|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
سوءاستفاده از تازهترین نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما برای تضعیف شبکههای پرمخاطب
فرصتطلبی ممنوع!
چرا موفقترین شبکههای تلویزیون را شکستخورده معرفی میکنند؟
ماجرای نظرسنجیهای مرکز تحقیقات صداوسیما، خودش شبیه یک سریال دنبالهدار است. با اعلام هر نظرسنجی و اعلام پرمخاطبترین شبکه و برنامه، حرف و حدیثها و فضای رقابتی در میان شبکهها بیش از پیش میشود. بتازگی اعلام این آمار، شرایط نامناسبی به وجود آورده که میشود از آن به «جنگ شبکهها» تعبیر کرد. چندی پیش علیاصغر پورمحمدی از مدیران باسابقه تلویزیون در گفتوگویی پیرامون شکلگیری فضای رقابتی منفی میان شبکهها صحبت کرده بود. حالا این رقابت منفی هر ماه با اعلام درصد آمار مخاطبان شبکههای مختلف، شدت پیدا میکند. رقابتی غیرمنطقی که گاه به ذبح کردن کیفیت نیز میانجامد، قیمت تهیهکنندگان و برنامهسازان را بالامی برد، به برآوردهای غیرمتعارف میانجامد و با تاکید صرف بر مخاطبگرایی موجب تغییر ذائقه مخاطب میشود. بتازگی رویکردهای مرکز تحقیقات صداوسیما در ارائه گزارشها نیز به شکل عجیب و غریبی تغییر پیدا کرده است. به عنوان مثال در آخرین نظرسنجی، مؤلفه رشد شبکهها نسبت به مدت مشابه سال قبل مطرح شده که مواجهه جدیدی با مسأله نظرسنجیها بود. یعنی سازمان دادن ساختاری که «شبکه خبر» شاید برای نخستینبار در طول دوران فعالیتش به شبکه اول تبدیل شده است. در تازهترین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، نرخ رشد مخاطب نسبت به بهار گذشته نیز دارای جدولی است که در آن شبکه خبر نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/14 درصد رشد داشته است. شبکه مستند و سلامت نیز به ترتیب با 10 و 1/8 درصد در رتبههای بعدی قرار گرفتند. در جدول «درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال 98» به ترتیب شبکههای خبر، مستند، سلامت، قرآن، نمایش، یک، 5، آموزش، 4، تماشا، افق، ورزش، نسیم و 2 سیما در رتبههای اول تا چهاردهم قرار گرفتهاند. جالب اینکه پرمخاطبترین شبکه فعلی تلویزیون یعنی شبکه 3، با رشد منفی 5/10 در رتبه پانزدهم و آخر این جدول قرار گرفته است. فارغ از اینکه این نوع از اعلام آمار نظرسنجیهای مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، به خودی خود، مواجههای سوالبرانگیز است اما اگر با نگاهی خوشبینانه نیز به این جدول نگاه کنیم، نمیتوانیم به برآوردهای کیفی درباره شبکهها و میزان مخاطبان آنها دست پیدا کنیم. یعنی حتی با همین جدول نمیتوان درصد مخاطبان شبکهها و رشدشان را نتیجه اعتبار کیفی تلقی کرد. به چند دلیل که نخستین آنها کروناست. همین که شبکه «خبر» بعد از سالها در جدولی به مقام اول دست یافته و اینکه شبکه سلامت با نرخ رشد 8 درصد رتبه سوم این جدول را از آن خود کرده، حاکی از این است که «کرونا» به خودی خود تا چه اندازه بر تحقق این رشد مخاطب تأثیر گذاشته است.
