|
جواد موگویی، نویسنده و کارگردان در گفتوگو با «وطن امروز»:
«پرونده ناتمام» داستان نفوذ است
مدعیان نامه داشتن از امام(ره)، در قضیه توهین بیت منتظری به امام سکوت کردهاند
گروه فرهنگ و هنر: عدم تاریخنگاری مستند از وقایع و اتفاقات تاریخ معاصر، باعث شده جریانهای معارض در طول سالیان اخیر با تحریف و قلب واقعیت شبهات فراوانی را درباره مسائل اصلی دهه 60 مطرح کنند. سوالات و ابهاماتی که پاسخهای روشنی برای هرکدام از آنها وجود دارد اما ضدانقلاب به سبب احاطه رسانهای اجازه شنیده شدن پاسخها را نمیدهد. در برخی مسائل البته با وجود پاسخهای روشن و صریح، اقدام و عملی اتفاق نمیافتد و همین رویکرد موجبات سوءاستفاده بیشتر دشمنان جمهوری اسلامی را فراهم میکند. در این میان تاریخنگاری مستند و تصویری که چندسالی است از سوی گروههای معدود و مردمنهاد پیگیری میشود، فضای تازهای در این زمینه ایجاد کرده است. مستندسازی درباره یکی از اطلاعاتیترین و امنیتیترین پروندههای دهه اول انقلاب، یعنی انفجار دفتر نخستوزیری در 8شهریور سال60، یکی از کارهای سخت و باارزشی است که طی چند سال گذشته صورت گرفته است. پروندهای که هنوز عنوان ناتمام را یدک میکشد. «پرونده ناتمام» عنوان مستندی است که در این باره ساخته شده است. با جواد موگویی، نویسنده و کارگردان این مستند به گفتوگو نشستیم.
***
به نظر میرسد برای ساخت یک کار تاریخی خیلی جوان باشید اما تاکنون یکی، دو اتفاق مهم را در این عرصه رقم زدهاید! این کارها را به صورت شخصی پیش میبرید؟
ما در موسسه روایت تاریخ انقلاب اسلامی که خودم آن را اداره میکنم، درباره مسائل تاریخی اولویتبندی داریم و درباره حوادث و رویدادهای تاریخی در دهههای 60 و 70 فعالیت پژوهشی میکنیم. یک گروه دانشجویی هستیم که به واسطه علاقه، در تاریخ پس از انقلاب متمرکز شدهایم. اولین کار ما تولید فیلم «اسرار آیت» بود که با استقبال خوبی هم مواجه شد. 2 کتاب یکی با همین عنوان «اسرار آیت» و یکی هم با عنوان «غبار در خرداد» که گفتوگوهای شفاهی درباره حوادث سال 88 است، نوشتهام که اولی چاپ شده و دومی را قرار است انتشارات سوره مهر به چاپ برساند.
پرونده ناتمام را از چه سالی شروع کردید؟
از سال 89 چون خیلی از کسانی که به این پرونده مربوط میشدند به دلایل مختلف درگیر اتفاقات سال 88 بودند، برای گفتوگو با آنها با مشکل مواجه بودم. بخشی از آنها دوره محکومیتشان را در زندان میگذراندند و برخی دیگر نسبت به کار بیاعتماد بودند و به خاطر حواشیای که وجود داشت، کمک نمیکردند.
به همین دلیل کار چند سال طول کشید؟
بله! سعی من این بود با همه کسانی که در این پرونده نقش داشتند، گفتوگو کنم. در واقع برایم مهم بود به اطلاعات دقیقی دست پیدا کنم. از این جهت گفتوگو با عناصر اصلی یکی از منابع جدی من است.
