|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
نگاهی کوتاه به ژانرهایی که سینمای دفاع مقدس تجربه کرده است
عرفان دفاع مقدس، اکشن جنگ
محمدرضا کردلو: سینمای دفاعمقدس عنوانی است که شاید همسن و سال جنگ نباشد اما عنوانی است که حالا روی همه فیلمهایی که ناظر به جنگ ساخته شدهاند، گذاشته شده است. عنوان دفاع مقدسی در دورههای مختلف از آغاز جنگ تحمیلی تا امروز به فیلمهایی تعلق گرفته است که تلاش ویژهای برای نمایش روحیات، وجوه مختلف جنگ، تاثیر جنگ بر کنش آدمها، مقاومت و رویکردهای انسانی در جنگ صورت دادهاند. سیر سینمای دفاعمقدس نشان میدهد این سینما برای بلوغ و رسیدن به نقاط عطف و اوج خود چه مناسباتی با جهان پیرامونی، مخاطبان، جهات فنی و دیگر مولفههای سینمایی داشته است.
در آغاز، سینمای جنگ مولفههای اکشن و نیز قهرمانمحوری را که پس از انقلاب پرطرفدار شده بودند، دستمایه نشان دادن و به تصویر کشیدن قهرمانیها و ایثارگریهای رزمندگان کرده بود. عمده این فیلمها در طول سالهای جنگ ساخته میشد. عقابها (1362)، پایگاه جهنمی (1363)، گذرگاه (1365) و کانی مانگا (1366) از جمله این فیلمها بودند که اتفاقا پرمخاطبترین فیلمهای آن دهه بودند. پرواز از اردوگاه (1372)، رنجر (1378) و بسیاری از فیلمهایی که جمشید هاشمپور و البته فرامرز قریبیان در آنها ایفای نقش میکردند، در دسته این نوع فیلمها جا میگیرند.
در فاصله کوتاهی، نگاهی عرفانی نسبت به جنگ نیز توسط برخی فیلمسازان جوان آن سالها شکل گرفت؛ نگاهی که تلاش داشت وجوه بالای معنوی رزمندگان را در قالب سینما به نمایش بگذارد. به نظر میرسید در ابتدا، سینما از جهاتی توانمندی نمایش وجوه عرفانی را نداشت، چرا که سینمای بومی در ایران فرمی برای نمایش معنویات خلق نکرده بود به همین جهت عمده آثاری که برای نمایش مسائل عرفانی و معنوی ساخته میشدند تصنعی، اغراقآمیز و گاه خلاف واقع جلوه میکردند. به عنوان مثال یکی از تصاویری که در فیلمهای سینمایی به نمایش درمیآمد و در مقطعی حتی موتیف سینمایی جنگ شده بود، رفتن رزمندگان بر روی مین، برای نمایش گذشتن از خود بود. حال آنکه بر اساس واقعیت و آنچه پژوهشگران جنگ بر آن تاکید میکنند، اتفاقی مانند رفتن روی مین، از جهت تعداد آنقدر کم بود که شاید در کل جنگ به عدد انگشتان 2 دست نرسد. این اتفاق اما آنقدر در فیلمها تکرار شد که با اعتراض فرماندهان حاضر در جنگ مواجه شد. حاجقاسم سلیمانی، فرمانده وقت لشکر ثارالله در زمان جنگ یکی از منتقدان اصلی این نوع فیلمها و این نگاه به سینمای جنگ و نمایش معنویات در آن بود. شهید سلیمانی در گفتاری پیرامون برخی از این فیلمها میگوید: «بخشی از این صحنههای جنگی را توهین به جنگ میدانم. من باب مثل میگویم نمیدانم به کی برمیخورد یا زحمت چه کسی را هدر میدهم اما یک واقعیت است. بعضی وقتها میخواهیم ایثار نشان بدهیم اما آنقدر ناقص و غلط نشان میدهیم که همه ارزشها را زیر سوال میبریم که هیچوقت هم این اتفاقها نیفتاده؛ تهمت و دروغ به جنگ است. من یک فیلمی دیدم که یک فضای آرام از جنگ نشان میداد، چند تا بسیجی پشت میدان مین دست به گردن هم انداخته بودند و همدیگر را میبوسیدند بدون هیچگونه صدایی. همدیگر را میبوسیدند، خداحافظی میکردند، این خودش را پرت میکرد روی میدان مین تیکهتیکه میشد، دوباره اون یکی خداحافظی میکرد بعد از این خودش را میانداخت رو میدون مین تیکهتیکه میشد. این دروغ است، این تهمت است. بچههای ما همانقدر که با معنویت بودند به همان میزان با ابتکار بودند. ما برای گرفتن یک تپهای اگر یک شب طول میکشید 3 ماه تلاش میکردیم».