از اسفندماه کرونا به خبر اول رسانههای دنیا و ایران تبدیل شده است. دکتر نمکی، دکتر حریرچی، دکتر مردانی و چند تن از پزشکان دیگر امروز به اندازه معروفترین سلبریتیها شناخته میشوند و شهرت پیدا کردهاند. حضور عمده این پزشکان نیز در شبکههای خبر و سلامت است. طبیعی است این شبکهها بیشتر از روزهای عادی دیده شوند. چنانکه در فهرست شبکههای پرمخاطب نیز، شبکه خبر با 2/45 درصد مخاطب در رتبه سوم قرار گرفته است.
این رویکرد در نظرسنجی البته جنبههای مثبتی نیز دارد. به عنوان مثال شبکههایی مانند خبر، سلامت و برخی شبکههای دیگر متوجه اهمیت خود نیز میشوند. ایجاد فضای رقابتی میان این شبکهها که کمتر در پی تولید برنامه هستند و در فهرست پرمخاطبهای تلویزیون قرار ندارند نیز جدیتر از گذشته میشود. اینها نکاتی است که میتواند به عنوان نتایج مثبت این نوع اعلام نظرسنجی در نظر گرفت.
در نظرسنجی تازه مرکز تحقیقات شبکه خبر در جدول درصد رشد، شبکه سوم سیما در رتبه قابل تامل پانزدهم با رشد منفی 10 درصد قرار گرفته است! با اینکه در جدول مخاطب هنوز با 8/51 درصد مخاطب در صدر پرمخاطبترین شبکههاست. حالا این نظرسنجی به چه معناست؟ به نظر میرسد افت مخاطب شبکه سه نهتنها مقطعی که صرفا کمی است و باز دلیل روشنی دارد: کرونا!
به واسطه کرونا از اسفندماه برنامههای روتین خیلی از شبکههای تلویزیون با اختلال مواجه شده است. شبکه سه نیز که دارای بیشترین تعداد برنامه تولیدی در میان شبکههای سیماست، از این آسیب بینصیب نماند. عصر جدید که حضورش در کنار برنامه برنده باش، در بهار گذشته، شبکه سه را به قله مخاطب رسانده بود و درصد مخاطب این شبکه را به یکی از بالاترین عددهای دوران فعالیت این شبکه تبدیل کرده بود، با شیوع ویروس کرونا، دیگر نتوانست به جهت تعداد برنامه به آمار سال گذشته نزدیک شود. برنامههای دیگری نیز که این شبکه خبرهایی پیرامون تولید آنها رسانهای کرده بود، با ظهور کرونا دچار تعویق شد. این اتفاق البته فقط برای شبکه سه نیفتاده است. شبکه نسیم هم که با رشد منفی 7/1 مواجه شده به نوعی در این ایام شکست خورده است. قابل تامل اینکه شبکه نسیم علاوه بر رشد منفی، در جدول مخاطب هم افت چندپلهای داشته است. شبکه نسیم تا چند سال پیش یکی از موفقترین شبکههای تازه تاسیس رسانه ملی بهشمار میآمد به طوری که براساس آمارها این شبکه سال 95 بالاتر از شبکههای یک، دو و سه، پرمخاطبترین شبکه تلویزیون بود. جز «خندوانه» و «دورهمی» از میان برنامههای نسیم فقط «شبکوک» و «کودکشو»، به موفقیت نسبی دست یافتند. با اتمام پخش «خندوانه» و افت کیفی «دورهمی»، رفتهرفته اقبال نسبت به این شبکه کاهش پیدا کرد. سایر برنامههای این شبکه نیز همچون «دست فرمون»، «شوتبال»، «وقتشه» و... نتوانستند در جذب مخاطب موفق ظاهر شوند. تا اینکه براساس تازهترین نتایج نظرسنجی صداوسیما، شبکه نسیم رتبه ششم مخاطب در شبکههای تلویزیون در بهار امسال را به دست آورد. این آمار نشاندهنده افت شدید مخاطب این شبکه در میان مخاطبان رسانه ملی است.
