|
ارسال به دوستان
درباره انتخاب آخرین ساخته «مجید مجیدی» برای نمایندگی سینمای ایران در مراسم اسکار
خورشید در آمد
گروه فرهنگ و هنر: روز گذشته بالاخره تکلیف انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار مشخص شد و «خورشید» مجید مجیدی به عنوان نماینده سینمای ایران برای اسکار پیش رو انتخاب شد. این انتخاب در شرایطی انجام شد که بر اساس قوانین امسال مراسم اسکار، کشورها حداکثر تا ۱۱ آذرماه فرصت داشتند فیلم منتخب خود را به آکادمی اسکار معرفی کنند. همچنین فیلمهایی که از اول اکتبر ۲۰۱۹ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ اکران شوند، میتوانند نماینده کشورشان در اسکار باشند. از سوی دیگر با توجه به شرایط کرونایی پیش آمده، امسال فیلمهای اکران آنلاین که زمان اکران سینماییشان معلوم بوده اما به علت کرونا موفق به اکران نشدند هم میتوانند برای اسکار معرفی شوند، هر چند همه فیلمهای اکران آنلاین این شانس را ندارند.
***
هیأت معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی اسکار 2021 از هنرمندان پیشنهادی خانه سینما، محمدعلی نجفی (کارگردان)، سیدجمال ساداتیان (تهیهکننده)، آتیلا پسیانی (بازیگر)، کمال تبریزی (کارگردان)، سیدمحمد داوودی (فیلمبردار)، نرگس آبیار (کارگردان)، فرهاد توحیدی (فیلمنامهنویس) و آنتونیا شرکاء (منتقد) تشکیل شد و رائد فریدزاده (دبیر شورای بینالملل و معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی) به عنوان عضو حقوقی این جمع را همراهی کرد.
* «خورشید» «درخت گردو» و «یلدا» را کنار زد
در شرایطی که امسال برخلاف سالهای قبل بحث بر سر انتخاب نماینده سینمای ایران برای اسکار آنچنان در محافل سینمایی داغ نشد و کرونا آنقدر اوضاع سینما را به هم ریخته است که کمترین علاقه برای واکنش به این موضوع در میان رسانهها دیده میشد، در نهایت روز گذشته رائد فریدزاده، دبیر و سخنگوی هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار گفت: «کار این هیأت با توجه به تغییر قوانین اسکار بهترین فیلم خارجیزبان و تغییر مهلت زمانی شرکت در این دوره به دلیل شیوع ویروس «کووید-۱۹» با بررسی ۹۰ فیلم اکران شده
ایرانی آغاز شد و سپس اعضای هیأت انتخاب به یک فهرست متشکل از ۱۲ فیلم رسیدند». به گفته فریدزاده، در ادامه هیأت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار با بازخوانی مقررات به بازبینی و بررسی تخصصی فیلمها پرداخت و پس از رأیگیری و تجمیع نظرات، از میان ۳ فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان و «یلدا» ساخته مسعود بخشی، فیلم «خورشید» به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد و با امضای اعضای این هیأت به عنوان نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار سال ۲۰۲۱ معرفی خواهد شد.
* «خورشید» چگونه در جمع مدعیان درخشید؟
«خورشید» مجید مجیدی یکی از موفقترین آثار سینمای ایران در یک سال اخیر در زمینه حضورهای بینالمللی بود. نخستین نمایش بینالمللی این فیلم در بخش رقابتی هفتادوهفتمین جشنواره فیلم ونیز بود و در نهایت روحالله زمانی توانست جایزه مارچلو ماسترویانی ویژه بهترین بازیگران نوظهور جشنواره را از آن خود کند. مجیدی برای ساخت فیلم جدیدش جایزه جنبی فانوس جادویی انجمن ملی CGS را نیز از جشنواره ونیز دریافت کرد و در ادامه حضورهای بینالمللی خود به چندین جشنواره از جمله جشنواره فیلم رم ایتالیا، استکهلم سوئد و جشنواره فیلم لیدز انگلستان نیز دعوت شده است.
