|
چرا وقایع ناگوار در فضای مجازی تبدیل به طنز میشود
مصیبت شو!
مهدی مطلق: 10 سال پیش حوادث را تنها میشد از صفحه حوادث روزنامهها و سایتهای خبری دنبال کرد. صفحه حوادث مخاطبان خاصی داشت، عدهای تنها هدفشان از خرید روزنامهها، گشت و گذار در صفحه حوادث بود، امروز اما وقتی حادثهای رخ میدهد، سوژههای خبری صفحه حوادث به صورت حداکثری در اختیار مخاطبان عام شبکههای مجازی قرار میگیرد، مخاطبانی که حوادث را نه از سر علاقه، بلکه به طور اتفاقی و در حال گشت و گذار در کانالهای خبری یا کانالهای طنز میبینند. کانالهای زیادی وجود دارند که همواره پس از یک رویداد شاهد پیامهای متواتر طنز نسبت به آن واقعه در این کانالها هستیم. حادثهای که در این چند روزه تبدیل به سوژه طنز کانالهای تلگرامی شده است، حادثه مرگ پیرمردی ۶۶ ساله است که یک رپر زیرزمینی، در این پرونده متهم است. رپری که با رپ اجتماعی خود هواداران زیادی پیدا کرده است. بازنمایی معنایی این قتل، مانند بیشتر حوادث ناگوار و جدی، این روزها رنگ و بویی طنز به خود گرفته است. پرسش اصلی اما این است که چگونه یک حادثه تلخ، تبدیل به یک سوژه طنز میشود؟ و اینکه آیا ژن ایرانی با طنازی پیوند خورده است؟ اساسا پیدا کردن پاسخ دقیق چنین سوالاتی، نیازمند فهم روند کنشهای اجتماعی افراد است، کنشهایی که تا قبل از فراگیر شدن فضای مجازی، در بستر فضای حقیقی جلوه پیدا میکرد. ماهیت فضای مجازی که قرار بود روند زندگی را برای انسان مدرن تسهیل کند، امروز فارغ از راحتتر کردن یا نکردن امور مردم، تبدیل به متن زندگی روزمره مردم ما شده است. سخن گفتن از یک ماجرای تلخ، تنها زمانی میتواند به شیوهای طنز بروز داشته باشد که دیگر آن حادثه برای ما تلخ نباشد، بلکه تبدیل به سوژهای میشود که میتواند چند ماهیت داشته باشد، هم میتواند ماهیتی تلخ داشته باشد و هم میتواند ماهیتی طنز داشته باشد و این قضیه بیشتر از آنکه، به ژن طناز ایرانیها بازگردد، به ماهیت فضای مجازی بازمیگردد که خود برساختهای از دنیای مدرن است. وقتی از دنیای مدرن صحبت میکنیم، یعنی دقیقا داریم از مفهومی صحبت میکنیم که ماهیتش پذیرش تکثر است. مفهومی که هیچگاه وحدتپذیر نیست و این مهمترین چیزی است که گفتمان مدرن را تا امروز سرپا نگه داشته است. نوع مواجهه جامعه ایران با پدیدههای مدرن، همیشه مانند یک تصادف غیرمنتظره بوده است، تصادفی که ما از رخدادنش آگاهی نداریم و خودمان را برای مواجههاش آماده نکردهایم و وقتی این تصادف رخ میدهد، آنچنان برایمان غیرمنتظره است که فرصت تفکر را از ما سلب میکند. فضای مجازی و به صورت خاص شبکههای اجتماعی نیز به عنوان پدیدههایی مدرن، آنچنان ناگهانی وارد جامعه ما شد که نتوانستیم درباره نوع مواجهه خود با آن تامل کنیم و موقعی که کاملا درگیرش شدیم، آنگاه به فکر فرو رفتیم و درباره ماهیت و کارکردش تامل کردیم. البته این تامل نیز به راحتی امکانپذیر نیست، چون زیست ما اکنون مجازی شده و ذهنیت ما به صورت ناخودآگاه از این فضا تاثیر پذیرفته و این یعنی ما نمیتوانیم به آسانی درباره چیزی که در آن غوطهوریم، قضاوت درستی داشته باشیم. خواسته یا ناخواسته ما درگیر شبکههای اجتماعی شدهایم و با وجود آنکه از مضراتش در وجوه مختلف زندگیمان آگاهی