بعد از اعلام این نظرسنجیها و پس از اینکه وضعیت بسیاری از شبکهها در تعداد مخاطب و رشد نسبت به سال گذشته، آشکار شد مواجهههای غیرمنطقی و البته برنامهریزی شدهای با این آمارها صورت گرفت. به عنوان مثال با توجه به افت وضعیت تعدادی از شبکهها، تنها شبکه سه به کانون انتقادات تبدیل شد. با اینکه معدل درصد مخاطب شبکه سه در طول دوران مدیریت جدید این شبکه بالاتر از عدد مخاطب در دورههای پیش از این مدیریت است و تقریبا در عمده نظرسنجیهای ۲ سال گذشته در رتبه اول قرار گرفته، صرفا مسأله رشد منفی که دلایل روشنی مانند کرونا دارد، بهانه تخریب این شبکه شد، در حالی که همه میدانند این یک فرصتطلبی برای نادیده گرفتن پیشرفتهای دوره جدید این شبکه است. تا ۲ سال قبل برنامههای پرمخاطب شبکه سه، صرفا در فوتبال و برخی سریالها خلاصه میشد. این روند با افزایش تولید برنامههای پرمخاطب تغییر کرده و حالا در خلأ فوتبال و حتی گاهی در خلأ سریال، این شبکه هنوز پرمخاطبترین شبکه سیماست.
![]() ارسال به دوستان
طراح و مجری «ایران بانو» در گفتوگو با «وطن امروز» از دغدغههای این برنامه گفت
روایتی از مادران موفق جامعه
عباس اسماعیلگل: مدتها بود خلأ برنامهای با محوریت زنان برای نمایش جایگاه ویژه همسران، مادران و زنان جامعه ایرانی در تلویزیون احساس میشد. از سویی مباحث مربوط به زنان در اولویت امور ساختاری و اجتماعی قرار دارد و برنامه «ایرانبانو» به همین خاطر از سوی گروه خانواده شبکه 2 سیما چند روزی است روی آنتن رفته است. این برنامه پرداختن به زنان و مادران موفق ایران را محور اصلیاش قرار داده است؛ جایی که حفظ ارزش خانواده، الگوهای زنان مسلمان و جایگاه ویژه بانوان ایرانی، سرمنزل مقصود «ایرانبانو» خواهد بود.
در این برنامه گفتوگومحور، مجریکارشناس با میهمانان برنامه که از نخبگان و فعالان حوزه زنان با تخصصهای مختلف هستند وارد گفتوگو میشود که در رابطه با اهمیت نقش همسری و مادری و حضور اجتماعی زنانی است که زندگیشان قصههای شنیدنی برای مخاطب دارد.
تاکنون 3 قسمت از این برنامه روی آنتن شبکه 2 سیما رفته است و به همین بهانه با فاطمه محمدی، مجری و طراح «ایرانبانو» به گفتوگو نشستیم. محمدی درباره موضوعات اصلی «ایرانبانو» گفت: معرفی الگوهای زنان مسلمان، حفظ ارزشهای خانواده و به تصویر کشیدن جایگاه پراهمیت زن در کانون خانواده، پرداختن به مشکلاتی که به صورت مشترک برای زنان در جامعه وجود دارد، نشان دادن چهره زن از منظر اسلام، به تصویر کشیدن زنان موفق برای الگوسازی و لذت مادر شدن از موضوعات اصلی برنامه محسوب میشود. وی ادامه داد: هدف از ساخت این برنامه تلویزیونی، بررسی نقش زن در سلامت روانی جامعه و خانواده است. با توجه به نقش حساس زن در موفقیت یا شکست خانواده و جامعه و توجه به نیازهای روانی، عاطفی، جسمانی و معنوی زنان، در «ایرانبانو» به نقش زن در تمام این ابعاد پرداخته میشود. محمدی خاطرنشان کرد: از آنجا که محتوامحوری از ویژگیهای خاص این برنامه است، حدود 3 سال کار پژوهشی برای «ایرانبانو» انجام شده است تا برنامه با بیشترین کیفیت ممکن به تولید برسد.
