|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
به بهانه پخش مستند «غیر رسمی» که گزیدهای از دیدارهای پنجشنبهای رهبر انقلاب با فعالان حوزههای مختلف است
«غیر رسمی»ها مهمند
گفتوگو با هوشنگ توکلی یکی از حاضران جلسات «غیر رسمی»
گروه فرهنگوهنر: پخش مستند غیررسمی در آخر هفتهای که گذشت بازتابهای بسیاری در میان طیفهای مختلف جامعه ایرانی داشت؛ مستندی با محور دیدارهای غیررسمی مقام معظم رهبری با گروههای مختلفی از نخبگان فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و اقتصادی که در آن بحثهای دقیقی در ارتباط با مسائل و معضلات کشور از منظر این نخبگان به صریحترین شکل ممکن بیان میشد. هر چند «غیررسمی» همچون هر اثر مستندی، دارای نقاط ضعفی هم بود که درباره آن دلایل متعددی متصور است اما این حجم بالا از واکنشها به پخش این مستند، نشاندهنده نیاز جامعه به تماشای بیشتر چنین مستندهایی است؛ مستندهایی که منعکسکننده وجهی از رهبر معظم انقلاب اسلامی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
«اگر انقلاب اسلامی برای ما یک ثمره داشته و آن ثمره همین شیوه مباحثه با شخص اول کشور باشد، میارزد که به آن افتخار کنیم...» این جمله یکی از نخبگان حاضر در این جلسات «غیررسمی» بود که میشد آن را یکی از مهمترین پیامهای این مستند برای عموم مخاطبان دانست. نکته دیگر اینکه به قول یکی از کاربران فضای مجازی، مستند «غیررسمی» را باید ما به اصطلاح فعالان فرهنگی بارها نگاه کنیم و به صورت جدی تأمل کنیم که چرا نوع مواجهه ما با افکار مختلفی که در فضای جامعه وجود دارد، با مواجهه رهبر انقلاب زمین تا آسمان فاصله دارد!
استقبال از این مستند و واکنشهای طیفهای مختلف به آن بهانهای شد تا در گفتوگو با هوشنگ توکلی یکی از بازیگران پیشکسوت حاضر در این جلسات و همچنین چند یادداشت به ابعاد مختلف این مستند و پیامهای موجود در آن بپردازیم.
***
* آقای توکلی! در دومین قسمت مستند «غیررسمی» که روی آنتن شبکه سوم سیما رفت، در قسمتی، صحبتهای شما در دیدار با مقام معظم رهبری هم پخش شد که بازخوردهای مثبتی میان مخاطبان داشت؛ به عنوان نخستین سؤال بفرمایید در مجموع این مستند را به لحاظ ساختار چگونه ارزیابی میکنید؟
اول اینکه درباره مستند «غیررسمی» باید گفت ۲ قسمت پخش شده از صداوسیما در واقع مقدمهای از به تصویر کشیدن دیدارهای صمیمانه مقام معظم رهبری با اهالی فرهنگ و هنر است و آنطور که شنیدهام قرار بر این است ماههای آینده چندین قسمت از این مستند روی آنتن برود.
درباره ساختار این ۲ قسمت از مستند «غیررسمی» که از تلویزیون پخش شد باید گفت این ۲ قسمت بیشتر از جنبه احساسی و عاطفی به دیدارهای اهالی فرهنگ و هنر با مقام معظم رهبری پرداخته است و با یک رویکرد کلی به دیدار هنرمندان با حضرت آقا، مستندی سرشار از احساسات به تصویر کشیده میشود. البته از یک جنبه برای اینگونه مستندها میطلبد که 3-2 قسمت ابتدایی آن فضای صمیمانه دیدار رهبری با هنرمندان را به تصویر بکشند تا مردم هم بیشتر از گذشته متوجه صمیمیت میان مقام معظم رهبری و هنرمندان شوند اما قاعدتا باید در ادامه مسیر به جزئیات بیشتری از دیدارها بپردازد و از پرداختن به حواشی دیدارهای رهبری با هنرمندان به محتوای دیدارها برسد و محتوای برنامه از عمق بیشتری برخوردار باشد که در مجموع امیدوارم مستند «غیررسمی» در ادامه مسیر چنین اتفاقی را رقم بزند.
