|
تحلیلی بر اشتباه دولت در سیاست مذاکره
جوجههایی که به آخر پاییز نرسیدند
مالک شیخیزازرانی: با نزدیک شدن به روزهای آخر پاییز، موعد شمردن جوجههایی است که در فصل عمل، اهالی برجام تمام تخممرغهای شانسی خود را در سبد مذاکرات سیاسی گذاشتند و از مزرعه و آبادانی غفلت کردند به امید اینکه لااقل یکی از این تخممرغها، تخم طلا باشد، غافل از آنکه گربهای بیچشم و رو، در کمین بود و مرغ و تخممرغ را با هم بلعید. روزهایی که دلواپسیهایمان اگر بیشتر از «پیشابرجام» نباشد، کمتر از «پسابرجام» نیست. روزهایی که ملت ایران منتظرند یکی از دولتمردان ارشدی که در دوران مذاکرات از دیپلماسی بالکنی گرفته تا لبخندهای توئیتری، دل مردم را به برجام خوش کرده بودند، اکنون در کمال صداقت به ملت بگویند چه رخ داده است. کمترین واکنش به اقدامات گستاخانه مقامات آمریکایی با توجه به علاقه دولتمردان تدبیر و امید به توئیتر و فیسبوک این بود که یکی از اعضای تیم مذاکره همانگونه که در طول مذاکرات پیام تبریک برای تولد نوه مقامات آمریکایی صادر میکردند، اکنون برای خانم «وندی شرمن»، نفر سوم مذاکرات آمریکاییها، توئیت کنند که به حکم انسانیت (و نه سیاست) اگر وجدانی وجود دارد (که ندارد) آیا ایشان هنوز معتقد است ژن دروغگویی، ژن ایرانیهاست؟! اما دریغ که این اتفاق رخ نداد و دیگر حتی «محمدباقر نوبخت» که بر اثر توجیههای مکرر کاستیهای دولت، در طنز ادبیات سیاسی به «پدر علم توجیه» شهره شده است، این بار دیگر نتوانست از «مکانیسم ماله» در اینباره استفاده کند، چرا که آنقدر عزا شدید بود که اینبار مردهشوی هم اشکش درآمد. طی روزهای اخیر با عهدشکنیهای طرف آمریکایی، نظر مردم نسبت به آمریکا بیش از پیش، رو به بیاعتمادی رفت و مهر باطلى شد بر نظریه «کدخدامحوری» که نجات از بحرانهای اقتصادی را توسل به استکبار جهانی میدانست. گویی کسی بخواهد تیغی را با نیش عقرب از پا بیرون بکشد. همانهایی که تا دیروز بر طبل سیاست «سازش» میکوبیدند و برای تطهیر چهره پلید آمریکا از حذف شعار آرمانی «مرگ بر آمریکا» تا نوشتن کتاب، مقاله و حتی ساخت خاطرههای جعلی از زبان امامی که همه او را در دنیا به استکبارستیزی میشناسند، دریغ نکردند و در ایفای نقش مزدوری و وطنفروشی از هر آنچه داشتند مایه گذاشتند تا چهره منحوس آمریکا را بزک کنند. در این میان مشتی خشکمغز قلدرمآب که قلمشان را به بهای اندکی فروختهاند، آتشبیار معرکه شده بودند که ناگهان با خطاب پیر فرزانه انقلاب بهعنوان دیدهبان همیشه بیدار نظام مواجه شدند. البته برخیشان متنبه شدند و برخی دیگر با خیرهسری تمام باز به راه منحرف خود ادامه دادند که در این روزها با افتضاحی که آمریکاییها در یک معاهده بینالمللی به بار آوردهاند، ترجیح دادهاند سکوت کنند. ارسال به دوستان
نقش هیأتهای مذهبی در مقابله با مصوبه انجمنهای ایالتی و ولایتی
این پایگاه تعطیلی ندارد!
