printlogo


کد خبر: 47485تاریخ: 1389/4/2 00:00
سیار: کامرانی‌فر 2 اشتباه تاثیرگذار داشت

 

پرویز سیار در رابطه با عملکرد حسن کامرانی‌فر در بازی تیم‌های سوییس و شیلی، اظهار کرد: از این تیم داوری قضاوت قدرتمندانه‌ای به مانند بازی تیم‌های فرانسه و مکزیک ندیدیم. البته بازی سختی را قضاوت می‌کردند که در ادامه سخت‌تر هم شد. الغمدی (داور وسط) کارت‌های زرد پی‌درپی و بی‌موردی را می‌داد و حسن کامرانی‌فر هم نتوانست عملکرد قابل قبولی داشته باشد. در مهم‌ترین صحنه قضاوت کامرانی‌فر که صحنه تک‌گل تیم شیلی و مسابقه بود، 2 بازیکن این تیم در آفساید قرار داشتند؛ یکی از آنها یک متر و دیگری چند سانتی‌متر؛ بازیکن اولی به سمت توپ نرفت اما نفر دیگری که توپ را وارد دروازه کرد در آفساید بود. هرچند ما اکنون در منزل نشسته و با تصاویر دقیق تلویزیونی قضاوت می‌کنیم؛ طبیعتا کار تشخیص داوران در حین بازی مشکل است. اما صحنه دیگر اشتباه، اعلام خطا به سود تیم شیلی در کنار زمین و اخراج بازیکن سوییس بود؛ چرا که بازیکن تیم شیلی از چندمتر عقب‌تر شروع به انجام خطا روی بازیکن سوییس کرد و با زانو مدام ضرباتی را به بازیکن حریف می‌زد تا جایی که بازیکن سوییسی مجبور به زدن ضربه‌ای با دست به گردن او شد. داور یا کمک‌داور که خیلی نزدیک به صحنه بودند، باید قبل‌تر خطای بازیکن تیم شیلی را اعلام می‌کردند. اگر هم حرکات او را خطا ندیدند، باز هم خطای بازیکن سوییس چون به صورت بازیکن حریف ضربه‌ای وارد نکرد، تنها می‌تواند جریمه با کارت زرد را در پی داشته باشد؛ همچنین داور می‌توانست اخطاری هم به بازیکن شیلی دهد. اگر داور راسا آن تصمیم‌ها را گرفت که کامرانی‌فر باید اوضاع را به اطلاع او می‌رساند؛ اگر هم اطلاعات کامرانی‌فر باعث این تصمیم شده که او بی‌دقتی کرده است.

دنيا كامراني‌فر را تحسين مي‌كند اما ما ...

رفيعي، داور بین‌المللی فوتبال ایران در پاسخ به انتقاد برخی کارشناسان داوری گفت: این آقایان اگر به طبابت که کار اصلی‌شان است بپردازند، می‌توانند بیشتر به جامعه کمک کنند. درباره عملکرد حسن کامرانی فر در رقابت‌های جام‌جهانی باید گفت: کامرانی‌فر تا به حال عملکرد بسیار خوبی داشته است. پس از بازی اول که با شاهکار او همراه شد، دیدید که او چطور مورد تشویق فیفا قرار گرفت. اما متاسفانه داخل کشور برخی افراد به خاطر مسائلی که شاید به خاطر تنگ‌نظری‌ها و خساست‌ها باشد عملکرد او را مورد انتقاد قرار دادند و گفتند که او در صحنه گل مکزیک مقابل فرانسه اشتباه کرده است. رفیعی درپایان درباره انتقاد سیار از داوری کامرانی‌فر می‌گوید: فکر می‌کنم اگر آقایان به کار اصلی‌شان یعنی طبابت بپردازند، بهتر می‌توانند به جامعه کمک کنند. من از آنها تشکر می‌کنم که به جای اظهارنظر درباره داوری به همان طبابت بپردازند. در حالی که در آن طرف دنیا کامرانی‌فر را تحسین می‌کنند، نمی‌دانم که چرا برخی این‌طور این داور زحمتکش را تضعیف می‌کنند.

