|
معراج؛ جدیدترین پهپاد شناسایی نیروی زمینی سپاه
معراج نام جدیدترین پهپاد نیروی زمینی سپاه است که بتازگی تستهای خود را با موفقیت پشتسر گذاشته است. پهپاد معراج به عنوان جدیدترین پهپاد نیروی زمینی سپاه پاسداران، محصول طراحی و ساخت در مرکز تحقیقات پهپادی سازمان جهاد خودکفایی نزساست که با الهام از طرح پهپاد آیروسوند آمریکایی ساخته شده است. این پهپاد قادر است با سرعت 140 کیلومتر تا ارتفاع 12 هزار پایی پرواز کند.
ارسال به دوستان
گزارشی درباره حفرههای حقوقی توافق هستهای و مسأله انقضای تحریمهای تسلیحاتی ایران
تلخی بیپایان برجام
گروه سیاسی: محمدجواد ظریف در نامهای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به تصمیم اخیر آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرد: هرگونه تحریم یا محدودیت جدید توسط شورای امنیت خلاف تعهدات اساسی داده شده به مردم ایران است و همه مسؤولیت آن بر عهده ایالاتمتحده و هر موجودیتی خواهد بود که یا به ایالاتمتحده کمک کرده یا تلویحا در قبال رفتار غیرقانونیاش سکوت کند.
به گزارش «وطن امروز»، روزنامه نیویورکتایمز روز یکشنبه ۲۶ آوریل در گزارشی خبر داد بهرغم خروج دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا از توافق برجام در سال ۲۰۱۸، مایک پمپئو، وزیر خارجه او همراه با تیمی در حال تدوین متنی حقوقی است که بر اساس آن آمریکا به عنوان یکی از طرفهای برجام به شمار میرود و میتواند مانع پایان یافتن تحریمهای تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل در اکتبر سال جاری میلادی شود.
دنی دانون، سفیر رژیم صهیونیستی در نیویورک [سازمان ملل] نیز پس از آنکه ایران به طور موفقیتآمیز ماهواره نور را به فضا پرتاب کرد، در تلاش برای ایرانهراسی و تهدیدآمیز جلوه دادن فعالیتهای ایران در عرصه فضایی، از شورای امنیت سازمان ملل خواست این اقدامات را بررسی و ایران را محکوم کند. وی همسو با مقامات آمریکایی خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد.
اگرچه تصمیم اخیر آمریکا با واکنش طرف ایرانی مواجه شده است اما طبق نظر برخی کارشناسان، امکان طرح این موضوع از سوی آمریکا به خودی خود نشان از ضعفهای حقوقی توافقنامه برجام دارد؛ توافقی که تجربیات چند سال گذشته نشان میدهد ضمانت اجرای تعهدات 2 طرف از یک موازنه مشترک برخوردار نیست و فقط سازوکارهای پایبندی ایران به تعهداتش به صورت تضمینی و مستحکم پیشبینی شده است.
بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد، هر گونه دادوستد تسلیحاتی با ایران تا ۱۸ اکتبر امسال (۲۷ مهر سال جاری) ممنوع است و بعد از آن تحریم تسلیحاتی ایران لغو میشود. اکنون با نزدیک شدن به موعد مقرر لغو تحریم تسلیحاتی ایران، آمریکاییها تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند تا مانع این امر شوند؛ مسألهای که با واکنش دستگاه دیپلماسی ایران مواجه شد.
در همین راستا وزیر امور خارجه در نامهای خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد: هرگونه تحریم یا محدودیت جدید توسط شورای امنیت خلاف تعهدات اساسی داده شده به مردم ایران است و همه مسؤولیت آن بر عهده ایالاتمتحده و هر موجودیتی خواهد بود که یا به ایالاتمتحده کمک کرده یا تلویحا در قبال رفتار غیرقانونیاش سکوت کند.