از طریق منابع دیگر نمیتوانستید کار را پیش ببرید؟
به دنبال منابع دست اول بودم. در واقع بیشتر از اینکه به مطلعین رجوع کنم به شاهدان رجوع کردم؛ کسانی که خودشان بیواسطه با مساله ارتباط داشتند. ما حتی با اشخاص گمنامی که چه بسا چهره هم نبودند صحبت کردیم چون برایم شهادت اشخاص مهم بود. مثلا پیگیری برای گفتوگو با حجتالاسلام اژهای دقیقا 2 سال زمان برد یا تقریبا همین مدت مشغول این بودیم تا رضایت مرحوم عسگراولادی را برای گفتوگو در این باره جلب کنیم که در نهایت موفق شدیم. وقتی یک پرونده امنیتی را بعد از 30 سال میخواهید بررسی کنید کار سخت میشود. بسیاری از مسؤولان پرونده با نام مستعار مشغول بودند و الان مسؤولیتهای علمی و دانشگاهی دارند و مایل نیستند سابقه امنیتی خود را افشا کنند. از طرف دیگر، برخی متهمان در دستگاههای دولتی مشاغل مهمی دارند که مایل به گفتوگو نیستند. در واقع در این پرونده افراد مختلف درگیر بودهاند. از کسی که تا تصدی در وزارت پیش رفته یا نماینده مجلس شده تا کسی که کلا فضای سیاسی را ترک کرده و به زندگی عادی میپردازد. ما حوصله داشتیم چون معتقد بودیم اگر میخواهیم کار قوی تولید شود باید حوصله به خرج داد. میتوانستیم کار را سال 92 هم تمام کنیم اما خواستیم با همه گفتوگو کنیم. با بهزاد نبوی، خسرو تهرانی، موسویخویینیها، بیژن تاجیک و... سراغ همه اینها رفتم. برخی مایل به گفتوگوی تصویری نبودند، برای همین تلاش کردیم بخشهایی از صحبتهای افراد مختلف را در مصاحبههایی که توسط افراد دیگر بیان شده بود استفاده کنیم. در کار مرزبندی سیاسی نداشتیم. ما چون تاریخنگاری منسجمی از دهههای 60 و 70 نداریم باید منابع را خودمان تولید میکردیم. برای همین مجبور بودیم کار تاریخ شفاهی این واقعه را جزء به جزء انجام دهیم. مثلا خیلی دوست داشتم بدانم بازجوی تقی محمدی چه کسی بوده است. برای همین یک سال و نیم تحقیق کردم تا به حجتالاسلام محسنیاژهای رسیدم. مدت زیادی طول کشید تا ایشان پذیرفتند گفتوگو کنند.
با اینکه عمده مستند، گفتوگو و تاریخ شفاهی است اما ریتم خوبی دارد.
بله! با این وجود پژوهش را فدای قصه نکردم. پژوهش فدای سناریو نشد. پژوهش به ما میگوید کجا برویم. اینطور نبوده بخشی از پژوهش را نبینیم ولی به قصه توجه کنیم و درام برایمان مهمتر از تحقیق باشد. اساسا در مستند امنیتی و اطلاعاتی امکان این مساله نیست چون خیلیها ممکن است معترض شوند. جریان تاریخنگاری امنیتی پیچیدهتر از اینهاست.
یکی از محوریترین بخشهای مستند، موضوع نزدیکی کشمیری به شهید رجایی است. در واقع سوژه پرونده ناتمام همین است.