داریم، نمیتوانیم روزی را تصور کنیم که دیگر خبری از تلگرام، اینستاگرام یا توییتر نباشد، همانطور که نمیتوانیم روزی را بدون موبایل و اتومبیل تصور کنیم. وقتی یک ماهیت متکثر و وحدت ناپذیر به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل میشود، ناگزیر باید بپذیریم که حد و مرزهای اخلاقی، عرفی، سیاسی، مذهبی و... اعتبار خودشان را از دست میدهند. مثلا ما میدانیم که در ایام محرم، در کانالی که عقاید مذهبی ما به سخره گرفته میشود و شاید حتی مدتی از آن کانال خارج شویم اما مدتی بعد بنا به دلایل همیشگی، به عضویت آن کانال درمیآییم و این یعنی ما این «بیمرزی» را پذیرفتهایم. بیمرزیای که بدون هیچ عقیده، مکتب یا ایدئولوژیای، به تمام مکاتب و عقاید میتازد و ما جز پذیرش آن چارهای نداشتهایم. ماجرای قتل پیرمرد ۶۶ ساله بیش از آنکه نمودی تلخ داشته باشد، به صورت طنز بازنمایی میشود و این بخشی از حقیقت جامعه ما است، حقیقتی که پذیرش «بیمرزی» برایش تبدیل به یک عادت روزمره شده است، عادتی که روز به روز درون افراد جامعه نهادینهتر میشود و این امر به معنای این است که جامعه روز به روز بیشتر به سمت بحرانهای اخلاقی کشیده میشود. بحرانهایی که مهمترین ویژگیشان، نسبیگرایی است و عاقبت نسبیگرایی، پوچانگاری است. شاید کلید فهم رخدادهایی شبیه ماجرای بنیتا در همین پوچگرایی باشد که ریشهاش در عدم مرزبندی ما با پدیدههای مدرنی است که روز به روز، سادهتر از قبل آنها را وارد زندگی خود میکنیم. اینکه انگیزه حمید صفت از انجام آن کار چه بوده، برای ما مهم نیست، آنچه مهم است، اینکه بازنمایی این واقعه، حقیقت را ذبح میکند یا به صورت طنز، آن عمل را بیاعتبار میکند یا با واکنشهای احساسی ناشی از سلبریتیزدگی، عمل آن فرد را توجیه میکند و این یعنی رواج بیمرزی پدیدهها و بیاعتبار شدن حقیقت و اخلاق. ارسال به دوستان
اخبار
«بیستویک روز بعد» نیممیلیاردی شد
فیلم سینمایی «بیستویک روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان به فروش نیممیلیارد رسید. به گزارش فارس، فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» که جزو فیلمهای منتخب جشنواره فیلم فجر از نگاه مردمی بود بعد از بیش از 2 هفته نمایش به فروش نیم میلیاردی براساس سیستم مکانیزه رسید. در خلاصه داستان فیلم آمده است: همیشه همینجوریه! آخرین بار هوا ابر شد. باد گرفت. درختا داشتن از جا کنده میشدن. اونقدر بارون شدید شد که سیل شهرو گرفته بود. پرندهها دور و بر لونههاشون جیغ میکشیدن. یکی از بچهها قسم میخورد خودش دیده خورشید یکی دو بار نورش کم و زیاد شده... در این فیلم ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق، مهدی قربانی، جلال فاطمی، رضا استادی، سینا رازانی، حسین شریفی، مسعود چوبین، مهسا هاشمی، راستین عزیزپور، امیرعلی محمودی، ارکین توتونچی، ابوالفضل باشی و پیمان رسولی به ایفای نقش میپردازند. این فیلم در سینماهای کورش، آزادی، مگامال، ملت، چارسو، زندگی، اریکه ایرانیان، جوان، ارگ، بهمن، شاهد، سپیده و پیام در حال نمایش است.
کارگاه «خسرو انجم» برای کودکان
فرهنگسرای انقلاب اسلامی کارگاه «تصویرسازی خلاق» را با حضور مجید خسروانجم، طراح و کاریکاتوریست برای کودکان ۷ تا ۱۱ ساله برگزار میکند.