محمدجواد ظریف در این نامه با اشاره به خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالاتمتحده از برجام و خاتمه مشارکتش در آن و اعمال مجدد تمام تحریمهایی که وفق برجام رفع شده بود و «ناپایبندی اساسی» نسبت به برجام که در تناقض آشکار با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است که خود آمریکا آن را ارائه کرده بود، خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد باید فورا به مسؤولیت دولت ایالاتمتحده رسیدگی کرده و آن دولت را به دلیل تبعات اعمال متخلفانهاش که در تناقض آشکار با منشور ملل متحد و حقوق بینالملل قرار دارد، پاسخگو سازد. بیکیفر ماندن ایالاتمتحده در این مورد و سایر موارد، به اعتبار سازمان ملل متحد بشدت لطمه خواهد زد.
اگرچه از زمان اعلام خبر تصمیم آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران تاکنون، مقامات مسؤول دولتی واکنشهای بسیاری به این موضوع نشان دادهاند، اما سوالی که در این بین جلبنظر میکند این است: آیا ایران در مقابله با اقدام آمریکا غیر از اظهارنظرهای توئیتری و نامه نوشتن به سازمانهای بینالمللی، راهکار حقوقی و قانونی نیز بر مبنای تعهدنامه برجام پیش رو دارد یا خیر؟
لازم به ذکر است در جریان مذاکرات برجام، طرفهای مذاکرهکننده مکانیزمی را برای حل اختلافات پیشبینی کردند که به مکانیزم ماشه معروف شده است. تجربه چند سال اخیر نشان میدهد ایران تاکنون نه تنها از این مکانیزم نتوانسته به نفع خود استفاده کند، بلکه خلأهای موجود در متن حقوقی این توافق باعث شده مکانیزم ماشه به عنوان دستاویزی برای فشار بر ایران مورد استفاده قرار گیرد.
یکی از اصلیترین نقدهای منتقدان در جریان مذاکرات برجام این بود که طبق مکانیزم حل اختلاف توافق هستهای- بندهای 36 و 37 - اگر آمریکا یا هر کشور دیگری به تعهداتش عمل نکند، ایران حتی نمیتواند نسبت به این مسأله شکایت کند(!) چون در نهایت تحریمها علیه خود ایران برمیگردد اما تیم مذاکرهکننده هستهای این مسأله را رد میکرد و در تریبونهای مختلف به تمجید از مکانیزم حل اختلاف موجود در برجام میپرداخت. به عنوان یک نمونه از دفاع تیم مذاکرهکننده هستهای از این مکانیزم، میتوان به اظهارات عباس عراقچی اشاره کرد که بهمنماه سال 96 در برنامه «جهانآرا» گفته بود: «در بند 36 اگر ادعا کنیم طرف مقابل نقض تعهدات کرده، مکانیسمی وجود دارد که کمیسیون مشترک را در سطح معاونان و در قدم بعدی در سطح وزرا فعال میکنیم و اگر قانع نشدیم دوباره برنامهمان را فعال میکنیم. به همین آسانی! در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند، ناظر و مجری خودمان هستیم!»
در نتیجه همین سهلانگاری بود که اکنون کار به جایی رسیده است که بهرغم انجام تمام تعهدات هستهای توسط کشورمان، آمریکا که اساسا از برجام خارج شده یا اروپا که به گفته ظریف کمتر از یک درصد تعهداتش را انجام داده، از تهدید ایران به استفاده از مکانیسم ماشه سخن میگویند. این موضوع البته پیش از این به اثبات رسیده بود، چنانکه دستگاه دیپلماسی به جای شکایت از آمریکا به کمیسیون مشترک برجام، شکایت خود را به دادگاه لاهه برد.
همین ضعفهای مورد غفلت واقع شده در متن توافق هستهای این امکان را برای دولت ترامپ فراهم کرده تا بهرغم خروج از برجام و عدم پایبندی به تعهداتش در قبال ایران، اکنون تصمیم بگیرد با استفاده از شگردهای حقوقی مانع رفع تحریم تسلیحاتی ایران شود. از سوی دیگر هم رفتارهای دستگاه دیپلماسی نشان میدهد ایران راهبرد مشخص حقوقی و قانونی برای طرح شکوائیه و جلوگیری از این اقدام آمریکا ندارد.