بله! ببینید در این فیلم درباره بستر و تشکیلاتی که زمینه نفوذ را در انقلاب ایجاد میکند صحبت کردهام. در واقع تفاوت نفوذ با رخنه همین است. نفوذ با بستر و زمینه تشکیلاتی صورت میگیرد. در واقع «پرونده ناتمام» داستان نفوذ است. متاسفانه نیروهای کمککننده و عوامل داخلی سرویسهای جاسوسی در روایتهای تاریخی مغفول واقع میشوند. در اینکه این ترور توسط منافقین (مجاهدین خلق) صورت گرفته است که شکی نیست اما وقتی برای سپردن پست مهم دبیری شورای امنیت ملی به این عامل نفوذی گزینشی صورت نمیگیرد، کیفش را بازرسی نمیکنند، برایش جسدسازی میکنند، گواه این مطلب است که وی برای نفوذ از کمک عوامل داخلی بهره برده است. اینها علامت سوال است. باید پرسید آیا این اقدامات سهوی بوده یا عمدی؟ اگر اینطور بوده، آیا عاملان آن مجازاتی شدهاند؟
در تهیه آرشیو با مشکل خاصی مواجه نشدید؟
نه! بخشی را از برخی موسسات و نهادها و صداوسیما و کارهای مستند قبلی تهیه کردیم و بخش دیگری را از آرشیو مجلس گرفتیم. اسناد را هم از کتب خاطرات شخصیتهای سیاسی تهیه کردیم.
اکرانهای خصوصی داشتید؟
ما دو دسته اکران خصوصی داشتیم؛ یک اکران برای مورخان و مطلعان و دیگری برای اصحاب رسانه. البته بعد از رونمایی برای اکران در دانشگاهها برنامهریزی خواهیم کرد.
یکی از مسائلی که مطرح میشود این است چرا برخی افراد مثل متهمان اصلی این ماجرا در فیلم نیستند؟
خود این دوستان حاضر به گفتوگو نشدند و انشاءالله که بعد از پخش مستند، آنها نیز پاسخگوی سوالاتی که برای مخاطبان ایجاد میشود، باشند.
یعنی هدفتان از این مستند صرفا ایجاد سوال بود؟
مساله مهمی است؛ ببینید! اصلا درباره وقایع دهههای 60 و 70سوالات مهمی وجود دارد. به این سوالات اگر پاسخ داده نشود، باعث ابهامات جدی میشود. مثل همین موضوع اخیری که از قول آیتالله منتظری روایت شده است. ما چون دهه 60 را تاریخنگاری نکردیم، داریم چوبش را میخوریم. ما حتی درباره حوادث 88 هم داریم کاهلی میکنیم. رهبر انقلاب گفتند: روایت حقیقی فتنه را بنویسید تا دیگران ننوشتهاند.
اگر ننویسیم مثل همین قضایای اعدامهای سال 67، بیبیسی و ضدانقلاب روایتگرش میشوند. خب نسل جدید از کجا باید بداند. بالاخره یکی باید بگوید که منافقین 17 هزار نفر را در این کشور ترور کردند. یعنی یک جمهوری حق ندارد قاتلان مردمش را محاکمه و اعدام کند؟ خب! ما اینها را نمیگوییم. دشمن قلب واقعیت میکند و میگوید.
شما درباره همین موضوعی که میگویید کاری کردهاید؟
بله! الان 4، 5ماه است ساخت مستندی درباره همین قضایا را کلید زدهایم.
نظرتان درباره فضاسازیهای اخیر چیست؟
برای این اعدامها پشتوانه عقلی، اطلاعاتی، شرعی و قانونی وجود دارد. جریانی که همان موقع در دستگاه قضایی بوده و عمدتا از جریان چپ بودهاند چرا با سکوت باعث میشوند در حق امام بیانصافی صورت بگیرد. به امام جفا میکنند. مدعیان نامه داشتن از امام(ره)، در قضیه توهین بیت منتظری به امام (ره) سکوت کردهاند. اوج نامردی است مدعیان خط امام که اکثرشان اتفاقا در زمان امام مسؤولیت قضایی داشتند، درباره پروندهای که به خودشان مربوط است، نمیآیند از موضع حضرت امام دفاع کنند. اجازه میدهند ضدانقلاب هرچه دلش میخواهد تهمت بزند، اینها سکوت میکنند. منافقین 17000نفر اعم از مردم عادی، نماینده مجلس، وزیر، وکیل، نخستوزیر، رئیسجمهور، رئیس دادگستری، ائمه جمعه و... را ترور کردند اما حالا ضدانقلاب برایشان اشک تمساح میریزند، این حضرات هم سکوت کردهاند. تناقضی که این آقایان دارند این است که تا حرف مسؤولیت و نشستن سر سفره انقلاب است میگویند از امام نامه و حکم داریم یا فلانی نخستوزیر امام است و موارد مشابه اما وقتی به امام حمله میشود، انگار نه انگار که نسبتی با امام داشتهاند.