این فیلم در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و توانست در بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه، سیمرغ بلورین این رویداد مهم سینمایی را از آن خود کند. از سوی دیگر، سابقه فعالیت مجید مجیدی به عنوان یکی از کارگردانهای نسبتا شناختهشده سینمای ایران در حوزه بینالملل و البته حضور فیلم «بچههای آسمان» این کارگردان در جمع نامزدهای نهایی اسکار فیلمهای غیرانگلیسیزبان و شباهت نسبی مضمون و شکل و شمایل «خورشید» به آن فیلم، همه دست به دست هم داد تا این فیلم از شرایط بهتری نسبت به سایر رقبا برای حضور به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار برخوردار باشد.
* لیستی با نامهای عجیب!
فیلمهای جهان با من برقص (سروش صحت)، خانه پدری (کیانوش عیاری)، شنای پروانه (محمد کارت)، روزهای نارنجی (آرش لاهوتی)، تومان (مرتضی فرشباف)، مسخرهباز (همایون غنیزاده)، مردن در آب مطهر (نوید محمودی)، یلدا (مسعود بخشی)، کشتارگاه (عباس امینی)، حمال طلا (تورج اصلانی)، درخت گردو (محمدحسین مهدویان) و خورشید (مجید مجیدی) فهرست اولیه هیأت انتخاب برای معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار را تشکیل میدادند که در نهایت «خورشید»، «درخت گردو» و «یلدا» ۳ مدعی نهایی شدند و «خورشید» به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد.
نکته اینجاست که فارغ از انتخاب «خورشید» به عنوان نماینده نهایی سینمای ایران در اسکار، ترکیب آثار راه یافته به لیست اولیه هم در نوع خود جالب توجه است. برای نمونه «خانه پدری» که سالها توقیف بوده و اساسا هیچ حضور بینالمللی موفقی هم نداشته، چرا باید در جمع انتخابهای اولیه این جمع قرار بگیرد؟ یا مثلا فیلم چِرکی همچون «حمال طلا» که فارغ از محتوای ضعیفش، از منظر فنی و کیفی هم اثری بشدت سطح پایین است، چگونه به فهرست مدعیان اولیه راه یافته است؟ این سوال را میتوان درباره فیلمهایی همچون «تومان» و «مردن در آب مطهر» هم مطرح کرد. آثاری که نه تنها محتوای مناسبی برای نمایندگی از سوی سینمای ایران ندارند، بلکه از منظر فنی و فرمی هم آثاری عقبمانده هستند که فاقد حداقلهای لازم برای نمایش تواناییهایی سینمای ایران هستند، با چه ملاک و شاخصی توانستهاند راهی به این لیست پیدا کنند؟
دیدن برخی از این نامها در جمع فیلمهایی که قرار بوده نمایندگی سینمای ایران در اسکار را برعهده بگیرند، بیش از پیش درست بودن انتخاب «خورشید» مجید مجیدی در کنار چنین مدعیانی را تایید میکند. حداقل ویژگی مثبت «خورشید» مجیدی در برابر بسیاری از این گزینهها، محتوای سالم این فیلم است؛ اثری که قرار نیست همچون «حمال طلا» تصویری بشدت چرک از ایرانی ارائه کند یا همچون «تومان» زندگی جمعی از جوانان ایرانی را به مساله قمار گره بزند. از «مردن در آب مطهر» هم نگوییم که اساسا اثری در ارتباط با ظلم(!) مردم ایران به افغانستان است و معلوم نیست چرا باید چنین فیلمی نماینده سینمای ما در اسکار باشد؟ یعنی مثلا ما میخواهیم خودمان به مردم جهان بگوییم که به مهاجران افغانستانی ساکن ایران ظلم میکنیم؟!