به این ترتیب باید اذعان کرد تیم مذاکرهکننده هستهای نتوانسته سازوکاری محکم و متقن از حیث حقوقی برای صیانت از منافع ایران در توافقنامه برجام تعریف کند، در حالی که طرف غربی مکانیزم محکمی برای وادار کردن ایران برای عمل به تعهداتش پیشبینی کرده و حتی با استفاده از واژههای دوپهلو روند تحقق امتیازات توافقشده برای ایران را با اختلال مواجه کرده است.
همین ضعفهای ساختاری برجام است که این توافقنامه را به جایی رسانده که حتی از ادامه حیات خود نیز نمیتواند صیانت کند؛ مسالهای که باعث شد برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران با اشاره به اظهارات برخی نامزدهای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری برای بازگشت به برجام گفت تا انتخابات آمریکا «چیز زیادی از این توافق باقی نخواهد ماند که کسی بخواهد به آن بازگردد».
ارسال به دوستان
تلاش اصلاحطلبان برایترمیمتصویر اجتماعی خود پس از بالا گرفتن اختلافات داخلی
طلاق عاطفی!
گروه سیاسی: «ما خودمان تضمین روحانی هستیم»، این جوابی بود که محمدرضا خاتمی، دبیرکل حزب منحله مشارکت در ایام انتخابات سال96 و در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پیرامون احتمال تکرار سالهای پایانی دولت سازندگی در سالهای پایانی روحانی پرسیده بود، داد.
پاسخی که با گذشت زمان کمکم از غلظت اطمینان آن کاسته شد و حالا فضای داخلی حامیان ردیف اول روحانی به مرحلهای رسیده است که تضمینکنندههای دیروز روحانی، امروز خود به دنبال نقد کردن چکی که برای حمایت از دولت صادر کرده بودند با یکدیگر دست به یقه شدهاند و به دنبال مقصر این حمایت میگردند تا با معرفی او از کاهش بیش از پیش اعتبار سیاسی و اجتماعی خود در سایه عملکرد روحانی جلوگیری کنند. این نزاع آشکار البته صدای افراد شناختهشدهتر و ریشسفید را هم در آورده؛ برای نمونه عباس عبدی روز گذشته در یادداشتی در روزنامه اعتماد با توصیه همقطاران خود به فرهیخته شدن قبل از طلاق گرفتن، آنها را به گفتوگو دعوت کرد و نوشت: «اگر اصلاحطلبان میخواهند کماکان به صورت منسجم و واحد تصمیم بگیرند، باید راه آن را از طریق گفتوگوی آزاد پیدا کنند. در عین حال راه را باز بگذارند که دیگران اگر قانع نشدند مسیر خود را بروند، بدون اینکه انگ و برچسب به آنها زده شود. ولی اگر گروهی هم پیدا شد که راه خود را جدا کرد و رفت، دیگر حق ندارد در صورت شکست تقصیر را به گردن دیگران بیندازد که چرا با ما همراهی نکردید؟ خلاصه! اگر هم میخواهید طلاق بگیرید مثل 2 آدم فرهیخته باشید. برای جدا شدن نیاز به جنگ و جدل و خراب کردن یکدیگر نداریم تا توجیهی برای جدایی باشد».
اظهارات عبدی که معطوف به بالا گرفتن تنشها در میان اصلاحطلبان نزدیک به حزب اتحاد ملت و حزب کارگزاران سازندگی است، فراتر از آنکه تلاش برای دعوت 2 طرف به خویشتنداری است از جهات دیگری نیز میتواند موضوعی مورد بحث باشد. بالا گرفتن اعتراضات عمومی نسبت به عملکرد دولت روحانی و در نتیجه آن ریزش اعتبار سیاسی اصلاحطلبان به عنوان مهمترین حامیان روحانی، فعالان این جناح سیاسی را به بررسی برای یافتن تاکتیکهای جدید برای ادامه حیات در سپهر سیاسی کشور هدایت کرد. آنها از سویی مهر حمایت از دولت و مجلس مستقر را به پیشانی خود داشتند و از سوی دیگر به دنبال یافتن جایگاهی برای معرفی خود به عنوان یک نیروی معترض به نظم موجود میگشتند.