* البته به نظر میرسد جای چنین مستندی در کنداکتور سیما خالی بود!
دقیقا همینطور است، البته طی این سالها خیلی کوتاه و پراکنده تصاویر غیررسمی از دیدارهای مقام معظم رهبری با هنرمندان از تلویزیون روی آنتن رفته است اما به نظرم آثاری چون مستند «غیررسمی» باید خیلی زودتر از اینها از تلویزیون پخش میشد، زیرا پخش چنین آثاری که در ادامه مسیر به تحلیل محتوای دیدارها میپردازد از ۲ جنبه مورد اهمیت است.
نخستین ثمره مثبتی که پخش چنین برنامههایی در پی خواهد داشت به آشنایی مخاطبان با فضای صمیمی و دوستانهای که رهبر معظم انقلاب همیشه با هنرمندان داشتهاند، بازمیگردد.
نکته دوم و مهمتر آنکه مقام معظم رهبری در دیدارهایشان با اهالی فرهنگ و هنر نکات راهگشا و کلیدی بسیاری را مطرح میکنند و در مقابل هم هنرمندان نقطه نظرات خود را بدون واسطه با ایشان در میان میگذارند که پرداختن اساسی به این موارد میتواند اتفاقات خوبی را در حوزه فرهنگ و هنر رقم بزند و به قول معروف، حساب کار دست بسیاری از مدیران بیاید.
* شما طی سالهای گذشته چندین دیدار جمعی با مقام معظم رهبری داشتهاید، کدام جنبه رفتاری و شخصیتی رهبر انقلاب، شما را بسیار تحت تاثیر قرار داده که در ذهنتان حک شده باشد؟
در بین تمام دیدارهایی که توفیق داشتم حضرت آقا را از نزدیک زیارت کنم، یک موضوع برایم اثبات شد و آن اینکه ایشان مطلعترین و آگاهترین فرد نسبت به وضعیت فرهنگی و هنری کشور هستند تا جایی که ایشان به وضعیت فرهنگی و هنری قبل از انقلاب هم اشراف کامل دارند؛ پس از هر دیدار با مقام معظم رهبری، مدتی ذهنم درگیر این حجم از تسلط ایشان به فضای فرهنگی و هنری کشور میشود.
* اگر بخواهید از زاویه مقابل به این دیدارها نگاه کنید، چه تحلیلی از سخنان مطرح شده از سوی اهالی هنر در این دیدارها دارید؟ آیا صحبتهای مطرحشده هنرمندان در این دیدارها کمکی به حل مشکلات پیش روی فرهنگ و هنر کشور میکند؟
در ابتدا باید بگویم همیشه یک اشکال اساسی به سخنان مطرح شده اهالی فرهنگ و هنر در دیدارها با رهبر معظم انقلاب اسلامی وارد است و آن اینکه هنرمندان در این دیدارها صرفا به بیان مشکلات صنفی خود میپردازند که البته بیان مشکلات یکی از دلایل برپایی اینگونه دیدارها است اما اینکه همه هنرمندان صرفا به بیان مشکلات بپردازند و هیچ سخنی از دستاوردهای خود و عرصه هنریشان نگویند خیلی زیبنده چنین دیدارهایی نیست، حتی باید گفت نپرداختن به دستاوردهای هنری توسط هنرمندان در شأن دیدار با عالیترین مقام کشور نیست.
بنده طی چندین دیداری که طی سالهای اخیر با مقام معظم رهبری داشتهام، تنها یکی از دیدارها بود که در آن جلسه هنرمندان در کنار بازگو کردن مشکلات به دستاوردهای هنر کشور پس از انقلاب اسلامی اشاره کردند که شنیدن این دستاوردها برای مقام معظم رهبری هم قابل توجه بود. دیدار اهالی تئاتر با ایشان که حدود ۲ سال پیش برگزار شد، چنان تاثیری بر مقام معظم رهبری گذاشته بود که بعدها از نزدیکان ایشان شنیدم حضرت آقا تا ساعتها پس از دیدار با اهالی تئاتر از فواید آن جلسه صحبت میکردند.
