|
پایتخت اوکراین با کودتای خیابانی غربگرایان سقوط کرد
دموقراضه!
شورشیان نام میدان «استقلال» کی یف را به «یورو» تغییر دادند
گروه بین الملل: دیروز کییف طی کودتایی خیابانی رسما به دست مخالفان دولت اوکراین افتاد. حتی رئیسجمهور یانوکوویچ مقر حکومتی خود را ترک کرد و عمده نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی که هنوز به او وفادار ماندهاند از پایتخت عقب نشستند؛ همچنین با استعفای اغلب نمایندگان طیف اکثریت (حامی دولت)، پارلمان که به دست مخالفان افتاده بدون برخورداری از موضع قانونی رأی به عزل رئیسجمهور داد اگرچه یانوکوویچ در نطقی تلویزیونی اقدام مخالفان را یک کودتا خواند. بدین ترتیب شورش طرفداران غرب در اوکراین تبدیل به کودتایی علیه دولت و پارلمان منتخب این کشور شد و این احتمالا به منزله عقبگرد به وضعیت نارنجی سال ۲۰۰۴ و روی کار آمدن یک حکومت غربگرا در کییف خواهد بود. تنها یک روز پس از امضای توافقنامه دولت و مخالفان، نمایندگان اپوزیسیون پارلمان اوکراین با تحریک کلیچکوی بوکسور و یکی از رهبران شورشی به تکاپو افتادند تا اکثریت را به ضرورت کنارهگیری ویکتور یانوکوویچ از قدرت متقاعد سازند. آخرین گزارشها حاکی است اپوزیسیون خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام سراسری در ماه مه 2014 است. شخص ویتالی کلیچکو در پارلمان خواستار برگزاری انتخابات حداکثر تا ۲۵ ماه مه شده است. پارلمان کشور اوکراین روز گذشته در پی تداوم ناآرامیها رأی به اخراج وزیر کشور داد. نمایندگان پارلمان اوکراین «زاخارشنکو» را به اعمال خشونت علیه معترضان متهم کردند. همچنین وزارت کشور به دست یکی از نمایندگان نزدیک به تیموشنکو افتاده است. وی طی اطلاعیهای مردم پایتخت را به همکاری با دولت ترغیب کرده است در حالی که هیچ نشانی از دولت قبلی نمانده است. در واقع غیبت ویکتور یانوکوویچ ابهامات زیادی درباره آینده دولت به وجود آورده است بویژه که متحد او در راس مجلس نیز استعفا کرد و ریاست پارلمان به دست ورچینوف، دست راست یولیا تیموشنکو، نخستوزیر سابق اوکراین افتاد. در عین حال تیموشنکو نیز که به جرم اختلاس در زندان به سر میبرد با قانونی که روز جمعه به تصویب پارلمان رسیده بود از زندان آزاد و شامگاه شنبه با آمبولانس به میان معترضان آورده شد. این درحالی است که طبق توافقنامه روز جمعه رئیسجمهور و مخالفان، قانون اساسی نیز به شکل سال ۲۰۰۴ یعنی وقوع شورش طرفداران غرب یا انقلاب نارنجی بازمیگردد. شبکه المیادین دیروز صبح پس از ناپدید شدن یانوکوویچ به نقل از منابع خبری اعلام کرد: «هواپیمای حامل رئیسجمهوری اوکراین دقایقی قبل در فرودگاهی در امارت «الفجیره» در امارات عربی متحده دیده شده است.» اما گزارشهای بعدی به نقل ازمشاور رئیسجمهور از سفر یانوکوویچ به خارکیف خبر داد. به گزارش آسوشیتدپرس یکی از معاونان رئیسجمهور اوکراین دیروز گفت: او در شهر خارکیف است و قصد ترک کشور را ندارد. یک مقام امنیتی اوکراین