* جدایی و تلاش برای ترمیم تصویر اجتماعی
اما فراتر از تاثیر مستقیمی که عملکرد حسن روحانی بر اعتبار و وزن اجتماعی اصلاحطلبان در سطح فوقانی قدرت وارد کرد، میتوان به دنبال عامل دیگری نیز در سطح اجتماع گشت و آن هم اصالت پیدا کردن مجدد متغیرهای معیشتی نسبت به متغیرهایی همچون آزادیهای اجتماعی بود. آنها که یک بار تجربه مدیریت مطالبات معیشتی مردم را در سایه خلق ایدههای برجامی داشتند، این بار و در شرایطی که برجام تبدیل به زمینی سوخته شده بود و جامعه نیز شاهد سیاستهای آزادسازی بیرحمانه اقتصادی بود، دست خود را در قیاس با وضعیت سالهای نه چندان دور بشدت خالی دیدند به گونهای که دیگر نه بازی کردن با حساسیتها و هیجانات اجتماعی میتوانست یک دوقطبی اجتماعی را به نفع آنها خلق کند و نه آنها میتوانستند خود را در قامت مخالفان سیاستهای اقتصادی موجود که همگی مورد تایید جریان اصلاحات بوده است تعریف کنند. در چنین موقعیتی تلاش برای عبور از بخشی از نیروهای اصلاحطلب که در 2 دهه گذشته همواره رویکردی مشابه با یکدیگر داشتهاند میتواند بهعنوان یک نسخه تجویزی برای بازتعریف آنها به عنوان نیرویی در نسبتی مخالف با وضعیت موجود باشد. به عبارت دیگر، تلاش برای جداسازی کارگزاران از اصلاحات و معرفی آن بهعنوان طیف حامی دولت یک تلاش برای معرفی بخشهای دیگر این جناح سیاسی بهعنوان نیرویی مخالف با سیاستهای اقتصادی دولت روحانی که تاثیری غیرقابل انکار بر سفره طبقات متوسط و پایین گذاشته، است.
قهر آشکار بدنه حامی (و عمدتا طبقه متوسط) اصلاحطلبان با صندوق رای در انتخابات دوم اسفند نشانی روشن از این امر داشت که آنها حتی مرجعیت اجتماعی خود برای حلقه اول جامعه هدفشان را نیز از دست دادهاند، در چنین شرایطی اتخاذ موضع رادیکال بخشی از اصلاحطلبان علیه بخشی دیگر هر چند بروندادی از اختلافات قدیمی آنها نیز باشد، به عنوان تلاشی در جهت ترمیم اجتماعی آنها و فاصلهگیری از موقعیت موجود تعریف میشود.
ارسال به دوستان
روابط عمومی شورای نگهبان طی جوابیهای به گزارش اخیر روزنامه شرق در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات واکنش نشان داد
گروکشی از شورای نگهبان
گروه سیاسی: بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات از سوی مجلس با حواشی متعددی همراه بود که این موضوع را به یکی از چالشبرانگیزترین اقدامات مجلس دهم تبدیل کرد؛ طرحی که نهتنها نمایندگان، بلکه رسانهها نیز درباره ابعاد آن به بحث و ارائه نظر میپردازند. از آنجا که مسأله نهاد شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون انتخابات یکی از رکنهای اساسی است، این موضوع به یکی از محوریترین موضوعات مباحثات و مجادلات تبدیل شده است.
به گزارش «وطن امروز»، روزنامه شرق در شماره 3714 روز پنجشنبه 18 اردیبهشتماه 1399 در گزارشی با تیتر «۲۲ گواه خلاف نظر دبیر شورای نگهبان»، به بررسی جایگاه شورای نگهبان در بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات پرداخت؛ گزارشی که روابط عمومی شورای نگهبان با صدور جوابیهای به صورت تفصیلی به آن پاسخ داد. در این جوابیه روابط عمومی شورای نگهبان در پاسخ به اظهارات یکی از اعضای کمیسیون شوراهای مجلس در این گزارش که شورای نگهبان را دلیل معلق ماندن بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات دانسته بود، نوشت: «عضو کمیسیون شوراهای مجلس در حالی مخالفت شورای نگهبان را دلیل اصلی معلق ماندن «طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس» در سال گذشته قلمداد نموده که خود در جایی دیگر دلیل اصلی مخالفت شورای نگهبان با این طرح را «استانی شدن انتخابات» معرفی کرده است. طرحی که یکی از محورهای اصلی آن ناظر به حذف حوزههای کوچک انتخابات و تبدیل هر استان به یک حوزه انتخابیه با ارائه سازوکاری جدید برای محاسبه آرای مردم بود که نتیجه آن تأثیرگذاری مرکز استان در نتیجه انتخابات شهرهای کوچک و باقی بودن نمایندگان شناختهشده در کرسیهای نمایندگی بود. نظامی که به جز بخشی از نمایندگان مجلس، نزد قریب به اتفاق صاحبنظران و کارشناسان مقبول نبود و همه بر مخاطرات آن اذعان داشتند».