* و سخن پایانی؟
امیدوارم ویروس کرونا هر چه سریعتر نابود شود تا دوباره شاهد برپایی دیدارهای صمیمی مقام معظم رهبری با هنرمندان باشیم.
******
«خامنهای رهبر، سرمایه ماست»
محمدرضا کردلو: پخش مستند «غیررسمی» بهانه خوبی برای زدن حرفهای مهمی است که شاید در فرصتهای دیگر به اندازه موقعیت اکنون مورد توجه قرار نگیرند؛ حرفهایی درباره بازنمایی تصویر «رهبر» که البته شاید در محافل و مجامع شخصیتر دربارهاش صحبت شده است. اما حالا پس از پخش مستند «غیررسمی» این حرفها معنای عمومیتری پیدا میکند. نظرات درباره پخش گزارش بیواسطهای از مواجهه رهبر انقلاب با هنرمندان از حوزههای مختلف، جهادیها، دانشمندان و... متفاوت است. اغلب البته به تحسین این اتفاق و تصمیم دفتر رهبری برای پخش دیدارهای پنجشنبهای ایشان با هنرمندان بخشهای مختلف پرداختند. برخی این اتفاق را کمی دیر تلقی کردهاند که در این باره میشود صحبت کرد. چندسال پیش به بهانهای یادداشتی نوشتم با عنوان «سرمایهای به اسم آقای خامنهای». در آن یادداشت این سوال را مطرح کردم که «این همه حس و حال متفاوت و فضاهای کمنظیر که در میان رهبران دنیا کمتر معمول است -و اگر باشد، به طرفهالعینی توسط رسانهها، به سرخط اصلی اخبار بدل میشود- چرا آن اندازه که باید، مابهازای اجتماعی و عینی پیدا نمیکند؟»
و البته همان جا پاسخهایی داشتم، که حالا با پخش مستند غیررسمی پاسخها را شفافتر میتوانم مطرح کنم. آیتالله خامنهای به عنوان ولیفقیه از جایگاه رهبر جمهوری اسلامی، در طول سال جلسات رسمی و دیدارهای عمومی متعددی دارند که متنشان بیکموکاست منتشر میشود، معمولا هم شبکه اول سیما بعد از اخبار 21 به پخش آنها میپردازد. در کنار این تصویر مرسوم، کم است تصاویر و جلساتی که تصویر متفاوتتری از ایشان ارائه دهند. در این میان شاید یکی دیدار دانشجویان باشد که به خاطر طرح انتقادات صریح فضای خاصتری پیدا میکند و دیگری دیدار شعراست که به خاطر مطایبهها و گاه اشعار لطیف برخی شاعران، بیشتر مورد توجه رسانههای غیررسمیتر قرار میگیرد، یا گاهی دیدار با ورزشکاران و المپیادیهایی که هم رهبر آنها را دوست دارند و هم آنها رهبر را. جز اینها البته برخی دیدارهای مردمی و بازدیدهای رهبر هم در طول این سالها برگزار میشود که باز شبیه گزارشهای خبری معمول تلویزیون روایت میشوند. فرض بگیرید مثلا همین بازدید 5/2 ساعته سال گذشته رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب؛ بازدیدی که محدود به سال گذشته نبود و سالها استمرار داشت، چرا که رهبری یکی از مشتریان پروپا قرص کتابهای تازه انتشار یافته هستند؛ رهبری که بیش از 70 سال است کتاب میخوانند. (همین یکی کلی جای فخر دارد. جای فخر دارد و بازنمایی نشده است. روایت نشده است و خیلیها ممکن است ندانند). حالا از همان دیدار 5/2 ساعته جز چند دقیقه کوتاه گزارش خبری، چیزی از تلویزیون پخش نشد. من گفتم لابد قرار است در فرصتی مقتضی تدوین شده و نشان داده شود. بعد یکی زد روی دوشم که کجای کاری؟ مگر بازدیدهای سالهای قبل را به تصویر کشیدهاند که منتظر این یکی هستی؟!