در ادامه اما سینماگران متفاوتتری که توان ایجاد توازن و تناسب میان وجوه معنوی و واقعیتهای میدانی جنگ و مسائل پیرامونی را داشتند، وارد عرصه فیلمسازی شدند. رسول ملاقلیپور، احمدرضا درویش و ابراهیم حاتمیکیا از جدیترین فیلمسازان این نسل بودند. پرواز درشب، سفر به چزابه، دیدهبان، وصل نیکان و سرزمین خورشید در میان فیلمهای اینچنینی برجستهاند. با پایان جنگ، در دوران سازندگی وجوه اجتماعی تاثیر جدیای بر نگاه سینماگران جنگ گذاشت. حاتمیکیا پس از «از کرخه تا راین» و «بوی پیراهن یوسف» در «آژانس شیشهای» توانست اوج نگاه اعتراضی خود را به تصویر بکشد و اساسا فیلمهای سینمایی دفاعمقدس را وارد فاز متفاوتتری کرد. رسول ملاقلیپور نیز در «قارچ سمی» و «مزرعه پدری» رویکردهای اعتراضی خود را به نحوی نشان داد. حتی به «دوئل» احمدرضا درویش نیز از این منظر میتوان نگریست. در ادامه این فضا، برخی فیلمهای سینمایی نیز مسائل اجتماعی روز را بهانه تاختن به «جنگ» کردند. ضدجنگ، عنوانی بود که به این فیلمها تعلق میگرفت. از سالهای ابتدایی دهه 80 تعداد این فیلمها بیشتر شد و البته هنوز هم جسته و گریخته کارگردانانی به بهانه ضدیت با جنگ که طبیعی است، به ارزشهای انسانی آن دهه میتازند.
سینمای جنگ تا سال نمایش «اخراجیها»، در زد و خورد و پیوند با مسائل اجتماعی روز، سرفصل تولید تعداد زیادی فیلم شد که مخاطبان قابل توجهی نیز نداشتند. بسیاری از آنها بایگانی شدند و اصلا به نمایش درنیامدند. آثار به نمایش درآمده نیز نتوانستند توجه مخاطبان را جلب کنند. حتی ابراهمی حاتمیکیا در این سالها با ساخت «به نام پدر» نشان داد کمی متاثر از این فضا شده است.
با نمایش اخراجیها نه تنها مردم با سینما آشتی کردند بلکه باز یک فیلم دفاع مقدسی توانست عنوان پرفروش را برای سالها از آن خود کند.
در این سالها البته آثار قابل توجهی نیز تولید شد که برای نخستینبار به برخی وجوه جنگ میپرداختند. «شب بخیر فرمانده» انسیه شاه حسینی، «اتوبوس شب» کیومرث پوراحمد و «روز سوم» محمدحسین لطیفی که برای نخستینبار به مساله مجاهدین خلق(منافقین) در جنگ میپرداخت از تولیدات جنگی و دفاع مقدسی دهه 80 بودند.
با آغاز دهه 90، فضا برای بازتولید گفتمان مقاومت فراهم شد. این اتفاق دلایل سیاسی و اجتماعی مهمی داشت. تغییر نسل و لزوم توضیح شرایط دهه 60 برای نسل جوان باعث شد رویکرد ملیگرایانهای در تولید فیلمهای سینمایی بروز و ظهور کند. چ، شیار143، ایستاده در غبار و تنگه ابوقریب از جمله فیلمهای دفاع مقدسی دهه 90 با این رویکرد بودند. تجربه سینمای 40 ساله دفاعمقدس البته محدود به جنگ تحمیلی رژیم بعث به ایران نشد و عمده فیلمهایی که با رویکرد آرمانگرایانه انقلاب اسلامی ارتباط برقرار میکردند نیز ذیل این عنوان دستهبندی شدند، آنچنان که مثلا «به وقت شام» و «بادیگارد» حاتمیکیا نیز با این عنوان معرفی شدند، البته این عنوان را میشود گستردهتر نیز دید، آنچنان که حاتمیکیا در سخنرانی دریافت جایزه بهترین کارگردان 40 سال سینمای مقاومت گفت: من این محبت مردم را فراموش نمیکنم و خود را نماینده کسانی میدانم که در حوزه دفاعمقدس کار کردند که از آن جمله میتوانم به استادم بهرام بیضایی اشاره کنم و من این جایزه را به نمایندگی از این افراد گرفتهام.