نیز اعلام کرده بود، رئیسجمهوری هنوز در اوکراین حضور دارد اما نتوانست تایید کند وی در کییف است یا نه. خبرنگاران اوکراینی نیز معتقد بودند یانوکوویچ پایتخت را به منظور بازدید از خارکیف در شمال شرقی اوکراین ترک کرده است. آنها از فرار رئیسجمهور، رئیس نهاد ریاستجمهوری و رئیس پارلمان اوکراین به «خارکیف» پایتخت اقتصادی شرق اوکراین سخن میگویند منطقهای که بهطور سنتی مردمش طرفدار رابطه با روسیه و طبیعتا طیف یانوکوویچ است. عصر دیروز خبر رسید که مردم این شهر تظاهراتی در حمایت از رئیسجمهور قانونی برپا کردهاند. این در حالی است که برخی مخالفان رئیسجمهوری اوکراین نیز مدعی شدهاند وی بعد از ترک کییف عازم مسکو، پایتخت روسیه شده است. مخالفان در گردهمایی جمعهشب در میدان استقلال که به مراسم عزاداری برای کشتهشدگان ناآرامیهای چند روز اخیر تبدیل شد رسما رئیسجمهور را تهدید کرده بودند اگر تا ۱۰ صبح شنبه استعفا ندهد کاخ ریاستجمهوری را به آتش میکشند. بخش مهمی از نیروهای شبهنظامی شورشی که تحت کنترل پنهان ناتو بودهاند و دستراستیهای افراطی و گروههای نازی را شامل میشوند، منکر توافقنامه روز ۲۱ فوریه میشوند که روسیه و بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا اجرای آن را تضمین کرده بودند. آنها مدعی هستند «ما هیچ توافقی با ویکتور یانوکوویچ نکردهایم» و به نظر میرسد قصد دارند با حمایت کاخسفید درگیریهای سیاسی را به یک جنگ داخلی بکشانند. حال محل اقامت رئیسجمهوری اوکراین در ۱۵ کیلومتری کییف، خالی و بدون گارد نگهبانی به دست شورشیان میدان استقلال افتاده است، میدانی که حالا به «یورو» تغییر نام میدهد. طبق گزارشها از صبح شنبه نیروهای پلیس و ارتش از نقاط مرکزی و حیاتی شهر کییف عقبنشینی کردند. به گزارش شبکه العربیه معترضان و مخالفان دولت اوکراین در غیاب ارتش و پلیس با ادامه پیشرویهای خود توانستند بر همه نقاط شهر کییف مسلط شوند. همچنین گزارش شده است مخالفان توانستند پاویون تشریفات فرودگاه بوریسپول کییف را به تصرف خود درآورند. با آنکه شنیده میشد پارلمان بدون اتکا به رأی اکثریت حقیقی، رئیسجمهور اوکراین را خلع کرده است اما سرانجام عصر شنبه «ویکتور یانوکوویچ»، رئیسجمهور اوکراین طی نطقی تلویزیونی تاکید کرد: «همچنان در کشور باقی خواهم ماند و هرگز از سمت خود استعفا نخواهم داد.» که این بر حضور او در خارکیف به عنوان اردوگاه طرفداران دولت صحه میگذاشت. به گزارش نسیم، یانوکوویچ همچنین ضمن تبهکار خواندن مخالفان دولت فاش کرد در زمان انتقال وی از مقر ریاست جمهوری در کی یف به فرودگاه، جانش تهدید شده و اتومبیلش از سوی گروههای مخالف مورد حمله مسلحانه قرار گرفته است. او همچنین گفت: «امروز دنیا و اوکراین شاهد یک کودتا بود، درست مانند روی کار آمدن نازیها در آلمان دهه 1930». در نتیجه این کودتای آشکار میتوان گفت دموکراسی اوکراین تبدیل به دموقراضهای در دست مزدوران غرب شده است. ارسال به دوستان
دوقطبی پساجشنواره!
