printlogo


کد خبر: 2847تاریخ: 1393/1/25 00:00
افزایش قیمت عمده‌فروشی کالاهای ‌اساسی

خیز افزایش ۸ تا ۱۲ درصدی قیمت کالاهای اساسی در عمده‌فروشی‌های پایتخت که تا به دست مصرف‌کننده برسد سر به ۲۰ درصد هم می‌زند، جای خالی تنظیم بازار را در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی به‌خوبی نمایان می‌کند. گزارش میدانی فارس از بازار عمده‌فروشان مولوی، حکایت از افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند برنج،‌ روغن، حبوبات و مواد شوینده دارد. یکی از عمده‌فروشان خواروبار و حبوبات می‌‌گوید: با زمزمه افزایش قیمت بنزین برخی واردکنندگان یا تولیدکنندگان داخلی چندان رغبتی به فروش کالاهایشان ندارند و ترجیح می‌دهند کالاها را در انبارها دپو کنند و اگر 10 بسته کالا درخواست دهیم دو بسته تحویل می‌دهند. وی اضافه می‌کند: همه منتظر اصلاح قیمت‌ها و افزایش قیمت بنزین هستند و زمزمه افزایش20 تا 30 درصدی اقلام ضروری بین کسبه افتاده است. برخی دیگر از کسبه بازار معتقدند افزایش تعرفه‌های گمرکی برای اقلام وارداتی نیز در این میان بر قیمت‌ها بی‌تاثیر نیست که مواد اولیه روغن نباتی یکی از آنهاست. این‌طور که کسبه می‌گویند روند قیمت‌ها در سال جدید صعودی بوده است. مثلا شکر 1960 تومان،‌قند 2400 تومان، یک کیلو لوبیا چیتی ایرانی 6800 تا 7100تومان، عدس 3 هزار تا 3300 تومان و برنج خارجی که نسبت به قبل از عید کیلویی 100 تومان افزایش یافته به 4 هزار 500 تا 4 هزار و 900 تومان رسیده است، ولی قیمت برنج ایرانی تفاوتی نکرده و بین 3700 تا 6800 تومان در عمده‌فروشی متفاوت است. یکی از عمده‌فروشان صنف سلولزی و محصولات کیسه و نایلون در این زمینه می‌گوید: از بعد تعطیلات عید شرکت‌هایی که مواد اولیه آنها از پتروشیمی تهیه می‌شود یا به ما جنس نمی‌فروشند یا 10 تا 20 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. به عنوان نمونه کیسه نایلون در هر کیلو یکهزار تومان افزایش قیمت داشته و از کیلویی 5 هزار تومان به 6 هزار تومان افزایش یافته است. وی درباره علت این مساله می‌گوید: شرکت‌های محصولات سلولزی هم فعلا 7 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. یکی دیگر از عمده‌فروشان بازار مولوی به افزایش‌های بی‌ضابطه و بی‌دلیل قیمت‌ها که گاه زیاده‌خواهی برخی در آن دخیل است، اشاره می‌کند و می‌گوید: دیروز برنج خارجی را کیلویی 4500 تومان خریدیم و ساعت 10 صبح قیمت آن شد کیلویی 5 هزار تومان. روغن‌نباتی و رب گوجه‌فرنگی هم در عرض یک هفته 10 درصد گران‌تر شده که این رقم وقتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد 20 درصد می‌شود. علاوه‌بر این مواد شوینده در این بازار مکاره از افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نمانده و 8 تا 12 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.
 


Page Generated in 0/0056 sec