در پایان اگر نکتهای دارید، بفرمایید.
ما باید جرأت کنیم وارد تاریخنگاری دهههای 60 و 70 شویم. ابهامات تاریخی مانند دیوار است، هرچه دیرتر به ابهامات پاسخ داده شود، این دیوار ضخیمتر میشود و اگر ما صحبت نکنیم ضدانقلاب در این باره صحبت خواهد کرد. تاریخنگاری مستند جلوی تحریف را میگیرد. عبرت تاریخی از دل تاریخنگاری مستند بیرون میآید. ما باید این فضا را ایجاد کنیم.
ارسال به دوستان
اخبار
جشنواره فیلم مقاومت در پردیس سینمایی «ملت» و سینما «فلسطین»
پردیس سینمایی «ملت» به عنوان مکان اصلی چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت انتخاب شد. همچنین مجموعه سینمایی «فلسطین» برای استفاده مخاطبان مردمی معرفی شده است. به گزارش تسنیم، محمد صنعتی، قائممقام دبیر چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با اعلام این خبر، اضافه کرد: پردیس سینمایی ملت طی روزهای 2 تا 9 مهرماه سال جاری میزبان بزرگترین رویداد سینمایی با محوریت سینمای مقاومت میشود و دهها برنامه شامل: نمایش فیلمهای بخشهای مختلف مسابقه، نشستها و میزگردها، ورکشاپ و فضاهای آموزشی، تشریفات میهمانان و خبرنگاران، محل استقرار گروههای مختلف رادیویی و تلویزیونی داخلی و خارجی، سخنرانیهای استراتژیک و... اجرا میشود. قائممقام دبیر جشنواره مقاومت خاطرنشان کرد: جشنواره مقاومت در این دوره شامل 23 بخش است که یکی از گستردهترین جشنوارههای سینمایی با ابعاد وسیع اجرایی در سطح ملی و بینالمللی به شمار میآید. وی همچنین برگزاری همزمان در مناطق مختلف کشور و هفتههای فیلم در دیگر کشورها را از دیگر ویژگیهای این رویداد مهم بینالمللی عنوان کرد و افزود: پردیس سینمایی ملت با 5 سالن و فلسطین با 3 سالن به عنوان میزبانان جشنواره در تهران تعیین شدند و در صورت ارزیابی و نیاز قطعاً سالنهای دیگری هم به جمع مکانهای برگزاری جشنواره اضافه میشوند.
«شب چهلم» در بازار نشر
خاطرات شهید زنده غلامرضا عالی در قالب کتابی با عنوان «شب چهلم» منتشر شد. به گزارش مهر، گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی کتاب «شب چهلم» را با موضوع زندگینامه شهید زنده غلامرضا عالی روانه بازار کتاب کرد. در این کتاب زندگی عجیب و پرفراز و نشیب غلامرضا عالی از جانبازان انقلاب اسلامی از زبان خود، خانواده و همسر وی روایت شده است. این کتاب با ماجرای مفقود شدن غلامرضا عالی در ۲۱ بهمنماه سال ۵۷ شروع میشود و در ادامه ماجرای ظن و گمان خانواده وی مبنی بر شهادتش و حتی برگزاری مراسم ختم و چهلمین روز درگذشت وی به عنوان شهید گمنام را روایت میکند.