در زمان حیات آیتالله بروجردی، دولت در فکر اجرای قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی به صورت دلخواه خود بود، ولیکن جرات انجام آن را نداشت. تا اینکه یک سال و نیم بعد از رحلت ایشان در حالی که فقط چند ماهی از نخستوزیری علم گذشته بود و مجلس شورا و سنا هم با شروع نخستوزیری امینی منحل شده بود، دولت علم از فرصت استفاده کرد و اوایل پاییز 1341 تصویبنامهای گذراند که طی آن در قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی قید اسلام و ذکوریت حذف میشد. آگاهی از این کار منجر به نهضت امام و سایر مراجع قم و به تبع آنها مراجع نجف و مشهد و تهران شد. هدف آمریکا از تصویب قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی در دولت علم این بود که همان بلایی را که بر سر ملت فلسطین آورد و یهودیها را در آنجا مستقر کرد، بر سر ایرانیان نیز بیاورد و بهاییها را به حکومت برساند. هدف آن بود که با اجرای قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی فرقه ضاله بهائیت را قانوناً بر سر کار آورند و از آن به بعد، بهتدریج فعالیت رسمی آنها برای تصرف تمام اهرمهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آغاز شود. زیرا اولاً تصویبنامه مزبور قید اسلام را نداشت، بنابراین بهایی، یهودی و مسیحی با مسلمان ایرانی در این تصویبنامه فرقی نداشتند. ثانیاً سوگند به قرآن، تبدیل به سوگند به «کتاب آسمانی» شده بود و این معنی بیشتر راه را باز میکرد تا یهود و نصارا هم بگویند کتاب آسمانی ما هم «ایقان» است و به آن سوگند یاد میکنیم. ثالثاً به جای قید «ذکوریت» کلمه «باسواد» گذاشته بودند، که اعم باشد از مرد و زن، و راه را برای انتخاب کردن و انتخاب شدن زنان – که آن موقع معلوم بود چه زنانی منظور بودند – باز کند. چون تا پیش از آن زمان زنان مسلمان و باحجاب معمولاً رای نمیدادند و البته تا آن موقع هم انتخاب نشده بودند. مورد اخیر چندان هم مهم نبود، بلکه آن را پوششی برای 2 مورد دیگر قرار داده بودند. لذا یکی از روزنامهها با حروف درشت در بالای صفحه اول خود نوشته بود «به زنان حق رای داده شد» تا اگر علما مخالفت کردند چرا در قانون دست بردهاید، بگویند آقایان با زنها طرف شدهاند. یادم هست در سخنرانی مسجد ارک گفتم: «آقایان! مساله، رای دادن زنها نیست؛ این موضوع را پوششی قرار دادهاند تا آن 2 ماده دیگر به تصویب برسد». هدف از مصوبه انجمنهای ایالتی و ولایتی این بود که علم، نوکر دستنشانده بیقید و شرط بیگانگان، با این وسیله ساده، بهاییان را وارد انجمنهای ایالتی و ولایتی کند و آنها در شعاع اختیاراتی که قانون به اعضای انجمن داده بود، بتوانند بیش از پیش فعالیت کنند و برنامههای خود را به آسانی و گام به گام اجرا نمایند. قیام آقایان مراجع قم و قبل از همه حضرت امام خمینی، بسیار بموقع بود. مراجع و علمای قم و تهران و دیگر شهرها جلساتی تشکیل دادند و موضوع را مطرح کردند. لذا همه علما، از جمله علمای نجف نیز در این قیام شرکت کردند. همه وارد میدان دفاع از ایران و اسلام شدند، اعلامیه دادند و تلگرافهایی به شاه زدند؛ زیرا خطر را دقیقاً احساس میکردند. ارسال به دوستان
تاریخ مشروطه
دکتر موسی نجفی: سیدجمال در مقاله لکچر در تعلیم و تعلم که به تاریخ پنجشنبه 8 نوامبر 1872 در آلبرت هال کلکته ایراد شده است، نکات قابل توجهی در این زمینه دارد. همچنین در مقاله فواید فلسفه که در شماره دهم مجله معلم شفیق در ماه آگوست 1881 در هندوستان به چاپ رسیده است، به دیدگاههایی اشاره میشود که نویسنده محقق مقاله سیدجمالالدین اسدآبادی و تفکر جدید به نقل و نقد فلسفی آن پرداخته است. سیدجمالالدین در ابتدای مقاله اول میگوید: ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|