printlogo


کد خبر: 281303تاریخ: 1403/2/16 00:00
بایدن اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه جنایت‌های اسرائیل در غزه را به شدت محکوم کرد!
کدخدای استبداد
مجلس نمایندگان آمریکا طرحی در حمایت از صهیونیست‌ها تصویب کرد که رهبران جنبش دانشجویی را تحت پیگرد قرار می‌دهد 2400 دانشجوی آمریکایی تاکنون توسط پلیس بازداشت شده‌اند گاردین: 99 درصد تجمعات دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین مسالمت‌آمیز بوده است

گروه بین‌الملل: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سایه نگرانی از تظاهرات دانشجویان آمریکایی علیه سیاست‌های این کشور و جنایت‌های اسرائیل در غزه برای بار نخست نسبت به اعتراضات دانشجویان واکنش نشان داد و این تظاهرات‌ها را مانند ترامپ و دیگر سیاستمداران آمریکا ضد اسرائیل و ضد‌صهیونیسم خواند؛ موضعی که نشان می‌دهد بایدن هم مانند جان ‌اندرسون وارد باتلاق اعتراضات ضدجنگ شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا برای بار نخست نسبت به تظاهرات گسترده دانشجویان دانشگاه‌های مختلف آمریکا واکنش نشان داد. بایدن گفت: «تخریب اموال عمومی، وندالیسم، تجاوز به املاک، شکستن پنجره‌ها، اجبار به تعطیلی کلاس‌ها، ارعاب مردم، اینها اعتراض مسالمت‌آمیز نیست و خلاف قانون است».

روزهای قبل هم دونالد ترامپ رقیب انتخاباتی او این مواضع را بیان و انتقادهای زیادی هم از بایدن به دلیل این تظاهرات‌ها کرده بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا چندی قبل در رسانه اجتماعی خود با نام «تروث سوشال» به تجمعات اخیر حمایتی از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا پرداخت. به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، وی در یک مطلب که در این رسانه اجتماعی منتشر کرد، نوشت: «همین الان اعتراضات را متوقف کنید

همچنین مجلس نمایندگان آمریکا طرحی به نفع صهیونیست‌ها تصویب کرد. تعریف توسعه‌یافته یهودستیزی نخستین بار سال 2016 توسط «ائتلاف بین‌المللی بزرگداشت هلوکاست» انجام شد که تاکید دارد: یهودستیزی هر تصور خاصی از یهودیان است که می‌تواند به عنوان نفرت از آنها بیان شود که از طریق بیان سخنان مختلف و حمایت‌های مالی علیه یهود یا غیریهودیان یا املاک آنها و موسسات جامعه یهودی و نهادهای دینی آنها صورت پذیرد. موسسات حقوقی و مدنی سال گذشته میلادی نسبت به پذیرش تعریف یهود‌ستیزی مورد تاکید ائتلاف بین‌المللی بزرگداشت هلوکاست در سال 2016 به سازمان ملل متحد هشدار دادند و تاکید کردند چنین اقدامی انتقاد از سیاست‌های رژیم صهیونیستی را تضعیف می‌کند.

این قانون در صورت تصویب نهایی در مجلس نمایندگان باید در مجلس سنای آمریکا نیز به تصویب برسد و پس آن به دولت جو بایدن ارائه می‌شود تا به عنوان قانون لازم‌الاجرا به موسسات آموزشی و نهادهای مجری قانون ابلاغ شود. اگر این قانون اجرایی شود احتمالا رهبران جنبش دانشجویی در دانشگا‌ه‌های آمریکا به اتهام یهودستیزی تحت پیگرد قرار می‌گیرند و ممکن است این آغازی برای مقابله با هرگونه جنبش دانشجویی همبستگی با فلسطین در آینده باشد.

مواضع ترامپ و بایدن درباره تظاهرات ضداسرائیلی یکسان است. یعنی هر دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از تظاهرات دانشجویان ضد جنگ غزه خشمگین هستند. بهترین راهکار برای مقابله با آن را هم ورود گارد ملی به دانشگاه و کتک زدن و بازداشت دانشجویان آمریکایی یافتند. از ابتدای خیزش دانشگاه‌های آمریکا علیه اسرائیل در 18 آوریل، پلیس آمریکا در دانشگاه‌ها به کمپ‌های چادری دانشجویان حمله و شمار زیادی از دانشجویان معترض را بازداشت کرده است. به گفته گاردین، تاکنون 2 هزار و 400 دانشجوی آمریکایی توسط پلیس و گارد ملی بازداشت شده‌اند که بسیاری از آنها مورد ضرب و شتم قرار گرفته و با خشونت تمام بازداشت شده‌اند. در میان بازداشتی‌ها اساتید دانشگاه هم حضور دارند. گاردین در گزارشی اعلام کرده است بر خلاف سخنان بایدن، 99 درصد تجمعات دانشجویی حمایت از فلسطین در آمریکا صلح‌آمیز بوده است، البته تظاهرات دانشجویی حامیان فلسطین در برخی نقاط آمریکا با توافق مسؤولان دانشگاه‌ها با دانشجویان به پایان رسیده است. مسؤولان برخی دانشگاه‌ها از جمله «براون»، «نورث‌وسترن» و «راتگرز» برای جلوگیری از اختلال در آزمون‌های نهایی و مراسم‌ فارغ‌التحصیلی دانشجویان، با معترضان توافق کرده‌اند تا دانشگاه‌ها بتوانند فعالیت خود را از سر گیرند.