جدال سینماگر ارزشی و غیرارزشی
میکائیل دیانی: حرکت جریان انقلابی در فضای سینمای این روزهای کشور نویدبخش روزهای خوشی برای سینمای ایران است چرا که پس از گذشت سالها دوباره سینمای متعهد و سینماگران متعهد در حال بیدار شدن هستند. دولت یازدهم بدون پایگاه اجتماعی ثابتی وارد عرصه سیاسی کشور شد و همین نکته باعث شد از هر دستاویزی برای جمعآوری پایگاه اجتماعی استفاده کند. حسن روحانی پیش از جشنواره فیلم فجر به جمع هنرمندان رفت و در این نشست با نفی کردن تفاوت هنرمند ارزشی و غیرارزشی اعلام کرد: «تقسیم هنرمندان به هنرمندان ارزشی و غیرارزشی بیمعناست؛ هنر یعنی ارزش و هنرمند ارزشمندی است که با کار خلاقانه به تعالی میرسد». روحانی اضافه کرد: «خلقت بزرگترین مظهر قدرت خدای لایزال است که فقط در این زمینه است که فتبارکالله احسنالخالقین». رئیسجمهوری تصریح کرد: «هنرمند، جهان را بازآفرینی میکند و کار او در مسیر ارزشهای الهی است؛ هنرمند البته در مسیر هنر باید با مردم، ذوق مردم و خواست مردم خود را نزدیک کند». در این زمینه امام خمینی(ره) در پیام معروف خود به هنرمندان در شهریور 1367 به تفاوتهای دو مدل هنر اشاره کرده و مینویسند: «تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقلدهنده اسلام ناب محمدی(ص)، اسلام ائمه هدی(ع)، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانهخوردگان تاریخ تلخ و شرمآور محرومیتها باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایهداری مدرن و کمونیسم خونآشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بیدرد و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد». ایشان در بخش دیگری از این پیام میفرمایند: «هنرمندان ما تنها زمانی میتوانند بیدغدغه کولهبار مسؤولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چارچوب مکتبشان، به حیات جاویدان رسیدهاند. و هنرمندان ما در جبهههای دفاعمقدسمان اینگونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند. برای خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگیدند و در راه پیروزی اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بیدرد را رسوا نمودند. خدایشان در جوار رحمت خویش محشورشان گرداند.» (جلد 21، صص 145) جملات روحانی باعث شد حسن رحیمپورازغدی که از جمله تئوریسینهای حال حاضر انقلاب اسلامی است در جشنواره فیلم عمار بگوید: «من معنی این جمله را نمیفهمم که هنر ارزشی و ضدارزشی وجود ندارد! یعنی سینمایی که مروج شرک و خرافه است با سینمایی که مروج توحید و عبادت است، مساوی است؟ ارسال به دوستان
دولت اسلام آباد مسوول ربودن 5 مرزبان ایرانی است
پاکستان و وظایف حاکمیتی
رئوف پیشدار*: وقایع تروریستی متعدد از جمله به گروگان گرفتهشدن 5 مرزبان ایرانی توسط تروریستهایی که از خاک پاکستان میآیند، بار دیگر مسائل امنیتی آن منطقه و نوع و سطح برخورد و تعامل با پاکستان درباره مسائل امنیتی را به جد مورد توجه قرار میدهد. این اولین بار نیست که تروریستها با استفاده از خاک پاکستان اقدام به فعالیتهای تروریستی در خاک ایران میکنند و باز این اولینبار نیست که طرف پاکستانی بهانه میآورد که قادر به کنترل مرزهایش نیست! پاسداری از مرزها اولین وظیفه حاکمیتی هر دولتی است که در حقوق بینالملل به صراحت به آن اشاره شده و از وجوه وجاهتی حاکمیتی شناخته میشود. این موضوع تا به آنجا در حقوق بینالملل مورد تاکید است که اجازه داده شده تا هر واحد سیاسی که منافعش از سوی همسایه تضییع شود، بعد از طی مراحل مقرر، برای احقاق حقوق خود از مرز عبور کند و