«خوجه ممد» و نوشته ضرغامی برای داوود رشیدی
عزتالله ضرغامی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکههای اجتماعی نوشت: مرحوم داوود رشیدی، بیش از 100 اثر نمایشی دارد که برخی از آنها جایگاه ویژهای دارند. از جمله کارآکتر «خوجه ممد» در فیلم سینمایی شیلات. معتقدم شیلات جزو 10 اثر برجسته سینمای انقلاب است. قصهای خوب و جذاب با شخصیتپردازی قابل تحسین و استفاده بجا از برجستگیهای ملی و قومیتی و نیز بهرهگیری هوشمندانه از عنصر عدالتخواهی و ظلمستیزی فارغ از نگاههای کلیشهای، شیلات را از بسیاری تولیدات سینمای ایران ممتاز میکند. مرحوم داوود رشیدی با ایفای نقش خوجه ممد؛ پیرمرد مبارز و مورد احترام و علاقه مردم ترکمن یکی از ماندگارترین شخصیتهای سینمای ایران را خلق کرده است. سکانس آخر فیلم که وابستگان رژیم را در سردخانه ماهیها حبس کرده و با سایر مردم در پایکوبی و سرودخوانی حماسی به زبان ترکمنی است، از خاطرهها محو نمیشود. متأسفانه مدیریت گلخانهای سینمای دهه 60 با محور قراردادن سینمای شبهروشنفکری و جشنوارهپسند، انگیزههای سینمای ملی کشور در تولید فیلمهایی چون شیلات را از بین برد و با این کار مرتکب خطای بزرگ راهبردی در انحراف سینما از مسیر انقلاب و مردم شد. در این روزها، برخی رسانههای داخلی همصدا با شبکههای ماهوارهای تلاش میکنند شخصیت «آقاحسینی» در فیلم کندو را بیشتر مورد توجه قرار دهند. «آقاحسینی» شمایلی است از مردان خوشگذران زمانه که رنج زندان را تحمل کرده و حالا در عیش و نوش است. این شخصیت نه به دلیل ترویج ابتذال در رفتارهای غیراخلاقی بلکه به لحاظ حرفهای، با خوجه ممد و مفتش ششانگشتی هزاردستان فاصله زیادی دارد. در حق بازیگر رشید سینمای ایران ظلم نکنیم!... شادی روحش صلوات
ارسال به دوستان
برگزاری مراسم تشییع پیکر مرحوم داوود رشیدی
خداحافظی از تالار وحدت
مراسم تشییع پیکر مرحوم داوود رشیدی با حضور جمعی از مردم و هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد. به گزارش تسنیم، علی نصیریان در این مراسم طی سخنانی غمزده خطاب به دوست قدیمیاش گفت: داوود! من نمیخواستم به این تالار بیایم برای بدرقه سفر آخرتت، من میخواستم با تو روی این صحنه ایفای نقش کنم. داوود رشیدی یکی از ستونهای استوار تئاتر جدید ایران است. این تئاتر جدید را این جوانان از سال 1330 پایهگذاری کردند و در سال 1340 به پختگی رسیدند. داوود رشیدی به تئاتر ایران غنا بخشید و همواره در کارها و انتخاب متنهایش متفاوت بود. 8 کار در کنار او بودم که 5 کار از آن تئاتر بوده است و 3 اثر دیگر سینمایی. به خانواده این مرحوم تسلیت عرض میکنم، روحش شاد. همچنین جمشید مشایخی در این مراسم اظهار داشت: چرا زمانی که عزیزی در بین ما است راجع به او صحبت نمیکنیم اما وقتی از میان ما میرود به فکرش میافتیم چطور زمانی که داوود رشیدی زنده بود کسی سراغش را نمیگرفت. البته حجتالله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در این مراسم طی سخنانی اعتقاد داشت قدر بزرگان سینمای ایران دانسته میشود! اما احترام برومند همسر مرحوم داوود رشیدی در این مراسم طی سخنانی گفت: خیال همه شما راحت. مردم ما اینقدر خوب هستند که مسؤولان کشورمان خوبی را از آنها میآموزند. من بدون داوود هیچم. او بود که زندگیمان را اداره میکرد. در پایان این مراسم بر پیکر مرحوم داوود رشیدی بازیگر فقید سینمای ایران نماز خوانده شد و پیکر این هنرمند در خاک آرمید. این استاد پیشکسوت که طی سالهای اخیر از بیماری آلزایمر رنج میبرد، صبح روز جمعه 5 شهریورماه به دلیل ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
