printlogo


کد خبر: 4998تاریخ: 1393/2/31 00:00
گزارشی از اکران دوم بهار و وضعیت نامطلوب آن
رکود دوباره یا مرگ سینما!

زهرا قزیلی: برگزاری جام‌جهانی فوتبال و حضور تیم ملی کشورمان در بازی‌های جام‌جهانی بر بسیاری از فعالیت‌ها سایه می‌افکند؛ مدارس از مدت‌ها قبل اعلام کردند امتحانات پایانی سال تحصیلی زودتر از موعد مقرر برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان با فراغ بال بتوانند مسابقات را دنبال کنند. در این برهه از زمان شبکه‌های تلویزیونی هم تلاش می‌کنند با پخش مستقیم مسابقات نظر مخاطبان خود را به برگزاری این رویداد مهم ورزشی جلب کنند. بازار کسب و کار رونق سابق را نخواهد داشت زیرا بسیاری از مردم تا پاسی از شب در خانه‌ها مشغول دیدن این مسابقات مهیج هستند. شاید بتوان گفت همه مراکز سرگرمی و تفریحی در مدت برگزاری مسابقات جام‌جهانی از رونق‌شان کاسته خواهد شد. سالن‌های سینما هم در این مدت مشتریان ثابت خود را از دست می‌دهند و سینماداران با توجه به هزینه‌های گزاف سالن‌ها (حامل‌های انرژی، هزینه نگهداری سالن، استهلاک دستگاه‌های نمایش‌دهنده و...) مجبور هستند سالن سینما را باز نگه دارند و پذیرای تعداد معدودی از مشتریان باشند.  اکران اول بهار با فروش 15 میلیارد تومانی، گیشه‌ای پررونق را برای سینمای ایران رقم زد. 5 فیلم در اکران اول بهار روی پرده سینماها رفت؛ فیلم‌هایی چون «معراجی‌ها»، «طبقه حساس» «چ»، «خط ویژه» و «با دیگران». جز فیلم «با دیگران» بقیه فیلم‌های اکران اول بهار به باشگاه میلیاردی‌ها پیوستند و 2 فیلم هم بالای 5 میلیارد تومان فروختند. عده‌ای معتقدند شورای صنفی نمایش با تصمیم‌گیری برای اکران نوروز دست خود را در طول سال خالی کرد زیرا 4 فیلم پرمخاطب را در کنار هم قرار داد، اگر 2 فیلم‌ را در اکران اول نوروز و  2 فیلم دیگر را در زمان‌های مناسب دیگر اکران می‌کرد، دست سینمای ایران از فیلم‌های پرمخاطب خالی نمی‌ماند. فیلم‌های جشنواره فجر بضاعت سینمای ایران است و تعداد انگشت‌شماری از فیلم‌های اکران شده در این جشنواره قابلیت جذب مخاطب مناسب را خواهند داشت. با این تصمیم شورای صنفی نمایش درباره اکران نوروز به نظر می‌رسد دست سینمای ایران در فصل‌های دیگر خالی است. شاید شورای صنفی نمایش تاب تحمل فشارها را نداشت و ترجیح داد بدون توجه به فصل‌های دیگر اکران، چهار فیلم قدرتمند را کنار هم قرار دهد تا سینمای ایران تنها نوروز پررونقی را تجربه کند.   با این اوصاف، چشم امید سینمای ایران به «شهر موش‌ها» است؛ همانگونه که رئیس سازمان سینمایی در کنار همسرش در مراسم بازدید از پشت صحنه این فیلم خطاب به عوامل سازنده آن این جمله را گفت: چشم امید سینمای ایران در فروش و جذب مخاطب به فیلم «شهر موش‌ها» است. حال باید دید این فیلم می‌تواند آنگونه که شایسته است مخاطب را جذب کند و هزینه تولید آن که به گفته کارگردان 7 میلیارد تومان بوده است را تامین کند یا خیر. اما فیلم‌های اکران نوروز به‌تدریج جای خود را به آثاری می‌دهد که در موعد اکران دوم بهار به نمایش عمومی درمی‌آیند. در شرایط فعلی که همه خانواده‌ها درگیر امتحانات پایان ترم مدارس هستند و دانشجویان خود را برای امتحانات پایان ترم آماده می‌کنند  و مسابقات جام‌جهانی مزید بر علت است، 2 فیلم سینمایی «متروپل» ساخته مسعود کیمیایی و «اشباح» ساخته داریوش مهرجویی به فاصله یک هفته در سینماهای تهران و برخی شهرها اکران شده است.  2 کارگردان مطرح سینمای ایران، مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی هر دو طرفداران خاص خود را خواهند داشت  اما شرایط برای اکران هر 2 فیلم در یک زمان مناسب نیست؛ از یک‌سو امتحانات و از سوی دیگر مسابقات جام‌جهانی روی فروش فیلم‌ها تاثیر خود را خواهد گذاشت.  شورای صنفی نمایش در اکران فیلم‌ها دخالتی نمی‌تواند داشته باشد اما می‌توانست با درایت و تدبیر، صاحبان این آثار را راهنمایی کند تا هر دو فیلم در یک زمان و به فاصله‌ای اندک نمایش داده نشوند. درست است که ذائقه مخاطبان هر یک از فیلمسازان متفاوت خواهد بود اما شورا می‌توانست با راهنمایی  صاحبان فیلم، یکی از این آثار را که مربوط به کارگردانان صاحب سبک سینمای ایران است به زمان دیگری موکول کند. هر دوی این کارگردانان برندهای سینمای ایران هستند و اکران فیلم‌های آنها به فاصله اندک پیش‌بینی می‌شود که به هر دو فیلم لطمه خواهد زد. اگر یکی از این فیلم‌ها به بعد از جام‌جهانی موکول می‌شد شاید شرایط بهتری برای فیلم‌ها مهیا می‌شد.  البته در این میان عده‌ای معتقدند فیلم خوب در هر فصل و زمانی کار خود را به درستی انجام می‌دهد و مخاطب را با خود همراه می‌کند. فیلم خوب نیازمند فصل و زمان نیست زیرا در هر زمانی توان جذب مخاطب را خواهد داشت.