حتی جامعه جهانی را برای دفع تهدید به کمک بخواهد. میان ایران و پاکستان در طول سالیان بسیار روابط دو کشور، توافقنامهها و قراردادهای بسیاری برای همکاری در حوزههای امنیتی منعقد شده است ولی واقعیت قضیه و آنچه در عمل رخ داده، نشان میدهد درطرف پاکستانی اراده لازم برای تحقق بخشیدن به توافقهایش وجود ندارد. ازجمله توافقهای دوجانبه میان اسلامآباد و تهران، توافقنامه استرداد مجرمین است. توافقنامهای که اگرچه به امضای دو کشور رسیده اما گویا ضمانت اجرایی چندانی ندارد. در جنوب شرق ایران و در سالهای اخیر حوادث تروریستی متعددی بهوقوع پیوسته است که عامل یا عاملان آنها از آن سوی مرز آمده بودند و بعد از عملیات دهشتافکنانه خود، دوباره به آن سوی مرز گریختهاند. ایران ابزارهای زیادی برای تعقیب جانیان در آن سوی مرز و درخواست استردادشان از پاکستان دارد که از آن جمله توافقنامههای مشترک و توافقنامههای جمعی مانند عضویت در اینترپل است. پاکستان درهمه حوادث تروریستی جانیان را به ایران تحویل نداده است و این در حالی است که جانیانی که آدرس آنها در پاکستان مشخص است، در اغلب موارد و از جمله درمورد اخیر و پیش از آن در حوادث تروریستی مشابه در منطقه «پیشین» که به شهادت شماری از سربازان انقلاب اسلامی ازجمله سردار شوشتری انجامید یا بمبگذاریهای انتحاری در چابهار و گروگانگیری منجر به شهادت شماری از ایرانیها در نزدیک به پنج سال پیش در چابهار به ایران مسترد نشدهاند. یکی از بهانههای پاکستان در عدم برخورد مناسب با اشرار و تروریستهایی که از خاک آن کشور به ایران برای عملیات دهشتافکنانه نفوذ میکنند، «نداشتن حاکمیت بر مرزها»یش است که بهانهای کاملا غیرقابل قبول است زیرا این امر از وظایف اولیه هر حاکمیت سیاسی با هر تعریف از نوع حکومت است، مگر بپذیریم که حاکمیتی وجود ندارد که در آن صورت از جمله براساس کنوانسیونهای وین و ژنو و منشور ملل متحد در بخش وظایف شورای امنیت، طرف ضرردیده میتواند اقدام کند. وظیفه اول هر حاکمیتی حفظ امنیت همه ساکنان در قلمرو حکومتی آن است که در علم سیاست آن را حتی معادل «استقلال» یک واحد سیاسی دانستهاند و این وظیفه حاکمیت است که هر مولفه تاثیرگذار بر امنیت عمومی و مخل آن را شناسایی و به هر شکل ممکن برای شهروندان تامین امنیت کند. بازبودن مرزها و سهولت تردد، قرار گرفتن منطقه در مسیر ترانزیت مواد مخدر، زیاد بودن اتباع خارجی و دستیابی افراد خارجی به هویت ایرانی در مطالعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی در جنوب شرق ایران، چهار مولفه اساسی ناامنی در منطقه از بعد داخلی دانسته میشود که هرچه سریعتر باید برای رفع آنها برنامهریزی و اقدام کرد. ارسال به دوستان
راهپیمایی 22 بهمن مخل امنیت ملی نیست
این بود اعتدال؟!
حسین قدیانی: نه فقط صداقت، بلکه صراحت و شفافیت هم سیادت دارد بر سیاست. اگر بعضیها نقد را برنمیتابند، همان به که منتقدان را بیسواد خطاب کنند تا اینکه بخواهند پای یک نهاد فوقالعاده مهم، حساس و امنیتی را با هزار و یک کار کرده و نکرده به گلیمی باز کنند که علیالقاعده اقلیم کار او نیست. ارگانی که کارش حفظ، بلکه بسط امنیت ملی این مرز و بوم است. بعضیها اگر خوب دقت کنند، خواهند فهمید که در دم و دستگاهشان، یک «معاونت حقوقی» هم دارند که درست شده برای همین شکایتها! کدام شکایتها؟ همین که شکایت کنند از 4 متن «دهان ما پلمب نمیشود»، «هستهای ملت و دیپلماسی دولت»، «آقایان! سر بولدوزر را بچرخانید طرف دشمن» و «غرور ملی شکست، نه ساختمان تحریم» به قلم راقم این سطور که در همین «وطن امروز» کار شده. اشاره به نکاتی در این باره لازم است اما قبلش باید پرسید؛ آیا این بود اعتدال؟! ارسال به دوستان
