|
ادامه «حالا خورشید» پس از ماه رمضان
مدیر گروه اجتماعی شبکه 3 سیما از آخرین تغییرات برنامههای این شبکه خبر داد. به گزارش فارس، «ناصر کریمان» درباره برنامه «حالا خورشید» گفت: این برنامه موقت تعطیل شده تا عوامل آن استراحتی داشته باشند و پس از آن دوباره به آنتن بازگردند. برنامه «حالا خورشید» با پایان ماه مبارک رمضان در شبکه 3 سیما ادامه پیدا میکند. ارسال به دوستان
ماجرای اظهار فضل وزیرمختار سفارت لهستان در حاشیه فجر جهانی!
در میان همه حاشیههای جشنواره جهانی فجر امسال صحبتهای مطرح شده از سوی «ویچخ اونلت» وزیرمختار سفارت لهستان در ایران در حاشیه بازدید از جشنواره جهانی فیلم فجر یکی از مهمترین آنها بود. این گفتوگو در حالی از سوی ستاد خبری جشنواره منتشر شد که سال گذشته وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده بود قرار است کنفرانسی ضد ایرانی در لهستان برگزار شود و از همان ابتدای اعلام برگزاری این کنفرانس در کشور لهستان بیانات متفاوتی از سیاستمداران درباره این اقدام منتشر شد. از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نوشت: «دولت لهستان نمیتواند این شرمندگی را پاک کند؛ در حالی که ایران لهستانیها را در جنگ دوم جهانی نجات داد، این کشور اکنون میزبان سیرک مذبوحانه ضدایرانی شده است». به دنبال همین واکنشها بود که حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی توئیت کرد: «ایرانی، اقوام و ملل مختلف بویژه لهستانیها را در شرایط سخت با آغوش باز میزبانی کرده است. میهمان که حرمت میزبان را نگاه ندارد، نمیتواند انتظار داشته باشد به میهمانی خود ادامه دهد. به پاس عزت ایران و ایرانی، برگزاری هفته فیلم لهستان در تهران موکول به رفتار مناسب ورشو خواهد شد». با تمام این حاشیهها کنفرانس ضدایرانی ورشو برگزار شد اما نکته جالب توجه در این میان اظهارات وزیرمختار سفارت لهستان در حاشیه بازدید از جشنواره جهانی فیلم فجر درباره برگزاری هفته فیلم در ایران است که از مسؤولان کشور خواسته تا ایران را به کشوری امن برای پذیرش توریست تبدیل کنند و تبادلات فرهنگی به کمک بهبود روابط بیاید. در این میان مشخص نیست مسؤولان سفارت لهستان در ایران چگونه و با چه اعتماد به نفسی اقدام به طرح چنین موضوعاتی کردهاند؛ آن هم در شرایطی که با برگزاری کنفرانس ورشو به شکل علنی دشمنی خود را با جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشتند. ارسال به دوستان
گزارش «وطنامروز» از روزهای میانی برگزاری سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
جشنوارهای بر سر دوراهی
احسان سالمی: سیوهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، چهارمین دورهای بوده که بخش بینالملل این رویداد در قالب یک رویداد مجزا و با نام «جشنواره جهانی فیلم فجر» برگزار میشود؛ رویدادی که امسال با یک اتفاق جالب یعنی نمایش نسخه ترمیم شده فیلم سینمایی «دیدهبان»، ساخته ماندگار ابراهیم حاتمیکیا کار خود را آغاز کرد. حاتمیکیا در بخشی از این مراسم با اشاره به روند فیلمسازیاش در این سالها گفت: «همه فیلمهایم از خط و مرزها حرف میزنند. من وقتی دیدهبان را ساختم بخشی از جامعه نمیخواستند فیلمهای مرا ببینند و از فیلم «از کرخه تا راین» بود که در متن جامعه شناخته شدم و زبان احساسی را در آنجا پیدا کردم. یافتن آن کار سختی است». او که پیش از آغاز صحبتهایش با انتقادی از جانب هوشنگ گلمکانی درباره اظهارنظرهای جنجالیاش در سالهای اخیر روبهرو شده بود، به این انتقاد سردبیر مجله فیلم اینگونه پاسخ داد: «من واکنشهایم مانند فیلمهایم است. یعنی آنچه بروز دادم از فیلمهایم میآید. من از پارسال تاکنون 400 روز است که صحبت نکردهام اما یک جمله من میتواند موج راه بیندازد و فقط من نیستم که از این حرفها میزنم. آن جوان ۲۷ ساله الان ۵۷ ساله است. در حال حاضر پدربزرگ هستم و مسائل دیگری برایم مساله است». ارسال به دوستان