*همچنان فیلمهای اجتماعی، سینمای ایران را نمایندگی میکنند
این نخستین تجربه انتخاب یکی از آثار مجید مجیدی به عنوان نماینده سینمای ایران برای اسکار نیست. «بچههای آسمان» ساخته مجید مجیدی در سال ۱۹۹۸ به اسکار خارجی رفت و برای نخستینبار سینمای ایران توانست به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار راه یابد و سال بعد آن نیز «رنگ خدا» دیگر ساخته مجیدی فرصت حضور در این جایزه سینمایی را پیدا کرد. سال 2016 نیز فیلم «محمد رسول الله(ص)» که آن هم از ساختههای مجید مجیدی بود به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شد.
البته یکی از نکات و بحثهایی که همواره پیرامون معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار وجود دارد، مساله اصرار بر ارسال درامهای اجتماعی به این رویداد و فقدان توجه به سایر ژانرها و گونههای سینمایی است. هر چند که در برخی از موارد انتخابهایی همچون «محمد رسول الله(ص)» مجیدی هم وجود داشته اما ما حتی زمانی که سراغ انتخاب یک اثر مستند برای معرفی به عنوان نماینده ایران به اسکار میرویم، باز هم اثری با مضمون و درونمایه اجتماعی را انتخاب میکنیم.
البته با وجود طرح این بحثها، همچنان هم باید تاکید کرد که از میان مدعیان امسال، «خورشید» و «درخت گردو» ۲ اثری بودند که بیشترین شانس و کیفیت را برای حضور در این رویداد داشتند که در نهایت انتخاب «خورشید» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار پیشرو بهترین تصمیم در این زمینه بود.
ارسال به دوستان
واکنشهای منفی سینماداران نسبت به بخشنامه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا
شوخی جدید با کلیدواژه ساعت 18
ماجرای تعطیلی برخی صنوف از ساعت 18 هر روز، آن هم به مدت یک ماه، بخشهای فرهنگی را به شکل عجیبی تحت تاثیر قرار داده است. به گزارش «وطن امروز»، واکنش سینماداران به این بخشنامه جالب است. علی سرتیپی از سینماداران تهران در این باره گفت: کارکردن سینماها تا ساعت 18 یک شوخی است. سرتیپی اعلام کرد با اعمال محدودیت زمانی در فعالیت سینماها، سالنهای تحت اختیار خود را بازگشایی نخواهد کرد. این پخشکننده و سینمادار درباره بازگشایی سینماها و امکان فعالیت تا ساعت 18 به ایسنا گفت: «سینماها را باز نمیکنیم، چون اصلا کارکردی ندارد. زمان کاری سالنهای سینما دقیقا برعکس چیزی است که اعلام شده و تازه از ساعت 18 به بعد مردم به سینما میروند. اگر قرار باشد همان موقع ببندیم چه فایدهای دارد، این کار شبیه یک شوخی است». سرتیپی مدیریت پردیسها و سالنهای سینمایی کورش، ایرانمال، هروی، گالریا و شکوفه را در تهران برعهده دارد که به گفته او فعلا بسته میمانند. همچنین سعید خانی، تهیهکننده و پخشکننده سینما در این باره گفت: «به نظرم این بازگشایی (تا ساعت 18) بیاحترامی به سینماست و روغن سوخته را نذر امامزاده کردهاند. سینما با دیگر مشاغل فرق دارد، ضمن اینکه فراموش نکردهایم در بازگشایی تابستان هم که محدودیت ساعت وجود نداشت، استقبال زیادی از سینماها نشد. حالا این درست نیست که دولت توپ را به زمین سینماداران بیندازد. با این شرایط فکر میکنم سینماها بسته بمانند بهتر است». هاشم میرزاخانی، مدیرعامل