر سطح حملات خود را افزایش داده است. آخرین حمله قوی مقاومت لبنان هدف قرار دادن عکا، نهاریا و حیفا توسط موشک و پهپاد بود. حزب‌الله در چند روز اخیر حمله ترکیبی را هم به سبد عملیات‌های خود افزوده است. روز گذشته هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه  رزمندگان حزب‌الله با ورود به اراضی اشغالی، کمینی را در منطقه ‏مثلث یفتاح – راموت نفتالی طرح‌ریزی کردند. بر این اساس رزمندگان مقاومت با نزدیک شدن دستگاه‌های زرهی دشمن و رسیدن آنها به نقطه مطلوب، دست به انفجار تله‌ها ‌زده و باعث نابودی ادوات زرهی و کشته شدن خدمه آنها شدند. این نخستین عملیات نفوذ پس از پایان جنگ ۳۳ روزه بود و می‌تواند با تغییراتی جدی،  جبهه شمال را دگرگون سازد. حزب‌الله لبنان از زمان حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی سطح راهبردی حملات خود را عمق بخشیده، همچنین میزان حملات را نیز افزایش داده و روزبه‌روز سلاح‌های جدیدتری را رونمایی می‌کند. 
در همین ارتباط اندیشکده الما در اسرائیل در معرفی پهپادهای حزب‌الله نوشت: «مقاومت لبنان هر بار سلاح جدیدی را رونمایی می‌کند. در حمله حزب‌الله به عرب العرامشه در الخلیل 18 صهیونیست کشته شدند». این اندیشکده می‌نویسد مهم‌ترین پهپادی که تاکنون حزب‌الله از آن رونمایی کرده «ابابیل» است که برد آن 120 کیلومتر و با سرعت 370 کیلومتر بر ساعت است. یمن هم تکمیل‌کننده این پازل در چند روز گذشته بوده است. روز گذشته در جریان تجمع بزرگ مردم یمن در حمایت از مردم فلسطین، راهبرد جدید یمن اعلام شد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن از تصمیم جدید ارتش این کشور در تبعیت از سیدعبدالملک الحوثی، رهبر انقلاب یمن پرده برداشت. سرلشکر یحیی سریع اعلام کرد: از زمان قرائت این بیانیه، کشتی‌هایی که به سمت بنادر رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه حرکت می‌کنند نیز جزو اهداف خواهند بود و در این دریا یا هر جای دیگری که در تیررس ما باشند، مورد هدف قرار خواهند گرفت. وی همچنین اعلام کرد: در مرحله جدید فشار بر رژیم صهیونیستی، کشتی‌های دیگر شرکت‌هایی که به اسرائیل خدمات دهند مورد حمله قرار خواهند گرفت، حتی اگر این کشتی‌ها به مقصد دیگری در حرکت باشند. این راهبرد انصارالله یمن به علاوه افزایش سطح حملات حزب‌الله، باز شدن جبهه جدید از بحرین و حمله موشکی بی‌سابقه مقاومت عراق به تل‌آویو نشان می‌دهد اضلاع دیگر محور مقاومت سطح حملات را افزایش داده‌اند و حتی جبهه جدیدی از نبرد را گشوده‌اند. 
همچنین یک پیام واضح هم در حال مخابره شدن به تل‌آویو و واشنگتن است که در صورت حمله زمینی اسرائیل به رفح که باعث ایجاد فاجعه انسانی خواهد شد، سطح نبرد از سوی گروه‌های مقاومت به بالاترین حد خود در طول جنگ خواهد رسید. این «وحدت الساحات» (یکپارچگی میدان نبرد) باعث می‌شود در نهایت اسرائیل بازنده این جنگ باشد.
 
***
 
    ما از این جنگ پیروز خارج نخواهیم شد     
نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی بشدت علیه نتانیاهو و جنگ غزه موضع‌گیری کرد. ایهود اولمرت در این باره گفت: «ما از این جنگ پیروز خارج نخواهیم شد و باید خیابان‌ها را از تظاهرات‌کنندگان علیه نتانیاهو و همپیمانانش پر کنیم». ماه گذشته نیز نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی خواستار توقف فوری جنگ در غزه و بازگرداندن اسرای اسرائیلی بازداشت‌شده در غزه شد و تاکید کرد که در این صورت دستاورد اسرائیل بسیار بیشتر از ادامه این جنگ خواهد بود. وی تاکید کرد نتانیاهو برای نجات اسرای اسرائیلی جنگ را ادامه نمی‌دهد، بلکه می‌خواهد خودش را نجات دهد.
 

 


Page Generated in 0/0052 sec