وی درباره میهمانهای این برنامه گفت: نخستین ویژگی مشترک میهمانها مادر بودن آنهاست؛ مادران خانهدار یا شاغلی که در حوزههای مختلف مؤثر و موفق بودهاند که در میان آنها چهرههای سرشناسی چون وزیر سابق هم حضور دارد. محمدی گفت: فصل اول «ایرانبانو» 15 قسمت است اما طبق برنامهریزیهای انجامشده این برنامه تا پایان سال هم روی آنتن خواهد رفت و حتی در ماههای محرم و صفر هم برنامه پخش خواهد شد.
وی درباره ویژگیهای برنامه در ماههای محرم و صفر گفت: از آنجا که «ایرانبانو» برنامهای مناسبتی نیست به لحاظ محتوایی در این ماهها تغییرات خاصی نخواهد داشت اما به لحاظ دکور و پخش آیتمها سعی خواهد شد فضایی متناسب با این ایام عزیز را برای مخاطبان به تصویر بکشانیم.
مجری و طراح «ایرانبانو» در ادامه گفت: جای خالی برنامهای با محوریت معرفی مادران موفق بشدت در رسانه ملی احساس میشد که خدا را شکر برنامه «ایرانبانو» به عنوان خطشکن روی آنتن رفته است و گویا در ادامه این مسیر سایر شبکههای صداوسیما هم در حوزه برنامهسازی دست به کار شدهاند تا بزودی برنامههایی را با محوریت بانوان موفق روی آنتن ببرند. وی در پایان درباره تأثیرات کرونا بر موضوعات برخی قسمتهای برنامه گفت: در همین راستا مستندهایی درباره بانوان جهادگر در دست تهیه داریم که بزودی در قالب برنامه پخش خواهد شد، همچنین برنامههایی را با حضور بانوان جهادگر کادر درمان در دست تهیه و تولید خواهیم داشت تا فداکاریهای این جهادگران را بخوبی به تصویر بکشیم. گفتنی است، خبرگزاری تسنیم مجری طرح «ایرانبانو» و سجاد شیرافکن، تهیهکننده برنامه جدید شبکه 2 سیما است که روزهای یکشنبه هر هفته ساعت 19:50 روی آنتن خواهد رفت و همچنین این احتمال میرود با ادامه پخش در ایام محرم و صفر، تعداد روزهای پخش این برنامه به 3 روز در هفته افزایش یابد.
ارسال به دوستان
سینما
حمایت ۶۰ میلیون تومانی سازمان سینمایی از تبلیغات فیلمها
در جلسه کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما بسته حمایت از تبلیغات فیلمهای سینمایی مصوب شد. به گزارش «وطن امروز»، در دهمین جلسه کارگروه بررسی آسیبهای کرونا در سینما بسته حمایتی از تبلیغات فیلمهای اکرانشده تا شهریورماه مصوب شد. در این جلسه که با حضور حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از پیگیری مصوبات جلسات گذشته مقرر شد فیلمهایی که تا قبل از آغاز ماه محرم اکران میشوند با تشخیص شورای صنفی نمایش مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال به عنوان کمکهزینه تبلیغات دریافت کنند. همچنین در این جلسه که اعضای شورای صنفی نمایش نیز حضور داشتند بر تعیین سازوکاری مشخص و مدون برای اکران آنلاین فیلمها و بازنگری در شیوههای حمایتی از آثار عرضه شده در سامانههای ویاودی تأکید شد.