روابط عمومی شورای نگهبان در جوابیه خود علت اصرار مجلس به گنجاندن استانی شدن انتخابات در طرح اصلاح قانون انتخابات را نوعی گروکشی از شورای نگهبان عنوان کرد و نوشت: «اما چرا چنین موضوعی مجددا در «طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس» که هدف اولیه آن تحقق سیاستهای کلی انتخابات بود گنجانده شد؟ آیا چنین امری نوعی گروکشی از شورای نگهبان جهت تأیید چنین سازوکاری نبود؟ بدین ترتیب که تنها در صورتی مشکلات و مسائل قانون انتخابات حل خواهد شد که پیشنهاد مجلس در تغییر نظام انتخاباتی به نفع نمایندگان موجود نیز توسط شورای نگهبان پذیرفته شود، در غیر این صورت اصلاحی در قانون انتخابات مجلس صورت نخواهد پذیرفت و مشکلات و چالشهای آن کماکان باقی خواهد بود».
* رفتار دوگانه مجلس در پیگیری مسائل کشور
روابط عمومی شورای نگهبان در بخش دیگری از جوابیه خود این اشکال را مطرح کرده است که «چرا مجلس بر روی برخی مسائل «مورد علاقه» خود مثل «ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی» پافشاری میکند و بهرغم ایرادات مکرر شورای نگهبان از پیگیری تصویب آن باز نمیایستد اما از طرف دیگر به صرف چند ایراد شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات، برای مدتها بررسی این طرح را معلق میگذارد و ناگهان در 20 روز پایانی کار خود بررسی این طرح در صحن علنی را کلید میزند؟»
روابط عمومی شورای نگهبان در این باره مینویسد: «چرا مجلس تا آخرین نفس خود به دنبال تصویب طرحها و لوایح مربوط به ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی است درحالیکه این مصوبات نخستینبار در تاریخ 1397/7/14 نزد شورای نگهبان ارسال میشود و شورای نگهبان آن را واجد ایراد میشناسد، اما نمایندگان محترم با یک بار ایراد شورای نگهبان، از پا نمینشینند و 4 مرتبه دیگر جهت رفع ایرادات شورای نگهبان، آن را اصلاح و مجددا نزد شورای نگهبان ارسال میکنند که در هر مرحله نیز با ایراد این شورا مواجه میشود و تا آخرین لحظه عمر مجلس نیز از آن دستبردار نیستند به نحوی که مصوبه مزبور جهت رفع ایراد شورای نگهبان در دستور روز سهشنبه مورخ 1399/2/2 کمیسیون اقتصادی مجلس نیز قرار میگیرد!
چگونه است طرحی که به قول این عضو کمیسیون شوراها یکسال و نیم مجلس درگیر آن بوده، بهرغم اینکه کمیسیون جهت رفع ایرادات آن گزارش خود را ارائه داده، در صحن اجازه طرح و تصویب نمییابد اما طرح اخیر اصلاح قانون انتخابات به صورت دوفوریتی و در بازهای کمتر از 20 روز در صحن تصویب میشود؟ طرحی که مرکز پژوهشهای مجلس (گزارش شماره مسلسل 24017018 مورخ 1399/2/13) به عنوان بازوی کارشناسی مجلس به اذعان گزارش مربوط بر عدم تصویب آن اصرار داشته و بالغ بر 10 ایراد و ابهام صرفا به 2 ماده آن وارد میداند که چنین امری نشانگر عمق فاجعه در چنین مصوبهای است».
