printlogo


کد خبر: 155706تاریخ: 1395/1/19 00:00
افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در دوران رکود
قرار بود ارزان شود اما گران شد!

گروه اقتصادی: در یکی، دو روز گذشته 2 گروه صنعتی خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو با افزایش دادن نرخ محصولات تولیدی خود، جدول قیمت جدیدی را منتشر کردند. آغاز سال نو با گرانفروشی در حالی است که بازار خودرو همچنان در رکود و سکون به سر می‌برد و خریداران خودرو چندان شوق و ذوقی برای خرید خودرو ندارند و به‌طور قطع اگر پرداخت وام‌های 25 میلیون تومانی خرید خودرو نبود، رقم فروش خودرو تا پایان سال 95 هم به 110 هزار فقره نمی‌رسید. علاوه‌بر شرایط رکود و عدم افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات خودرو، اعلام کاهش 3 درصدی قیمت خودروهای بی‌کیفیت در سال 95 از سوی شورای رقابت نیز قابل توجه است اما خودروسازان با این اقدام و فرار روبه جلو در تلاش هستند تا مردم و شورا را در برابر کار انجام شده قرار دهند. با این وجود خودروسازان ترجیح دادند به بهانه افزایش نرخ بیمه شخص ثالث خودرو، قیمت برخی خودروهای خود را بالا ببرند. در این زمینه قیمت برخی محصولات گروه خودروسازی سایپا همچون پراید حدود 130 هزار تومان و محصولاتی چون تندر 90 حدود 150 هزار تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز با افزایش نرخ بیمه شخص ثالث، قیمت کارخانه‌ای محصولات خود را حدود 149هزار تا 182 هزار و 500 تومان بالا برده و آن  را به نمایندگی‌های فروش ابلاغ کرده است.
بهانه‌ای برای‌ افزایش قیمت
این افزایش قیمت برخلاف گفته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت است که گفت: شورای رقابت درباره افزایش قیمت خودرو تصمیمی نگرفته است. شیوا درباره احتمال افزایش 10 درصدی قیمت خودرو که گفته می‌شود از سوی شرکت‌های خودروسازی طرح شده است، اظهار داشت: هنوز شورای رقابت تصمیمی برای تغییر دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو نگرفته و این موضوعات بیشتر در حد پیش‌بینی است. به‌گفته وی امروز بازار خودرو در شرایط رکود قرار گرفته بنابراین شرکت‌های خودروسازی با بیان این صحبت‌ها سعی در تحریک تقاضا در سطح بازار دارند. وی با بیان اینکه دستورالعمل تنظیم قیمت خودروهای زیر 1500 سی‌سی که رقیبی در بازار داخل ندارند، همچنان توسط شورای رقابت تعیین می‌شود، افزود: هرساله بانک مرکزی شاخص تورم و دیگر شاخص‌های آماری را به شورای رقابت ارائه و این شورا با توجه به این شاخص‌ها اقدام به تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو می‌‌کند. شیوا همچنین از کاهش ۳ درصدی قیمت خودروهای بی‌کیفیت در سال ۹۵ خبر داد و با اشاره به اینکه 3 فاکتور تورم‌بخشی، کیفیت و بهره‌وری در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار داشت: طبق این 3 فاکتور درباره افزایش قیمت‌ محصولات
تصمیم‌گیری خواهد شد. وی با بیان اینکه ملاک این ارزیابی‌ها عملکرد شرکت‌ها در سال گذشته است، افزود: در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو جریمه و پاداش 3 درصدی برای شرکت‌های خودروسازی در نظر گرفته شده است.
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه افزایش نرخ حق بیمه شخص ثالث نباید بهانه‌ای برای افزایش قیمت خودرو باشد، گفت: تا زمانی که شورای رقابت اطلاعات بانک مرکزی و دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو به همراه میزان کیفیت خودروها را حساب نکرده شرکت‌های خودروساز که محصولات آنها انحصاری است، به هیچ عنوان امکان افزایش قیمت را ندارند. وی افزود: اگر افزایش قیمتی بدون مجوز شورای رقابت انجام شود، شرکت خودروساز توسط شورا جریمه می‌شود و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. رئیس شورای رقابت اضافه کرد: در حال حاضر قیمت محصولات در چارچوب قیمت‌های سال گذشته است و شرکت‌های خودروساز باید به صورت شفاف آن را در سایت خود درج کنند.
خودروسازان هوای خریداران را ندارند