جنگهای نسل چهارم؛ شورش علیه دموکراسی
معاوضه «استقلال» اوکراین با «یورو»
شروین طاهری: وقتی بحران از راه میرسد، طبیعی است تودههای مردم در تکاپوی راهحل باشند اما آیا در دنیایی از اطلاعات دروغین و مخدوش، میتوان به راهحل دست یافت؟ در نتیجه بسیار محتمل است تودههایی که برای حل بحران در خانهشان اجتماع کردهاند، با هدایت مغرضانه رهبران وابسته، «در و دیوار بههم ریختهشان» را بر سر خویش خراب کنند. این حکایت امروز «میدان استقلال» کییف، پایتخت اوکراین است، در حالی که بعید نیست این یکی از آخرین اشارههای نویسنده به کشوری واحد به نام اوکراین باشد. آیا مردم اوکراین یا دستکم بخشی از آنها در حال شورش علیه مردمسالاری هستند، یعنی همان چیزی که در سال 1991 به بهایی سنگین با استقلال از اتحادجماهیرشوروی بهدست آوردند؟ بعید نیست! همانطور که از آسمان همیشه سیاه و دودگرفته کییف در این چند هفته برمیآید اعتراضات ضددولتی هم در اوکراین به قدری ابهامآمیز است که حتی بسیاری از کسانی که ناآرامیهای کی یف و لفیف را دنبال کردهاند، هنوز نمیدانند آن معترضان صلحطلب یونیفورم و کلاهخودپوش در حقیقت شبهنظامیان آموزشدیدهای هستند که به دو گروه کلی «جداییطلبان غربی و تاتاری» و «نازی»ها؛ (بله! درست شنیدید، نازیهای فاشیست، نژادپرست و آدمسوز و ضدبشر و یهودیستیز اوکراین که البته هزینه تشکیلاتشان را بانکداران یهودی آمریکا و اروپا میپردازند) تقسیم میشوند و فرماندهان هردو طیف به گواهی اسناد معتبر در پایگاههای ناتو در استونی، لهستان، کوزوو و ترکیه دورههای خرابکاری و جنگشهری گذراندهاند. شورشیان در چند مرحله علیه دولت مستقر و رئیسجمهور قانونی، ویکتور یانوکوویچ تظاهرات و جنگ خیابانی به راه میاندازند و در این فضای غبارآلود، شورشیان مزبور توسط رسانههای غربی قهرمان طیفی از جامعه اوکراین بازنمایی میشوند که بهخاطر پیوستگیهای جغرافیاییشان، خواهان ارتباط نزدیکتری با اتحادیه اروپایی هستند، حال آنکه اکثریت قاطع مردم کشور در آخرین انتخابات دموکراتیک به دولتی رأی دادهاند که ارتباطات سنتی با روسیه و متحدانش را به دلایل منطقی در درجه اول اهمیت قرار میدهد. سرانجام در فازنهایی، شورشیان نهتنها علیه دولت و حکومت مرکزی منتخب بلکه حتی علیه خود اوکراین هم کودتا میکنند و نام میدان «استقلال» را به «یورو» تغییر میدهند. ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از نامه صدا و سیما به درخواست نمایندگان برای پاسخ به رئیسجمهور
آوانس ضرغامی به روحانی
گروه سیاسی: پس از آنکه حسن روحانی، رئیسجمهور در جمع تعدادی از اساتید دانشگاه منتقدان توافق ژنو را به بیسوادی متهم کرد؛ تعدادی از نمایندگان مجلس طی نامهای به سید عزتالله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما خواستار اختصاص وقت به آنها برای پاسخ به اظهارات رئیسجمهور شدند. با این حال ارسال به دوستان
کارمند وزارت نفت بر اثر شدت جراحات درگذشت
مرگ، پایان خودسوزی
یکی از کارکنان صنعت نفت که همزمان با بازدید رئیسجمهور از وزارت نفت اقدام به خودسوزی در مقابل این وزارتخانه کرده بود بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت. به گزارش فارس، دوشنبه هفته گذشته و همزمان با بازدید رئیسجمهور از وزارت نفت، یکی از کارکنان صنعت نفت اقدام به خودسوزی در مقابل این وزارتخانه کرد که بلافاصله به بیمارستان نفت منتقل شد. مرحوم حاتمیان 57 ساله، جانباز جنگ تحمیلی و برادر شهید است که چندی قبل درخواست بازنشستگی پیش از موعد را به شرکت نفت گچساران ارائه کرده بود. وی دارای 55درصد سوختگی بود و در بیمارستان شهید چمران برای مداوا بستری شده بود ولی تلاشها برای نجات جان وی بهجایی نرسید و وی به دیار باقی شتافت. ارسال به دوستان