ارسال به دوستان
دعوت تولیت آستان قدس رضوی از اهالی رسانه و فرهنگ
فیلمها و سریالهای جدید با محوریت امام رضا(ع) ساخته شود
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به سریال ولایت عشق گفت: این سریال کار ارزشمندی بود اما تنها گوشهای کوچک از دریای عظیم معارف حضرت رضا(ع) را به تصویر کشید، باید فیلمها و سریالهای بیشتری ساخته شود. به گزارش «وطن امروز»، حجتالاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار مدیران ارشد رسانه ملی که در حرم مطهر رضوی انجام شد، گفت: فیلمها و سریالهایی با موضوع امام رضا(ع) باید ساخته شود، سریال «ولایت عشق» کار ارزشمندی بود اما آن سریال تنها گوشهای کوچک از دریای عظیم معارف حضرت رضا(ع) را به تصویر کشید، متأسفانه به موضوعاتی مانند برکات حضور و تأثیر امام رضا(ع) بر ایران، تأثیر این امام همام بر معماری، هنر و تمدن ایران و... پرداخته نشده است. او با اشاره به روایت «اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا؛ اگر مردم متوجه زیبایی کلام ما بشوند از ما پیروی میکنند» از حضرت رضا(ع) اظهار داشت: شعاع نورانی و مبارک وجود مقدس حضرت رضا(ع) و گنجینه کلام ایشان میتواند فطرتهای بشریت را تحت تأثیر قرار دهد و اگر فاصلهای بین مردم و سخنان ائمهاطهار(ع) مشاهده میکنیم، دلیلش ضعف ما در انتقال صحیح کلام و معارف اهلبیت(ع) است.
وی فعالیتهای فرهنگی و معرفتی را محور اقدامات آستان قدس رضوی معرفی و ابراز کرد: هدف اصلی آستان قدس رضوی کار فرهنگی و بالا بردن معرفت دینی زائران است. ما این سخن امام رضا(ع) را که میفرمایند «رَحِمَالله عَبْدا اَحْیا أمْرَنا»، شعار و محور فعالیتهای خود قرار دادهایم و برای دستیابی به این هدف دست نیاز به سوی اهالی رسانه، فرهنگ، اندیشه و هنر دراز میکنیم. مروی با بیان اینکه خادمی امام رضا(ع) صرفا منحصر به حضور در حرم مطهر و پوشیدن لباس خادمی نیست، ابراز کرد: هرکسی در هر مکان و به هر نحوی برای تحقق معارف رضوی در جامعه گام بردارد خادم حضرت رضا(ع) است، لذا از دستاندرکاران رسانه ملی میخواهم خود را خادم این دستگاه نورانی بدانند. از همه اهالی رسانه دعوت میکنم خود را در آستان قدس سهیم بدانند و نسبت به مسائل این آستان مقدس بیتفاوت نباشند، صاحب اصلی این بارگاه مقدس، حضرت رضا(ع) است و ما همه اینجا نوکر هستیم که باید برای امام رضا(ع) کار کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه بر اهمیت استفاده از ابزار مؤثر هنر برای ترویج آموزههای اسلامی تأکید و عنوان کرد: معارف دینی در صداوسیما باید متناسب با قالبها و اقتضائات این رسانه و همراه با جذابیتبخشی در قالبهای هنری باشد تا بتواند در مخاطبان بویژه نسل جوانان نفوذ و تأثیر داشته باشد. وی با اشاره به برخی فعالیتهای فرهنگی آستان قدس رضوی در ورود به عرصه هنر، گفت: اجرای تئاترهایی با مضامین معارف رضوی در اطراف حرم مطهر را آغاز کردهایم، چراکه در طول تاریخ تعزیهخوانی و شبیهخوانیها در انتقال مفاهیم اسلامی تأثیرگذار و مؤثر بوده است.