به گزارش تسنیم، در این کارگاه که از ابتدای شهریورماه آغاز میشود گروه سنی 7 تا 11 سال میتوانند در آن شرکت کرده و نقاشی را به سبکی خلاقانه تجربه کنند. خسرو انجم، کاریکاتوریست ایرانی متولد سال 57 است و کارشناسی ارشد طراحی صنعتی از دانشگاه هنر. نخستین کاریکاتور خود را در 15 سالگی طراحی کرده است. 2 کاریکاتور «روز پدر» و «گرد و خاک خوزستان» از مشهورترین آثار او به شمار میروند. نویسندگی و سردبیری یکی از پرشنوندهترین برنامههای رادیویی به نام «مکس 95» در کارنامه فعالیتهای او به چشم میخورد. علاقهمندان برای ثبتنام میتوانند به فرهنگسرای انقلاب اسلامی واقع در بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع پل کمیل، ابتدای کمیل شرقی مراجعه کنند یا با شماره تلفن 55408664 تماس بگیرند.
حال و هوای شیراز در «همشهری داستان»
شماره شهریورماه مجله داستان همشهری ویژه شیراز منتشر شد. به گزارش فارس، شماره شهریورماه این مجله با موضوع شیراز فراهم آمده است. روایتها و داستانهای ایرانی این شماره همه به قلم نویسندگان و هنرمندان اهل شیراز یا آنها که برههای از زندگیشان را در شیراز گذراندهاند به نگارش درآمده است. در بخش «داستان» ابوتراب خسروی، مهدی جعفری و غلامحسین دهقان از جمله نویسندگانی هستند که این شهر را زمینه روایت داستانهایشان قرار دادهاند. روایتهای داستانی این شماره نیز با 4 مطلب و تصویر از 4 دوره تاریخی (بعد از اسلام تا دوران معاصر) نگاهی درگذر و اجمالی به شیراز جنتطراز دارد. داستانها و روایتهایی از کامبیز درمبخش، اصغر عبداللهی، اختر اعتمادی، فرهاد حسنزاده، غلامرضا طریقی، الکساندر همن، ترور نوآ، حنیف قریشی، یودورا ولتی، ایان مکیوون، ویکتور ارافیف و... از دیگر مطالب این شماره است. هشتادمین شماره ماهنامه داستان همشهری در 262 صفحه با قیمت 7 هزار تومان از ابتدای شهریورماه در روزنامهفروشیها وکتابفروشیهای معتبر سراسر کشور در دسترس مخاطبان است.
مستند مسابقه «ضدگلوله» به تلویزیون آمد
پخش مستند مسابقه «ضدگلوله» از چهارم شهریورماه به صورت روتین آغاز میشود و بینندگان میتوانند این برنامه را روزهای زوج از شبکه مستند به تماشا بنشینند.
به گزارش ایسنا، مستند مسابقه «ضدگلوله» از آخرین تولیدات خانه مستند در حوزه تولید برنامههای واقع نما است که در تیر و مردادماه ۱۳۹۶ در شهرک سینمایی دفاع مقدس فیلمبرداری شده است و اکنون با اتمام فرآیند تدوین و صداگذاری، در روزهای آینده از رسانه ملی پخش میشود. این مستند مسابقه که با الگوگیری از مستند مسابقه فرمانده، طراحی شده است به رقابت بین افراد 2 گروه مختلف اختصاص دارد که باید از مراحل مختلف مسابقه با همکاری یکدیگر عبور کنند و وظایف محوله را بخوبی به انجام برسانند. از ویژگیهای «ضدگلوله» استفاده از سامانههای لیزری به عنوان سلاح شرکتکنندگان است که برای نخستینبار در ایران در یک برنامه تلویزیونی مورد استفاده قرار میگیرند. علاقهمندان به برنامههای هیجانبرانگیز میتوانند از شنبه چهارم شهریورماه، این مستند مسابقه را در روزهای زوج، ساعت ۲۲ از شبکه مستند به تماشا بنشینند.