* مقصر جلوه دادن شورای نگهبان
روابط عمومی شورای نگهبان در بخش دیگری از جوابیه خود تاکید کرد: «بهرغم تلاش برخی نمایندگان مجلس در نشان دادن موضع مخالف از شورای نگهبان برای اصلاح قانون انتخابات، این شورا پیگیر و خواستار اصلاح قانون انتخابات است». در جوابیه شورای نگهبان در اینباره آمده است: «بیانات مورخه 1399/2/17 آیتالله جنتی ناظر به پیگیری نکردن اصلاحات قانون انتخابات و کنار گذاشتن طرح پیشین از دستور کار مجلس بوده است که مراجعه به سوابق نظرات ایشان گویای این امر است، از جمله بیانات ایشان در جلسه 1398/7/17 که با استقبال از برخی بخشهای طرح مجلس برای اصلاح قانون انتخابات بیان کردند: «در این طرح خلأهای قانون قبلی انتخابات تا حدود زیادی برطرف شده و پیشنهادات خوبی درباره شفافیت مالی نامزدها، جرائم انتخاباتی و... در آن وجود دارد که امیدواریم مجلس محترم با جدیت این طرح را به سرانجام برساند». این در حالی است که با اعلام ایرادات شورای نگهبان به طرح پیشین، انجام اصلاحات آن از سوی مجلس دیگر پیگیری نشد و همین امر نیز مورد انتقاد ایشان در جلسه اخیر و جلسه 1398/8/13 شورای نگهبان واقع شد: «با توجه به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درباره انتخابات، 2 سال کار کارشناسی با همکاری شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بر روی اصلاح قانون انتخابات صورت گرفت اما متأسفانه این طرح از سوی مجلس کنار گذاشته شد».
ارسال به دوستان
اخبار
انتشار فیلم جدید بازدید فرمانده کل قوا از نمایشگاه هوافضای سپاه
در آستانه سالروز بازدید حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر حکیم انقلاب و فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، تصاویر جدیدی از این بازدید منتشر شد. به گزارش فارس، در آستانه سالروز بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در اردیبهشتماه ۱۳۹۳، تصاویر جدیدی از این بازدید منتشر شد. تصاویری از تجهیز جنگندههای سوخو-۲۲ این نیرو به یک موشک هوابهزمین جدید منتشر شده است. تاکنون اطلاعات بیشتری درباره این موشک منتشر نشده است اما به نظر میرسد گونه هواپایه و توسعهیافتهای از راکت هدایتشونده فجر-۴ باشد. راکت فجر-۴ از جمله راکتهای کالیبر ۳۳۳ میلیمتری است که در گونههای هدایتشونده با افزودن بالکهای هدایتی در دو مدل فجر-4 و فجر CL4 توسعه یافته است.
***
قدردانی سعید و وحید جلیلی از ابراز همدردی رهبر انقلاب
عضو شورای عالی امنیت ملی و مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، طی پیامی از ابراز همدردی رهبر حکیم انقلاب در مصیبت درگذشت پدر مرحومشان حاج محمدحسن جلیلی تشکر کردند. به گزارش «وطن امروز»، سعید و وحید جلیلی در پیامی به رهبر معظم انقلاب از ابراز همدردی ایشان در مصیبت درگذشت پدر مرحومشان تشکر کردند. در بخشی از این پیام آمده است: پیام پدرانه حضرتعالی موجب تسلای خاطر در مصیبت سنگین فقدان پدر عزیزمان شد. خدا را شاکریم که میهن عزیز اسلامی با سعی مشکور عالمان ربانی، مهد پرورش چنین پدران و مادران مومن، شریف و الهامبخشی است. از خدای متعال سلامتی و طول عمر آن وجود شریف را که نقطه امید امت اسلامی است، مسألت داریم.