با استقبال تام و تمام از مستند «غیررسمی» و «غیررسمی»های دیگر، نمیتوان این غفلت را از این به بعد نادیده گرفت. ما سرمایهای داریم به اسم «آقای خامنهای» که فارغ از جایگاه رهبری، شخصیتی است که خیلی ناشناخته مانده است (خیلیها این را پنجشنبهشب و بعد از پخش غیررسمی متوجه شدند) و این ناشناخته ماندن اصلا خوب نیست، آن هم وقتی نزدیک به 32 سال از رهبری آیتالله خامنهای میگذرد. کاش میشد، «خامنهای رهبر» را خیلی زودتر معرفی کرد.
******
نیمه پنهان ماه
زهرا محسنیفر: ویروس منحوس ماههاست ماه را پشت ابر برده و از انظار عمومی دور کرده اما نیمه پنهان ماه را میتوان پنجشنبهها در یک اتاق کوچک خودمانی در بیت رهبری رؤیت کرد. ستاد استهلال تلسکوپ نمیخواهد؛ ماه را باید به چشم غیرمسلح و بدون تشریفات دید. جعبه جادو اگر چشم بصیرت داشته باشد و دوربین را سمت غیررسمیهای حضرت ماه بچرخاند و از دیالوگ مردم عادی با او پردهبرداری کند، باید به شکرانهاش نماز عید خواند!
غیررسمی یعنی امام جامعه که روی سجاده سپید سادهاش، پشت به قبله رو به خلق مینشیند و نافله بعد از فریضهاش، چاقسلامتی با میهمانان و خوشامدگویی به اهل مجلس میشود. غیررسمی یعنی آن آقای سینی به دستی که وسط صحبتهای آقا، بیتوجه به کائنات، چای بین میهمانان تقسیم میکند. یعنی همان حبه قندی که بین انگشت شست و اشاره، مدتی جا خوش میکند و با حرکت دست میرود و میآید تا حرفهای مهم و جدی آقا تمام شود و قند در دل قند آب شود. غیررسمی یعنی همان مستندساز سبیل نعلاسبی که رودرروی رهبر محاسن سفید به علمای اعلام تیکه میاندازد و همه جمع به اتفاق فخر علمای زمانشناس، میخندند. غیررسمی یعنی رهبر روشنفکری که برخلاف نظر آقایان کفنپوش و سجاده بهدوش، فیلم مارمولک تبریزی را شایسته استقبال میداند، نه اعتراض و اینگونه مجوز شوخی با همه اصناف را به کارگردانان سینما و تلویزیون میدهد، تا اهل کسوت جنبه خود را بالا ببرند. غیررسمی یعنی صدای ماچهای رگباری رهبری بر گونه پیشکسوت هنرمند که چکچک فلش دوربینها را همزمان با ضربان قلب بینندگان، به شماره میاندازد. غیررسمی یعنی آن آقایی که ساکن وادی محبت ناب است، با شعبده بوسهای، یکتیر و سهنشان میزند؛ هم آرزوی بچگی جوان المپیادی منتقد و جسور را برآورده میکند، هم معمای پیچیده نارضایتی او را حل میکند و هم موتور انگیزه و امیدش را روشن میکند. غیررسمی یعنی یاد ایام کردن حضرت آقا با آن پیرمرد مأخوذ به حیا و زنده کردن خاطره مشترک سالهای دور وقتی که موقع مصافحه و بغل کردن، نزدیک بود با هم بیفتند! غیررسمی یعنی نگین انگشتری امت اسلامی که خودش انگشترهای پیشکش را بر انگشت پیشکسوت صداپیشه، عوض به در میکند تا بگیرد و یکی از آنها فیت انگشت او شود. غیررسمی یعنی دست محبت حضرت آقا که روی شانه هنرمند رادیو مینشیند و عکس دستهجمعی خانمها و آقایان با آقای دوستداشتنی، پنجشنبههای بیت را کارتپستالی میکند.
