خروج حمل‌ونقل هوایی‌ از سبد هزینه‌های مردم در پی سیاست جدید ارزی
پرواز 70 تا بیش از 100 درصدی نرخ بلیت هواپیما

گروه اقتصادی: سیاست ساماندهی بازار ارز با رونمایی از بسته جدید دولت، آنگونه که مشاهده می‌شود نتوانست مانع افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شود، چرا که با اجرای این سیاست نرخ سکه همچنان 4 میلیون تومان و نرخ دلار حدود 10 هزار تومان است. از طرفی نیز قیمت کالاها و خدمات به جای قرار گرفتن بر ریل نزولی، همچنان بالاست تا جایی که علاوه بر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در بازار نرخ بلیت حمل‌ونقل هوایی نیز بیش از 100درصد افزایش یافته است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه مصارف ارزی ایرلاین‌ها باید در فهرست کالاهای گروه یک قرار گیرد، گفت: با احتساب نرخ روزانه ارز در سامانه سنا که ۱۷ مردادماه اجرا شد، قیمت پروازهای داخلی 70درصد و پروازهای خارجی ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد. مقصود اسعدی‌سامانی در گفت‌وگو با فارس،‌ با تأکید بر اینکه افزایش قیمت ارز موجب افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی می‌شود، بیان کرد: بیش از 60 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، بنابراین با توجه به اینکه از این پس دلار برای شرکت‌‌های هواپیمایی با نرخ سامانه سنا محاسبه می‌شود و این شرکت‌ها باید برای تأمین ارز از بانک‌ها یا صرافی‌ها ارز را با قیمت سامانه سنا دریافت کنند، هزینه شرکت‌های هواپیمایی افزایش می‌یابد. وی درباره افزایش نرخ بلیت پروازهای خارجی اظهار داشت: تا پیش از این نرخ بلیت پروازهای خارجی از سوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین ایرلاین طبق محاسبه تسعیر ارز به شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌شد و ‌ شرکت‌های هواپیمایی بر آن اساس تسعیر ارز را انجام می‌دادند. وی افزود: اخیرا سازمان هواپیمایی کشوری بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که طبق تصمیمات دولت، نرخ ارز از این پس بر اساس نرخ سامانه سنا مربوط به بانک مرکزی‌ محاسبه شود، در این سامانه بر اساس عرضه و تقاضا نرخ ارز طبق بازار ثانویه به لحظه اعلام می‌شود که این نرخ مبنای نرخ‌های بلیت هواپیما قرار می‌گیرد.وی اضافه کرد:‌ بر این اساس به عنوان مثال روز پنجشنبه‌ گذشته نرخ دلار آمریکا در سامانه سنا به طور میانگین حدود 9200 تومان محاسبه شد، حال در بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری هم اعلام شده است که بر اساس نرخ ارز در سامانه سنا، قیمت‌های بلیت محاسبه می‌شود. سامانی اظهار داشت: البته این نرخ‌های سامانه سنا برای شرکت‌های هواپیمایی‌ مشکل‌آفرین است، زیرا‌ نرخ ارز در این سامانه لحظه به لحظه متفاوت است و شرکت‌ها‌ نمی‌توانند بر اساس نرخ لحظه‌ای دلار عمل کنند و بلیت بفروشند، بلکه باید نرخ ثابتی در روز یا هفته در نظر داشته باشند تا تسعیر خود را انجام دهند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد:‌ طبیعتاً با افزایش قیمت دلار، محاسبات ایرلاین‌ها که تا پیش از این بر اساس دلار 4200 تومانی بود، تغییر یافت و بر اساس دلار سامانه سنا مثلا 9200 تومان محاسبه می‌شود‌. وی اظهار داشت: طبق اطلاعات ارزی سامانه سنا، قیمت بلیت شرکت‌های هواپیمایی در برخی شرایط بیش از 100 درصد افزایش خواهد داشت و بیش از دوبرابر می‌شود. سامانی پیشنهاد داد: ضرورت دارد نرخ ارز ثابتی برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفته شود.