مؤسسه تصویر شهر نیز در گفتوگو با تسنیم در رابطه با تصمیم جدید ستاد ملی کرونا اینطور عنوان کرد: «در واقع با این مصوبه ستاد ملی کرونا باید گفت که سینماها باز نشده است. همانطور که میدانیم بیشترین فعالیت سینماهای کشور بعد از غروب و دقیقا بعد از ساعت 18 است. در این فصل که روزها کوتاه شده است مخاطبان سینما برای تماشای فیلم در ساعات شب تمایل دارند که در این صورت عملا هیچ فروشی نخواهیم داشت. بنابراین با توجه به اینکه این شکل از فروش و فعالیت مقرون به صرفه نیست، سینما را باز نمیکنیم، البته بازگشایی سینماها تنها معطوف به ساعت کار نیست، بلکه در حال حاضر فیلم خوبی هم برای اکران نیست و در صورتی میتوانیم سینماها را باز کنیم که فیلم خوب برای اکران باشد. این دو عامل دست به دست هم داده است تا در حال حاضر اقدام به بازگشایی سینماها نکنیم». گفتنی است پردیسهای سینمایی ملت، راگا، رازی، تماشا و آزادی که سهم قابل توجهی را در فروش سینماهای تهران دارند، سینماهای زیر نظر مؤسسه تصویر شهر هستند. انتقادها به بخشنامههای ستاد ملی کرونا در حوزههای فرهنگی بعد از تصمیمات اخیر بیشتر هم شده است. میرزاخانی، مدیر عامل موسسه تصویر شهر، در این باره میگوید: سینماها در این مدت ضرر بسیار زیادی کردهاند و کارکنان زیادی در سینماها کار خود را از دست دادهاند. البته مؤسسه تصویر شهر در این مدت تمام تلاشش بر این بوده است که به کارکنانش آسیبی نزند و برای همین تمام نیروهای ما حفظ شدند. مجموعه کارکنان بخش نمایش و اکران سینمایی کشور نزدیک به 5 هزار نفرند؛ واقعا دولت برای حمایت از این افراد در این مدت چه کرده است؟
سعید خانی، تهیهکننده و پخشکننده سینما نیز درباره دلایل ایجاد این وضعیت گفت: مشکل بزرگ در تصمیمگیریهای مربوط به فعالیت ما اینجاست که افراد متخصص در جای خود حضور ندارند و کسانی درباره سینما اظهارنظر میکنند که هیچ سررشتهای در این حوزه ندارند، در صورتی که اگر در ستاد کرونا یک هنرمند حضور داشت، اتفاقهای بهتری را - حتی برای تنظیم پروتکلها در این بخش- شاهد بودیم. ستاد ملی مقابله با کرونا بتازگی ممنوعیت فعالیت مشاغل گروههای ۲، ۳ و ۴ که سالنهای سینما هم جزو آن میشود، از ساعت ۱۸ هر روز تا روز بعد از ۲۰ آبان تا 20 آذر مصوب کرده است.
ارسال به دوستان
کتاب
کتاب صوتی زندگینامه سردار سلیمانی تولید شد
کتاب صوتی «رفیق خوشبخت ما» بر اساس زندگی سردار سپهبد شهید «حاجقاسم سلیمانی» در رادیو نمایش تولید شد. به گزارش فارس، اشرفالسادات اشرفنژاد، تهیهکننده این مجموعه صوتی گفت: «رفیق خوشبخت ما» بر اساس داستانها و روایتهای پراکنده از زندگی شخصی و سیاسی حاجقاسم سلیمانی توسط سیدعبدالمجید کریمی گردآوری شده است که هر قسمت آن داستان و روایتی جداگانه دارد. وی افزود: کتاب رفیق خوشبخت ما دارای یک مقدمه و هشت باب است. اشرفنژاد در ادامه گفت: برخی از این روایتها از زبان شهدای مختلفی روایت میشود که در آن دوران از ایشان خاطراتی داشتهاند اما اکنون همه آنها به شهادت رسیدهاند. این تهیهکننده رادیویی در پایان گفت: این مجموعه در 40 قسمت به صورت کتاب صوتی توسط احمد گنجی خوانش شده است که بزودی از رادیو نمایش پخش میشود.
