گروه اقتصادی: مسؤولان دولتی موش و گربه بازی برای گران کردن قیمت بنزین را آغاز کردند! به گزارش «وطنامروز»، دولت روحانی بارها و بارها ثابت کرده تا جایی که امکان دارد به مردم اطلاعات اقتصادی نمیدهد و به طور ناگهانی آنها را غافلگیر میکند. گران کردن بنزین، لغو سهمیهبندی بنزین و قطع یارانه چند میلیون نفر بدون اطلاع قبلی از جمله این اقدامات بوده و تعجبی ندارد اگر سخنگوی دولت امروز گران شدن بنزین را تکذیب کند اما از فردا بنزین گران شود. اوج شاهکار دولت و وزارت نفت چند سال پیش و در جریان حذف سهمیهبندی بود که موجب شلوغی پمپبنزینها شد و 3 روز بعد از اجرای این تصمیم تازه مردم از جریان با خبر شدند! حالا اینطور که شواهد نشان میدهد دولت به دنبال گرانی بنزین است و حتی سخن از بنزین 1500 تومانی به میان آمده است. رفتار متناقض مسؤولان در واکنش به انتشار این اخبار بر ابهامها افزوده است. به هر حال دولتی که عوارض خروج از کشور را 3 برابر میکند و نشان میدهد ولع خاصی برای افزایش درآمد خود دارد، تعجبی نخواهد داشت بنزین را تا آنجایی که میتواند گران کند. یکی از مدیران وزارت نفت که تمایلی به افشای نام خود ندارد به خبرگزاری فارس گفته دولت بنا دارد بنزین را گران کند و نرخ سیانجی را ثابت نگه دارد. این مقام مسؤول در صنعت نفت با اشاره به پیشنهادهای ارائه شده برای افزایش قیمت بنزین و سیانجی، گفت: در گفتوگو با کارشناسان صنعت سیانجی و ارزیابی کشورهای مختلف به این نتیجه رسیدیم قیمت سیانجی باید حداکثر 25 درصد قیمت بنزین تعیین شود که پیشنهاد خود را به وزارت صنعت ارائه کردیم و با تایید معاون اول رئیسجمهور برای بررسی به سازمان برنامه و بودجه رفت. وی ادامه داد: مسؤولان تصمیم گرفتند قیمت سیانجی ثابت بماند و قیمت بنزین افزایش یابد به طوری که قیمت بنزین اگر برفرض 1500 تومان در هر لیتر تعیین شود قیمت سیانجی تغییر نخواهد کرد. وی همچنین از ارائه پیشنهادهای جدید به منظور کنترل قیمت حملونقل عمومی در صورت افزایش قیمت بنزین خبر داد و گفت: یکی از پیشنهادهای جدی که هماکنون در سازمان برنامه مورد بررسی قرار میگیرد، عرضه رایگان سیانجی به 4 میلیون خودروی عمومی سیانجیسوز است. این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: براساس این پیشنهاد، در صورت افزایش قیمت بنزین قیمت حملونقل عمومی نیز افزایش پیدا خواهد کرد که بر این اساس پیشنهاد دادیم به جای پرداخت پول یارانه نقدی به تاکسیداران سیانجی سوز، سیانجی این خودروها تا 4 برابر قیمت یارانه نقدی رایگان داده شود که بخشی از این هزینه از حذف یارانه نقدی و بخشی نیز از افزایش قیمت بنزین تامین خواهد شد.
موش و گربه بازی نفتی
سناریوسازی دولت برای افزایش نرخ بنزین به روزهای اخیر بازنمیگردد بلکه از همان روزهای پایانی دولت یازدهم، دولت بهدنبال افزایش قیمت بنزین در دولت دوازدهم بود. خبرگزاری تسنیم گزارش داده نخستین اظهارنظر در این زمینه به صحبتهای زنگنه، وزیر نفت بازمیگردد. این مقام مسؤول در روزهای پایانی دولت یازدهم (اول مردادماه سال جاری) در برنامهای تلویزیونی در اینباره گفته بود: «اگر بخواهیم همینطور از خودروهای شخصی استفاده کنیم، هیچ کاری در مدیریت مصرف بنزین نمیتوانیم انجام دهیم، البته سیاستهای قیمتی هم اثرگذار است؛ ما متأسفانه 2 سال قیمت را افزایش ندادهایم و این علامت بدی است. اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهمیهبندی تأثیری در افزایش مصرف بنزین داشته است. این دولت که در حال تمام شدن است و روزهای پایانی خود را میگذراند اما دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کند». دومین اظهارنظر به مصاحبه مدیرعامل سابق شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و مشاور فعلی وزیر نفت با روزنامه رسمی دولت در شهریورماه سال جاری بازمیگردد. عباس کاظمی در اینباره گفت: «برای مدیریت مصرف بنزین نمیتوانیم قیمت این سوخت را افزایش دهیم. قانون اجازه این کار را در سال جاری به ما نداده؛ برای سال آینده پیشنهادی ندادهایم و برنامهای هم برای افزایش قیمت نداریم. این موضوع فقط مربوط به بنزین نیست. قیمت تمام فرآوردهها پایین است اما رفاه مردم و مدیریت نرخ تورم برای دولت اهمیت بیشتری دارد. قیمت فوب خلیج فارس بنزین رقمی حدود هزار و 800 تومان است. قیمت بنزین