ابراز نارضایتی علی نصیریان از نامگذاری یک خیابان به نامش
این کارها را نمیپسندم
پس از گذشت چند روز از مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر نامگذاری میادین و معابر شهر به نام چند شخصیت، علی نصیریان مخالفتش را با نامگذاری خیابانی به نام خود اعلام کرد. به گزارش «وطنامروز»، در شرایطی که شهر تهران درگیر مشکلات متعددی است، اقدام تبلیغاتی شورای شهر تهران در نامگذاری برخی خیابانهای تهران به نام تعدادی از چهرههای فرهنگی و هنری با مخالفتهایی روبهرو شده است. استاد علی نصیریان بازیگر شناختهشده سینما، تلویزیون و تئاتر یکی از کسانی بود که نسبت به نامگذاری خیابانی در تهران به نام خود واکنش نشان داد. او با تاکید بر اینکه با نامگذاری خیابانها به نام هنرمندان و شاعران مخالفتی ندارد اما بهطور شخصی این کار را دوست ندارد، در گفتوگو با خبرآنلاین درباره این موضوع گفت: «من خیلی این نامگذاریها را دوست ندارم. این یک حس شخصی است؛ چون فکر میکنم کار خاصی انجام ندادهام. من بازیگری هستم که مثل هر فرد دیگری در هر زمینه دیگری، کارم را انجام دادهام. از بزرگنمایی و ریا خوشم نمیآید». او در واکنش به این پرسش که آیا مخالفتی با اقدام شورای شهر تهران که منتخب مردم است دارد؟ پاسخ داد: «نه! من نگاه و حس شخصی خودم را میگویم. حتی از شورای شهر هم به من زنگ زدند که همین را گفتم. حالا آنها تصمیمشان چه باشد، به خودشان ربط دارد». نصیریان نظرش درباره نامگذاری مراکز و سالنهای هنری به نام هنرمندان را چنین بیان کرد: «اینجاها کار درستی است، چون مربوط به تخصص و عرصه کاری آدمهاست. اینکه مدرسهای به نام یک معلم نمونه شود، سالن تئاتری به نام یک هنرمند شود، درمانگاهی را به نام یک پزشک متعهد کنند یا شبیه اینها، خیلی هم خوب است. مردم، همه سرمایه هنرمندان هستند، اگر جامعه، کار یک هنرمند را بپسندد، بالاترین نکوداشت است، بهترین پاداش است؛ همین برای من کافی است». ارسال به دوستان
چرا «منطقه پرواز ممنوع» در فجر ملی غایب بود؟
امید به یک تابوشکنی
«امیر داسارگر» کارگردان فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» ضمن تشریح فرآیند شکلگیری ایده و ساخت این فیلم سینمایی، از امید به تابوشکنی در اکران عمومی آن گفت. به گزارش «وطنامروز»، «منطقه پرواز ممنوع» یکی از فیلم اولیهای خوب تولید شده در سال گذشته بود که حضور نداشتن آن در جشنواره فجر سال گذشته باعث اعتراض برخی رسانهها شد. داسارگر در حاشیه حضور این اثر در بخش بینالملل فجر در گفتوگو با مهر درباره میزان بهرهگیری از رویدادهای واقعی در این فیلم سینمایی توضیح داد: زمانی که شما با مجموعهای از خاطرات واقعی مواجه میشوید، امکان دارد ایدهای به ذهنتان خطور کند و درباره شکلگیری ایده این فیلم هم شرایط من همینگونه بود. بیشترین چیزی که از داستان فیلم میتوان گفت که ملهم از واقعیت است، شخصیت مصطفی (با بازی هادی حجازیفر) است. این کاراکتر ریشههایی در واقعیت دارد اما کلیت داستان فیلم زاییده ذهن بنده است. جشنوارهها اساساً از این زاویه اهمیت دارند که بتوانند به اکران مناسب یک فیلم کمک کنند و اینگونه نیست که فینفسه حضور در جشنواره ارزشی داشته باشد. امیدوارم این اتفاق برای «منطقه پرواز ممنوع» رخ دهد و سد و تابوی مرسوم در مسیر اکران فیلمهایی از این دست شکسته شود. بالاخره این فیلم هم فیلم نوجوان است و هم بازیگر ستاره و چهره ندارد. مخاطبان سینمای ایران هم که عادت دارند برای انتخاب و تماشای یک فیلم قبل از هر چیز سردر سینما و پوستر فیلم را میبینند تا بفهمند چه بازیگری در آن حضور دارد. این تابو را باید بشکنیم. ارسال به دوستان