***
چاپ دهم برای کتاب «ویرانی دروازه شرقی»
کتاب «ویرانی دروازه شرقی» برای دهمین بار توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس به چاپ رسید. به گزارش مهر، به دلیل استقبال گسترده و چشمگیر علاقهمندان و پژوهشگران عرصه دفاعمقدس و تاریخ جنگ ایران و عراق، کتاب «ویرانی دروازه شرقی» نوشته سرلشکر عراقی «وفیق السامرائی» برای دهمین بار توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس به چاپ رسیده و روانه بازار شد. نویسنده کتاب، اثر خود را در 5 فصل کلی ۱- جنگ ایران و عراق و علل و زمینههای تاریخی آن، ۲- بعد از جنگ با ایران تا اشغال کویت، ۳- اشغال کویت و جنگ عراق با متحدین با محوریت آمریکا، ۴- صدام و امنیت او در عراق و ۵- انتفاضه مردمی و مخالفان علیه صدام، به نگارش درآورده است.
***
مشارکت ۸۱۷ کتابفروشی در پاییزه کتاب ۹۹
مهلت ثبتنام طرح پاییزه کتاب ۹۹ با مشارکت ۸۱۷ کتابفروشی از ۳۱ استان کشور به پایان رسید. به گزارش باشگاه خبرنگاران، ۸۱۷ کتابفروشی از سراسر کشور برای حضور در طرح پاییزه کتاب ۹۹ اعلام آمادگی کردهاند که در مقایسه با طرح تابستانه کتاب ۹۹ افزایش ۶ درصدی مشارکت کتابفروشیها را به همراه داشت. گفتنی است مطابق آمار، ۱۰۵ کتابفروشی برای نخستین بار در طرح پاییزه کتاب ۹۹ شرکت کردند. طرح پاییزه کتاب ۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ تا ۳۰ آبانماه همزمان با بیستوهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در کتابفروشیهای عضو این طرح در سراسر کشور اجرا میشود. در این طرح، علاقهمندان به کتاب و کتابخوانی میتوانند ضمن مراجعه به سایت
tarh.ketab.ir و اطلاع از اسامی کتابفروشیهای عضو این طرح، از یارانه ۲۰درصدی تا سقف ۲۰۰هزار تومان با ارائه کارت ملی بهرهمند شوند.
ارسال به دوستان
رایزنی برای افزایش ساعت فعالیت سالنهای تئاتر
مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به رایزنی با مدیران و مسؤولان تصمیمگیرنده، اعلام کرد در تلاش است ساعت فعالیت تئاتر در محدودیتهای جدید لحاظشده، از ساعت ۱۸ افزایش یابد. به گزارش مهر، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی دیروز درباره محدودیتهای جدید تعیینشده مبنی بر فعالیت بسیاری از مشاغل از جمله تئاتر تا ساعت ۱۸ هر روز و اینکه در این شرایط امکان فعالیت درست برای گروهها و اجراهای نمایشی فراهم نمیشود، گفت: واقعیت این است که از روز گذشته و امروز به دنبال افزایش ساعت فعالیت تئاتر هستم، زیرا همه میدانیم که فعالیت و اجراهای نمایشی از ساعت ۱۸ به بعد تازه شروع میشود. آشنا تأکید کرد: در ۲ جلسهای که داشتم استدلال آوردم که خواهان افزایش ساعت فعالیت تئاتر هستیم و متعهد میشویم که شیوهنامههای بهداشتی را شدیدتر از قبل رعایت کنیم. مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان سخنان خود تصریح کرد: گفتوگوهایی را داشتهایم و امیدوارم از شنبه هفته آینده که فعالیتهای تئاتری آغاز میشود ساعت فعالیت تئاتر در محدودیتهای جدید تعیینشده افزایش یابد.