ارسال به دوستان
مهدی حامد سقایان، مدرس تئاتر در نشست «گفتمان تئاتر دفاعمقدس»:
سالنهای خالی را هم به نمایشهای دفاعمقدس نمیدهند
نشست «گفتمان تئاتر دفاعمقدس» با حضور «ایرج افشاریاصل» مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان هنری و امور سینمایی دفاعمقدس، «مهرداد رایانی» مدرس تئاتر و مدیر بینالملل مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و «مهدی حامدسقایان» مدرس تئاتر برگزار شد. به گزارش خبرگزاری دفاعمقدس، سقایان با تاکید بر لزوم انجام سیاستگذاری بحث تئاتر دفاعمقدس، عنوان کرد: تمام کارها و حرفهای ما باید براساس کار پژوهشی باشد. تئاتر قوی باید دارای استقلال، استمرار و مبتنی بر کیفیت باشد. وی اظهار داشت: سالنهای نمایش زیادی در تهران وجود دارد که در طول سال خالی است و خاک میخورد اما مسؤولان حاضر نیستند آن را به نمایش تئاتر دفاعمقدس اختصاص دهند! سالها پیش خانههای فرهنگ در تهران برای استفاده مردم بنا نهاده شدند اما مدتهاست این مراکز یا ورشکست شدهاند یا اینکه به دلیل عدم وجود فکر، خالی از مخاطب هستند. این پژوهشگر فرهنگی افزود: نگاه بروکراسی در خانههای فرهنگ رواج پیدا کرده است و فکری وجود ندارد، در حالی که باید به این مراکز و خانواده و جامعه، فکر تزریق کرد. ریشه تئاتر دفاعمقدس باید در مدرسه و مهدکودک ترویج داده شود در حالی که امروز در مدارس ما درس و آهنگ انگلیسی پخش میکنند. سقایان ادامه داد: دفن شهدای گمنام در مناطق مختلف شهر یک اتفاق بزرگ است که باید ادامه داشته باشد اما نکتهای که نباید از آن غفلت کرد، انجام فعالیتهای فرهنگی در کنار مزار این شهیدان است. جریان فرهنگی برای تاثیرگذاری باید به روز بوده و مداوم جریان داشته باشد تا تاثیرگذار باشد. ارزشهای دفاعمقدس باید به جامعه قدرت، ایمان، ایثار و فداکاری بدهد نه اینکه فقط در پوستر و پلاکارد و آمار بماند. وی گفت: 90 درصد تئاترهایی که به نمایش گذاشته میشوند کارهای مضمحل و فاقد ارزش فرهنگی و هنری هستند و من اجازه نمیدهم اعضای خانوادهام آنها را ببینند و بسیاری از هنرمندان تئاتر نیز حاضر نیستند به دیدن آنها بروند. امروز تئاتر ما به تئاتر گیشه تبدیل شده است و این مساله به دلیل فقر فرهنگی جامعه است. ما باید به مردم یاد بدهیم تا وقت خودشان را صرف دیدن چنین آثاری نکنند. این مدرس تئاتر بیان کرد: تئاتر دفاعمقدس باید همه مولفههای زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. برخیها تئاتر دفاعمقدس را برای خودشان مونوپل کردهاند و با ایدههای کهنه و فسیلشده جلوی پیشرفت آن را گرفتهاند در حالی که ما امروز در تئاتر دفاعمقدس به ایده و فکر نو و جوان نیازمندیم. سقایان یادآور شد: فرهنگ تئاتر دفاعمقدس تنها تئاتری است که پس از انقلاب اسلامی و دفاعمقدس بر خانوادهها و زندگی مردم تاثیرگذار بود و امروز نیز میتواند تاثیرگذار باشد. فقط باید به یاد داشته باشیم که امروز دهههای 60 و 70 نیست و تکنولوژیهای مدرن ظهور کردهاند و نیاز است ما نیز کششهای جدیدی را در تئاتر دفاعمقدس به وجود آوریم. همچنین مهرداد رایانی با اشاره به لزوم دوری متولیان دولتی از جهتدهی تئاتر دفاعمقدس اظهار داشت: متولیان دولتی باید اجازه دهند تئاتر دفاعمقدس مسیر خودش را پیش ببرد و در مسیر پیشرفت طبیعی حرکت کند. مشاهدات نشان میدهد امروز مخاطبان نسبت به تئاتر دفاعمقدس ارادت بیشتری پیدا کردهاند و با رضایت قلبی به دیدن تئاتر میروند. وی افزود: موضوع شهدای