قطبی: فیلم خوب در هر زمانی می‌فروشد
امیر قطبی، مدیر فروش پخش فیلمیران درباره اکران همزمان دو فیلم کارگردانان مطرح سینمای ایران به خبرنگار «وطن امروز» گفت: طبیعی است ما هرچه به جام‌جهانی نزدیک‌تر می‌شویم مخاطب کمتر می‌شود. با اکران فیلم‌های کارگردانان مطرح تلاش شده است  حداقل تماشاچی حرفه‌ای سینما  را نگه داریم. هر چهار سال یک بار جام‌جهانی برگزار می‌شود و سینماها با برگزاری جام‌جهانی دچار رکود می‌شوند. وی در ادامه گفت: من به‌شخصه معتقدم فیلم خوب در  هر زمان که اکران شود می‌فروشد و مخاطب را به سینما می‌کشاند. زمان برای فیلم خوب  مهم نیست. به طور نمونه فیلم «آکواریوم» ساخته ایرج قادری درست ابتدای ماه مبارک رمضان  روی پرده رفت. در آن زمان هیچ کس علاقه‌ای به اکران فیلمش نداشت اما فیلم اکران شد و به فروش بسیاری خوبی دست یافت. به عقیده من فصل و زمان مهم نیست، فیلم مهم است.  اما نکته حائز اهمیت این است که هر دو کارگردان نامی کشور آنگونه که شایسته نام آنهاست نتوانستند توقع مخاطب را برآورده کنند و هر دو فیلم با واکنش‌های منفی متعددی در زمان برگزاری جشنواره مواجه شد. این‌دو کارگردان نتوانستند انتظارات دوستدارانشان را برآورده کنند و حال در شرایط فعلی که گفته شد، شاید نتوانند در کنار هم مخاطب را به سینما بکشانند. اگر فیلم‌ها نتوانند مخاطب را جذب کنند، صاحبان فیلم‌ها از نمایش آثارشان  بر پرده سینماها می‌هراسند، همین امر باعث می‌شود فیلمی اکران نشود و صف طولانی برای اکران عید فطر به وجود بیاید و فشارها برای اکران این زمان دوچندان شود. از سوی دیگر رکود سینما‌ها ارمغان تصمیم غلط شورای صنفی در ابتدای سال و عدم راهنمایی درست صاحبان فیلم در اکران دوم بهار برای سینمای ایران خواهد بود.
سعیدی‌پور: صاحبان فیلم‌ها علاقه‌ای به اکران در شرایط فعلی ندارند
رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس آزادی درباره اکران دو فیلم «اشباح» و «متروپل» به فاصله کوتاه در سینماهای تهران و برخی شهرستان‌ها به «وطن امروز» گفت: از نظر سینماداران اکران این دو فیلم نکته مثبتی است. نمی‌توانیم بگوییم نباید اکران می‌شد زیرا رقابت در همه زمینه‌ها  موجب رونق می‌شود. مهرجویی و کیمیایی، کارگردانان مطرح و بزرگی هستند و اسمشان مایه اعتبار و موجب موفقیت فیلم است. البته نکات دیگری از جمله فیلمنامه و بازیگر نیز برای جذب مخاطب موثر است.  وی در ادامه گفت: در شرایط  فعلی اگر فیلم ضعیف اکران می‌شد معلوم نبود چه اتفاقی می‌افتاد. اکثر صاحبان فیلم علاقه‌ای به اکران فیلم‌هایشان در این زمان ندارند. این کارگردانان بالاخره مخاطب خاص خودشان را دارند زیرا دارای سبک خاصی هستند و به نظرم به نفع سینمادارهاست که این دو فیلم اکران شد. سعیدی‌پور درباره تاثیرات جام‌جهانی بر سینماها گفت: ما این زمان را باید پشت سر بگذاریم، طبیعی است که جام‌جهانی بر سالن‌های سینما تاثیر خواهد گذاشت و سینماها با یک رکود یک ماهه مواجه خواهند شد. صاحبان فیلم می‌ترسند و فیلم‌های خوب را اکران نمی‌کنند و منتظر عید فطر می‌مانند. به نظر می‌رسد اکران دوم بهار رونق اولیه  را نخواهد داشت و مخاطب افت محسوسی خواهد داشت زیرا به‌رغم اینکه کیفیت فیلم‌هایی که در گروه دوم قرار می‌گیرد بالا نیست، دو اتفاق مهم ـ برگزاری امتحانات دانشجویان و دانش‌آموزان و مسابقات جام‌جهانی ـ قطعاً روی فروش فیلم‌ها تأثیر می‌گذارد. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه اگر فیلمی قابلیت بالا و توان جذب مخاطب را داشته باشد قطعاً در هر زمان کار خود را به درستی انجام می‌دهد و مخاطب را با خود همراه می‌کند. با توجه به بضاعت سینمای ایران  باید منتظر باشیم و ببینیم آیا «شهر موش‌ها» می‌تواند دوباره رونق را به سینما بازگرداند؟


Page Generated in 0/0055 sec