printlogo


کد خبر: 129370تاریخ: 1393/9/8 00:00
گزارش «وطن امروز» از خودروهایی که هر روز از خط تولید حذف می‌شوند
تندر۹۰ پشت چراغ قرمز تولید

گروه اقتصادی: کاهش تولید برخی خودروها در حال تبدیل شدن به سیر ادامه‌داری است که بیش از همه مشتریان و پیش‌خریداران اینگونه خودروها را نگران کرده است. «وطن امروز» در گزارش چهارم آذر خود به این موضوع پرداخت و به نقل از رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نوشت که خودروسازان نباید به‌صورت بلندمدت و یک‌ساله محصولات خود را پیش‌فروش کنند زیرا وقتی تامین قطعات وابسته به خودروساز خارجی است و مشخص نیست در یک سال آینده چه اتفاقی می‌افتد، پیش‌فروش طولانی‌مدت درست نیست. متاسفانه در این میان عدم همکاری رنو با خودروسازان داخلی، موجب توقف تولید تندر90 و زما‌بر شدن تولید مگان و تحویل آن به مشتریان شده است. شیوا همچنین با اشاره به تعهدات عقب افتاده در زمینه تندر 90 و مگان تصریح کرد که به خودروسازان سفارش می‌کنم تا زمانی‌که قرارداد محکمی با رنو پارس منعقد نکرده‌اند دیگر خودروی تندر90 را پیش‌فروش نکنند و حتی از فروش نقدی آن نیز خودداری کنند. به نظر می‌رسد صحبت‌های شیوا در این راستا است که در چند ماه اخیر به‌دلیل کاهش تحویل قطعه از سوی شرکت رنو پارس، تولید خودروی تندر90 در دو شرکت خودروساز داخلی به حداقل ممکن برسد که اکنون رسیده است. ایسنا در این‌باره گزارش داد که در مهر  امسال تولید خودروی مگان با افت صددرصدی از 44 دستگاه در مهر پارسال به صفر رسیده است. در این مدت تولید نیسان تیانا نیز با کاهش صد درصدی از 65 دستگاه در مهر پارسال به صفر کاهش یافته است. همچنین تولید خودروی
ام وی ام 110 سه سیلندر نیز با کاهش صد درصدی از 5 دستگاه در مهر 1392 به صفر رسیده است. در این مدت تولید خودروی مزدا3 نیز با افت صد درصدی از 79 دستگاه در مهر پارسال به صفر کاهش یافت. علاوه ‌بر این تولید خودروی j3 با کاهش صد درصدی از یک دستگاه در مهر 1392 به صفر رسیده است.
قیمت تندر اوج گرفت
در همین حال به‌دنبال مخالفت شورای رقابت با افزایش قیمت تندر۹۰ و کمبود عرضه این خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی به بازار، تهیه این خودرو برای مشتریان مشکل شده و قیمت‌ها نیز سیر صعودی به خود گرفته است. تسنیم در این‌باره گزارش داد که براساس مصوبه شورای رقابت قیمت تندر90 همان قیمت سال 1392 بوده و هیچگونه تغییری تا پایان سال نخواهد داشت البته در این مدت شرکت‌های خودروساز هم  به هیچ عنوان نباید فروش نقدی در خودروی تندر 90 داشته باشند. تصمیم شورای رقابت برای ثابت ماندن قیمت تندر90  و مشکلات خودروسازان در تأمین قطعات این خودرو باعث شد تا خط تولید تندر90 در برخی شرکت‌های خودروساز متوقف شود که همین امر عرضه این خودرو را در سطح بازار کاهش داد و موجب افزایش 6 میلیونی قیمت تندر 90 در سطح بازار نسبت به کارخانه شد. یکی از فروشندگان خودرو در این‌باره می‌گوید: در حال حاضر خودروی تندر90 در بازار نایاب شده و کمتر نمایشگاه‌داری حاضر است این خودرو را معامله کند زیرا همچنان به افزایش قیمت آن در روزهای آینده امیدوار است. موسایی با اشاره به اینکه تندرپارس نیز توسط شرکت پارس خودرو به بازار عرضه نمی‌شود، افزود: هم‌اکنون تندر90 از 44 تا 45 میلیون تومان توسط نمایشگاه‌داران قیمت‌گذاری شده اما خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که قیمت کارخانه این خودرو حدود 38 تا 39 