مروی با بیان اینکه در حوزههای مختلف هنری از قبیل فیلم، سریال و پویانمایی کارهایی با موضوع حضرت رضا(ع) انجام شده اما جا برای کار بسیار بیشتر وجود دارد، ابراز کرد: بخش اعظم معارف رضوی و زندگی حضرت رضا(ع) مغفول مانده است؛ امروز بسیاری از آموزهها و مناظرات امام رضا(ع) در حوزههای توحید، معاد، عدالت خداوند و... مورد نیاز جامعه و نسل جوان ما و پاسخگوی بسیاری از شبهات امروز است، منتها باید با ادبیات روز و در قالب تئاتر، فیلم و... منتقل شود تا برای نسل جوان خستهکننده نباشد.
ارسال به دوستان
ادبیات
انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «مربعهای قرمز» در بهشتزهرا(س)
در آستانه چهلمین سالگرد آغاز دفاعمقدس، «نهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «مربعهای قرمز» از سوی مؤسسه پژوهشی-فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. به گزارش فارس، این مراسم شنبه ۲۹ شهریورماه در جوار مزار شهدای دفاعمقدس با حضور جمع محدودی از پیشکسوتان جهاد و مقاومت و فعالان حوزه ادبیات و هنر دفاعمقدس با رعایت دستورالعملهای بهداشتی در گلزار شهدای بهشت زهرا سلاماللهعلیها از ساعت ۲۰ برگزار میشود. کتاب «مربعهای قرمز» به خاطرات حاجحسین یکتا، فرمانده سابق قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا(ص) از دوران کودکی تا پایان دفاعمقدس پرداخته و برهه حضور وی در دفاعمقدس در این کتاب برجسته شده است.
***
آغاز یک مسابقه کتابخوانی با محوریت اربعین
مسابقه بزرگ کتابخوانی با محوریت کتاب «گلولههای داغ» (سفرنامهای پر از عاشقانههای اربعینی) تحت عنوان پویش ملی «ما- ملت- امام-حسینیم» آغاز شد. به گزارش «وطن امروز»، «گلولههای داغ» خردهروایتهایی جذاب از پیادهروی سفر اربعین است که در آستانه اربعین حسینی در پویش مطالعاتی قرار گرفته است. این کتاب روایتی است جذاب از طلبهای که با خواهرزاده ناتوان ذهنیاش مسافر راه کربلا میشود؛ شخصیت منحصربه فردی که در طول سفر ماجراهای طنزآمیزی را خلق میکند. این مسابقه در بخشهای مختلفی چون پاسخ به سوالات تستی، معرفی در اینستاگرام، دلنوشته، عکس یادگاری، تهیه فایل صوتی (پادکست) و تهیه نماهنگ و کلیپ طراحی شده است.
***
نویسنده رمان «فارست گامپ» درگذشت
وینستون گروم، نویسنده آمریکایی و خالق کتاب «فارست گامپ» پنجشنبه (27 شهریور) در ۷۷ سالگی درگذشت. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، شهردار فیرهوپ در آلابامای آمریکا خبر درگذشت «وینستون گروم» را با پستی که در فیسبوک منتشر کرد، به اطلاع عموم رساند. گروم «فارست گامپ» را سال ۱۹۸۶ نوشت و این کتاب بهسرعت به کتابی پرفروش بدل شد و 7/1 میلیون نسخه از آن به فروش رسید. با اقتباس از این کتاب فیلم مشهوری به همین نام در سال ۱۹۹۴ با بازی تام هنکس، گری سینایس و رابین رایت ساخته شد که ۶ جایزه اسکار در سال ۱۹۹۵ دریافت کرد.
***
غرفه مجازی کتاب دفاعمقدس برپا میشود
مراسم برپایی غرفه مجازی کتاب دفاعمقدس ۳۰ شهریور در دفتر انتشارات سوره مهر برگزار میشود. به گزارش مهر، غرفه مجازی کتاب دفاعمقدس با عنوان «روشنای خاطرهها» روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه همزمان با آغاز هفته دفاعمقدس برپا میشود. این غرفه مجازی با همراهی ناشران حوزه دفاعمقدس چون سوره مهر، انتشارات شهید کاظمی، روایت فتح و نشر ۲۷ بعثت برپا میشود. مراسم آغاز بهکار این غرفه مجازی، ۱۰ صبح یکشنبه ۳۰ شهریور در دفتر مرکزی انتشارات سوره مهر واقع در بالاتر از تقاطع خیابان سمیه و حافظ، خیابان رشت، پلاک ۲۳ برگزار میشود.