غواص یک بسیج ملی را به وجود آورد و مردم خودشان مراسم استقبال را پیش بردند. همه این اتفاقات نشان میدهد مردم نسبت به موضوع دفاعمقدس حساسیت دارند. در حوزه تئاتر دفاعمقدس نیز تولیدات موفقی در طول چند سال گذشته صورت گرفته است. به طور کلی وضعیت ما در حوزه تئاتر دفاعمقدس خوب است. این مدرس تئاتر با ارائه آماری از مراکز فعال در حوزه تئاتر گفت: 17 مرکز دولتی و 10 مرکز غیردولتی تصمیمگیرنده تئاتر در کشور وجود دارد. 6 دانشگاه دولتی و 60 دانشگاه غیردولتی، 46 آموزشگاه، 150 تالار در تهران و 110 مرکز در شهرستانها به تئاتر اختصاص دارد. 69 جشنواره ملی و 6 جشنواره بینالمللی و 47 انتشارات فعال در حوزه تئاتر وجود دارند که همگی نشان میدهند امروز تئاتر ایران بشدت در حال رشد است. مدیر بینالملل مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد اظهار داشت: معتقدم تا 10 سال آینده تئاتر ایران در عرصه بینالمللی خواهد درخشید. شاید به لحاظ کیفی نیاز داشته باشیم بیشتر کار کنیم اما درخشش ما در 10 سال آینده یک امر قطعی خواهد بود که ربطی به مدیریت دولتی نیز ندارد و توفیقات حاصله از درخشش و تلاش هنرمندان و گروههای هنری خواهد بود. رایانی تاکید کرد: تئاتر دفاعمقدس به عنوان یک برند اختصاصی و یک حرف ایدئولوژیک و ناب در جریان تئاتر کشور میتواند جایگاه ویژهای داشته باشد. فضای رانتی و آفتزدهای در تئاتر ما وجود دارد اما تئاتر دفاعمقدس اگر در دست متولیان اصلی خود باشد حتماً حرکتش رو به جلو خواهد بود. دولت و متولیان دولتی نباید نسبت به تئاتر دفاعمقدس نگاه دستورالعملی داشته باشند. همچنین ایرج افشاری با تأکید بر ترکیب تئاتر خصوصی و دولتی گفت: ما سعی کردیم در اتاق فکر به این نتیجه برسیم که ابتدا هنرمند کار خود را انجام دهد و با مخاطب ارتباط بگیرد و بعد که کار رونق گرفت، وارد عمل شویم، یعنی قرار نیست از هر کار دفاعمقدسی حمایت کنیم. وی در ادامه یادآور شد: از این دست آثار تعزیه میتوان رازهای موفقیت را به تئاتر دفاعمقدس تزریق کرد، همچنین به اعتقاد من حمایت دولتی هم آسیبزننده و هم پیشبرنده است اگر بدون کارشناسی باشد، یک آسیب است اما زمانی که پژوهشی و کارشناسانه باشد، موفق است. خوشبختانه سیاست اجرایی ما الان این طور است که از کارهایی حمایت میکنیم که مخاطب داشته باشد. ارسال به دوستان
تا توان دارم برای مدافعان حرم فیلم میسازم
کارگردان فیلم «جشن تولد» گفت: سینمای ایران در بدترین دوران تاریخ خود قرار داشته و سقوط کرده است و مقصر اصلی این قضیه مسؤولان فرهنگی ما هستند. به گزارش میزان، عباس لاجوردی، نویسنده و کارگردان کشور با تاکید بر لزوم پرداختن به موضوع مدافعان حرم در سینما، گفت: در حال حاضر ساخت آثار سینمایی و مستند درباره مدافعان حرم واجب بوده و تمام مسؤولان باید همهجانبه از این اتفاق حمایت کنند اما متاسفانه هنوز برنامهریزی جدیای از سوی مسؤولان نمیبینیم. وی افزود: من نمیدانم برخی مسؤولان فرهنگی برای مدافعان حرم جز شعار دادن چه کردهاند؟ متاسفانه مسؤولان فرهنگی ما به جای اینکه در چنین مساله مهمی جریانساز باشند، خودشان را به جریانات انحرافی غربی سپردهاند. لاجوردی با اشاره به مشکلات پخش فیلم «جشن تولد» تصریح کرد: جفای زیادی در حق من و فیلم جشن تولد که برای مدافعان حرم است، شد. چطور میشود فیلمی موفق مثل جشن تولد که جوایز بسیاری را به دست آورده باید به آن نحو بد اکران شود؟ چرا نباید به شبکه خانگی راه پیدا کند؟ چرا همه فقط به فکر فروش بیشتر و جیب خودشان هستند؟ وضع را به جایی رساندهاند که تهیهکننده جشن تولد این روزها به فکر ساخت فیلم کمدی افتاده است. این کارگردان جوان، فیلم سینمایی «جشن تولد» را فیلمی برای تمام مدافعان حرم خواند و ادامه داد: من این فیلم را برای تمام مدافعان و شهدای مدافع حرم ساختم. به این کار افتخار میکنم و اگر تا عمر دارم از من حمایت نکنند باز هم اینچنین فیلمهایی را خواهم ساخت اما سایرین شاید نتوانند مثل من به این راه ادامه دهند و به حمایت نیاز دارند. این کارگردان با تحسین حرکت حامد بهداد در اختتامیه جشن منتقدان سینما خاطرنشان کرد: ما باید از هنرمندان بزرگواری همچون حامد بهداد و علیرام نورایی تقدیر کنیم. حرکت زیبای حامد بهداد در اختتامیه جشن منتقدان و اهدای جایزه خود به شهید محسن حججی اتفاقی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت. لاجوردی خاطرنشان کرد: این روزها فکری در سر دارم و میخواهم برای ساخت مستند زندگینامه شهید محسن حججی نزد خانواده بزرگوار آن شهید عزیز بروم. من این فیلم را رایگان و با هزینه شخصی خودم میسازم و برای ساختش منتظر بودجه از طرف هیچکس نمیمانم. ارسال به دوستان
فراخوان خانه مستند برای طرح فیلم مستند اربعین
خانه مستند انقلاب اسلامی طی فراخوانی از هنرمندان برای مستندسازی با موضوع اربعین حسینی و پیادهروی عظیم اربعین دعوت کرد. به گزارش روابط عمومی خانه مستند انقلاب اسلامی، با توجه به نزدیک شدن به ایام پیادهروی اربعین، خانه مستند انقلاب اسلامی طی فراخوانی از مستندسازان دعوت به عمل آورده که طرحهای خود را جهت ساخت مستند با موضوع اربعین و پیادهروی ایام اربعین به خانه مستند ارسال کنند. بدیهی است همچون سالهای گذشته در صورتی که طرحهای مستندسازان با موضوع اربعین حسینی و پیادهروی عظیم اربعین در سال 1396 هجری شمسی مورد تایید قرار گیرد این مستندسازان میتوانند از امکانات این مرکز برای پوشش هر چه بهتر مراسم باشکوه زیارت اربعین در کشور عراق بهرهمند شوند. خانه مستند انقلاب اسلامی پیش از این نیز با همین رویه به تولید مستندهای متعددی پرداخته است و در همین چارچوب در سالهای گذشته نیز تعداد زیادی فیلم مستند و مستند داستانی کوتاه و بلند با موضوعات مرتبط با پیادهروی عظیم اربعین تولید کرده که بسیاری از آنها توسط کارگردانهای کار اولی ساخته شدهاند. بر همین اساس، علاقهمندان میتوانند برای ارسال طرحهای خود با موضوع اربعین حسینی و پیادهروی عظیم اربعین صرفا از طریق وبسایت خانه مستند به نشانی www.khanemostanad.ir مراجعه و طرحهای خود در زمینه فیلم مستند و مستندهای داستانی را تا تاریخ 18/6/1396 ارسال کنند. گفتنی است در فراخوان امسال خانه مستند انقلاب اسلامی هدف اساسی فاصله گرفتن از آثار ترویجی و تشویقی زیارت اربعین و تلاش در راستای فرهنگسازی و تعمیق این بستر فرهنگی و ظرفیتهای آن است. از همین رو موضوعات طرحهای مستند باید در یکی از سرفصلهای زیر طبقهبندی شود: شناساندن اباعبدالله به دنیا، آیندهپژوهی مراسم اربعین، حفظ میزبانی مردم عراق در برگزاری اربعین، بهرهبرداری از ارتباطات شکل گرفته میان زائران در طول سال، افزایش کیفیت زیارت اربعین، مشکلات زیستمحیطی شهرهای زیارتی عراق و مواکب در ایام اربعین، اصلاح الگوی مصرف در پیادهروی اربعین، نزدیک شدن ایام اربعین به فصول گرم سال؛ فرصتها و تهدیدات، شور و حماسه شیوه عزاداری عراقیها و جنبههای عقلانی- استنادی مراسم
پیادهروی اربعین.
