printlogo


کد خبر: 143448تاریخ: 1394/5/19 00:00
پس از بستن دهان منتقدان صورت گرفت
دورهمی توافق با مدیریت خرازی

گروه سیاسی: صادق خرازی یک برنامه ویژه برای بررسی برجام با حضور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان برگزار کرد. به گزارش «وطن امروز»، جواد ظریف، علی‌اکبر صالحی، عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی میهمانان صادق خرازی در این مراسم بودند، مراسمی که در روزنامه اطلاعات، به مدیرمسؤولی محمود دعایی برگزار شد اما این مراسم که تقریبا به یک دورهمی درباره توافق شبیه بود و هر از گاهی میهمانان به خاطر آنچه در وین انجام دادند به یکدیگر تبریک می‌گفتند، درحالی برگزار شد که این هفته، هفته نامه 9 دی، یکی از رسانه‌های منتقد توافق هسته‌ای وین توقیف شد. 2 روز بعد وزیر ارشاد تهدید به لغو مجوز این هفته‌نامه کرد و روزنامه کیهان و سایت رجانیوز نیز به دلیل انتقاد از توافق وین تذکر گرفتند. پیش از این نیز وزارت ارشاد بیانیه‌ای برای اهالی رسانه ارسال کرد و مدعی شد براساس مصوبه شورایعالی امنیت ملی (که البته حمید رسایی، مدیرمسؤول 9 دی آن را تکذیب کرده است) باید از توافق وین حمایت شود!  به هر حال در چنین شرایطی که «وطن‌امروز» نیز با حکم شورای نظارت، درگیر پرونده‌های دادگاه خود است؛ آقایان توافق‌کننده دور هم جمع شدند تا به یکدیگر تبریک بگویند! آن هم درباره توافقی که متن ترجمه اشتباهی از آن به مجلس داده‌اند! صادق خرازی در این نشست مذاکرات هسته‌ای را واقعه بزرگی در تاریخ تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد که تاثیرات زیادی بر سیاست داخلی و توسعه همه‌جانبه ایران خواهد گذاشت.  به گفته وی برجام موازنه منطقه‌ای را تغییر داد.
ظریف از خیانت می‌گوید!
در ادامه نوبت به جواد ظریف رسید. او در اظهارنظری عجیب گفت: «بزرگ‌ترین خیانت این است که به مردم ما بگویند شما شکست خوردید!» او که سال گذشته در شورای روابط خارجی آمریکا به هاله اسفندیاری گفته بود در صورت شکست مذاکرات، آنها انتخابات آینده ایران را خواهند باخت؛ افزود: «حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری در سال 1392 مذاکرات هسته‌ای را به ثمر رساند و این یک شعار نیست و این حضور باعث شد تا طرف مقابل از تحمیل اراده‌اش بر مردم ایران ناامید شود.» وی متن نهایی برجام را یک متن متوازن خواند و افزود: ما همه خواسته‌های خود را تحمیل نکردیم و طرف مقابل نیز به همین صورت و متن حتی از نظر تناظر زمانی اجرا متوازن است. وزیر امور خارجه درباره تحریم‌های موشکی نیز گفت: در قطعنامه 2231 این‌ تحریم‌ به محدودیت تبدیل شده است. وی با بیان اینکه هیچ موشک ایرانی برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده، عنوان کرد: در برجام و قطعنامه 2231 اختلاف وجود دارد و نقض برجام تبعات داشته اما نقض قطعنامه تبعاتی به همراه ندارد. به گزارش فارس، وزیر امور خارجه ادامه داد: ما اعلام کردیم که توان دفاعی ما بدون محدودیت ادامه می‌یابد و کمک‌های تسلیحاتی ما به متحدانمان نیز ادامه خواهد یافت.
دنیای خوب صالحی!
علی‌اکبر صالحی هم در این میتینگ، از خوب بودن همه چیز گفت. وی درباره بازرسی‌ها که نقض صریح خطوط قرمز نظام است، گفت: ما به عنوان آژانس و معاهده ان‌پی‌تی باید بازرسی آژانس را بپذیریم و 3 دهه است که این کار را دنبال می‌کنیم و تا زمانی که نظم جهانی اینگونه است بازرسی‌ها هم برای همه کشورها وجود دارد. یک بازرسی دیگر تحت عنوان راستی‌آزمایی داریم که بعد از توافق وین باید اقدامات کمی را انجام دهیم. یعنی تعداد سانتریفیوژها و ذخایر کم شود و بازرسان نیز این اقدامات کم را چک لیست کنند. رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در این راستی‌آزمایی برای خرید یکسری از تجهیزات که دوگانه هستند، محدودیت‌هایی را پذیرفته‌ایم، یادآور شد: آنها لیستی از تجهیزات دومنظوره دارند که نه فقط برای ما بلکه برای خودشان نیز نیازمند کسب تاییدیه‌های آن سازمان هستند.
عراقچی: به خودمان تبریک می‌گوییم
عباس عراقچی هم در این میتینگ توافق، اعلام کرد که تمام‌قد از این توافق دفاع خواهد کرد. معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: به خودمان تبریک می‌گویم و باید برای این توافق جشن گرفت و من تمام‌قد از این توافق دفاع می‌کنم. وی یکی از دستاوردهای برجام را تاثیرگذاری ایران در آینده منطقه خواند و یادآور شد: این موضوع حاصل مقاومت مردم در برابر تهدید و تحریم بود و این دستاوردها به طور کلی متعلق به همه مردم ایران و به خاطر توانایی‌های دفاعی و فنی ماست.
 


Page Generated in 0/0182 sec