از 18 آوریل تا امروز دانشجویان در ۴۶ دانشگاه و کالج آمریکا در اعتراض به همدستی واشنگتن و دانشگاه‌های خود با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تجمعات اعتراضی برپا کرده‌اند؛ تجمعاتی که با برخورد پلیس مواجه شده و تاکنون بیش از ۲۴۰۰ شرکت‌کننده بازداشت شده‌اند. به گزارش «آسوشیتدپرس»، بعضی دانشگاه‌ها به دانشجویان خود وعده داده‌اند در سرمایه‌گذاری‌ و روابط خود با رژیم صهیونیستی تجدیدنظر کنند و درخواست دانشجویان برای توقف روابط تجاری با این رژیم را به رسمیت بشناسند. بسیاری از دانشجویان معترض در خواسته‌های خود، روابط دانشگاه‌های آمریکا با ارتش رژیم صهیونیستی را هدف گرفته‌اند.

گرچه دانشگاه‌ها تنها وعده بررسی خواسته دانشجویان، عدم تنبیه دانشجویان معترض و اختصاص بودجه به مطالعات خاورمیانه را مطرح کرده‌اند و در عمل وعده‌ای برای قطع سرمایه‌گذاری‌های خود در رژیم صهیونیستی نداده‌اند اما این امتیازها برای جریانات حامی فلسطین در ایالات متحده دستاورد بزرگی محسوب می‌شود، زیرا حامیان رژیم صهیونیستی در این کشور هر مخالفتی با اقدامات این رژیم را مصداق «یهودستیزی» دانسته و معترضان را مجازات می‌کنند. «فولکر تورک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در بیانیه‌ای گفت: آزادی بیان و حق تجمع مسالمت‌آمیز «از اصول یک جامعه» است، بویژه وقتی مانند جنگ غزه مخالفت سرسختانه‌ای بر سر مسائل عمده وجود دارد.

وبگاه سازمان ملل در این باره گزارش داد: فولکر اشاره کرد در هفته‌های اخیر، هزاران دانشجو در آمریکا به این جنگ اعتراض کرده‌اند و تظاهرات زیادی بدون پیشامد حادثه‌ای برگزار شد اما صدها مورد بازداشت نیز پس از دخالت نیروهای امنیتی در محوطه برخی دانشگاه‌ها انجام شد. بسیاری از آنها بعدا آزاد شدند اما برخی دیگر هنوز با اتهامات یا مجازات آکادمیک روبه‌رو هستند.

روزنامه «دی ولت» آلمان در مطلبی با اشاره به اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاه هومبولت برلین و سر داده شدن شعارهای ضدصهیونیستی از طرف ده‌ها معترض، نوشت: پس از اینکه تظاهرات‌کنندگان پیشنهاد مذاکره از سوی مدیریت دانشگاه را رد کردند، ده‌ها افسر پلیس عملیات تخلیه را آغاز کردند. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها، تجمع‌کنندگان پیش از این بر سر رئیس دانشگاه فریاد‌ زده و او را «صهیونیست» خطاب کرده بودند. پلیس اوایل صبح شنبه گفت حدود 150 نفر در این اعتراضات ثبت‌نام کرده‌اند که مشخصات شخصی 40 نفر نیز ثبت شد. به گزارش «تاگس اشپیگل»، شرکت‌کنندگان شعار ممنوعه «از رودخانه تا دریا» را سر دادند که به معنای نابودی اسرائیل است. ویدئویی نشان می‌دهد تظاهرات‌کنندگان در صحن دانشگاه، شعار «یالله، یالله، انتفاضه» سر دادند.

شعارهای تظاهرات‌کنندگان فقط یک متجاوز را می‌شناسد: اسرائیل. آنها مکررا این ایده را مطرح می‌کنند که اسرائیل در حال نسل‌کشی در غزه است و عمدا می‌خواهد مردم ساکن غزه را به قتل برساند. در یک بروشور تظاهرات‌کنند‌گان به زبان انگلیسی آمده است: «ما از دانشگاه‌ها می‌خواهیم همدستی آلمان در نسل‌کشی جاری را محکوم کنند» و دانشگاه‌ها «دولت فلسطین» را به رسمیت بشناسند.

در این شرایط فلیکس کلاین، کمیسر یهود‌ستیزی دولت فدرال آلمان، از تشدید اعتراضات طرفدار فلسطین در دانشگاه‌ها ابراز نگرانی کرد. کلاین به راینیشه پست گفت: «متاسفانه نگرش یهودستیزانه گسترده است و می‌تواند به سرعت منجر به تشدید تنش شود. با این حال، به آن ابعادی نرسیده است که در ایالات متحده می‌توان از آن شکایت کرد». کلاین با نگرانی شدید روحیه تهاجمی ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آلمان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بسیاری در آمریکا اعتقاد دارند بایدن در حال تبدیل شدن به اندرسون رئیس‌جمهور اسبق دموکرات آمریکاست. او بعد از کندی به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب و با جنبش دانشجویی 1968 ضدجنگ ویتنام روبه‌رو شد. در یکی از تظاهرات‌ها 4 نفر از دانشجویان به ضرب گلوله پلیس کشته شدند که باعث بی‌آبرویی اندرسون شد و چنان جنبش دانشجویی ادامه یافت که اندرسون با توجه به اینکه می‌توانست در انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم به پیروزی برسد از ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری  کرد.

 

 


Page Generated in 0/0064 sec