ارسال به دوستان
پایان تصویربرداری سریال «بوم و بانو»
تصویربرداری سریال «بوم و بانو» به کارگردانی سعید سلطانی در شهرک سینمایی غزالی به پایان رسید. به گزارش فارس، تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «بوم و بانو» به کارگردانی سعید سلطانی که این شبها از شبکه 2 سیما در حال پخش است، به پایان رسید. بخش عمدهای از این سریال که در شهرک سینمایی غزالی و زندان قصر مقابل دوربین رفته بود، در شهرک سینمایی نیز به پایان رسید. «بوم و بانو» به قلم شعله شریعتی و اعظم بهروز، عاشقانهای در هزار توی تاریخ است. قصه این سریال در دوره پهلوی اول روایت میشود و بزنگاهی است از تلاقی عشق، سیاست و مذهب. این سریال در ۳۵ قسمت، هر شب ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه 2 سیما روی آنتن میرود.
ارسال به دوستان
مهران رجبی هم کرونایی شد
مهران رجبی به دلیل ابتلا به کرونا سر صحنه یک مجموعه تلویزیونی، در یکی از بیمارستانهای زنجان بستری شده است. به گزارش «وطن امروز»، رجبی که برای بازی در سریال زندگی شهید مجید شهریاری به زنجان رفته بود، یک هفته پیش به دلیل افزایش بدن درد و داشتن تب زیاد به پزشک مراجعه کرد. نتیجه آزمایشها نشان داد این بازیگر پیشکسوت به کرونا مبتلا شده و همان زمان در یکی از بیمارستانهای زنجان زیر نظر پزشکان قرار گرفت. روز گذشته یکی از پزشکان معالج اعلام کرد وضع عمومی او خوب نیست و برای بهبودی به دعای خیر مردم نیاز دارد؛ البته این خبر بعد از چند ساعت توسط خود مهران رجبی تکذیب شد.
ارسال به دوستان
برگزاری مراسم رونمایی از فیلم مستند «نبردهای فانتوم»
فانتومها بهتر از دوران جنگ سرپا هستند
مراسم رونمایی از فیلم مستند سهگانه «نبردهای فانتوم» به کارگردانی مهدی جبینشناس و تهیهکنندگی سالار بیباک پنجشنبه 27 شهریور با اجرای حسن شمشادی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده (فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران)، جمعی از فرماندهان ارتش، محمداحسان محمدحسنی (مدیرعامل سازمان هنری و رسانهای اوج)، خانواده شهید سرلشکر خلبان علیرضا یاسینی و اهالی رسانه حضور داشتند. به گزارش «وطن امروز»، در ابتدای مراسم امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب، دفاعمقدس، سلامت و نیروی هوایی گفت: «همانطور که در مستند دیدیم و توضیح داده شد پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمن توطئههای متعددی را طرحریزی کرد تا مانع رشد و پیشرفت انقلاب اسلامی شود. در دفع برخی از این توطئهها نیروی هوایی و همچنین فانتومها نقش مهمی داشتند، مانند ماجرای کردستان که شهید محمد نوژه با زبان روزه به این ماموریت اعزام شد و به شهادت رسید». او در ادامه به نقش مهم فانتومهای ارتش در ماجرای برهم زدن اجلاس سران جنبش عدم تعهد در بغداد و نقش مهم این ماجرا در تاریخ جنگ تحمیلی اشاره داشت.
فرمانده نیروی هوایی ارتش در ادامه بیان کرد: امروز پس از گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن منتظر بود غرش هواپیماها در پایگاههای هوایی قطع شود اما اینطور نشد. در شب شهادت سردار سلیمانی ما تا دم جنگ رفتیم و پروازهایی را هم انجام دادیم. زمانی که در مقر فرماندهی بودیم خلبانان از ما ماموریت میخواستند. همان سلحشوری، ذوق و شوق نسل جنگ در بین خلبانان جوان امروز کشور وجود دارد. دشمن باید بداند این خلبانان مانند شهید حسین خلعتبری برای سر دادن در راه دفاع از مملکت و ارزشهای آن لحظهشماری میکنند.