ارسال به دوستان
اعلام نامزدهای هجدهمین جشن سینمای ایران
بازیگر «ایستاده در غبار» دیده شد
اسامی نامزدهای هجدهمین جشن سینمای ایران اعلام شد و فیلمهای «جامهدران» و «کوچه بینام» بیشترین کاندیدا را میان نامزدهای هجدهمین جشن سینمای ایران دارند. در این میان فیلم «بادیگارد» در بخشهای جلوههای بصری، جلوههای ویژه میدانی، صداگذاری و میکس، تدوین و موسیقی فیلم کاندیدا شد و ابراهیم حاتمیکیا در بخش کارگردانی جزو نامزدها قرار گرفت. علیرضا زریندست، تصویربردار پیشکسوت برای «کفشهایم کو؟» و مرتضی قیدی برای «ناهید» از نامزدهای فیلمبرداری به شمار میروند. اما نامزدهای بهترین نقش اول مرد، سعید آقاخانی «خداحافظی طولانی»، فرهاد اصلانی «کوچه بینام»، هادی حجازی «ایستاده در غبار»، سیامک صفری «اعترافات ذهن خطرناک من» و پیمان معادی «ابد و یک روز» هستند و نامزدهای نقش اول زن، سحر احمدپور«چهارشنبه 19 اردیبهشت»، ساره بیات «ناهید»، نگار جواهریان «قندون جهیزیه»، باران کوثری «جامهدران» و باران کوثری «کوچه بینام» هستند. نامزدهای بهترین فیلمنامه اقتباسی را یدالله صمدی و حسین مهکام «پدر آن دیگری»، حمیدرضا قطبی «جامهدران» و سهیلا گلستانی «دو» تشکیل میدهند و نامزدهای بهترینهای فیلمنامه ارجینال، محسن امیر یوسفی «خواب تلخ»، آیدا پناهنده و ارسلان امیری «ناهید»، مانی حقیقی «اژدها وارد میشود»، سعید روستایی «ابد و یک روز» و اصغر عبداللهی «خداحافظی طولانی» هستند. در بخش کارگردانی، آیدا پناهنده «ناهید»، وحید جلیلوند «چهارشنبه 19 اردیبهشت»، ابراهیم حاتمیکیا «بادیگارد»، سعید روستایی «ابد و یک روز» و محمدحسین مهدویان «ایستاده در غبار» کاندیدا هستند و نامزدهای بهترین فیلم، «ناهید»، «چهارشنبه 19 اردیبهشت»، «کوچه بینام»، «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار» هستند. ارسال به دوستان
رویدادها
انتشار داستان کودکانهای با عنوان «ازدواج با خورشید»
احمد اکبرپور از انتشار جدیدترین آثار داستانی خود برای کودکان خبر داد. بهگزارش مهر به نقل از روابط عمومی کتابهای طوطی، «ازدواج با خورشید» و «مترسک ترسو» عنوان 2 داستان تصویری است که بزودی توسط کتابهای طوطی (بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) وارد بازار کتاب کودک میشود. براساس این گزارش، احمد اکبرپور نویسنده نامآشنای حوزه کودک و نوجوان داستان ازدواج با خورشید را با تکیه بر یکی از آثار فولکلور خلق کرده است. به گفته او این اثر که قرار است به هویت بخشی و افزایش اعتماد به نفس در کودکان بینجامد روایت موش کوچکی است که به دنبال قویترین موجود دنیا میگردد. او به سراغ خورشید و ابر و کوه میرود اما همچنان موفق نمیشود به هدف خود برسد. انتشارات فاطمی که در سالیان دور کتابهایی را در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به انتشار میرساند از چندی قبل آغاز به کار دوباره این واحد را اعلام کرده است. قرار است این کتابها با نام مستقل «کتابهای طوطی» به انتشار برسد.