در همین حال دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه درخواست افزایش قیمت خودرو ارائه شده است، اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در مذاکره با شورای اقتصاد تلاش می‌کند خودرو از فهرست کالاهای انحصاری خارج شود. احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: شورای اقتصاد خودرو را در فهرست کالاهای انحصاری قرار داده و به همین دلیل تعیین قیمت این محصول از سوی شورای رقابت صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: در این شرایط در سال جدید خودروسازان درخواست خود برای افزایش قیمت محصولات را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند، زیرا از اردیبهشت سال 1393 قیمت خودرو ثابت مانده است. وی افزود: خودروسازان خارجی که برای فعالیت به ایران می‌آیند اعلام می‌کنند باید بتوانند قیمت محصولاتشان را خودشان تعیین کنند و با قیمت‌گذاری دستوری خودرو مخالفند. نعمت‌بخش با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودرو باید از شورای رقابت خارج شده و در حاشیه بازار تعیین شود، تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی، تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار باعث افزایش قیمت‌ زیادی نخواهد شد. از سوی دیگر رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: در سال جدید نظارت‌ها بر عملکرد شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو افزایش می‌یابد. محمد جعفری مشکل بودن پذیرش خودرو در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش، تاخیر در ارائه خدمات، کمبود قطعات یدکی و بالا بودن هزینه خدمات را از مشکلات موجود در خدمات پس از فروش خودرو برشمرد. وی ادامه داد: این مشکلات در حدی است که خودروسازان و واردکنندگان خودرو به برخی دستورالعمل‌های مطرح در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو عمل نمی‌کنند. جعفری افزود: به عنوان نمونه در این قانون قید شده در صورت تاخیر در تعمیر خودرو و متوقف شدن آن در تعمیرگاه، شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو موظف به پرداخت جریمه خواب خودرو است اما در حال حاضر به این قانون عمل نمی‌شود. وی با بیان اینکه در سال جدید نظارت‌ها در این حوزه باید تشدید شود، تصریح کرد: بزودی اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو ابلاغ خواهد شد. در صورت اجرای درست این قانون و نظارت بر آن، عملکردها در این حوزه بهبود خواهد یافت.
خودروهای کم‌ستاره داخلی
گفتنی است، تازه‌ترین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارزشیابی خودروهای ساخت داخل براساس استاندارد ملی در بهمن 94  نشان می‌دهد در جدول سطوح کیفی خودروهای سبک در گروه سواری و در کلاس قیمتی خودروهای بالای 100 میلیون تومان، نیومزدا 3 و گرند ویتارا به ترتیب با 3 ستاره در رتبه کیفی یک و 2 قرار گرفتند. همچنین در کلاس قیمتی خودروهای 75 تا 100 میلیون تومان، کیا سراتو با 2 ستاره و آسا با 2 ستاره اول و دوم شدند و جکS5   با یک ستاره سوم شد. در کلاس قیمتی 50 تا 75 میلیون تومان نیز جک 5 و برلیانس 330H با 2 ستاره، اول و دوم شدند. برلیانس H320 نیز با 2 ستاره، سوم شد. در کلاس قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان، تندر90 پارس‌خودرو با 4 ستاره، اول، پارس‌تندر با 3 ستاره، دوم و تندر90 اتوماتیک با 3 ستاره، سوم شد. همچنین تندر90 با 3 ستاره در رتبه 4 و رانا با 2 ستاره، رتبه پنجم را به خود اختصاص دادند. در کلاس قیمتی خودروهای پایین‌تر از 25 میلیون تومان، سایپا 131X پارس‌خودرو یک ستاره گرفت و اول شد و تیبا با یک ستاره، سایپا X131 و سایپا X132 نیز هر کدام با یک ستاره به ترتیب در ردیف 2 تا 4 قرار گرفتند. در گروه وانت و در کلاس قیمتی پایین‌تر از 50 میلیون تومان نیز وانت سایپا X151، وانت مزدا تک‌کابین، ‌وانت کارا تک‌کابین و وانت مزدا دو کابین، هرکدام با یک ستاره به ترتیب در ردیف یک تا 4 جای گرفتند.
 


Page Generated in 0/0155 sec