در ادامه این مراسم، سالار بیباک، تهیهکننده، نویسنده و پژوهشگر مستند «نبردهای فانتوم» گفت: ما چند سال پیش مستندی را با عنوان «نبردهای تام کت» تهیه و تولید کردیم و آن اثر که در شبکههای تلویزیونی پخش شد بسیار مورد توجه قرار گرفت. سپس طی صحبتی با مهدی مطهر، مدیر خانه مستند انقلاب اسلامی تصمیم به تهیه مستندی با محوریت نقش و رشادت خلبانان هواپیماهای فانتوم در 8 سال دفاعمقدس گرفتیم. ما در تهیه این پروژه تلاش بسیاری برای جمعآوری آرشیوی مناسب و جامع انجام دادیم، چرا که متاسفانه در ارتش آرشیوهای تصویری و مستند مناسبی وجود ندارد. خوشبختانه با پیگیریهای مکرر توانستیم به آرشیو بصری و تصاویری دیدهنشده دست پیدا کنیم. ما بنا بر مصاحبههایی که تهیه کردیم و قولی که سازمان اوج به ما داده است، تصمیم داریم 4 قسمت دیگر از این مستند را بسازیم که تدوین آن هم شروع شده است.
ارسال به دوستان
گلایه اسکورسیزی از به حاشیه رفتن سینما
سینما مثل یک جور غذای دمدستی شده است
مارتین اسکورسیزی با سخنرانی در جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو درباره سینما هشدار داد و گفت در پاندمی کرونا، سینما مثل یک جور غذای دمدستی، به حاشیه رانده شد. به گزارش «وطن امروز»، مارتین اسکورسیزی حالا چند سالی میشود نسبت به اتفاقات و حاشیههای سینما اعتراض میکند. او که سال قبل در یک اعتراض پر سر و صدا درباره فیلمهای ابرقهرمانی که جزو پرفروشترین آثار سینمای جهان هستند، گفته بود آنها سینما نیستند، حالا یک بار دیگر از وضعیت فعلی سینما بویژه در دوره شیوع کرونا گلایه کرده است. بر اساس آنچه ورایتی گزارش کرده، این کارگردان در حالی درباره ضرورت سینما صحبت کرد که هنوز در لسآنجلس و نیویورک سینماها بازگشایی نشدهاند. تورنتو که بزرگترین فستیوال فیلم آمریکای شمالی محسوب میشود امسال با برگزاری معدودی نمایش فیزیکی و چند نمایش درایو- این، به صورت مجازی در حال برگزار شدن است. اسکورسیزی در یک سخنرانی کوتاه ابتدا از این جشنواره تجلیل کرد اما در ادامه گفت: این واقعیت که جشنوارههای سینمایی دارند به کارشان ادامه میدهند، حالا چه به صورت بداهه، اقتباسی و با انجام کارها به اشکال مختلف، برای من خیلی هیجانانگیز است. اما از آنجا که در فرهنگ عامه و رسانهای آنچه اتفاق میافتد اهمیت دارد... متاسفانه دیگر دارد عادی میشود که ببینی سینما دارد به حاشیه رانده و بیارزش محسوب میشود و در این شرایط پاندمی، به نوعی با آن به عنوان یک جور غذای دمدستی برخورد میشود.
وی با اشاره به اینکه میلیونها نفر در شرایط کرونایی چند ماه گذشته در خانه نشستند و از اتاق نشیمن خود به تماشای فیلم و تلویزیون پرداختند، گفت بزرگداشت وجود سینما، از هر چیزی مهمتر و ضروریتر است. اسکورسیزی که چندی پیش با انتشار یادداشتی در نیویورکتایمز تاکید کرده بود سینماها جایی هستند که فیلمساز میخواهد فیلمش آنجا دیده شود، در جشنواره فیلم تورنتو تاکید کرد این شکل هنری همیشه چیزی بیش از یک تفریح صرف بوده است.
جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو که بزرگترین رویداد سینمایی آمریکای شمالی است امسال عمدتا به صورت مجازی برگزار میشود و برخی فیلمها نیز به صورت سینما- ماشین یا با ظرفیت محدود سالنهای نمایش روی پرده میروند. اسکورسیزی یکی از مهمترین کارگردانان تاریخ سینما به شمار میرود که فیلمهایی همچون «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین»، «کازینو»، «دار و دستههای نیویورکی»، «هوگو»، «گرگ والاستریت»، «سکوت» و «مرد ایرلندی» را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. او ۹ بار در شاخه بهترین کارگردانی نامزد جوایز اسکار شد و سال ۲۰۰۷ برای «رفتگان» در این شاخه به عنوان برنده انتخاب شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|