***
درخواست سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برای تحریم جهانی ماهان
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با طرح ادعاهایی علیه شرکت هواپیمایی ماهان، خواهان تحریم این شرکت از سوی کشورهای جهان شد. به گزارش ایسنا، «مورگان اورتگاس» در پیامی توئیتری با مطرح کردن ادعاهایی علیه هواپیمایی ماهان ایران در پی شیوع ویروس کرونا نوشت: ماهانایر منتشرکننده سلاحهای دردسرساز کشتار جمعی است و از تروریسم و حکومت مادورو حمایت میکند، همچنین گفته میشود این شرکت هواپیمایی ویروس کرونا را گسترش میدهد! اورتگاس در تلاش برای ترغیب کشورهای دیگر به حمایت از این موضع غیرقانونی آمریکا علیه یک شرکت هواپیمایی نوشت: با خارج نگه داشتن ماهانایر از کشورتان، از ویروس کرونا و خطرات تحریمها دوری کنید.
***
بازدید سرزده فرمانده کل ارتش از دانشگاه پدافند هوایی
فرمانده کل ارتش صبح روز گذشته با حضور سرزده در دانشگاه پدافند هوایی، با تبریک روز معلم به استادان و فرماندهان، از بخشهای مختلف این دانشگاه بازدید کرد. به گزارش «وطن امروز»، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در بازدید از دانشگاه پدافند هوایی در جمع فرماندهان بر تربیت و آموزش افسرانی برای جامعه مهدوی و انجام وظیفه در رکاب آقا امام زمان(عج) تاکید کرد. وی همچنین ادامه فعالیتهای آموزشی برای همفرهنگ کردن و هماهنگ ساختن آموزشهای ارتش و سپاه در حوزه پدافند را بسیار مهم و یکی از عوامل جلوگیری از حوادث ناگوار خواند. فرمانده کل ارتش همچنین از خدمات بهداشت و درمان نیروی پدافند جمهوری اسلامی ایران در موضوع مبارزه با کرونا تقدیر کرد.
***
هیچ مبادله بشردوستانهای از کانال مالی سوییس برای ایران انجام نگرفته است
سخنگوی وزارت اقتصاد سوییس روز جمعه به روزنامه دیلی بیست گفت هیچ تراکنشی با ایران از طریق کانال مالی سوییس انجام نگرفته است. به گزارش ایسنا، فابیان مینفیش، سخنگوی وزارت اقتصاد سوییس روز جمعه با اشاره به کانال مالی تجارت بشردوستانه سوییس - که برای ارسال کالاهای بشردوستانه به ایران شکل گرفته است- به روزنامه دیلی بیست گفت: متاسفانه تاکنون هیچ تراکنشی انجام نگرفته است. به دلیل همهگیری «کووید- 1۹» این فرآیند بیشتر از آنچه فکرش را میکردیم زمان برده است. استیون منوچین، وزیر خزانهداری آمریکا مدعی شده بود کانال مالی تجارت بشردوستانه سوییس میتواند کالاهای بشردوستانه را بدون اینکه به دست نظام ایران بیفتد، به مردم این کشور برساند.
***
آمریکا با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ حقوق بینالملل را به سخره گرفته است
نماینده ایران در سازمان ملل در سخنرانی خود در یک نشست مجازی و غیررسمی شورای امنیت به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد پایان جنگ دوم جهانی در اروپا، با اشاره به درسهایی که باید از تجربه تلخ جنگ دوم جهانی گرفت، گفت: چندجانبهگرایی با چالشهای متعددی مواجه شده و لازمه رفع آنها، تقویت حاکمیت قانون، همکاری بینالمللی و تعامل است. مجید تخت روانچی افزود: یکی از مثالهای زنده استهزای سیستماتیک حقوق بینالملل، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از سوی آمریکا و تهدیدات بیشرمانه علیه سایر کشورها برای نقض این قطعنامه یا مواجهه با اقدامات تنبیهی است. تختروانچی با یادآوری این نکته که سازمان ملل با هدف ایجاد مرکزی برای هماهنگی اقدامات کشورها و حل مشکلات جهانی تأسیس شده است گفت: سیاستها و اقدامات برخی کشورها مانند آمریکا که قوانین و مقررات بینالمللی را نقض میکند و سیاست خارجی آن به استفاده از ابزارهای غیرانسانی نظیر تحریمهای یکجانبه معتاد شده است، اعتبار این سازمان و حاکمیت قانون را تضعیف کرده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|