پایین کشیدن پرچم «حیا» در فیسبوک
کبری جعفری: اگر اهل جستوجو در سایتهای اینترنتی و بویژه شبکههای اجتماعی باشید، بدون شک با تصاویر خانوادگی برخی افراد و کاربران اینترنتی مواجه شدهاید که بهراحتی در دسترس میلیونها کاربر اینترنتی قرار گرفته است. در ماههای گذشته تعداد زیادی از کاربران شبکه اینترنتی فیسبوک تصاویر مجالس خصوصی، محافل خانوادگی و جشنهای عروسی خود را با ژستهای گوناگون در این سایت به اشتراک گذاشتهاند، این درحالی است که این تصاویر بهراحتی قابل دریافت و انتشار از طریق اینترنت است! ارسال به دوستان
«حاتمیکیا»ی امروز انقلابیتر از دیروز
گروه فرهنگ و هنر: فیلم سینمایی «چ» اکرانش را از روز 14 بهمنماه از کاخ جشنواره آغاز کرد. فیلم نگاهی ناب و خالص دارد و به زیبایی یک واقعه تاریخی از انقلاب اسلامی را به تصویر کشیده است. حقیقتا حاتمیکیا بخوبی از عهده انعکاس زیبا و تاثیرگذار اتفاقات دوران انقلاب و مقطعی که آن را برای روایت انتخاب کرده - 48 ساعت از زندگی شهید چمران- برآمده است. درباره چمران بسیاری از ما شنیدهایم که مصطفی چمران دکترای رشته پلاسمای فیزیک دانشگاه برکلی و گل سرسبد دانشآموختگان دورههای چریکی و پارتیزانی مصر و دلداده مبارزات انقلابی بود، چنانکه وقتی خبر پیروزی نهضت را شنید، سر از پا نشناخت و راهی ایران شد تا در کنار دیگر مبارزان همفکرش کشتی انقلاب را از میان تلاطم دریای توفانی سیاست در اواخر دهه پنجاه عبور دهد. جنگ که شد او وزیر دفاع بود و حالا رسالتی دیگر برای خود تعریف کرده بود، پس راهی جبهههای نبرد با حزب بعث عراق شد و آنقدر به مناطق عملیاتی رفت و آمد که سرانجام به رفتنی بیبازگشت رسید. این روایتی آشناست از شهید دکتر مصطفی چمران که سالهاست تکرار و تکرار میشود اما این نیز همه ماجرا نیست. جز این «چمران»، چمرانهای دیگری هم هستند که پس از شهادتش یک به یک معرفی و تبیین شدند. چمرانی که شاید حتی برخی در تهران هم بدشان نمیآمد او را اعدام کنند! حالا پس از سالها کشمکش میان گروهها برای اثبات تصویر مورد نظر از فرمانده محبوب جبهههای غرب، تصویر چمرانی بر پرده سینماها نشست که ابراهیم حاتمیکیا آن را روایت کرده است. ابراهیم حاتمیکیا، کارگردان فیلم «چ» معتقد است چمرانی که ساخته میتوانست به هر شکل دیگری باشد، اگر کارگردان شخص دیگری بود. او در نشست پرسش و پاسخ فیلمش گفت: «این فیلم چمرانی است که من خلق کردم و هرکس دیگری این فیلم را میساخت چیزی دیگری میشد. چمران روزی برای من چمران شد که دیدم او مرد صلح است اما نه به هر قیمت. این تحلیلی است که با وضعیت موجود با گوشت و پوستمان آن را احساس میکنیم». تکیه حاتمیکیا بر صلحطلبی چمران در دیدگاههای بازیگرانش هم بازتاب داشت و در همان نشست مهدی سلطانی، بازیگر نقش دکتر عنایت در فیلم «چ» گفت: «فیلم «چ» نفی رادیکالیسم است». حاتمیکیا قبل از آنکه فیلمش در جشنواره فیلم فجر حاضر شود، این اثر را در جمع فرزندان شهدا به نمایش درآورد، در جمع خانوادههای شهدا سکوتش را شکست و خاطرات دوران جنگ را یکبار دیگر مرور کرد و تاثیری خاص بر علاقهمندانش قبل از نمایش فیلم در جشنواره گذاشت. او پس از نمایش فیلم «شیار 143» در نشست پرسش و پاسخ این فیلم حاضر شد و در جمع خبرنگاران، به انتقاد از هیات انتخاب که فیلم «شیار 143» را در جشنواره نپذیرفته بودند پرداخت