***
«آقازاده» در برج میلاد به نمایش درمیآید
قسمت چهارم «آقازاده» با طراحی، نویسندگی و تهیهکنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی پنجشنبه و جمعه 26 و 27 تیرماه ساعت ۲۱ در سینما ماشین برج میلاد به نمایش در میآید. علاقهمندان برای تماشای این سریال در برج میلاد میتوانند یک شب زودتر از توزیع آن از سینما تیکت یا ایران تیک بلیت «آقازاده» را تهیه کنند. همچنین این سریال جمعه 27 تیر ساعت ۲۰:۳۰ در قالب طرح سینما ماشین در شهربازی قهرمانان مشهد نمایش داده خواهد شد. قسمت چهارم «آقازاده» محصول سازمان هنری- رسانهای اوج از ساعت ۱۲ روز جمعه پیشرو در فیلیمو و نماوا قابل تماشاست و شنبهها نیز نسخه دیویدی آن توزیع میشود.
***
علی مؤذنی فیلمنامه «پنج گرم» را مینویسد
علی مؤذنی نگارش فیلمنامه سینمایی «پنج گرم» را با حمایت بنیاد سینمایی فارابی آغاز کرد. به گزارش «وطن امروز»، علی مؤذنی داستاننویس، فیلمنامهنویس و نمایشنامهنویس نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «پنج گرم» را با حمایت بنیاد سینمایی فارابی آغاز کرده است. مؤذنی درباره فعالیت جدید خود در سینمای ایران گفت: طرح فیلمنامه «پنج گرم» را به بنیاد سینمایی فارابی ارائه کردهام و در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه هستم. امیدوارم تا پایان این ماه بتوانم نسخه اول را به پایان برسانم. وی درباره روند نگارش این فیلمنامه که با مضمون آخرالزمانی نوشته میشود، اظهار کرد: به تجربه میدانم موقع نوشتن فیلمنامه تابع طرحی که ابتدا در ذهن داشتهام، نخواهم بود. طرح، خطوط کلی را مشخص میکند. موقع نوشتن است که شخصیتها و وقایع، لایههای پنهان خود را عیان میکنند و مسیری دیگر را رقم میزنند که نویسنده موقع طراحی اولیه، کمترین اشرافی نسبت به آنها نداشته و اصولا جذابیت و لذت نوشتن در همین غافلگیریهایی است که پیش میآید. اعتراف میکنم که موقع طراحی «پنج گرم» فکر نمیکردم نوشتن فیلمنامهاش اینقدر چالشبرانگیز باشد و تا این اندازه انرژی بگیرد.
ارسال به دوستان
«نجلا» اربعین پخش میشود
مجموعه تلویزیونی «نجلا» برای پخش در ایام اربعین حسینی از شبکه سوم سیما در دست تولید قرار دارد. به گزارش «وطن امروز»، فیلمبرداری سریال «نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانیپور و تهیهکنندگی سعید سعدی این روزها در لوکیشن بوستان ولایت تهران با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی در حال انجام است. این مجموعه در ۱۵ قسمت برای پخش از شبکه سوم سیما در ایام اربعین حسینی آماده خواهد شد. حسام منظور، سارا رسولزاده، ملیکا شریفینیا، مصطفی ساسانی، سوگل طهماسبی، جواد پورزند، علی غابشی، مرتضی شاهکرم، وحید نفر، بدرالسادات برنجانی، محسن پوشانی، محسن سلیمانی، سجاد دیرمینا و ابراهیم گلهدارزاده در کنار هنرمندانی همچون هدایت هاشمی، سیدمهرداد ضیایی و آزیتا حاجیان گروه بازیگران این پروژه تلویزیونی را تشکیل میدهند.
