printlogo


کد خبر: 281300تاریخ: 1403/2/16 00:00
بررسی دلایل برکناری شبانه علی خطیر از مدیریت استقلال
پرداختی‌های دردسرساز

زهره فلاح‌زاده: سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، علی خطیر، مدیرعامل استقلال برکنار شد تا مبارزه او و سرمربی استقلال با ناک اوت خطیر به پایان برسد.
همه چیز از زمان انتخاب خطیر توسط حسین قربان‌زاده، رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی و‌ معرفی او شروع شد. از ه‍مان ابتدا مشکلاتی بین خطیر و جواد نکونام، سرمربی استقلال به وجود آمد. دلیل آن هم دوستی خطیر با یک شخص بود که به «بچه» در جامعه فوتبال معروف است. 
نکونام از همان ابتدا متوجه شیطنت‌هایی شد که نشان می‌داد قرار نیست در این فصل آب خوش از گلویش پایین رود. این حدس و گمان او هم بیراه نبود و علی خطیر در خرید بازیکن (نقل‌وانتقالات پیش از شروع فصل) بسیار بد عمل کرد و هر گزینه‌ای که سرمربی پیشنهاد می‌داد، به بهانه‌های مختلف رد می‌شد یا به بن‌بست می‌خورد. این اتفاق در جایی بیشتر نمایان شد که گویی خطیر قصد بستن تیمی قوی در حد قهرمانی را ندارد و بارها اعلام کرد با توجه به قانون سقف بودجه امکان رقابت با تیم‌های مدعی که هزینه گزاف کرده‌اند وجود ندارد‌. این در حالی بود که تیم‌هایی که سقف بودجه را رد کردند، تنها جریمه مالی شدند و کک‌شان هم پس از خریدهای پر سر و صدا نگزید.
استقلال با جواد نکونام و با تمام کمبودها و بحران‌ها قهرمان نیم‌فصل شد اما بیرون از زمین هنوز درگیر اختلافاتی بود که به نظر نمی‌رسید سهوی باشد. شاید یکی از دلایلی که آتش درگیری نکونام و خطیر هر روز شعله‌ورتر می‌شد، افراد نزدیک و به نوعی شلوغ‌کن اطراف مدیرعامل بودند؛ از شیطنت‌هایی که در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها می‌شد تا پچ‌پچ‌هایی که اطرافیان زیر گوش او‌ می‌خواندند؛ افرادی که برای ضربه زدن به سرمربی‌ای که تیمش در صدر جدول قرار داشت و دارد، لحظه‌ای درنگ نمی‌کردند و هر روز یک تیتر عجیب منتشر می‌کردند. استقلال قرار بود در نیم‌فصل تقویت شود و چون همگان متوجه شدند تنبیه رد شدن از سقف بودجه توسط باشگاه‌ها تنها به جریمه مالی ختم می‌شود، حالا همه انتظار داشتند خطیر یک تیم قدرتمند برای حفظ جایگاهی که کادرفنی با دست خالی به دست آورده بود، ببندد اما این ‌بار هم علی خطیر رفوزه شد و تیم نه تنها آماده نشد، بلکه پرداخت نشدن مطالبات صدای اعتراض بازیکنان را هم درآورد.
