|
تصمیمات دیوانهوار حاکمان حجاز به کجا خواهد انجامید؟
خطاهای سیاسی آلسعود
رضا رحمتی*: سیاستهای داخلی و منطقهای آلسعود اگرچه همواره مورد انتقاد دولتها و نهادهای بینالمللی قرار گرفته است، اما بعد از مرگ «ملک عبدالله» و به دست گرفتن ارکان پادشاهی این کشور توسط «ملک سلمان»، سرعت و شتاب خطاهای سیاسی آنها نیز بیشتر شده است. به نظر میرسد مهمترین عوامل بروز خطاهای پی در پی سیاسی، رقابتهای درونی خاندان سعودی بر سر قدرت و بیتجربگی و بلندپروازیهای جاهلانه دولتمردان جدید آن است. این خطاها را حداقل در 2 سطح داخلی و منطقهای میتوان مورد بررسی قرار داد. ارسال به دوستان
دستگاه دیپلماسی باید مواضع قاطعانهتری اتخاذ کند
محسن رحمانیواسوکلایی*: جمهوری اسلامی ایران با 195/648/1 کیلومترمربع وسعت دارای جمعیتی حدود 669/189/77 نفر است و قرار گرفتن در موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در منطقه خلیجفارس بویژه تسلط بر تنگه هرمز اهمیت آن را صدچندان کرده است. ایران در حاشیه خلیجفارس با کشورهای عربیای همسایه است که عمدتا سیاستهای ضدایرانی را به رهبری عربستانسعودی در عرصه سیاست خارجی خود به کار بستهاند. وسعت این کشورها غیر از عربستان، 413576 کیلومترمربع است یعنی 5کشور عربی حاشیه خلیجفارس 25 درصد وسعت ایران را دارا هستند و طبیعتا جمعیت آنان نیز از ایران حتی با افزودن جمعیت عربستان پایینتر است اما این کشورها گاهی سیاستهایی یا مواضعی را اعلام میدارند که بسیار فراتر از شخصیت و جایگاه آنان در نظام بینالملل است. یکی از عوامل یا مقدورات کشورها در اجرای سیاستهای دفاعی و خارجی، عوامل جغرافیایی یا ژئوپلیتیک است که با نگاهی به مواضع این کشورها در قبال ایران به یک طنز سیاسی شباهت دارد تا یک موضع سیاسی! این کشورها که در مجمعی به نام اتحادیه عرب هر از گاهی گردهم میآیند تا ایرانهراسی را به دلیل افزایش قدرت ایران در منطقه گسترش دهند، با صدور بیانیههایی، جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور کشورها و حمایت از تروریستها متهم میکنند. این موضوع کمی ما را به تعجب میاندازد که این کشورها براساس چه پشتوانه و مقدوراتی یا چه سیاستهای موفقی در منطقه اینگونه زبان به گستاخی میگشایند و ایران را به اتهامات واهی متهم میکنند. این کشورها بویژه عربستان سعودی که سابقه تقابل آن با ایران به سالیان دور میرسد، فقط توانستهاند سیاست آشوب، تنش، گسترش افراطگرایی، تروریستپروری و حمایت از ترور را در منطقه پیاده کنند به طوری که این سیاستها حتی گریبان متحدان خودشان را هم گرفته و امروز شاهد تغییراتی در مواضع آنها در قبال عربستان هستیم. آخرین دستاورد منفی عربستان که چهره خود را در نظام بینالملل بیشتر مخدوش کرد، اعدام رهبر شیعیان عربستان آیتالله نمر بود که قریب به اتفاق کشورها و سازمانهای بینالمللی حتی به طور ظاهری آن را محکوم کرده و مردم کشورهای مختلف جهان نیز غیورتر از رؤسای کشورهایشان با برپایی تظاهراتی این اقدام را محکوم کردند. ایران نیز پیشتر از همه این اعدام را محکوم و مراتب اعتراض خود را اعلام کرد اما متاسفانه رویهای که در دیپلماسی ما عادی شده اعلام واکنش سطحی به این دست اقدامات است؛ در حالی که دیپلماسی مهمترین شاخصه سیاست خارجی کشورهاست و میتواند قدرت و اقتدار یک کشور را به منصه ظهور برساند. از این رو از مسؤولان دیپلماسی کشور انتظار میرود در قبال این دست کشورها که در جایگاه تقابل با ایران نیستند واکنش و رویکرد فعالتر و جدیتری نشان دهد تا شاهد گستاخیها و بیانیههایی گاه و بیگاه این جزایر کوچک در همسایگی خود نباشیم. این رویکرد به معنای حمله و تهاجم به عربستان سعودی یا کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس نیست بلکه به معنای اتخاذ یک رویکرد فعال و قاطعانه برای مهار اقدامات