صد مُلک دل به نیمنظر میتوان خرید و خوبِ خوبان در معاملهای که بخوبی جوش نخورده، بیتقصیر است. بالای سردر بیت رهبری باید برای رسانههای اندرونی و بیرونی بنویسند: «لطفا در معامله محبت آقا با مردم دخالت نکنید». سالهاست که کانالهای خبری و بیخبری، شناخت آقای زمانهشناس را از اوضاع و احوال جامعه، کانالیزه و گلوبلبلی نشان میدهند، تا همیشه این سوال برای مردم کوچه و بازار بیپاسخ بماند که آیا میتوان با رهبری درددل و از او انتقاد کرد. بله، غیررسمی میتوان چشم در چشمان پرمحبت آقا دوخت و او را بیمحبت خطاب کرد و صورت ماه از این کملطفی نهتنها مکدر نشود، بلکه از شدت محبت به گوینده منتقد، گل بیندازد. بعضی رجال سیاسی بلندپایه که موقع شنیدن انتقاد، وجناتشان داد میزند عصبیاند و نمیتوان آنها را با یک من عسل هم خورد، بروند سعه صدر یاد بگیرند. یک جوان جهادی میتواند رهبر جامعه را نقد کند که چرا با توصیه و دستور به صاحبمنصبان برای جوانگرایی در انتصابات فشار نمیآورید و پاسخ بشنود که کلید جوانگرایی در انتصابات، جوانگرایی در انتخابات است.
پنجشنبههای غیررسمی باید به زیارت آقای شهدا رفت تا معلوم شود سلیمانیها چگونه به آب حیات زنده شدند و بر ما اهل قبور، چرا باید فاتحه خواند. نیمه پنهان ماه را هرکه به چشم دل ببیند، از جزر و مد عشق گریزی ندارد.
ارسال به دوستان
سینما
مهلت ارسال آثار به جشنواره فیلم فجر سیونهم تمدید نمیشود
مدیر دبیرخانه سیونهمین جشنواره فیلم فجر تأکید کرد مهلت ارائه نسخه کامل آثار برای داوری، ۲۰ دی است و این زمان تمدید نخواهد شد. به گزارش «وطن امروز»، سیمون سیمونیان، مدیر دبیرخانه سیونهمین جشنواره فیلم فجر گفت: «با توجه به همهگیری جهانی بیماری «کووید-۱۹»، شیوه برگزاری جشنوارهها منوط به دستور ستاد مبارزه با کرونا است. بنابراین شورای سیاستگذاری جشنواره تصمیم گرفت در شرایط خاص، فیلمها فقط داوری شود و در صورتی که شرایط بهتر شود و ستاد مبارزه با کرونا اجازه دهد، فیلمها برای صاحبان آثار و رسانهها (با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و ظرفیت اعلامشده از سوی ستاد) نمایش داده خواهد شد. در صورت بازگشایی سالنهای سینما و بهبود شرایط، فیلمهای جشنواره همانند سالهای گذشته برای مردم هم نمایش داده خواهد شد. به همین دلیل با توجه به فرصت کوتاه باقیمانده تا آغاز جشنواره، همه فیلمهای متقاضی و آماده نمایش باید در یک زمان فشرده داوری شوند تا دبیرخانه جشنواره امکان برنامهریزی نمایش آثار را داشته باشد. از صاحبان آثار و دستاندرکاران فنی فیلمها و استودیوها تقاضا میکنیم با تلاش مضاعف، نسخه نهایی فیلمهای ثبتنام شده را در موعد مقرر به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند. ضمن اینکه امسال بر اساس مقررات اعلامشده، حداکثر تا ۲۰ دیماه باید نسخههای کامل فیلمها را برای بازبینی و داوری دریافت کنیم و امکان تمدید فرصت برای تکمیل و ارائه آثار وجود نخواهد داشت». سیونهمین جشنواره فیلم فجر بهمنماه ۹۹ همزمان با چهلودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد برگزار خواهد شد.
***
«آتابای» نیکی کریمی پروانه نمایش رفت
شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی سازمان امور سینمایی، با صدور پروانه نمایش ۲ فیلم سینمایی موافقت کرد. به گزارش «وطن امروز»، شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم «مامان» به تهیهکنندگی مجید برزگر و کارگردانی آرش انیسی موافقت کرد. شورای پروانه نمایش همچنین با صدور پروانه نمایش فیلم «آتابای» به تهیهکنندگی و کارگردانی نیکی کریمی نیز موافقت کرد.