و آن را یک هشدار برای سینمای ایران خواند. پس از حمایت حاتمیکیا از فیلمی که حتی هیات انتخاب در مرحله اول آن را نپذیرفت، علی معلم در جشنواره به صحبتهای حاتمیکیا واکنش تندی نشان داد. با صحبتهای حاتمیکیا پیشبینی میشد فیلم «چ» در داوری مورد بیمهری قرار گیرد که این اتفاق هم رخ داد؛ فیلمی که درباره زمان پرفراز و نشیب اوایل انقلاب به نگارش درآمده بود جزو کاندیداهای فیلمنامه جشنواره سی و دوم فیلم فجر قرار نگرفت که بهت و حیرت بسیاری را موجب شد. اگر نگاهی به کاندیداهای بهترین فیلمنامه جشنواره سی و دوم فیلم فجر بیندازیم بار دیگر متوجه بیمهری جشنواره خواهیم شد. بهروز افخمی برای فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»، سامان سالور برای فیلم «تمشک»، پیمان قاسمخانی برای فیلم «طبقه حساس»، مصطفیکیایی برای فیلم «خط ویژه» و حسین مهکام برای فیلم «برف» کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شدند که در نهایت جایزه سیمرغ بلورین این رشته به فیلمنامه اقتباسی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» اهدا شد که افخمی در مراسم اختتامیه تاکید کرد در فیلمنامه اقتباسی کار نویسنده فیلمنامه به مراتب راحتتر است و کار خاصی توسط نویسنده صورت نمیگیرد زیرا تمام شخصیتها پیش از این خلق شدهاند. حال اگر یک بار دیگر مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را مرور کنیم، بیشتر به بیمهریهای جشنواره با رویکرد اعتدال و تدبیر پی خواهیم برد. محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیسجمهور از ابتدای جلسه حاضر شد. حضور رئیس دفتر رئیسجمهور با آن همه مشغله و گرفتاری در اختتامیه مراسم چه معنایی میتواند داشته باشد جز اینکه ایشان برای ارائه جایزه ویژه ریاستجمهوری در مراسم حاضر شده اما به ناگاه و قبل از اینکه نهاوندیان به سخنرانی بپردازد، علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره روی سن اختتامیه حاضر شد و مراسم را مدیریت کرد. او تاکید کرد: با وجود شاخصههای خوب در فیلمسازی این دوره جشنواره فیلمی حائز جایزه ویژه ریاستجمهوری شناخته نشد و این جایزه به فیلمی تعلق نگرفت. اما کدام عقل سلیمی قبول میکند که رئیس دفتر رئیسجمهور تنها برای ایراد سخن به مراسم جشنواره فیلم فجر دعوت شده باشد؟! جالب است که بیمهری درباره «چ» زمانی شکل میگیرد که وزیر ارشاد در روزهای آخر جشنواره از فیلم «چ» ابراز رضایت دارد و دیدن فیلم «چ» را توفیق دانسته و میگوید: «خوشبختانه امسال در جشنواره فجر، فیلمهای ارزشمند و فاخری در زمینهها و عرصههای مختلف ارائه شده است. توفیق داشتم فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمیکیا را ببینم، این اثر به نظر من کاری است که از نظر فنی ارزنده بوده و از بازیگران خوبی در آن استفاده شده است و احتمال میدهم این فیلم جایزه هم بگیرد.» اما در اختتامیه فجر آنگونه که شایسته بود از فیلم تقدیر به عمل نیامد. بعد از آنکه حاتمیکیا سکوت خود را در جمع دانشجویان دانشگاه تهران (30 بهمن) شکست، پردهها کنار رفت. او از مدیریت جشنواره فجر و سازمان سینمایی بشدت انتقاد کرد. برپایی مراسم فرش قرمز برای عوامل فیلمها را زیر سوال برد و برای اولینبار فاش کرد که قرار بوده با چینشی خاص در اختتامیه جشنواره فجر جایزه ویژه رئیسجمهور را به او بدهند. حاتمیکیا گفت: «احساس کردم مدیران این جشنواره آگاهانه یا ناآگاهانه مراسم و آرا را با آرایش خاصی چیدهاند». حاتمیکیا خود و فیلم «چ» را مقبول جریان سینمایی جشنواره فیلم فجر ندانست و گفت: «متاسفانه جشنواره فیلم