printlogo


کد خبر: 47445تاریخ: 1389/4/2 00:00
ایجاد کمپ‌های ترک اعتیاد شیشه در کشور

بهرنگ فتوحی:

روز گذشته سازمان بهزیستی در تالار شقایق نشستی را با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه درباره مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی آن برگزار کرد. در این نشست سرپرست دفتر مداخله و بازتوانی سازمان بهزیستی با اشاره به برنامه‌های سازمان برای درمان زنان معتاد با اعلام اینکه زنان باردار و کم‌بضاعت معتاد از تمام یارانه‌های درمان بهره مند می‌شوند، گفت: تمام هزینه درمان این قشر مظلوم که بین 6 تا 9 درصد است، پرداخت می‌شود. فرهاد اقطار در ابتدای سخن با اشاره به افتتاح خط ملی «اعتیاد» از سال 87، ضمن بیان اینکه تاکنون بالغ بر 618 هزار و 103 نفر با این خط تماس گرفته‌اند، گفت: حدود 62 درصد تماس‌های موفق را پاسخگو بوده‌ایم. وی با بیان اینکه بیشترین تماس‌ از سوی زنانی بود که همسر و یا فرزندشان معتاد بودند، افزود: متاسفانه خط ملی اعتیاد در برخی از استان‌ها قطع شده است و در حال پیگیری هستیم تا طی ماه آینده وصل شود. سرپرست دفتر مداخله و بازتوانی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: در سیاست‌های کلی سازمان، افزایش تعداد مراکز درمانی در بخش دولتی متوقف شده و توسعه این مراکز در بخش غیردولتی پیگیری می‌شود.

 

کاهش ایدز در معتادان

وی با بیان اینکه موارد بروز HIV مثبت در میان معتادان کاهش یافته است، ایجاد دستگاه‌های خودپرداز، کاهش مراکز درمان سرپایی دولتی و افزایش این مراکز در بخش غیردولتی را از جمله علل کاهش میزان بروز موارد جدید HIV در رفتارهای پر‌خطر بیان کرد. اقطار با اشاره به اعتبارات درمان در سازمان بهزیستی، خاطرنشان کرد: سال گذشته 4 میلیارد تومان اعتبار در بحث درمان برای سازمان تصویب شده که تنها 86 درصد آن تحقق پیدا کرد. متاسفانه امسال نیز نسبت به پیشنهادات، این اعتبار همچنان کاهش پیدا کرده است.

کمپ‌های مجاز و غیر‌‌مجاز

وی با اشاره به مراکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تصریح کرد: 41 مرکز سرپناه شبانه، 183 تیم سیاری، 23 اجتماع درمان سیار، 26 مرکز دولتی، 835 مرکز غیر‌دولتی و 108 مرکز DIC در حال فعالیت هستند. این مقام مسؤول در بهزیستی با بیان اینکه بالغ بر یکهزار کمپ در کشور وجود دارد، ادامه داد: حدود 118 کمپ با پروانه در حال فعالیت هستند و 100 کمپ دیگر تا به حال موافقت اصولی را اخذ کرده‌اند، بنابراین از تعداد یکهزار کمپ موجود در کشور تنها حدود 220 کمپ قانونی است و مابقی به صورت غیر‌قانونی فعالیت می‌کنند که با توجه به معضلات و عوارض و علمی نبودن آنها باید تعطیل شوند. وی با بیان اینکه کم‌کردن آسیب در یک نقطه راه حل درستی نیست، اضافه کرد: در حال حاضر در این کمپ‌ها 30 تا 60 نفر نگهداری می‌شوند و در هر کمپی که بیش از این تعداد معتاد نگهداری می‌شوند، غیر‌قانونی است. سرپرست دفتر مداخله و بازتوانی سازمان بهزیستی با اشاره به اينكه بیشتر معتادان مراجعه كننده به کمپ‌های تهران از استان‌های غربی کشور هستند، تاکید کرد: با توجه به درخواست این افراد کمپ‌ها نباید نزدیک منازل فرد باشند. وی با بیان اینکه به کمپ‌های غیر‌استاندارد مجوزی ارائه نمی‌شود، افزود: ما به تمام سازمان‌های مربوطه اعلام کرده‌ایم که مسؤولیت پلمب کردن این کمپ‌ها با سازمان بهزیستی نیست.