ارسال به دوستان
رویدادها
«فصل شیدایی» در دیار حافظ
نمایش بزرگ «فصل شیدایی» کاری از مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی (مهنا) از 10 تا 20 شهریورماه در شیراز اجرا میشود. به گزارش حلقه وصل، این نمایش کاری از مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی با عنوان «مهنا» است که با همکاری سازمان هنری- رسانهای اوج، ستاد مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، سپاه فجر و شهرداری شیراز اجرا میشود. علاقهمندان به تماشای این نمایش عظیم که به صورت رایگان برای عموم اجرا میشود میتوانند از دهم تا بیستم شهریورماه از ساعت 19 به بلوار امیرکبیر شیراز مراجعه کنند. طراح و کارگردان این نمایش سعید اسماعیلی و نویسنده و راوی کار نیز رسالت بوذری است.
تقدیر از زوجهای شاعر و ادیب در «یک بیت عاشقانه»
ویژهبرنامه «یک بیت عاشقانه» ویژه زوجهای شعر و ادبیات در خانه شعر سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران برگزار میشود. به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران، «یک بیت عاشقانه» عنوان ویژهبرنامهای است که شنبه چهارم شهریورماه به مناسبت فرارسیدن سالروز ازدواج حضرت علی علیهالسلام و حضرت زهرا سلاماللهعلیها در اول ذیالحجه در خانه شعر سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران برگزار میشود. این ویژهبرنامه به دکتر مظاهر مصفا و امیر بانو کریمی فیروزکوهی زوج شعر و ادبیات تقدیم میشود و در آن از دکتر مهدی محقق و دکتر نوشآفرین انصاری همچنین تعداد دیگری از زوجهای شاعر و ادیب تجلیل خواهد شد. ویژهبرنامه «یک بیت عاشقانه» چهارم شهریورماه ساعت ۱۸:۳۰ در خانه شعر سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران واقع در میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، بعد از ایستگاه متروی حقانی، ورودی کتابخانه ملی، جنب ساختمان باغ کتاب برگزار میشود.
مسابقه مداحی نوجوانان در «نو نوایان»
برنامه «نو نوایان» با هدف آشنایی هرچه بیشتر نوجوانان با آموزههای کربلا و آموزش اصولی شیوهها و راهکارهای عملی و اجرایی مداحی و مرثیهسرایی اهل بیت(ع)، در گروه کودک و نوجوان شبکه 2 سیما در حال تولید است. به گزارش خبرگزاری دانشجو، این برنامه علاوه بر دارا بودن بخشهای مختلفی، چون تقدیمنامه، مسابقه پیامکی نشانی، کاروان، حدیث روز، بخش نمایشی داستان کربلا، حضور در حسینیهها، گفتوگو با پیرغلامان و... از نوجوانان علاقهمند به مداحی در سراسر کشور جهت شرکت در مسابقه «نو نوایان» (مداحان نوجوان) دعوت کرده است. بر این اساس نوجوانان ۱۰ تا ۱۶ سال لازم است تا پانزدهم شهریورماه یک دقیقه از فیلم مداحی خود را به همراه مشخصات شخصی به آدرس مجازی برنامه با عنوان nonavayan_tv @ ارسال کنند. فیلمهای ارسالی توسط داوران و کارشناسان این برنامه بررسی شده و از این میان طی مراحل مختلف؛ ۱۰ نفر از نوجوانان مداح به مرحله نهایی راه مییابند. «نو نوایان» به تهیهکنندگی سیداسماعیل موسوی و امیر کیانی همزمان با ماه محرم روانه آنتن خواهد شد.
آغاز به کار رسمی هیأتمدیره VOD و IPTV
هیاتمدیره انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدئوی آنلاین (VOD و IPTV) به صورت رسمی آغاز به کار کرد. به گزارش فارس، جلسه مجمع عمومی صنف با حضور اعضای صنف و نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل و انتخابات قانونی برای تعیین اعضای هیاتمدیره انجام شد. براساس نتیجه انتخابات انجام شده، محمد صراف از موسسه آینه جادو، محمدعلی خطیبی از شرکت نشر الکترونیکی ایران، آیدین گلپروری از شرکت سرزمین شاتل، احمد فرهودی از شرکت صباسل آریا و محسن احمدی از شرکت گسترش سامانههای هوشمند آسمان به عنوان اعضای هیاتمدیره انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدئوی آنلاین انتخاب شدند. همچنین محمدجواد شکوری از شرکت فناوران ایدهپرداز صبا و حسین اسکارهطهرانی از شرکت باران تلکلام نیز به عنوان اعضای علیالبدل اول و دوم هیاتمدیره و سهیل عالمی از شرکت ایلا نرمافزار و سیاح از رهپویان خرد ایرانیان به عنوان بازرسان صنف انتخاب شدند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|