فجر و بخصوص مدیریت آن ساختار خود را و نیز الگوهایشان را از آن طرف آب میگیرند و ردکارپت میاندازند ولی من به آنها میگویم به جای اینکه به این توجه کنید که چه رنگی زیر کفشهایمان پهن شود به افکارمان نگاه کنیم». حاتمیکیا در ادامه با اشاره به اینکه از این سیمرغهای شیشهای در خانهاش زیاد دارد، اظهار کرد: «وقتی میبینم یک نوع ارادهای هست که از من به عنوان یک فیلمساز وابسته تعبیر کرده و مرا وابسته تعریف کنند و علاقهمندند که من از دست رئیسجمهور جایزه بگیرم، نه از دست همکارانم، هوشمندی به من میگوید که به نام نامی بچههای جنگ، کنار بایستم». او ضمن تاکید بر اینکه بحثاش اصلا سیمرغ نیست، اضافه کرد: «وقتی میبینیم جشنوارهای مثل برلین که قرار است با جهان غرب و آمریکا آشتی کند، رئیس هیات داوران را اسپیلبرگ قرار میدهد و وقتی میخواهد با خاورمیانه آشتی کند رئیس دیگری را انتخاب میکند تا آنچه آنها میخواهند انجام بشود، نمیتوانم ساکت بنشینم. سادهلوحی دوستان جشنواره را میبینیم که اشاره میکنند اینگونه نیست و اینها همه نگاه سلیقهای است اما نه عزیزان! این نگاه سلیقهای نیست». حاتمیکیا در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از پاسخ علی معلم (عضو هیات انتخاب) نسبت به گفتههای خودش در جشنواره فجر پرداخت و گفت: «من قیممآبانه رفتار میکنم یا شمایی که در هر حکومتی هستید؟ یک روز با پاپیون هستید، یک روز با کراوات و یک روز با پیراهن سفید. شمایی که در دولت احمدینژاد هستید و در دولت روحانی و خاتمی هم هستید. من قیم هستم یا شما؟» حاتمیکیا صحبتهایش را با حمله مستقیم به علی معلم، یکی از اعضای هیات انتخاب به اتمام رساند: «جناب آقای روحانی! جریان فرهنگی مردان بزرگ میطلبد نه کسانی که نمیتوانند 24 ساعت پای حرفهای خود بایستند». حاتمیکیا پیشبینی کرده بود باز هم بابت حرفهایش هزینه خواهد داد، اتفاقی که زودتر از چیزی که احتمالا حاتمیکیا میتوانست پیشبینی کند، افتاد. به فاصله چند ساعت، تعدادی از سایتهای دولتی و مایل به دولت و برخی روزنامهها، حملات تندی را علیه حاتمیکیا آغاز کردند؛ حملاتی که با دستپاچگی و سراسیمه آغاز شد و متاسفانه بیشتر آنها روی جوایز فجر و سیمرغ تاکید داشتند در حالی که اگر نگاهی عمیق به حرفهای حاتمیکیا داشته باشند متوجه میشوند حاتمیکیا بحثاش سیمرغ و جایزه نیست. او پیش از اینها در 8 بهمن 1378 سیمرغهایش را به موزه سینما سپرد، این استدلالها مبتذل و دستمالی شده است. از سوی دیگر برخی حاتمیکیا را به روزگار فیلمسازی کیمیایی و حواریونش هشدار دادند، غافل از اینکه حاتمیکیا فیلمهایش روایت بخشی از گنجینههایی چون دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است. او هیچگاه به سرنوشت کیمیایی و قصه آدمهایی که غمشان پایانی ندارد، مبتلا نمیشود. او با ساخت «چ»، حمایت از «شیار143» در میانه جشنواره و صراحت لهجهاش در دانشگاه نشان داد با «ابراهیم حاتمیکیا»یی صریحتر و انقلابیتر مواجه هستیم. او اگر در جشنواره انقلاب اسلامی به همت مدیران غریب ماند اما امروز حمایت خانوادههای شهدا و مردم را دارد. همانگونه که همسر شهید اصغر وصالی در آیین اختتامیه جشنواره قم گفت: «ایشان با تعهد و عشق در این عرصه قدم گذاشته و قطعا دعای خانواده شهدا بدرقه راه ایشان است». حاتمیکیا امروز که سینمای دفاع مقدس و انقلاب توسط دیگر همقطارانش در حال فراموشی است، جهادگرانه قیام کرد و به احیای اینگونه از سینما که اتفاقا مورد توجه مخاطب است و جزو سینمای ملی و بومی ما به شمار میآید، دست زد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|