ارسال به دوستان
آهنگسازی «بچه زرنگ» توسط امیر توسلی
به موازات آخرین فرآیندهای تولید انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ»، امیر توسلی کار آهنگسازی این فیلم را آغاز کرد. امیر توسلی، آهنگساز باتجربه سینمای ایران، سابقه ساخت موسیقی آثار تلویزیونی فاخری همچون «مختارنامه» را داشته است. گفتنی است انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» نخستین فیلم سینمایی انیمیشن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان است که توسط گروه هنرپویا و با سرمایهگذاری مشترک کانون پرورش فکری و هنرپویا، آخرین مراحل فنی تولید و پساتولید را پشت سر میگذارد. در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: «محسن پسربچهای است که عاشق ابرقهرمانهای فیلمهاست و همیشه تلاش میکند تا با وسایل ابرقهرمانیاش به هرکس و هر چیزی کمک کند. او در یک اتفاق نادر با حیوانی مواجه میشود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران است. محسن تصمیم میگیرد تا به آن حیوان کمک کرده و او را به زادگاهش بازگرداند اما سفر به دل جنگل، نبرد با شکارچیان و رویارویی با حیوانات منقرضشده دیگر، شروع یک ماجرای پیچیده برای محسن است...» «بچه زرنگ» انیمیشن جدیدی از گروه «هنرپویا» به تهیهکنندگی حامد جعفری و کارگردانی هادی محمدیان است که چندی پیش خبر اتمام تدوین آن نیز منتشر شده بود.
ارسال به دوستان
تازهترین خبرها از چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند
برگزاری اختتامیه همراه با بزرگداشت اکبرعالمی و رضا برجی
بزرگداشت مرحوم دکتر اکبر عالمی و رضا برجی در اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار میشود. به گزارش «وطن امروز»، در اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند، آیین گرامیداشت مرحوم اکبر عالمی و بزرگداشت رضا برجی ۲ چهره پیشکسوت سینمای مستند برگزار میشود. اکبر عالمی مجری و کارشناس تلویزیون، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردانی بود که غالب کارهای وی در ژانر مستند عرضه شدهاند. عالمی در دهه ۷۰ مجری - کارشناس برنامه «هنر هفتم» بود که از جمله مهمترین برنامههای سینمایی در تلویزیون به شمار میآمد. همچنین از فعالیتهای هنری او میتوان به ساخت برنامههای هنری و فرهنگی تلویزیونی در زمینه سینما همراه با اجراهای حرفهای و ماندگار و نقدهای تأثیرگذار فیلم، چند دهه تدریس در دانشگاههای هنر، مدیریت لابراتوارهای سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساخت حدود 30 فیلم مستند اشاره کرد. این هنرمند پیشکسوت مدتی قبل بر اثر ابتلا به بیماری کرونا دارفانی را وداع گفت. رضا برجی دیگر چهرهای است که بزرگداشت او در اختتامیه چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار میشود. برجی از جمله عکاسان و مستندسازان باسابقه و پیشکسوت ایرانی، سالها در زمینه عکاسی و مستندسازی جنگ و بحران فعالیت داشت. ارسال به دوستان
نویسنده رمان «محمد(ص)» از عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انتقاد کرد
در خارج از کشور چه کردهاند؟!
نویسنده رمان «محمد(ص)» با انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور گفت: ما ظرف ۴۰ سال فقط ۳ رمان در این رابطه نوشتهایم و به واقع میتوان گفت کاری نکردهایم. به گزارش مهر، ابراهیم حسنبیگی در ارتباط زنده تلفنی با برنامه فرهنگی- ادبی «تقاطع فرهنگ» در شبکه رادیویی گفتوگو در رابطه با ترجمه این رمان به زبان فرانسوی، اظهار کرد: سال ۸۴ یک کاریکاتور توهینآمیز دانمارکی در نشریه فرانسوی شارلیابدو تجدید چاپ شد و بنده به این فکر افتادم که این مردم به ظاهر متمدن چگونه اجازه