این روزها در کنار تمام مسائل اجتماعی در جامعه، تعدادی از کارشناسان درباره یک پدیده بسیار خطرناک که از چند سال قبل رواج یافته هشدار میدهند؛ پدیدهای که نتایج منفیاش آنقدر گسترده است که از ازدواج و سبک زندگی مردم تا بحران مالی در زندگیها و البته روابط دوستان و شهروندان با یکدیگر را تحت تاثیر قرار میدهد. پدیده سیاه مادیگرایی که به تدریج از چند سال پیش خود را در جامعه ایرانی نمایان کرده هر روز خود را در ظاهری تازه نشان میدهد.
برندها این روزها به بزرگترین نماد مادیگرایی مبدل شدهاند، آنچنان که بسیاری از افرادی که در جامعه ایرانی رو به مادیگرایی آوردهاند همیشه تلاش میکنند به طور همزمان از چند برند استفاده کنند، بسیاری از جوانان با تحمیل هزینههای فراوان به خود و خانواده به دنبال داشتن ساعت یا لباس برند هستند، برخی پسرها دلیل این کار را دیده شدن بهتر از سوی دیگران و حتی دختران جامعه عنوان میکنند، همچنین برخی از دختران جامعه ایرانی که این روزها لباس و گوشی خود را به طور دائم تعویض میکنند در توجیه این کار میگویند اینگونه احساس بهتری نسبت به شخصیت خود دارند. طبق آمارها از زمان ورود سری 4 یکی از معروفترین برندهای تلفن همراه به ایران تا زمان وارد شدن سری 5، 7 میلیون نسخه آن فروش رفته است. همه این مسائل نشان میدهد برندها به تدریج در جامعه ایران به نمادی از شخصیت تبدیل شدهاند. این موضوع بویژه در میان جوانان جامعه به شکل حادی در حال بروز کردن است، آنچنان که بسیاری از جوانان فردی را که از برندهای خاص در وسایلی مانند ساعت، موبایل 2 میلیونی و حتی ماشینهای چندصد میلیونی استفاده میکند فردی متشخص میدانند. بسیاری از برندهای ورشکسته خارجی در یک دهه اخیر توانستهاند ورشکستگیهای خود را از طریق فروش بالا در برخی کشورهای خاورمیانه جبران کنند. کمپانی بنتون یکی از مصادیق بارز این موضوع است. در این میان سوال اصلی این است که پدیده «برندیسم» چه بلایی بر سرجامعه ایرانی میآورد؟ اولین اتفاقی که رخ میدهد این خواهد بود که ملاکهای تشخیص انسانیت در جامعه رو به زوال میرود، یعنی جامعه ایرانی به جامعهای مادیگرا تبدیل میشود که در آن اخلاق رنگ خواهد باخت، دومین فاجعه فروپاشی خانوادهها و بنا کردن بنیان خانوادههای جدید براساس ملاکهای سست و ظاهری خواهد بود. سومین تاثیر هم از بین بردن ارزش روزی پاک است که از کار و تلاش به دست میآید، چرا که وقتی ارزش انسانها در چند برند خارجی خلاصه شد، به دست آوردن پول به هر روشی برای خرید این برندها هم مشروعیت خواهد یافت، هنگامی که ملاکها در برند خلاصه میشود هر جوانی در جامعه سعی خواهد کرد با به دست آوردن پول در کوتاهترین زمان ممکن به طور همزمان چند برند را خریداری کند. چنین جوانی به تدریج به راههایی خواهد رفت که بتواند یکشبه پولهای کلان به دست آورد؛ حال میتوان فرض کرد وقتی این سونامی به راه افتد چه جرائمی افزایش پیدا خواهند کرد.