ارسال به دوستان
بازگشت «قصه ظهر جمعه» به رادیو
رادیو ایران برنامه نامدار «قصه ظهر جمعه» را دوباره تولید میکند. به گزارش «وطن امروز»، این برنامه از برنامههای شاخص رادیو ایران است که سالهاست ظهر روز جمعه تقدیم علاقهمندان میشود. با توجه به توقفی که در تولید این برنامه اتفاق افتاد، اکنون دوره جدید این برنامه از گروه فرهنگ و ادب تقدیم میشود. در فصل جدید این برنامه سعی شده است سنت قصهگویی همچنان محفوظ باشد و از داستانها و قصههای متون کهن و کلاسیک مثل مثنوی، منطقالطیر، شاهنامه و... بیشتر استفاده شود. بر این اساس یدالله گودرزی، مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران اعلام کرد: «با توجه به تاکید مدیر رادیو ایران، دکتر محمدجعفر محمدزاده -که از استادان ادبیات و زبان فارسی هستند- رویکرد قصه ظهر جمعه بهرهگیری نوین از منابع حماسی، عرفانی و ادبی است». «قصه ظهر جمعه» به تهیهکنندگی ندا حاجاسماعیلی و روایتگری رضا خضرایی، گوینده پیشکسوت رادیو از هفته آتی ساعت 13:30 از رادیو ایران پخش میشود.
ارسال به دوستان
نوزدهمین همایش سوختگان وصل برگزار میشود
نوزدهمین همایش سوختگان وصل از سوی دفتر ادبیات و هنر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با عنوان «مکتب حاجقاسم» برگزار میشود. به گزارش مهر، نوزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل با عنوان «مکتب حاجقاسم»، نکوداشت مجاهد نستوه، سپهبد شهید حاجقاسم سلیمانی از سوی نهاد رهبری در دانشگاه تهران برگزار میشود. این همایش در ۲ بخش شعر و داستان کوتاه برگزار میشود. دانشجویان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی الکترونیکی Avh@mailfa.com یا پایگاه اینترنتی www.sokhteganevasl.ir مراجعه کنند.
ارسال به دوستان
جشنواره فیلم مستند ایران«سینما حقیقت» برگزیدگان خود را شناخت
«18 هزارپا» برگزیده شد، «کودتای 53» دیده شد
در پایان جشنواره «سینما حقیقت»، «جاهای خالی پر شود» به عنوان بهترین مستند بخش ملی و «۱۸ هزارپا» به عنوان مستند برگزیده بخش شهید آوینی انتخاب شدند. به گزارش «وطن امروز»، جشنواره فیلم مستند ایران«سینما حقیقت» عصر چهارشنبه به کار خود پایان داد و برگزیدگان بخشهای مختلف معرفی شدند. محمد حمیدیمقدم، دبیر این دوره از جشنواره درباره ضرورت برپایی آن به صورت مجازی گفت: کرونا عزیزان بسیاری را از ما گرفت، مستندسازان شجاعانه دل به دریا زدند و به ثبت و روایت این روزها پرداختند. آیا میشد ساکت نشست و این فیلمها را به بایگانی سپرد؟ در زمانهای که برپایی اکثر فعالیتهای فرهنگی با تعطیلی و تعلیق، به افقی نامعلوم در آینده موکول شده است، سینماحقیقت گام در مسیری متفاوت گذاشت، زیرا باور داشت «سکوت، درمان نیست».