میدهند مسؤولانشان چنین اهانتهایی صورت دهند؟! وی که پیشتر به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی مشغول فعالیت بوده است، با اشاره به اینکه کمتر اثری از کشورمان در راستای مذهبی ترجمه شده است، گفت: تصمیم گرفتم کتابی بنویسم که ترجمه آن سهل و ساده باشد. حسنبیگی همچنین از استقبال خوب از این اثر گفت و افزود: چاپ دوم این اثر قرار است در اکوادور رونمایی شود و ناشر از بنده خواست کتاب به زبان فرانسوی نیز ترجمه شود. دبیر جایزه جلال ادامه داد: وقتی قلم در دست گرفتم تا رمانی درباره پیامبر(ص) بنویسم، ساختار داستانی را در نظر گرفتم. حسنبیگی با اشاره به اینکه رمان مشتمل بر ۱۵ فصل است، گفت: ما ظرف ۴۰ سال فقط ۳ رمان در این رابطه نوشتهایم و به واقع میتوان گفت کاری نکردهایم. وی افزود: اوایل انقلاب ۱۵ نهاد و وزارتخانه در خارج از کشور متولی امور فرهنگی بودند و بودجه میگرفتند ولی با تجمیع شدن آنها، همه کارها تعطیل و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایجاد شد. حسنبیگی خاطرنشان کرد: این دوستان شاید آمارهایی عجیب و قریب بدهند ولی باید از آنها پرسید در حوزه رمان و کتاب ایرانی در خارج از کشور چه کردهاند؟! ارسال به دوستان
در اهمیت پخش مستند «زنانی با گوشوارههای باروتی» از شبکههای سیما
داعش را از نمای نزدیک ندیده بودیم
محمدرضا کردلو: پخش یکی از بهترین مستندهای تولید ایران درباره بحران منطقه، اتفاقی بود که کمتر از اهمیتش درباره آن صحبت شد. زنانی با گوشوارههای باروتی، شنبهشب از شبکه سوم سیما پخش شد. اگر چه من پیشتر این مستند را در جشنوارههای حقیقت و فجر دیده بودم اما تماشای آن در خانه با خانواده و از تلویزیون، تجربه متفاوتی بود. بعد از هر سوال و جواب «نور» (شخصیت اصلی در داستان مستند) با خانوادههای اعضای داعش، آسیبدیدگان و مردمی که با داعش مواجهه مستقیم داشتهاند، من هم با این سوال مواجه میشدم که «آیا این حرفهایی که در مستند میشنویم، حقیقت دارد؟» و خود در پاسخ میگفتم اینها تازه بخشی از حقیقت است و خیلی چیزهای دیگر هم هست که هم من و هم خیلیهای دیگر از آن بیاطلاعاند!
و چقدر این دیالوگ این افسوس را در من زنده کرد که ما از کنار چه ماجرایی بیتفاوت عبور کردیم! ماجراهایی که سند حقانیت ما در مبارزهای طولانیمدت و حتی آزاردهنده بود؛ مبارزهای که تعدادی از عزیزترین فرزندان ایران در راه آن تقدیم شدند. مبارزهای که شهید حاجقاسم سلیمانی را از ما گرفت. خسارتی بزرگ که دامنهدار شدن جنگ در غرب آسیا باعث آن شد. اما ما این همه که درگیر دعواهای سیاسی و اجتماعی داخلی شدهایم، به موضوع مقاومت نپرداختهایم. محافظهکاریها، سخت گرفتنها و مصلحتسنجیهای غیرلازم رسانهای از یک سو و مساله نبودن «امنیت» برای بسیاری از مدیران میانی در رسانه از سوی دیگر، باعث شد حق مطلب در رابطه با ماجرای مقاومت ادا نشود. تامین امنیت ایران، آن هم بیرون از مرزها و کیلومترها آنطرفتر، یک تصمیم راهبردی بود که اهمیت آن در رسانهها، بویژه در تلویزیون درست فهم نشد، حتی همین امروز درست فهم نشده است. آنهایی که «زنانی با گوشوارههای باروتی» را تماشا کردند و آشکارا با وضعیت مردم عراق در روزگار پساداعش آشنا شدند، معنای تازهای از «امنیت» را درک کردند. مستندهای اینچنینی اگر چه کم اما بسیار ارزشمند هستند. تلویزیون با پخش چندین باره آنها، میتواند قصور چندین ساله خود درباره پرداختن به بحران دامنهدار منطقه را جبران کند. زنانی با گوشوارههای باروتی نمونه موفقی از مستندهای با مخاطب عام است؛ مستندهایی که با زبانی انسانی امکان انتقال مفاهیم با مخاطبان گسترده را ایجاد میکنند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|