ایران تقریبا 800 تومان کمتر از قیمت فوب خلیج فارس است». سومین اظهارنظر به مصاحبه معاون سابق مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با یک رسانه دولتی در تاریخ هجدهم مهرماه بازمیگردد. شاهرخ خسروانی در اینباره گفت: «قیمت تولید هر لیتر بنزین بیشتر از قیمتی است که این فرآورده به مردم عرضه میشود. قیمت تولید هر لیتر بنزین در ایران بیشتر از قیمتی است که این فرآورده به مردم عرضه میشود و این قیمت از قیمتهای بینالمللی بنزین ارزانتر است. مابهالتفاوت هزینه تولید بنزین در کشور یا واردات بنزین به کشور و قیمتی که بنزین به مردم عرضه میشود بهصورت یارانه به پالایشگاهها پرداخت میشود. قیمت هر لیتر بنزین وارداتی 1700 تومان است و از طرف دیگر قیمت تمامشده تولید هر لیتر بنزین در پالایشگاههای داخلی بیشتر از قیمتی است که به مردم عرضه میشود و این مابهالتفاوت بهصورت یارانه به پالایشگاهها پرداخت میشود». این سناریوسازیها در انفعال فضای رسانهای کشور ادامه داشت تا اینکه لایحه ارائهشده از سوی دولت برای بودجه سال 97 نشان از برنامه دولت برای افزایش قطعی نرخ حاملهای انرژی در سال آینده داشت و عملا صحت خبر شهریورماه تسنیم درباره برنامه دولت برای افزایش نرخ سوخت در سال 97 تأیید شد. روز گذشته محمدباقر نوبخت با رد وجود برنامه قطعی برای افزایش نرخ سوخت، گفت: «دولت در لایحه بودجه همانند سال 96 که مجوز مجلس را کسب کرد میتواند از ظرفیت افزایش قیمت حاملهای انرژی استفاده کند. تمام مباحثی که در یکی دو روز گذشته در فضای مجازی درباره افزایش قیمت حاملهای انرژی مطرح شده شایعه بوده و باید بگویم گاهی به حال افرادی که تحت تأثیر این خبرها در فضای مجازی قرار میگیرند تأسف میخورم». در عین حال یکی از رسانههای حامی دولت صبح دیروز بهنقل از یک مقام آگاه در سازمان برنامه و بودجه خبر از افزایش قیمت بنزین به 1500 تومان در هر لیتر از ابتدای دیماه داد. این خبر از سوی سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تکذیب شد اما وزیر نفت آن را تکذیب نکرد. زنگنه در اینباره گفت: «افزایش قیمت بنزین در بودجه سال 97 دیده شده است اما زمان و چگونگی افزایش آن هنوز مشخص نیست. بحث مبلغ قیمت بنزین هنوز باز است و این تصمیم در مجلس جای بحث دارد». سناریوسازیها و تأیید و تکذیبهای پیاپی دولتیها نشان از دستپاچگی دولت برای اجرای برنامه قطعی افزایش نرخ سوخت دارد. دولت از یک طرف میخواهد برای تأمین کسری بودجه خود به افزایش قیمت سوخت تکیه کند و از طرف دیگر نمیداند چگونه با آثار و تبعات آن مواجه شود. از سوی دیگر به نظر میرسد دولت بهدنبال ایجاد فضایی است که بتواند بیش از 20 درصد قیمت سوخت را گران کرده و با موجسواری بر فضای غیرشفافی که خود به آن دامن میزند، از زیر بار قبول مسؤولیت کنترل تبعات این تصمیم شانه خالی کند.
نوبخت: شاید بنزین بیش از ۱۵۰۰ تومان شود!
تایید و تکذیبهای مسؤولان تا ساعات پایانی روز گذشته ادامه داشت تا اینکه سخنگوی دولت آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد شاید بنزین بیش از 1500 تومان شود. سخنگوی دولت درباره افزایش قیمت بنزین تا 1500 تومان، توضیح داد: در قانون بودجه سال جاری و لوایح گذشته همیشه ظرفیتی برای اصلاح قیمت حاملهای انرژی در نظر گرفته میشود، در بودجه سال 96، دولت اجازه دارد تا سقف 48 هزار میلیارد تومان نسبت به اصلاح قیمت حاملهای انرژی اقدام و درآمدی کسب کند، در حال حاضر بر اساس قیمتهای موجود چیزی حدود 32 هزار میلیارد تومان کسب کردهایم. نوبخت با اشاره به اینکه 16 هزار میلیارد تومان فاصله تا سقف تعیین شده وجود دارد، بیان داشت: با قیمت کنونی بنزین نمیتوانیم به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی میتواند به عددی بالاتر از عدد مطرح شده افزایش پیدا کند. وی که با خبرگزاری خانه ملت گفتوگو کرده، با بیان اینکه درآمد 48 هزار میلیارد تومان ظرفیت قانون است، گفت: قطعا برای هرگونه اصلاح قیمت باید برنامهریزی شود و اگر قرار بر این باشد که اصلاح قیمتی انجام شود تا دولت کسری بودجه خود را جبران کند، روش مناسبی نیست، چرا که ما از مسیر دیگری زیان خواهیم دید؛ به همین جهت همه امور چه در لایحه و چه در قانون فعلی بستگی به این دارد که از منبعی که میخواهیم درآمدی بهدست آوریم، چه مصرفی خواهیم داشت.