printlogo


کد خبر: 172983تاریخ: 1395/12/16 00:00
پس از قاضی‌زاده هاشمی و طیب‌نیا، ظریف هم از عدم تمایلش به حضور در دولت آینده خبر داد
ترجیح می‌دهم نباشم!

گروه سیاسی: زینت‌الوزرای کابینه حسن روحانی هم گویا از حضور در کابینه خسته شده است. محمدجواد ظریف که تنها حرکت عمده در دولت روحانی را به نام خود ثبت کرده بود، حالا از تمایلش به عدم حضور در جایگاه وزارت امور خارجه می‌گوید. به گزارش «وطن‌امروز»، وزیر امور خارجه می‌گوید هنوز زود است درباره دولت آینده صحبت شود اما اگر حتی حسن روحانی یک بار دیگر مامور به تشکیل کابینه شود، ترجیح می‌دهد در کابینه او حضور نداشته باشد.
ظریف که عامل مستقیم توافق ایران و 1+5 بر سر برنامه جامع اقدام مشترک بوده، درباره رفتار آمریکایی‌ها در برجام نیز گفته است آمریکایی‌ها نتوانستند از برجام برای برقراری ارتباط با ایران استفاده کنند. به اعتقاد ظریف، آمریکایی‌ها با رفتاری که در برجام از خود نشان دادند، فرصتی طلایی را از دست دادند.
ظریف که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد از نگرانی‌هایش نیز گفت.  او با بیان اینکه «کمتر کسی در دنیا پیدا می‌شود ادعا کند ایران از این توافق ضرر کرده است» اظهار داشت: این سخن به این معنا نیست که آمریکایی‌ها خوش‌قولی کرده‌اند، ‌اتفاقا آنها فرصتی طلایی را از دست دادند، ‌چون رهبر معظم انقلاب گفته بودند برجام و مذاکرات هسته‌ای یک بوته آزمایش برای آمریکایی‌هاست که اگر در این زمینه درست عمل کنند امکان گسترش آن به حوزه‌های دیگر نیز وجود دارد ولی آمریکایی‌ها ایران را ناگزیر کردند برای قدم به قدم اجرای برجام تلاش کند. لذا آنها به جای اینکه با اجرای برجام، اعتماد‌سازی کنند بی‌اعتمادی را افزایش دادند و این بیش از همه به ضرر آمریکایی‌ها بود چرا که آنها یک فرصت ویژه تاریخی را از دست دادند.
ظریف پس از اذعان به از دست رفتن فرصت ارتباط ایران و آمریکا به خاطر رفتار آمریکایی‌ها در برجام، در پاسخ به این سوال که اگر در انتخابات پیش رو حسن روحانی بار دیگر رئیس‌جمهور شود و به شما پیشنهاد کنند مسؤولیت وزارت امور خارجه را مجدد بر عهده بگیرید، آیا شما این پیشنهاد را قبول می‌کنید؟ گفت: من ترجیح می‌دهم این پیشنهاد به فرد دیگری شود. وی در همین راستا ادامه داد: فکر می‌کنم در حال حاضر زود است راجع به این موضوع صحبت کنیم ولی اگر آقای روحانی چنین پیشنهادی را مطرح کنند، حتما بر اساس اینکه توان لازم برای انجام این وظیفه را دارم یا نه، موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهم.
مثلث «من نیستم!»
عدم تمایل محمدجواد ظریف برای حضور در دولت آینده در صورت پیروزی حسن روحانی در انتخابات یک اتفاق جدید و عجیب نیست. پیش از ظریف 2 وزیر سرشناس کابینه هم نسبت به تداوم همکاری با حسن روحانی اعلام بی‌میلی کرده بودند. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد 2 وزیری هستند که قبل از ظریف اعلام کرده بودند با پایان کار دولت یازدهم، دیگر در مصدر وزارت حضور نخواهند داشت.
قاضی‌زاده‌هاشمی 20 آبان امسال در گفت‌وگویی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در دولت دوازدهم در صورتی که آقای روحانی رئیس‌جمهور باقی بماند شما وزیر بهداشت خواهید بود، عنوان کرد: بنده همیشه پایبند به صحبت‌هایم هستم. هاشمی در پاسخ به این پرسش که این به معنای آن است که دیگر وزیر بهداشت دولت دوازدهم نخواهید بود، این مساله را تایید کرد و افزود: البته تمام کارها و برنامه‌های طرح تحول سلامت را به طور کامل انجام خواهیم داد و این وزارت را به وزیر بعدی می‌سپارم. علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد نیز که پیش از این برخی اخبار غیر رسمی از اختلافات او با برخی اعضای کابینه حکایت داشت بهمن ماه امسال از عدم تمایلش برای حضور در کابینه روحانی خبر داد. او درباره حضورش در کابینه دوازدهم در صورت پیروزی حسن روحانی گفت: «در دولت بعدی نخواهم ماند. امکان ندارد. بمانم که چه؟ می‌روم دانشگاه درسم را می‌دهم، انتقادم را می‌کنم، کارهای پژوهشی‌ام را پیش می‌گیرم، حقوقم هم بیشتر است، فحش هم کمتر می‌خورم».
حالا پس از قاضی‌زاده‌هاشمی و طیب‌نیا، ظریف هم تمایلی برای حضور در کابینه ندارد. این برای نخستین‌بار است که در دوره نخست فعالیت یک دولت، وزرای مهم و اصلی اعلام می‌کنند تمایلی برای فعالیت مجدد در کابینه دوم ندارند. اگرچه کارشناسان ارزیابی‌های متعدد و متفاوتی درباره این رفتار وزرای کابینه روحانی مطرح کرده‌اند اما به نظر می‌رسد نکته‌ای که درباره این موضوع نمی‌توان تردید کرد آن است که انتشار این اخبار و علنی شدن عدم تمایل وزرای مهم دولت برای ادامه کار در کابینه، یک ضربه جدی به حسن روحانی خواهد بود.
 