افتخار جامعه داوری ایران

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال درباره قضاوت تیم داوری آسیایی که حسن کامرانی‌فر در آن قرار دارد، گفت: علاوه بر صحنه‌ای که کامرانی‌فر به درستی آن را آفساید اعلام نکرد، پنالتی که به سود مکزیک هم گرفته شد، شاهکار کامرانی‌فر بود و این کمک‌داور ایرانی بود که پرچم پنالتی را بالا برد. کامرانی‌فر حسابی مورد توجه کمیته داوران فیفا قرار گرفته و این می‌تواند مایه افتخار باشد. برخلاف اینکه برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که امیدواریم کامرانی‌فر تا فینال برود باید بگویم که دیگر مثل آن دوره نیست که فنایی تا فینال جام‌جهانی 94 آمریکا انتخاب شود حالا کمک‌داوران به داوران وسط وصل هستند و اگر خلیل جلال الغمدی عربستانی برای فینال انتخاب شود، آن وقت کامرانی‌فر هم برای پرچم زدن دیدار نهایی انتخاب خواهد شد. رئیس کمیته داوران در توضیح سیستم تریو گفت: در جام جهانی 2002 داوران به شدت ضعیف قضاوت کردند به همین دلیل سپ بلاتر بشدت عصبانی شد. رئیس کمیته داوران فیفا در آن زمان به دلیل قضاوت ضعیف داوران در جام جهانی 2002 برکنار شد. در جام‌جهانی 2006 سیستم کوپل (جفت) از بین رفت و داوران با سیستم تریو (تیم 3 نفره) برای قضاوت‌ها انتخاب می‌شوند یعنی عملکرد همه با یکدیگر مرتبط است این در حالی است که در گذشته انتخاب داوران از سیستم انتخابی و کم و بیش 2 داوره تبعیت می‌کرد. عنایت درباره انتخاب داوران برای بازي‌هاي حساس روز سوم رقابت‌ها كه تکلیف تیم‌های صعود‌کننده به مرحله یک‌هشتم مشخص می‌شود، گفت: کمیته داوران فیفا فاکتورهای مهمی را برای انتخاب داوران در نظر می‌گیرد که نوع ملیت داوران، همسایگی کشور متبوع، سابقه قضاوت برای این کشور و حتی مسائل سیاسی هم مورد توجه قرار می‌گیرد البته در مراحل پایانی حضور کشورهايي که در جمع 4 تیم قرار می‌گیرند باعث می‌شود که داوران این 4 کشور به صورت خودکار محل برگزاری را ترک کنند. به عنوان مثال الیزندو داور آرژانتینی دیدار افتتاحیه و فینال جام‌جهانی 2006 به این دلیل فینال را قضاوت کرد که آرژانتین جزو 4 تیم نبود یا همین طور کولینای ایتالیایی که فینال 2002 را قضاوت کرد. در کل منافع داور با منافع تیم ملی کشورش کاملا متضاد است و شاید برخی از داوران نامدار جهان بخواهند که تیم ملی کشورشان ببازد که در نیمه نهایی و فینال قضاوت کنند. عنایت در پایان درباره اظهارنظر برخی کارشناسان که گفته‌اند برخی درباره توطئه فیفا در جام‌جهانی صحبت می‌کنند ،گفت: حتی من شنیده‌ام که گفته شده فیفا از کانال داوران تیم‌های معروف و بزرگ را به مراحل بعد می‌رساند تا بازی‌های جذاب‌تر شود حتی درباره حق پخش و فروش بلیت چنین اظهارنظرهایی شده است كه باید بگویم فیفا حق پخش را به کشورهای خریدار فروخته و بلیت‌ها را هم می‌فروشد و هیچ نگرانی از این بابت ندارد. این درست نیست که توهم توطئه داشته باشیم و با اظهارنظرهای غیرمسؤولانه فیفا را متهم به لابی‌های پشت پرده و توطئه کنیم. شما نگاه کنید کشورهایی مثل انگلستان، آلمان، ایتالیا و آمریکا که در مدیریت فیفا نقش مهمی دارند از اشتباهات داوری ضربه خورده‌اند اما تیم‌های مقابل آنها که زیاد هم نامدار نبودند توانستند نتیجه بگیرند و صعود تیم‌های نامدار به مرحله یک‌هشتم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.


Page Generated in 0/0057 sec