خصمانه این کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران است. یکی از شاخصهای این رویکرد، پیگیریهای حقوقی در مجامع بینالمللی علیه برخی اقدامات سعودیهاست. بهعنوان مثال، عربستان- البته با همکاری آمریکا و برخی کشورها- اتهام مضحکی را مهرماه 89 علیه ایران مطرح کرد و مدعی شد سپاه قدس ایران قصد ترور «عادل الجبیر» سفیر وقت عربستان در واشنگتن [و وزیر خارجه کنونی آلسعود] را داشته است. این کشورها با این اتهام مضحک، ضمن جوسازی رسانهای علیه ایران، قطعنامهای را با 106 رأی مثبت در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رساندند که در آن ایران به طور غیرمستقیم محکوم شده بود. 3 سال پس از آن قضیه، آبان سال92 انفجار مهیبی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت شکل گرفت که منجر به کشته شدن 23 و زخمی شدن 146 نفر شد؛ انفجاری که مسؤولیت آن را گروهی موسوم به گردان «عبدالله عزام» برعهده گرفت. رهبری این گردان برعهده یک تبعه سعودی به نام «ماجد الماجد» بود که پس از دستگیری وی توسط سرویسهای امنیتی لبنان بهرغم درخواست ایران برای بازجویی از وی که مخالفت عربستان را در پی داشت جسد وی پس از مرگ مشکوک او به عربستان منتقل و حتی شنیده شد از سوی حکومت سعودی به خانواده ماجد الماجد نشان عالی اهدا شده است. لازم بود دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در این زمینه با استفاده از تمام ظرفیتهای موجود دست به اقدام حقوقی علیه عربستان بزند. شاخص دیگر در این رویکرد اتخاذ مواضع قاطعانه و جدیتر از سوی مسؤولان دیپلماسی کشور در برابر یاوهگوییها و گزافهگوییهای مقامات سعودی و ملیجکهای عربی است. در این زمینه البته مواضعی اتخاذ شده است ولی نیازمند قاطعانهتر شدن آنها هستیم. بهعنوان مثال در برابر برخی مواضع سعودیها مانند مخالفتهای علنی آنها با توافق هستهای یا مخالفت آنها با دعوت «بانکیمون» از ایران برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه موسوم به ژنو2، موضع قاطعی اتخاذ نشد. لازم به توضیح است در راستای دعوت بانکیمون از ایران برای حضور در مذاکرات ژنو2، عربستان در یک موضعگیری رسمی اعلام کرد ایران صلاحیت حضور در ژنو 2 را ندارد و «سعودالفیصل»، وزیر مقبور خارجه عربستان تاکید کرد: «من از موضع ائتلاف معارضان مبنی بر رد مشارکت ایران در کنفرانس ژنو2 حمایت میکنم». ارسال به دوستان
وجدان کاری چگونه شکل میگیرد؟
صادق سلیمی/ اصغرشهبازی*: کار و به معنای اخص آن شغل، مظهر زنده بودن انسان و زندگی انسانی است. برای داشتن زندگی انفرادی و اجتماعی بهتر، باید کار کرد.کار، تنها وسیلهای است که جایگاه انسان را در پهنه هستی انسانیتر کرده و سنگر وی را برای تسخیر طبیعت و پیروزی بر ناملایمات آن هر روز نسبت به گذشته مستحکمتر میکند. ولی چگونه میتوان به کار دلبستگی پیدا کرد؟ چگونه میتوان کمکاری، عدم احساس مسؤولیت، عدم حضور در محل کار، عدم پاسخگویی و راهنمایی صحیح مراجعان، عدم حفاظت و مراقبت صحیح از اموال، عدم توجه به کیفیت کار و گرایش به آسانطلبی را به رضایت شغلی و انجام کار با کیفیت بالا و مطلوب و حضور بموقع و موثر در محل کار تبدیل کرد؟ آیا تاکنون با افرادی که در شغل خود مانند یک بازی و سرگرمی فعالیت میکنند، برخورد کردهاید؟ افرادی که از انجام دادن کار خود لذت طبیعی میبرند. آنان نیروهای جسمی و روانی خود را صرف همان کارهایی میکنند که همکارانشان آن کارها را استرسزا، فشارآور، خستهکننده، ناراحت یا نامطلوب میپندارند. چگونه چنین چیزی ممکن است؟ آنان که هیچگاه از کار خود به واقع لذت نبردهاند، باید به جستوجوی راهی برای پی بردن به این مطلب باشند که چگونه افراد دیگری آن کارها را با خشنودی و رضایت خاطر انجام میدهند. به راستی برای دستیابی به رضایت شغلی و انجام دادن کار با کیفیت بالا، انگیزش درونی برای انجام کار و کم شدن غیبت و ترک کار چه باید کرد؟ نیروی انسانی ما به تقویت وجدان کاری و تغییر در فرهنگ کار نیازمند است چرا که نیروی انسانی کارآ و متعهد است که سازمان را در دستیابی به اهداف خود یاری میدهد. وجدان عبارت است از استعدادی که به تشخیص نیک و بد پرداخته و برای امور ارزش قائل است، نیک و بد را از هم فرق گذاشته و برای ما نوعی الزام عملی ایجاد میکند (قورچیان، 1374). وجدان کاری عبارت است از مجموعه عواملی که در فرد سازمانی نظام ارزشی به وجود میآورد(سلطانی، 1375). در تعریف وجدان در فرهنگ عمید چنین آمده است: «وجدان قوه باطنیای است که خوب و بد اعمال به وسیله آن درک میشود» (عمید، 1369). وجدان در زبان انگلیسی بدین معانی به کار رفته است: باطن: دل و شعور و احساس روحانی که موجب تشخیص خوب از بد میشود. بخشی از من برتر در تحلیل روانی که به «من» دستور داده یا آن را سرزنش میکند (وبستر،1988). کار دارای مفاهیم گوناگون از قبیل معانی فلسفی، اخلاقی و اقتصادی است. با توجه به مفاهیم مختلف، آن را میتوان چنین تعریف کرد: کار عبارت است از مجموعه عملیاتی که انسان به کمک مغز و دستها و ابزار و ماشینآلات به منظور استفاده عملی بر روی ماده انجام میدهد و این اعمال نیز به نوبه خود بر انسان اثر میگذارد و او را تغییر میدهد (سلطانی، 1375). وجدان پدیدهای است که بایستگیها را از نابایستگیها و شایستگی را از ناشایستگیها در رفتار آدمی تفکیک میکند (جعفری، 1375). «گراند لاروس» عقیده دارد: وجدان، احساس درونیای است که هر کس را برای داوری درباره ارزش کارهای خود رهبری میکند (جعفری، 1375). «کانت» به مساله وجدان به فطرت معتقد بوده و وجدان را امری فطری میداند (مطهری، 1367). به عقیده «فروید»، وجدان اخلاقی از طریق قوانین و منهیات در فرد شکل میگیرد (سبحانی، 1349). در قرآن کریم از وجدان به عنوان «نفس لوامه» تعبیر شده است؛ نفسی که دائماً انسان را سرزنش میکند. با انجام کار ناشایست او را مورد نکوهش قرار میدهد که چرا به چنین کاری دست زدی و در صورت انجام کار خوب، ملامت میکند که چرا بیشتر انجام ندادی؟ (مجلسی، 1398 ق) وجدان کاری، یکی از ابعاد مهم وجدان است که منظور از آن احساس مسؤولیت و تعهد همهجانبه درونی فرد نسبت به وظایف و کارهایی است که برعهده او است. به عبارت دیگر، سعی در انجام هرچه کاملتر و بهتر کارها و پرهیز از هرگونه تساهل و کمکاری و استفاده منطقی از امکانات و شرایط و مواظبت مداوم نسبت به انجام وظایف (ممیزاده، 1375). در صورت دارا بودن بالاترین حد وجدان کاری، میتوان جامعهای را تصور کرد که در آن افراد در مشاغل گوناگون سعی دارند کارهای محوله را به بهترین وجه و به طور دقیق و کامل و با رعایت اصول بهینهسازی انجام دهند(میرسپاسی، 1373). عوامل متعددی پیش از این وجدان کاری شخص را تحت تاثیر خویش قرار دادهاند. در این زمینه هرگز نمیتوان نقش ارزشها، فرهنگ، شخصیت و نگرش نسبت به کار را نادیده گرفت. سخن پایانی اینکه چه عواملی در سازمان بر وجدان کاری موثرند و شرایط مساعد یا نامساعد را برای آن فراهم میکنند؟ عدم توجه به ویژگیهای انسانی فرد در سازمانها، یکی از مهمترین این عوامل است. انسان اجتماعی نیاز به تعلق و پذیرش در گروههای گوناگون دارد. لذا شروع به تلاش در راه برقراری روابط با دیگران میکند. میل به معاشرت به صرف لذت بردن از آن نیست؛ بلکه از این طریق افراد میتوانند باورها و عقایدشان را تحکیم ببخشید. ارسال به دوستان
درس اخلاق امام(ره) به نمایندگان
چیزی که در مغز هیتلر بود در مغز همه شما هست!
حضور گروههای سیاسی، نمایندگان مجلس و مسؤولان نظام در خدمت «امام(ره)» فرصتی بود تا ایشان در همان سالهای ابتدایی انقلاب روش و منش انقلاب را برای حضار و البته آیندگان تبیین کنند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|