شناخت ذائقه مخاطبان سینمایی در فصل زندانیها
سیدعرفان فاطمی: مسعود دهنمکی، فیلمساز گیشهشناسی که تقریبا هیچکدام از فیلمهایی که ساخته در گیشه شکست نخورده است؛ این بار با فیلم سینمایی زندانیها در عید نوروز به سینماهای سراسر کشور آمد؛ آیا او این بار نیز ثابت میکند قواعد گیشه را به بهترینوجه بلد است؟ «زندانیها» فیلمی اجتماعی با رگههای کمدی است که در راستای فیلمهای قبلی او به مفهوم توبه میپردازد تا به نوعی در کنار رسوایی یک و 2، سهگانهای را در کارنامه سینمایی کارگردان شکل دهد؛ کارگردانی که سعی دارد در تمام آثار خود و در کنار طرح موضوعات اجتماعی، به مفاهیم دینی هم بپردازد. این در حالی است که دهنمکی فیلم سینمایی زندانیها را با یک تفاوت نسبت به آثار اجتماعی قبلی خود یعنی فیلمهای سینمایی رسوایی یک و 2 ساخته است و آن تفاوت در این است که او اینبار در اجرا و رویکرد سینمایی خود مسیر متفاوتی را در پیش میگیرد یعنی سعی نمیکند با آوردن چهرههای سینمایی شاخصی همانند الناز شاکردوست و سحر قریشی و بهکارگیری از فرمولهای خاص مخاطبان را به سمت فیلم خود جذب کند، بلکه با گریمهای زنانه نرمال مسیر عکس 2 فیلم قبلی خود را پیش میگیرد. بر این اساس دهنمکی که با این رویکرد سینمایی خود در مقام مقایسه در طیف فیلمسازانی چون حسین فرحبخش قرار میگرفت، با تصحیح روند قبلی ثابت کرد در بهرهگیری از فرم سینمایی تجدیدنظر کرده و سعی میکند تا دیگر با استفاده از روشهای ابزاری به جلب نظر مخاطب نپردازد. یا با گرفتن نماهای کلوز آپ (نزدیک) و... مخاطب خود را راضی نگه نداشته و از طرفی دیگر سعی کرد تدبیر خود را در انتخاب و ترکیب بازیگران با استفاده از چهرههای تلویزیونی امتحان پس داده مثل بهنام تشکر و هومن برقنورد در کنار هدایت هاشمی نشان دهد به طوری که منجر به ارتباط مخاطب از لحظات ابتدایی شروع فیلم شده و فضای کمیک آن در مخاطب تاثیرگذار باشد. از این جهت است که فیلم سینمایی زندانیها را میتوان یکی از معدود کمدیهای سالم و عاری از شوخیهای شدید جنسی رایج در برخی تولیدات حال حاضر سینمای ایران دانست که مخاطب خانوادگی با خاطر آسوده به تماشای آن مینشیند. اثری که در مجموع دارای دیالوگهای حسابشده بوده و اگرچه دارای طنز کلامی خاصی است که به نوعی امضای آثار دهنمکی محسوب میشود اما به وضوح نشان میدهد فیلمساز قصد استفاده از طنز، به هر قیمتی را نداشته ضمن آنکه با طرح شوخیهای مفهومی در روند قصهای رئال، فضای کمدی آن را تامین میکند. این در حالی است که دهنمکی در تولید فیلمهای خود ثابت کرده از سلیقه کف جامعه مطلع است، چرا که اخراجیهای او همچنان پرمخاطبترین اثر در تاریخ سینمای ایران محسوب میشود و آثار او حتی در ژانر تلخ اجتماعی نیز توانسته رضایت نسبی مخاطبان را جلب کرده و فروش مناسبی در گیشه داشته باشد. پس میتوان گفت فیلم سینمایی زندانیها در مقایسه با بسیاری از فیلمهای کمدی در حال اکران (با لحاظ کردن پارامترهای مختلف) بهتر است؛ زیرا کارگردان در بحبوحه این روزهای سینمای ایران با دستاویز قراردادن مسائل مختلف در جهت فریب مخاطب خود عمل نکرده و سعی در پرهیز از تبلیغات فریبنده و معرفی فیلم تلخ اجتماعی خود به نام کمدی داشته است. ارسال به دوستان
اخبار
ادامه دیکتاتوری رسانهای شرکتهای آمریکایی علیه ایران ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|