|
درباره آقای خاص سینمای جهان که این روزها با نمایش اثر جدیدش در کن حسابی خبرساز شده است
روزی روزگاری تارانتینو
احسان سالمی: کمتر کارگردانی در سینمای جهان پیدا میشود که بتوان آن را با کوئنتین تارانتینو مقایسه کرد. در واقع اگر دقیقتر بخواهیم نگاه کنیم تارانتینو را میتوان یک فیلمساز منحصربهفرد دانست؛ فیلمسازی که استاد ساخت فیلمهایی با ساختار غیرخطی و مبتنی بر استفاده پررنگ از موسیقی برای پیشبرد قصه است. تارانتینو که از همان اثر نخستش یعنی «سگهای انباری» همیشه مورد علاقه منتقدان و مخاطبان سینما قرار داشته، این روزها با نمایش اثر جدیدش یعنی «روزی روزگاری هالیوود» در جشنواره فیلم کن حسابی مورد توجه منتقدان و اهالی سینما قرار گرفته است؛ اثری که نمایش آن در این جشنواره علاوه بر تشویق ویژه و ممتد تماشاگران، با انبوهی از نقدهای مثبت منتقدان سینمایی نیز روبهرو شده است. ارسال به دوستان
«روزی روزگاری هالیوود» فیلم شخصی من است
استقبال از «روزی روزگاری هالیوود» که معلوم بود حسابی تارانتینو را بر سر ذوق آورده، باعث شد او پس از نمایش فیلمش در این جشنواره بگوید: «این فیلم را تقدیم میکنم به بازیگران فوقالعادهام، تهیهکنندگان و استودیویی که به من کمک کردند تا این فیلم را بسازم. ممنون برای اینکه چنین تماشاگران فوقالعادهای هستید». او البته در یک اظهارنظر دیگر در ارتباط با «روزی روزگاری هالیوود» آن را به نوعی یک فیلم شخصی دانست و گفت: «فیلم به لحاظ ساختار به پالپ فیکشن نزدیک است و احتمالا شخصیترین فیلم من است. «روزی روزگاری در هالیوود» را به عنوان قسمتی از خاطراتم نگاه کردم. آلفونسو کوارون «رما» را ساخت که به مکزیک 1970 میپرداخت و من شهر لسآنجلس را در سال 1969 در فیلمم دارم. این من هستم و این سالی است که شخصیت من را شکل داد. سال 1969 شش سالم بود. «روزی روزگاری در هالیوود» دنیای من و نامه عاشقانه من به لسآنجلس است». پوسترهای منتشر شده برای این فیلم نیز حال و هوای پوسترهای هالیوودی طراحی شده برای فیلمهای هالیوودی در سال 1969 را دارد. پوسترهایی که با دست کشیده و طراحی میشدند و بیشتر برای چاپ روی جلد روزنامهها و مجلات بودند. ستاره این پوسترها شخصیت ریک دالتون با بازی لئوناردو دیکاپریو است که حضورش در این فیلم با تمجید منتقدان و عموم مردم روبهرو شد. به نظر میرسد با توجه به حجم بالای تمجید منتقدان، از همین حالا «روزی روزگاری هالیوود» و بازیگرانش را باید یکی از جدیترین مدعیان درو کردن جوایز مراسم اسکار سال آینده دانست. ارسال به دوستان
حجتالاسلام قاسمیان در چهاردهمین برنامه سحرگاهی «بهار انقلاب قرآنی» تشریح کرد
شرط تحقق وعدههای خدا
حجتالاسلام قاسمیان در قسمت چهاردهم برنامه سحرگاهی «بهار انقلاب قرآنی» شبکه اول سیما با اشاره به توصیه قرآن درباره درگیری با دشمنان اظهار داشت: اگر قرآن به مومنان میگوید با کفار درگیر شوید و مشکلی برایتان ایجاد نمیشود، چرا که با وعدههایمان به کمک شما میآییم، به این معنا نیست که کارها خود به خود درست میشود. به گزارش «وطنامروز»، این کارشناس مذهبی در این برنامه اظهار داشت: خدا در قرآن میفرماید آیا اینطور تصور میکنید که هنوز حوادث گذشتگان برای شما پیش نیامده، شما را وارد بهشت میکنیم؟ حال چه بهشت دنیویی و چه بهشت اخروی. خدا میگوید گذشتگان دچار سختیها و گرفتاریها شدند و این مشکلات چنان آنها را تکان داد که حتی به رسول خدا گفتند پس وعده خدا چه زمانی اجرایی میشود؟ یعنی آمدن در راه خدا به راحتی نیست و اگر خدا میگوید اگر انفاق کنید پاداشش را به شما میدهم، بدین معنی نیست که اگر شما 10 هزار تومان انفاق کردید جای آن 20 هزار تومان بیاید؛ این دیگر اسمش امتحان نیست. به همین دلیل حضرت علی در نهجالبلاغه میگوید وقتی در جنگ درگیر میشدیم و زد و خورد ایجاد میشد، وعده الهی نمیرسید تا جایی که خدا صدق ما را میدید و آن زمان بود که نصر خدا محقق میشد و رسوایی هم برای دشمن میآمد. وی همچنین اضافه کرد: خدا در سوره آلعمران میفرماید: پیغمبر! به یارانت بگو 2 گروه از شما بودند که در همین جنگ بدر تصمیم گرفتند کار را زمین بگذارند؛ با اینکه خدا ولی آنها بود اما این گروه کار را زمین گذاشتند. وقتی میگوییم انقلاب و جوانانمان خوب هستند منظور این است که تکتک گروهها بدرستی رفتار میکنند. حجتالاسلام قاسمیان در پایان گفت: بزرگترین پیغمبر برای بزرگترین ماموریت بوده و بزرگترین دشمنان را داشته و بزرگترین وعدهها را جذب میکند و هر گاه کار گره میخورد، خدا میگوید من نیز وعدههایم به همان اندازه قوی میشود. ارسال به دوستان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد
آغاز به کار شورای حل اختلاف فرهنگ و رسانه از 2 ماه آینده
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اهالی رسانه از آغاز بهکار شوراهای حل اختلاف فرهنگ و رسانه از ۲ ماه آینده خبر داد. به گزارش «وطنامروز»، سیدعباس صالحی با اشاره به توافقات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قوهقضائیه گفت: مشاوره حقوقی برای رسانهها یک نیاز است، این شوراها بزودی کار خود را آغاز خواهند کرد تا از این طریق برخی مشکلاتی که در بحث رسانه وجود دارد از بین برود. مکان این شورا مشخص شده و قضات آن نیز معرفی شدهاند و در حال حاضر کارهای کارگاهی آن نیز بین وزارت متبوع و قوهقضائیه در حال برگزاری است، امید است تا 2 ماه آینده این شوراهای حل اختلاف کار خود را آغاز کنند. صالحی درباره رسانهداری دولت نیز گفت: خود رسانهها باید در این امر ورود پیدا کنند و با بحث و جلسات به بازنگری در این امر بپردازند. باید منافع و مضرات رسانههای دولتی مطرح شود و در نهایت عدله رسانهها باید بیان شود تا همه به یک وفاق نظر برسند. صالحی همچنین افزود: امروز رسانهها چندضلعی شدهاند و به نوعی مکمل هستند. انسانها امروز دریچه نیازهایشان گستردهتر شده است، همانطور که تلویزیون جای رادیو را نگرفت فضای مجازی هم جای روزنامه را نمیگیرد. اگر رسانهها از دیگران مطالبه شفافیت میکنند خودشان هم باید شفاف رفتار کنند. ارسال به دوستان
کارگردان فیلم نبات که در ماه رمضان با چالش اکران مواجه شده است:
زیباییهای ایران در فیلمهای ما دیده نمیشود
پگاه ارضی، کارگردان فیلم سینمایی «نبات» با گلایه از فرآیند فیلمسازی در ایران معتقد است سیاهنمایی در اثر سینمایی، شرایط کار را در کشورهای خواهان این روایت از جامعه ایرانی فراهم میکند. به گزارش «وطنامروز»، کارگردان نبات در گفتوگویی با تاکید بر عدم تطابق فیلمهای سینمایی ایرانی با واقعیت جامعه اظهار داشت: من نیمی از عمرم را ایران بودم و نیم دیگر را خارج از ایران. با این شناخت میتوانم بگویم در شرایطی هستیم که ایران به ما نیاز دارد. اگر فکر کنیم کشورهای دیگر به فکر هنرمندان ایرانی هستند سخت در اشتباهیم. باید بدانید اگر بخواهیم خارج از کشور هم کار کنیم تاریخ مصرف داریم. وی افزود: من مشکلی با نشان دادن مشکلات جامعه ندارم و اصلا معتقدم بخشی از وظیفه ما نشان دادن این مشکلات است اما باید یک سوال را مطرح و با دقت به پاسخ آن فکر کرد. مگر سالهای متمادی در جشنوارههای مختلف جهانی به مشکلات و سیاهیهای جامعه ما توجه نکردهاند؟ حالا بعد از این سالها چه کمکی توانستهاند به جامعه ایرانی بکنند و قصدشان از شناسایی این مشکلات چه بود؟ یک هنرمند اگر بتواند بخوبی سیاهنمایی کند کار برایش در کشورهایی که خواهان نمایش سیاهنمایی از ایران هستند فراهم است. البته این یک قاعده کلی نیست. من به مناطق مختلفی سفر کردهام و جاهای زیادی را دیدهام و هیچ جای جهان به زیبایی ایران نبود اما هیچکدام از این زیباییها در فیلمهای ایرانی دیده نمیشود. یعنی ما فقط حلبیآباد و کارتنخواب داریم؟ باید مشکلات و زیباییها در کنار هم نشان داده شود. ارسال به دوستان
بهروز افخمی در نشست سینمایی دانشگاه صداوسیما چه گفت؟