میلیون تومان تعیین شده بود. این فروشنده خودرو اضافه کرد: در دیگر خودروها نوسان قیمت زیادی در بازار مشاهده نمی‌شود اما فقط تندر90 با حاشیه‌های زیادی در خرید و فروش روبه‌رو شده است. محمودی دیگر فروشنده خودرو با گله از اینکه در یک سال اخیر بازار خودرو هر روز با نوسانات مختلفی روبه‌رو بود، افزود: این‌بار نوبت به تندر90 رسیده و هیچکس هم تدبیر مناسبی برای مدیریت بازار انجام نمی‌دهد. گزارش‌های دریافتی از بازار در این‌باره نشان می‌دهد هم‌اکنون محصولات ایران خودرو از جمله تندر90 E2 تک‌ایربگ با قیمت 42 میلیون و 600 هزار تومان، تندر90 E2 دو ایربگ 43 میلیون تومان و تندر90 اتوماتیک E2 حدود 54 تا 55 میلیون تومان در سطح بازار به فروش می‌رسد.  همچنین تندر90 E2 تک‌ایربگ پارس خودرو با قیمت 42 میلیون و 500 هزار تومان، تندر90 E2 دو ایربگ 43 میلیون و 700 هزار تومان و پارس تندر دو ایربگ 43 میلیون و 600 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. البته قیمت‌های یادشده قیمت رسمی بازار نبوده و هر کدام از نمایشگاه‌داران باتوجه به خریداران قیمت‌های متفاوت‌تری را هم اعلام می‌کنند.
 توقف تولید مگان
از سوی دیگر رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اظهار داشت با توجه به اینکه تولید مگان در کشور کاملا به صورت مونتاژ صورت می‌گرفت و ایران دارای چند صد بنگاه قطعه‌سازی است، تولید ماشینی که کاملا مونتاژ باشد، منطقی نیست بنابراین با توقیف تولید آن موافق هستیم. سیدرضا نوروززاده با تاکید بر لزوم اجرای دقیق مفاد قرارداد تولید محصولات رنو در ایران درباره اعلام مدیرعامل شرکت رنو پارس که امکان انتقال قطعات 5 هزار دستگاه مگان از ترکیه به ایران وجود دارد ولی سایپا پولی بابت این مساله پرداخت نمی‌کند، گفت: تاکنون خطوط تولید برخی خودروها مانند ماکسیما، مگان و قشقایی در ایران ایجاد شد ولی درنهایت با مشکل تولید روبه‌رو شدیم. همچنین معاون فروش و بازاریابی گروه خودروسازی سایپا گفت: افرادی که مگان را پیش‌خرید کرده‌اند، در صورت تمایل می‌توانند
3 خودروی دیگر را به‌عنوان خودروی جایگزین دریافت کنند. محمدعلی قادری با بیان اینکه در گذشته 5500 خودروی مگان پیش‌فروش کرده‌ و متاسفانه به‌دلیل عدم عمل به تعهدات از سوی شرکت رنو و تحویل ندادن قطعات، موفق به تولید این خودرو نشدیم، خاطرنشان کرد: از 5500 خریدار خودروی مگان، تعداد 4400 نفر تاکنون خودروی جایگزین مدنظر را دریافت کرده‌اند. قادری در این‌‌باره ادامه داد: تاکنون خریداران مگان می‌توانستند باقی محصولات سایپا از جمله پراید و تیبا را به‌عنوان خودروی جایگزین دریافت کنند، از این پس نیز می‌توانند از سراتو با گیربکس دنده‌ای، CS35 و Eado به‌عنوان خودروی جایگزین استفاده کنند. وی افزود: قیمت سراتو با گیربکس دنده‌ای 70 میلیون تومان، CS35 معادل 83 میلیون تومان و Eado معادل 80 میلیون تومان تعیین شده است. قادری با بیان اینکه مگان با قیمت‌های مختلفی در گذشته به مشتریان فروخته شده، تصریح کرد: در صورت تمایل مشتریان، قیمت فروخته شده مگان، به اضافه سود تاخیر مبلغ واریز شده تاکنون حساب شده و مابه‌التفاوت مبلغ به دست آمده با قیمت دیگر محصولات مورد نظر مشتریان از آنها دریافت یا به آنها پرداخت خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: خریداران مگان در صورت تمایل می‌توانند از امروز برای دریافت خودروهای جایگزین معرفی شده اقدام کنند.


Page Generated in 0/0163 sec