بازیگران «برادر» به «فروشگاههای بزرگ» میروند
کارگردان سریال «برادر» گفت: بازیگران سریال «فروشگاههای بزرگ» به فراخور قصه انتخاب خواهند شد و این احتمال وجود دارد تا همه بازیگرهای سریال «برادر» به فراخور قصه در این سریال حاضر شوند. جواد افشار، کارگردان سریال «برادر» که ساخت سریالی جدید با عنوان «فروشگاههای بزرگ» را به عهده دارد، در این باره گفت: سریال «فروشگاههای بزرگ» به تهیهکنندگی نعمت چگینی و نویسندگی آرش قادری در مرحله نگارش قرار دارد که طی صحبتهایی که با چگینی داشتم، قرار است کارگردانی آن به عهده من باشد. وی ادامه داد: هنوز فیلمنامه را نخواندم و به این دلیل که بعد از 3 سریال «مادرانه»، «کیمیا» و «برادر» استراحت کافی نداشتم و نتوانستم در کنار خانوادهام باشم، تا پایان تعطیلات تابستان ترجیح میدهم استراحت کنم و از اول مهرماه شروع به کار کنم. کارگردان سریال «مادرانه» افزود: همیشه قصه سریالهایی که قرار است بسازم را در جایگاه یک مخاطب میخوانم و اگر دوست داشته باشم کارگردانیاش را میپذیرم و الان نیز منتظر کامل شدن چند قسمت از فیلمنامه هستم تا آن را بخوانم.
بازخوانی توصیههای امام خمینی(ره) به نسل امروز در شبکه «افق»
مجموعه «عصر خمینی» با موضوع اندیشههای امام راحل و نسل سوم انقلاب و با حضور محمدحسین جعفریان، مستندساز ایرانی دوشنبه 8 شهریور از شبکه افق پخش میشود. به گزارش مهر، مجموعه گفتوگومحور«عصر خمینی» هر هفته با موضوع اندیشههای امام امت در ارتباط با مسائل گوناگون و با حضور شخصیتهایی از میان مسؤولان نظام اسلامی در اوایل پیروزی انقلاب، کارشناسان حوزههای مختلف و برخی چهرههای نزدیک با افکار و آرای امام خمینی(ره) روی آنتن شبکه افق میرود. محمدحسین جعفریان، مستندساز میهمان برنامه این هفته خواهد بود. زمان پخش این برنامه، دوشنبه ۸ شهریورماه ساعت ۱۷ خواهد بود و تکرار آن هم روز بعد در ساعتهای ۷ و ۱۳:۳۰ روی آنتن میرود.
تقدیر از رامبد جوان در اختتامیه جشنواره فیلم «سلامت»
نخستین جشنواره فیلم سلامت با شعار «جوان نمیتوان ماند؛ ولی سالم چرا» با معرفی برگزیدگان بخشهای مختلف پایان یافت. در مراسم اختتامیه، ابراهیم داروغهزاده، دبیر این جشنواره عنوان کرد: بیش از یک سال است برای برگزاری این جشنواره تلاش میکنیم و سعی داریم با سایر جشنوارههایی که در طول سال برگزار میشود، تفاوت داشته باشیم. متاسفانه حوزه سلامت در کشورمان مغفول واقع شده است و ما سعی داریم با جشنواره سلامت قدری بیشتر به این مقوله بپردازیم. در ادامه از رامبد جوان برای ترویج فرهنگ سلامت و نشاط و پوران درخشنده برای تولید فیلم سینمایی با موضوع سلامت تقدیر به عمل آمد. در پایان مراسم نیز جوایز بخشهای مختلف جشنواره به برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم سلامت اهدا شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|