printlogo


کد خبر: 166302تاریخ: 1395/8/1 00:00
امتناع ترامپ از پذیرش نتایج انتخابات آمریکا در آخرین مناظره‌اش با کلینتون
اگر برنده شدم نتیجه را می‌پذیرم

در آخرین پرده از مناظره‌های کمدی انتخاباتی آمریکا، 2 نامزد جمهوری‌خواه و دموکرات ریاست‌جمهوری بیش از گذشته یکدیگر را زیر بارانی از ناسزا گرفتند. بامداد پنجشنبه گذشته دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در حالی در سومین و آخرین مناظره مستقیم انتخاباتی در لاس‌وگاس رو در روی یکدیگر قرار گرفتند که برخلاف ادعاهای‌شان درباره بازگرداندن قدرت و شکوه از دست رفته آمریکا، با افشای فساد یکدیگر همان اعتباری را هم که برای دموکراسی آمریکایی باقی‌مانده بود در قماری سیاسی بر باد دادند. اما ورای اینها در پایان مناظره سوم، ممانعت ترامپ از پذیرفتن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در صورت شکست خود، بزرگ‌ترین ضربه ممکن را به حیثیت نظام سیاسی آمریکا وارد کرد که تمام اعتبار خود را از ژست دموکراتیکش می‌گیرد. وقتی کریس والاس، مجری مناظره پنجشنبه صبح که اتفاقا جزو معدود چهره‌های رسانه‌ای هوادار ترامپ است از او پرسید آیا نتیجه انتخابات را به هر شکل که باشد می‌پذیرد یا نه؟ تاجر یک دنده نیویورکی که پیش‌تر مدعی تقلب در انتخابات توسط دموکرات‌ها شده بود با حرکتی تاریخی از تمکین در مقابل نتیجه انتخابات طفره رفت و گفت فقط در صورتی رای‌گیری روز هشتم نوامبر(18 آبان) را می‌پذیرد که خود پیروز شده باشد. این پاسخ، هیلاری کلینتون را هم برآشفت به طوری که در واکنش گفت: «دونالد ترامپ هر وقت می‌بیند اوضاع به نفعش نیست ادعا می‌کند در انتخابات تقلب خواهد شد». این پس از آن بود که در ادامه رالی افترا و توهین 2 طرف به یکدیگر، ترامپ با اشاره دست هیلاری را یک زن بدجنس خواند. تمرد تاریخی نامزد جمهوری‌خواهان از دموکراسی در حال مردودی آمریکا در حالی است که در انتخابات سال 2016 که غیرعادی‌ترین رای‌گیری در تاریخ سیاسی این کشور بوده است، فقط منتخبان قوای مجریه و مقننه تعیین نمی‌شوند، بلکه جریان سیاسی پیروز در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری از شانس انتخاب کرسی خالی مانده دیوان عالی فدرال تقسیم‌شده آمریکا برخوردار خواهد بود. در حقیقت اگر کلینتون در این انتخابات پیروز شود، توازن آرا در دیوان عالی فدرال بعد از دهه‌ها برتری محافظه‌کاران، به نفع لیبرال‌ها تغییر می‌کند. این آخرین دژ دفاعی محافظه‌کاران تشکیل‌دهنده اصلی حزب جمهوری‌خواه است و به همین دلیل نپذیرفتن نتیجه انتخابات توسط ترامپ، به مثابه فرمان شورش حامیان حزب علیه نظام سیاسی است، چرا که برای نخستین‌بار جمهوری‌خواهان همه ارکان اعمال قدرت در نظام سیاسی را از دست داده و به حاشیه رانده خواهند شد. حرف‌های ترامپ در جمع حامیانش در نیوهمپشایر در آخرین کارزار انتخاباتی پیش از مناظره سوم نیز حکایت از فرمان شورش جمهوری‌خواهان دارد: «یا ما در این انتخابات پیروز می‌شویم یا کشور را از دست خواهیم داد».
 تقلب، سنت انتخابات آمریکا
«پل کریگ رابرتس» معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری رونالد ریگان، تقلب در انتخابات این کشور به عنوان نماد دموکراسی مدرن را که اخیرا در مناظره‌های ترامپ و کلینتون مطرح شده، مساله تازه‌ای نمی‌داند. این اقتصاددان و تحلیلگر برجسته آمریکا و ستون‌نویس سابق وال‌استریت‌ژورنال و بلومبرگ بیزنس‌ویک دستکاری در آرا در تمام سطوح انتخابات آمریکا را بدیهی می‌داند و تقلب در انتخابات این کشور را به قدری باسابقه برمی‌شمرد که به اندازه چند کتاب درباره آنها مستندات وجود دارد. این در حالی است که خود مردم ینگه دنیا از پرسروصداترین و پرهزینه‌ترین انتخابات جهان و مکانیزم پیچیده آن که باعث می‌شود رای مردم به شکل غیرمستقیم و نه مستقیم اعمال شود، اطلاع دقیقی ندارند. با وجود حضور حدود 50 حزب و سازمان سیاسی در آمریکا، در تاریخ 230 ساله این کشور، هیچ رئیس‌جمهوری از چارچوب نظام 2 حزبی دموکرات- جمهوری‌خواه خارج نبوده است. همچنین تاکنون 3 بار نامزدی به کاخ سفید راه یافته که حائز اکثریت آرای مردمی نبوده اما به دلیل کسب آرای هیات‌های الکترال، انتخاب شده است؛ راترفورد هایس در سال 1876، بنیامین هاریسون در سال 1888 و جورج دبلیو بوش در سال 2000.  رابرتس به فارس می‌گوید: «مردم آمریکا اعتماد خود به تشکیلات سیاسی آمریکا را از دست داده‌اند». به گفته او، نیمی از رای‌دهندگان به این خاطر به ترامپ دل بسته‌اند که او نه سیاستمدار است و نه جزو مکتب اولیگارشی و عضوی از مجموعه‌های نظامی- امنیتی، جامعه وال‌استریت یا بانک‌ها و کمپانی‌های خیلی بزرگی که ساختارهای سیاسی آمریکا را کنترل می‌کنند. عضو سابق کابینه آمریکا در دوران ریگان همچنین معتقد است ادعای ترامپ درباره تقلب در انتخابات آمریکا و دزدیدن آرای مردم مساله‌ای است که به طور سنتی در تمام سطوح انتخابات گذشته وجود داشته است و آخرین نمونه آن نحوه ستاندن آرای برنی سندرز، نامزد دموکرات‌ها توسط هیلاری کلینتون  در انتخابات مقدماتی است. به گفته رابرتس،با ظهور دستگاه‌های الکترونیکی رای‌گیری که در آن هیچ اثری از کاغذ وجود ندارد، بازشمارش آرا دیگر ممکن نیست. علاوه بر این نرم‌افزارهای اختصاصی مورد استفاده در برنامه دستگاه‌های رای‌گیری نحوه ثبت رای‌ها را تعیین می‌کند. همچنین بر ناظران انتخاباتی فشارهایی وارد می‌شود که جلوی هدایت نتایج نظرسنجی‌ها را به سود جریان خاص بگیرند.او ادامه می‌دهد: «نمونه‌های بی‌شماری[از تقلب]  وجود داشته... در واقع «هیات‌های ویژه» حزب دموکرات تقلب‌کنندگان رسمی در روند رای‌گیری درونی حزب هستند. هیات‌های ویژه افرادی هستند که توسط کمیته ملی حزب دموکرات انتخاب می‌شوند، نه توسط رای‌دهندگان تا در روند انتخاب نامزد حزب مشارکت داشته باشند. حزب دموکرات این هیات ویژه را به منظور جلوگیری از اقدام رای‌دهندگان مبنی بر انتخاب نامزدهای ریاست‌جمهوری که هسته اصلی حزب‌ خواهان انتخاب آنان نبود، برگزید». به گفته او، دادگاه عالی آمریکا نیز بازشماری آرا در ایالت فلوریدا را در زمان رقابت انتخاباتی میان جورج‌ دبلیوبوش و ال‌گور در سال 2000 متوقف کرد و خود مرتکب تقلب انتخاباتی شد، چرا که اغلب اعضای دادگاه عالی عضو حزب جمهوری‌خواه بودند.
 