ارسال به دوستان
تعطیلی فعالیتهای حضوری کانون پرورش فکری
همزمان با تعطیلی یکهفتهای مراکز فرهنگی- هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کلانشهر تهران، فعالیتهای مجازی کانون همچنان ادامه دارد. به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری، این تعطیلی بر اساس دستور ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به مدت یک هفته از روز 24 تیر 99 اعمال میشود. در عین حال فعالیتهای کانون ویژه کودکان و نوجوانان در پرتال اینترنتی این مجموعه به نشانی kpf.ir برای علاقهمندان ادامه خواهد یافت. در حال حاضر کانون بسیاری از آموزشهای خود را به صورت برخط (آنلاین) و بدون محدودیت زمانی (آفلاین) و در سطح ملی و استانی ارائه میدهد، در همین حال تماشای فیلمهای سینمایی، انیمیشن و تئاتر و ارائه فیلمهای کوتاه آموزشی مربیان و مدرسان کانون در این سایت، فضای مناسبی را برای بهرهمندی مخاطبان و غنیسازی اوقات فراغت آنها فراهم کرده است.
ارسال به دوستان
رونمایی از مستندی که قرار بود برای شهید سلیمانی اکران شود
روایتی از مجاهدت فرمانده شهید مقاومت
مراسم رونمایی از مستند «رویای حاتم» با حضور حسین امیرعبداللهیان در خبرگزاری تسنیم برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، در ابتدای این مراسم، پیمان غنیزاده، تهیهکننده این فیلم مستند گفت: قصد داشتیم مستندی برای فرماندهان شهدای مقاومت بسازیم. در این بین به شهید ابومنتظر المحمداوی رسیدیم که از فرماندهان باسابقه و تأثیرگذار عراقی بود. بر همین اساس تحقیقات خود را آغاز کردیم و در این باره به درامی جنایی رسیدیم، بنابراین تولید مستند را در عراق آغاز کردیم؛ 25 روز تصویربرداری در عراق داشتیم و 2 ماه نیز درگیر تدوین آن بودیم. حمید عبداللهزاده، کارگردان این مستند هم در سخنانی گفت: آقای غنیزاده دغدغهای برای تولید کار در موضوع محور مقاومت داشت و با من برای این کار تماس گرفتند. میخواستیم کاری بسازیم که بهتر از مستند پرتره باشد. بسیار دوست داشتیم سردار سلیمانی این کار را ببینند و حتی 2 هفته قبل از شهادت ایشان که کار آماده شده بود، نامهای ارسال کردیم تا ایشان را برای دیدن این مستند دعوت کنیم. ایشان در پاسخ به آن نامه پاراف کرد: «من آمادهام، کجا اکران میشود؟» اما با این حال متأسفانه قسمت نشد این کار در حضور ایشان اکران شود و امروز نخستین رونمایی آن در خبرگزاری تسنیم برگزار میشود. ارسال به دوستان
انتقاد از روایت یکطرفه فیلمی که در ظاهر از سیاهپوستان حمایت میکند
هالیوود برای سیاهان نیست!
بازیگر برنده اسکار که پیشتر برای بازی در فیلم «کمک» ابراز پشیمانی کرده بود، بار دیگر به نقد این درام برنده اسکار پرداخت. به گزارش مهر به نقل از ایندی وایر، «وایولا دیویس» که سپتامبر ۲۰۱۸ با اعتراف به اینکه از بازی در فیلم «کمک» پشیمان است، خبرساز شده بود، حالا ۲ سال بعد از آن در مصاحبهای جدید بار دیگر به این فیلم پرداخته و میگوید احساس میکند آن فیلم به او خیانت کرده است. «کمک» ساخته تیت تیلور ماه پیش و به دنبال اعتراضهای سراسری سیاهپوستان در نتفلیکس، پربینندهترین فیلم شد اما منتقدان فیلم از مردم خواستند با دید انتقادی به این فیلم نگاه کنند چون واقعا در راستای معرفی مشکلات سیاهپوستان نیست. اکنون «وایولا دیویس» در مصاحبهای گفته است این فیلم از زاویه دید