چرا روحانی سفیر پیشنهادی ظریف برای سوریه را تأیید نمی‌کند؟
چندی پیش «وطن‌امروز» در گزارشی به علت معرفی نشدن سفرای جدید ایران در سوریه، عمان و یمن پرداخت. بویژه درباره سفیر جدید ایران در سوریه این سوال مطرح شد که با توجه به اهمیت موضوع سوریه و پیروزی‌های جبهه مقاومت در این کشور، چرا وزارت امور خارجه با گذشت چند ماه از پایان ماموریت سفیر سابق، سفیر جدید ایران در دمشق را معرفی نمی‌کند؟ چرا که این وضعیت در بعد دیپلماتیک به جبهه مقاومت آسیب‌های جدی وارد می‌کند. محمدجواد ظریف چندی پیش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود سفیر جدید معرفی شده و منتظر اعلام نظر حسن روحانی است. برخی خبرگزاری‌ها نیز گزارش دادند ظریف، جواد ترک‌آبادی را به عنوان سفیر جدید ایران در سوریه به حسن روحانی معرفی کرده است. حالا ظریف در گفت‌وگویی که در آن از عدم تمایلش برای حضور در دولت دوازدهم گفته، توضیح داده است دلیل عدم معرفی سفیر جدید ایران در سوریه این است که آنها منتظر اعلام نظر حسن روحانی درباره ترک‌آبادی هستند.  ظریف در این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا علت تاخیر در تایید و اعزام سفیر جدید ایران به سوریه به خاطر دخالت دستگاه‌های متعدد تصمیم‌گیر و اعمال نظرات‌شان در این ارتباط است، گفت: این موضوع ربطی به دستگاه‌های مختلف ندارد. در خیلی از کشورهای اروپایی نیز ممکن است روند انتخاب سفیر کشورمان طولانی شود. عموما وزارت امور خارجه بعد از بررسی‌هایی که انجام می‌دهد فرد مورد نظر خود را برای برعهده گرفتن پست سفارت، به ریاست جمهوری معرفی می‌کند، ریاست جمهوری نیز از دستگاه‌های مختلف نظارتی استعلام می‌کند و بعد از آن اگر رئیس‌جمهور با پیشنهاد وزارت امور خارجه موافقت کند، مراحل گرفتن آگرمان فرد معرفی شده آغاز می‌شود. ظریف ادامه داد: درباره سوریه نیز وزارت امور خارجه پیشنهاد خود را به ریاست جمهوری اعلام کرده است و آقای رئیس‌جمهور نیز هر موقع مصلحت بدانند نظرشان را اعلام می‌کنند و بعد از آن در صورت تایید فرد معرفی شده، اقدامات لازم برای گرفتن آگرمان او آغاز می‌شود.
 


Page Generated in 0/0210 sec