ایمیل‌های شخصی اوباما روی  ویکی‌لیکس
تارنمای ویکی‌لیکس در تازه‌ترین اقدام خود بخش نخست ایمیل‌های سرقت شده از باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا را به همراه آدرس ایمیل‌های شخصی او فاش کرد. این در حالی است که از اواسط هفته گذشته تحت فشار جان کری وزیر خارجه آمریکا، دولت اکوادور خط اینترنت ژولین آسانژ، مدیر ویکی‌لیکس را که در سفارتخانه این کشور در لندن پناهنده شده قطع کرده بود. به نظر می‌رسد افشاگری درباره رئیس‌جمهور آمریکا، پاسخ محکم آسانژ به فشارهای کاخ سفید باشد. به گزارش شبکه سی ان بی‌سی، ویکی‌لیکس فاش کرده باراک اوباما در پایان رقابت‌های انتخاباتی سال 2008 از آدرس ایمیل شخصی: bobama@ameritech.net استفاده می‌کرده است. 5 ایمیل از ایمیل‌های هک شده اوباما مربوط به نامه‌نگاری‌هایی بوده است که وی با جان پودستا، رئیس کمپین هیلاری کلینتون داشته است. این ایمیل‌ها نشان می‌دهد تیم اوباما حتی پیش از روز انتخابات 2008 تمرکز زیادی روی تشکیل دولت جدید داشته است. تارنمای افشاگر ویکی‌لیکس از دیروز تا یک هفته ایمیل‌های محرمانه باراک اوباما را منتشر خواهد کرد. در نخستین روز انتشار این دسته از ایمیل‌ها، 6 مجموعه از ایمیل‌های اوباما و جان پودستا رئیس ستاد انتخاباتی کلینتون روی خروجی این پایگاه مجازی قرار گرفت.
 


Page Generated in 0/0056 sec