مشکل خطیر در استقلال یکی، دو تا و یا تنها نمره منفی در جذب بازیکنان نبود، او اسپانسرهای کوچک و ناآشنا را به استقلال آورد؛ از موبایل موسوی که شرکت فروش موبایل در شهر آمل است - که آنقدر حرف و‌ حدیث داشت که در نهایت باشگاه مجبور به حذف نام این اسپانسر از روی پیراهن تیم شد - تا نخستین اسپانسری که در دوره علی خطیر روی پیراهن استقلال رفت، یعنی شرکت کاسکو که در حالی مرداد پارسال اسپانسر استقلال شد که تازه قرار بود شهریور افتتاح شود(!) این شرکت ناآشنا هم مشخص نشد برای چه انتخاب شد و پول تبلیغ آن چه شد. مابقی اسپانسرهایی هم که خطیر به استقلال آورد، چندان مطرح نبودند و در نهایت پول کافی هم دست استقلال را نگرفت. به این ترتیب بازیکنان همچنان مشکل دریافت پول داشتند و حتی بدهی‌های خارجی استقلال از محل درآمد باشگاه در ای‌اف‌سی و فیفا پرداخت شد.
دشمنی‌هایی که اطرافیان مدیرعامل استقلال می‌کردند، عرصه را برای کادر فنی و هواداران تنگ و تنگ‌تر کرده بود تا جایی که اکثر آنها مخالف ماندن مدیری بودند که تلاشی برای کم‌ کردن اختلاف نمی‌کرد.
کار به جایی رسید که قرار شد علی خطیر زمستان از سمتش کنار رود اما پیشنهاد داده شد تا واگذاری باشگاه به کارش ادامه دهد. حالا باشگاه مالک جدید دارد و واضح است مالک جدید حق انتخاب یا عزل مدیر را دارد و علی خطیر و‌ نزدیکانش نمی‌توانند روی این موضوع که آنها دائمی خواهند بود، زوم کنند. هر چند تلاش کردند با مالکان باشگاه جلسه‌ای برگزار و‌ راهی برای ماندن پیدا کنند اما پرونده‌هایی از زمات مدیریت او به دست وزارت ورزش رسید که عامل برکناری او شد.
پیش از تقابل استقلال و تراکتور پیشنهاد می‌شود مالک باشگاه پولی را تزریق کند تا ۲۵ درصد مطالبات بازیکنان پرداخت شود اما از نماینده هلدینگ می‌خواهند کمی صبر کند تا نایب‌رئیس هیات مدیره لیست بازیکنان را بدهد،‌ در این میان پیش از آنکه این لیست به دست نماینده هلدینگ خلیج ‌فارس برسد، علی خطیر به دفتر مالی مالک رسیده و‌ پول را از مسؤول مالی دریافت می‌کند که این موضوع باعث دلخوری نماینده مالک می‌شود. اما نکته مهم این ماجرا جایی است که جای ۲۵ درصد تنها ۱۵ درصد به بازیکنان پرداخت می‌شود و ۳۷ میلیارد تومان باقیمانده هنوز مشخص نیست کجای قصه گیر کرده است. همین ماجرا باعث شد اعضای هیات مدیره درنگ نکرده و ساعتی پس از دیدار این تیم با تراکتور نامه اخراج خطیر را امضا کنند.
البته طبق شنیده‌های ما، طی ۲ مرحله (یک میلیارد و بار دیگر ‌۵۰۰ میلیون تومان) به کاپیتان سابق استقلال که ممنوع‌الفعالیت است، پرداخت شده و مشخص نیست چرا بین آن همه طلبکار او عزیز قصه شده و در این مقطع به او چنین پولی پرداخت شده است.
بنا به این گزارش، از زمان اخراج علی خطیر، مسؤولان هلدینگ خلیج‌ فارس اجازه ورود کارمندان بخش مالی را به باشگاه نداده‌اند تا امروز (یکشنبه) تمام پرونده‌های مالی را مورد بررسی قرار دهند. به نظر می‌رسد طی روزهای آینده تغییرات مهمی در باشگاه استقلال ایجاد شود که دلیل آن بی‌نظمی‌های مالی ۱۰ ماه مدیریت مدیر عزل شده باشد.
حالا استقلال با اتمام یک جنگ طولانی‌مدت، نیاز به آرامشی دارد که بتواند ۵ هفته باقیمانده را باصلابت به پایان برساند. شاید تیمی که انتظار قهرمانی‌اش را در ابتدای فصل نداشتند، با نکونام به این مهم دست یابد.
 

Page Generated in 0/0049 sec