کمپ‌های ویژه شیشه

اقطار با اشاره به تدوین دستورالعمل‌های کاملی درباره مواد شیمیایی و روانگردان‌ها و ارسال آن به ستاد مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: بحث شیشه با روش‌های شربت تریاک جوابگو نیست و احتیاج به روش‌های روان درمانی دارد. به گفته وی تحقیقات انجام شده در یک کمپ نمونه در بحث شیشه در حال انجام است که درصورت تایید نتایج و موافقت مسؤولان، کمپ‌های شیشه در کشور راه‌اندازی می‌شود. سرپرست دفتر مداخله و بازتوانی سازمان بهزیستی با بیان اینکه پس از درمان معتاد از سوی جامعه انگی به فرد خورده می‌شود، توضیح داد: در این راستا خانه‌های بین‌راهی جهت ایجاد آمادگی و آموزش ایجاد شده است که پس از دوره درمانی در کمپ‌ها و در صورت در‌خواست بیمار طی 2 ماه دوره بین راهی را در کمپ خواهد گذراند. وی در رابطه با اعتیاد در زنان عنوان کرد: انگ اعتیاد در زنان بیش از مردان است و اکثر خانم‌ها توسط پدر، شوهر و یا جنس مخالف معتاد شده‌اند. اقطار ادامه داد: متاسفانه خانواده‌ به علت انگ آنها را مورد درمان قرار نمی‌دهند و امسال ما قول می‌دهیم که برنامه‌ای برای خانم‌های معتاد و آسیب دیده داشته باشیم و برنامه‌ای در جهت تسهیل پذیرش آنها در مراکز درمانی داشته باشیم. سرپرست دفتر مداخله و بازتوانی سازمان بهزیستی با اشاره به برنامه‌های سازمان برای درمان زنان معتاد با اعلام اینکه هزینه درمان زنان باردار و کم‌بضاعت معتاد به صورت یارانه توسط سازمان تامین می‌شود، گفت: این قشر مظلوم که بین 6 تا 9 درصد است، با این اقدام تحت درمان رایگان قرار می‌گیرند. وی ابراز امیدواری کرد که ستاد و وزارت رفاه در زمینه‌ یارانه‌ها به ما کمک کنند تا بتوانیم قسمتی از هزینه بیماران را بر عهده بگیریم، بویژه در رابطه با بیماران کم‌بضاعت و بی‌بضاعت. وی با بیان اینکه سال گذشته 30 هزار معتاد در کمپ‌های استاندارد درمان شدند، خاطرنشان کرد: مطمئنا این درمان‌ها بدون بحث‌های پشتیبانی و حمایت‌های اجتماعی و حل معضلات خانواده‌ ممکن نخواهد بود، پس اگر قسمت ادامه درمان حل نشود، مشکلات باقی خواهند ماند. سرپرست دفتر مداخله و بازتوانی این سازمان با اشاره به یکی از مشکلات سازمان درباره نداشتن بانک اطلاعاتی جامع تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بانک اطلاعاتی در رابطه با معتادان و اینکه تا به حال چقدر درمان شده‌اند یا تا چه حد برنامه درمانی خود را طی کرده‌اند، نداریم و این مساله در حال کار پژوهشی است. وی در خاتمه با اشاره به طراحی بازی درباره مهارت‌های زندگی با رویکرد پیشگیری از اعتیاد توسط شرکت‌های مختلف، عنوان کرد: در پایان سال‌جاری این بازی‌ها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.


Page Generated in 0/0142 sec