‌ تاکنون نرخ ارز برای شرکت‌های هواپیمایی بر مبنای دلار 4200 تومانی بود که آن هم برای شرکت‌ها قابل دسترسی  نبود اما با احتساب نرخ ارز سامانه سنا، طبیعتاً نرخ بلیت افزایش بسزایی می‌یابد و نرخ بلیت از این پس بر اساس سامانه سنا محاسبه خواهد شد. ارز از این پس بر اساس نرخ سامانه سنا، از بانک‌ها یا صرافی‌ها دریافت می‌شود. وی با انتقاد از اینکه منطقی نیست ایرلاین‌ها مشمول دلار 4200 تومانی نشوند، اضافه کرد:‌ بیش از 60 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است. شرکت‌های هواپیمایی چاره‌ای ندارند جز آنکه قیمت‌های خود را افزایش دهند، زیرا قیمت تمام شده آنها بشدت افزایش می‌یابد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد:‌ روز پنجشنبه‌ای که گذشت سازمان هواپیمایی کشور بخشنامه تسعیر ارز را منتشر کرد؛ ابتدا تصور بر آن بود که نرخ‌ها بر اساس نرخ دلار 4200 تومانی خواهد بود اما اکنون قرار شده  است تا قیمت بلیت با نرخ سامانه سنا محاسبه شود. اسعدی سامانی تأکید کرد: از این پس نرخ دلار برای ایرلاین‌ها بر اساس سامانه سنا خواهد بود. وی تأکید کرد: از این جهت که قیمت قطعه هواپیما جزو گروه‌ کالاهای اساسی قرار نگرفته است، بنابراین شرکت‌های هواپیمایی با نرخ دلار کنونی با افزایش هزینه‌ها مواجه خواهند بود. وی اظهار داشت:‌ بر اساس تحریم‌های جدید صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران و از سوی دیگر تحریم‌های ارزی و با احتساب نرخ‌‌های لحظه‌ای سامانه سنا، دسترسی شرکت‌های هواپیمایی به قطعات هواپیما بسیار سخت و پرهزینه شده است، شرکت‌های هواپیمایی هم برای تأمین قطعات باید هزینه‌های بسیار اضافه‌تری را در این شرایط بپردازند، از سوی دیگر فروش شرکت‌های هواپیمایی ایران همگی به ریال است و هزینه‌های شرکت‌ها که یکی از آنها تأمین قطعه است به ارز و دلار محاسبه می‌شود، بنابراین پیش‌بینی می‌شود نرخ بلیت پروازهای داخلی بیش از 70 درصد و نرخ بلیت پروازهای خارجی بیش از 100 درصد با احتساب نرخ‌های سامانه سنا و تحریم‌های صنعت حمل‌ونقل هوایی افزایش یابد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار امیدواری کرد:‌ همان‌طور که گفته شد در راستای کاهش هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی و طبیعتا کاهش نرخ بلیت، دولت تلاش کند موضوع هزینه‌های ارزی شرکت‌های هواپیمایی را در گروه‌ کالاهای اساسی قرار دهد تا هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی کاهش یابد و در صورت عدم حمایت دولت، حمل‌ونقل هوایی‌ از سبد هزینه‌های بسیاری از خانواده‌ها خارج ‌می‌شود. وی اظهار داشت: در حالی‌که بعد از آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی شاهد رشد 20 درصدی مسافر‌ و استفاده اغلب اقشار جامعه از این صنعت ایمن بودیم، اما در شرایط فعلی امکان دارد افت شدید مسافر و افزایش زیان شرکت‌ها‌ را شاهد باشیم. وی تأکید کرد: دوباره پیشنهاد می‌شود موارد مصارف ارزی شرکت‌های هواپیمایی در فهرست کالاهای فهرست گروه یک قرار گیرد تا امکان استفاده اقشار بیشتری از صنعت حمل‌ونقل هوایی فراهم شود.