فقر فیلم جدی در سینمای ایران
بهروز افخمی، کارگردان سینمای ایران در نشست «سینما در گام دوم انقلاب اسلامی» که در دانشگاه صداوسیما برگزار شد، با بیان اینکه تأثیرگذاری سینمای دنیا نسبت به ۴۰ سال قبل کمتر از نصف شده و مرز بین هنر سینما با مخاطب در حال کمرنگتر شدن است، گفت: بخشی از فیلمهای سینمایی دیگر برای پردههای بزرگ ساخته نمیشود بلکه برای موبایل و فضای مجازی ساخته میشود. به گزارش «وطنامروز»، کارگردان فیلم «عروس» در این نشست اظهار داشت: مردم آمریکا پیش از دهه ۵۰ میلادی، در دوره پیش از فراگیر شدن تلویزیون و زمانی که جمعیت آمریکا کمتر از ۱۵۰ میلیون نفر بود، به طور متوسط «هفتهای» 3 مرتبه به سینما میرفتند اما اکنون در طول سال در سینمای آمریکا تنها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون بلیت به فروش میرسد و این یعنی اینکه هر آمریکایی به صورت متوسط در سال تنها ۳ بار به سینما میرود. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در همه نقاط دنیا حدود ۸۰ درصد تماشاچیان را کودکان و نوجوانان زیر ۲۵ سال تشکیل میدهند و مابقی مخاطبان هم بیشتر برای دیدن کمدی به سینما میآیند، گفت: به نظر میرسد سینما از ابتدا تأثیر واقعیاش را روی کودکان میگذاشت اما این موضوع درست تحلیل نشده بود. کودکان نسبت به سابق، مخاطبان مهمی شدهاند و مهمترین و باارزشترین تماشاچیان ما کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال هستند. اکنون این امر کشف شده و به آن اهمیت بیشتری داده میشود. این فیلمنامهنویس و کارگردان سینما در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه علت عدم توفیق فیلمهای ایرانی در جهان اسلام چیست؟ عنوان کرد: یک عامل این است که فیلمساز باید داستان خوب داشته باشد و دوم آنکه به زبانی غیر از فارسی مسلط باشد. اشکال اساسی تعداد زیادی از فیلمها و سریالهای تاریخ اسلام این است که عربی نیست. درست این است به عربی و با بازیگران عرب ساخته و به فارسی دوبله شود. این کار در نقاط دیگر دنیا برای ساخت فیلمهای تاریخی مرسوم است. مثلاً فرانسویها فیلمهایی با زبان انگیسی ساختهاند تا بتوانند بازار بزرگتری از مخاطبان را در اختیار بگیرند. این کارگردان سینما درباره نقش منتقد در سینمای ایران عنوان کرد: منتقد باید با قاطعیت بگوید فلان فیلمها مستهجن و غیرقابل تحمل هستند و فلان فیلمها خوبند. اتفاقاً منتقد، طرف تماشاچی است و برای او کار میکند. کار منتقد قابل فهم کردن آثار هنری فاخر نیست. افخمی با تاکید بر اینکه سینما وقتی مؤثر میشود که با خودش صادق باشد، اظهار کرد: فیلم جدی در سینمای ایران کم ساخته میشود. برای ساخت فیلم جدی باید دلایل جدی داشته باشید. فیلمهایی که ژست جدی دارند ولی بیجهت تماشاچی را آزار میدهند از فیلمهای کمدی هم نازلتر هستند. مثلاً فیلم فروشنده اصغر فرهادی، فیلم جدی نیست، میخواهد بگوید اخلاق پیچیده است؛ لذا شرایط مصنوعیای را طراحی میکند که اگر در گوش کسی بزنی نامردی کردی، اگر نزنی بیغیرتی. در حالی که روندها و موقعیتهای فیلم تا رسیدن به آن شرایط، تماماً ساختگی و غیرواقعی است. کارگردان قصد داشته ژست مرد اخلاق را بگیرد ولی نتوانسته است، لذا چنین فیلمی، تبدیل به کمدی ناخواسته میشود؛ فرهادی در این فیلم میخواسته مردم ایران را ناراحت و حتی تحقیر کند. ارسال به دوستان
«سینمای امنیت ملی» منتشر شد
کتاب «سینمای امنیت ملی» با ترجمه محمدعلی شفیعی و به همت انتشارات ساقی روانه بازار نشر شد. این کتاب با استناد به بیش از ۴۰۰۰صفحه اسناد رسمی امنیتی ایالات متحده، روایتی واقعی را از رابطه بین سینما و امنیت در هالیوود نشان میدهد. 2 نگاه مطلقنگر احاطه کامل نهادهای امنیتی بر هالیوود و نبود هرگونه دخالت در سینمای آمریکا در این کتاب به چالش کشیده میشود. ارسال به دوستان
اخبار
کورش تهامی و گلاره عباسی در «دختر ایران» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|