در ادامه نوبت به نخستین بخش اهدای جوایز رسید. در بخش مستند کارآفرینی، هیات داوری فیلم «خالقین کوچک» به کارگردانی سهراب نوربخش را شایسته تقدیر و جایزه نقدی دانست و جایزه سوم این بخش را به مستند «زیر این چتر باران میبارد» به کارگردانی کتایون جهانگیری اهدا کرد. لوح تقدیر و جایزه دوم بهترین مستند کارآفرینی به
«ف – الف» به کارگردانـی فرشاد اکتسابی اهدا شد. جایزه اول بخش مستندهای کارآفرینی هم به مستند «راه ناتمام» (اصغر قندچی) به کارگردانی مصطفی رزاقکریمی اهدا شد. در ادامه محسن یزدی مدیر شبکه مستند، جایزه مستند برگزیده این شبکه از میان فیلمهای جشنواره امسال را به فیلم «18 هزارپا» ساخته مهدی شاهمحمدی اهدا کرد. در بخش ویژه کرونای جشنواره، جایزه سوم به مستند «تنگنای» به کارگردانی مشترک جواد یقموری و مهدی امینی اهدا شد. جایزه دوم بخش کرونا روایت به مستند «قطعه ۱۹» به کارگردانی مسعود دهنوی رسید. جایزه ویژه هیأت داوران این بخش به فیلم «آنجا سپیدهدم» به کارگردانی مشترک محسن جهانی و هاشم مسعودی تعلق گرفت. جایزه اول بخش کرونا روایت هم به مستند «پسقله» به کارگردانی مجید شیدا اهدا شد. در ادامه برگزیدگان بخش شهید آوینی معرفی شدند. تندیس برنزی شهید آوینی در این بخش به علیمحمد ذوالفقاری، کارگردان فیلم «گزارش رمادی» اهدا شد. تندیس نقرهای این بخش به حسن جعفری، کارگردان فیلم «چلچلای سفری» رسید. همچنین هیأت داوران در این بخش ۲ فیلم «جزیره ماهی» و «محسن ژاپنی» را شایسته دریافت جایزه ویژه هیات داوران دانستند. در ادامه تندیس طلایی و دیپلم افتخار و مبلغ ۲۲۰ میلیون ریال جایزه برگزیده بخش آوینی به مهدی شاهمحمدی، کارگردان فیلم «18 هزارپا» اهدا شد. در ادامه محمد حمیدیمقدم، جایزه «سرباز وطن» را به ساسان فلاحفر کارگردان و حسن قائدی کاراکتر اصلی مستند «چشم ایرانی» اهدا کرد.
بعد از پخش کلیپی از نکوداشت زندهیاد خسرو سینایی، زندهیاد حمید سهیلی، زندهیاد دکتر اکبر عالمی، زندهیاد منوچهر طیاب و بزرگداشت مهوش شیخالاسلامی، فرشاد فداییان و کامران شیردل، نوبت به اهدای جوایز بخش ملی رسید. در این بخش جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه به علی اسدی و رسول داوری کارگردانان مستند «برانازا، (برادر خشکیها)» اهدا شد. همچنین جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند هم به مهدی زمانپورکیاسری، کارگردان مستند «کل فاطمه» رسید. جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم مستند بلند به «جاهای خالی پر میشود» به کارگردانی عطیه زارعآرندی اهدا شد. در پایان مراسم جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «کودتای ۵۳» به کارگردانی تقی امیرانی اهدا شد.
ارسال به دوستان
چوب حراج 5 میلیارددلاری بر استودیوی معروف هالیوودی
استودیوی هالیوود MGM (مترو گلدین مایر) با قیمت ۵ میلیارد دلار به فروش میرسد. به گزارش فارس به نقل از گاردین، به نظر میرسد استودیوی خالق فیلمهایی چون «جیمز باند»، در روزهای رونق پخش تلویزیونهای اینترنتی، میخواهد با قیمتی سرسامآور این رقابت را جبران کند. این استودیو طی چند سال گذشته چندین بار موقعیت و شرایط فروش داشته است. اخیرا در ماه ژانویه مذاکرات مقدماتی با نتفلیکس و اپل انجام شد که در نهایت بر سر قیمت به توافق نرسیدند. به هر حال، جنگ رسانههای فضای مجازی چون نتفلیکس، اپل و آمازون بر سر خرید محتواهای سینمایی باعث تداوم ایجاد تورمهای نجومی و سرعت رشد قیمتها شده است. «MGM» (مترو گلدوین مایر) صاحب آرشیوی با ۴۰۰۰ عنوان فیلم و ۱۷۰۰۰ ساعت برنامه تلویزیونی از «بر باد رفته» و «هابیت» گرفته تا پربازدیدترین سریالهای تلویزیونی چون «سرگذشت ندیمه» است. این کمپانی سال گذشته 5/1 میلیارد دلار درآمد کسب کرد، در حالی که یک دهه پیش پس از پرداخت ۴ میلیارد دلار (5/2 میلیارد پوند) بدهی مجبور به اعلام ورشکستگی شد و فرنچایز جدیدی مانند «کرید» را با بازی «مایکل بیجردن» تولید کرد. با این وجود، مجموعه فیلمهای «جیمز باند» ۵۸ ساله، همچنان جواهر تاج این استودیوی بزرگ هالیوودی محسوب میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|