تبعیضنژادی سیستماتیک ساخته شده است. دیویس گفته است: روایتهای زیادی وجود ندارد که پوششدهنده انسانیت ما باشد. آنها این ایده را ارائه میکنند که سیاهپوست بودن به چه معناست اما برای مخاطبان سفیدپوست ساخته میشود. آنها اصلا از اینکه ما چه کسانی بودهایم تحت تأثیر قرار نمیگیرند. کسی نیست که با تماشای «کمک» سرگرم نشود اما بخشی از وجودم احساس میکند به خودم و مردمم خیانت شده، زیرا در فیلمی بازی کردم که آماده نبود تمام حقیقت را بگوید. ارسال به دوستان
رضایت ۸۰ درصدی مصرفکنندگان از نوشتافزار ایرانی- اسلامی
برگزاری مجازی نمایشگاه ایراننوشت
مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی- اسلامی از برگزاری نمایشگاه «ایراننوشت» به صورت مجازی خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، افزایش قیمت تولید و عرضه نوشتافزار در یکی دو سال اخیر هم تبدیل به دغدغه فعالان این عرصه شده و هم دغدغه مصرفکنندگان آن. این دغدغه امسال با توجه به شرایط کرونایی پیشآمده و پیامدهای آن، بیشتر هم شده است، بویژه حالا که نه شرایط برگزاری نمایشگاهی از جنس «ایران نوشت» هست که بتوان با آن محصولاتی ارزانتر به مصرفکنندگان عرضه کرد و نه تولیدکنندگان شرایط اقتصادی خوبی دارند که بتوانند با کاهش چشمگیر فروش به واسطه کرونا ادامه حیات دهند.
با این همه اما تولیدکنندگان این حوزه بیکار نماندند و سعی کردند خلأ ایجادشده را با روشهای ابتکاری پر کنند. بر اساس گفتوگوی محمد یقینی، مدیرعامل جدید مجمع نوشتافزار ایرانی- اسلامی با تسنیم، نمایشگاه نوشتافزار ایرانی- اسلامی امسال به شکل مجازی و به صورت سراسری از طریق فروشگاههای اینترنتی و محلی برگزار میشود. این جشنواره از 18 مرداد افتتاح خواهد شد و تا 31 شهریورماه ادامه خواهد داشت. امسال چون نمایشگاه به صورت غیرحضوری فعالیت میکند، زمان برگزاری آن نیز افزایش یافته است.
مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی- اسلامی درباره تأثیر عدم برگزاری نمایشگاه نوشتافزار به صورت حضوری بر میزان فروش تولیدکنندگان اظهار کرد: «نمایشگاه حضوری برای تولیدکنندگان بیشتر از آنکه بعد اقتصادی داشته باشد، کار رسانهای و ذائقهسازی است. اگر نمایشگاه مجازی بخوبی برگزار شود، میتواند در هر 2 بخش اقتصادی و فرهنگی تأثیرگذار باشد. کار تولیدکننده این نیست که داخل نمایشگاه غرفهای بزند و محصولات خود را بفروشد، کار تولیدکننده این است که کالای خود را به صورت انبوه تولید کند و آن را به کانال توزیع برساند. در نمایشگاه امسال سعی کردیم فروشگاههای محلی و اینترنتی را که به سیستم توزیع اصولی در کشور نزدیکترند، درگیر کنیم. تقریبا عموم بازاریان این تصور را داشتند که نوشتافزار ایرانی ممکن است فروش نداشته باشد و اگر کاراکتر غربی را تهیه کنند، حتما خریدار دارد، به همین دلیل برخی معتقد بودند نباید روی کالای ایرانی تمرکز و ریسک کرد. این تصور در 3-2 سال گذشته به همت تمام تولیدکنندگان نوشتافزار ایرانی- اسلامی تغییر کرد. توزیع این کالاها در فروشگاههای محلی سبب میشود به این دست از چرخه توزیع هم ثابت شود که نوشتافزار ایرانی مشتری دارد. 80 درصد رضایتی که در آمار از مصرفکنندگان میگویند آمار غلطی نیست و این سیستم بازار تغییر خواهد کرد و دیگر خرید این اقلام ضد ارزش نیست».
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|