|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
برخی نویسندگان و منتقدان سینمایی معتقدند فیلمسازان مؤلف سینمای ایران نتوانستهاند توقعات را برآورده کنند
سال برآورده نشدن انتظارها!
محمدرضا کردلو: «چطور بود؟» این سوالی است که بعد از تماشای هر فیلم، اهالی رسانه از یکدیگر میپرسند و جوابها حول و حوش متوسط، معمولی و افتضاح میچرخد. چند روز پیش این موضوع مطرح شد که آیا به خاطر حداکثر 7-6 فیلم خوب و متوسط، مجبوریم تماشای بقیه فیلمهای ضعیف و البته بد را تحمل کنیم؟
در این بین و در میان آثار بشدت کلیشهای، بیقصه، بیقهرمان و معمولی به جهت تولید، حتی فیلمسازان مولف و سرشناس آنگونه که باید انتظارها را برآورده نکردند. از مجید مجیدی و ابراهیم حاتمیکیا تا مسعود کیمیایی. با احترام به مسألهمندی فیلمهای این 3 نفر، کیفیت و سینمای اینها، نتوانسته نگاه عموم منتقدان و نویسندگان سینمایی را به خود جلب کند. اگر چه برخی مخالفتها مثلا با ابراهیم حاتمیکیا از جنس نقد و تحلیل فیلم نیست و بیشتر منشأ سیاسی دارد اما فارغ از این حواشی، وقتی فیلمها را از جنبه سینمایی و مضمونی بررسی میکنیم به این نتیجه میرسیم که «خورشید»، «خروج» و «خون شد» در عین دغدغهمندی، مسألهمحوری و نگاه انسانی که کمتر در سینمای امروز ایران به آنها توجه میشود اما عقبتر از دیگر آثار فیلمسازانشان هستند. از این منظر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را شاید بشود سال برآورده نشدن انتظارها دانست. «خروج» دیشب در پردیس رسانهها به نمایش درآمد و حاتمیکیا برای دفاع از فیلمش در نشست خبری این فیلم که شلوغترین و پرالتهابترین نشست خبری جشنواره سیوهشتم بود، حاضر شد. فارغ از مواجهه خبرگزاریهای دولتی که عمدتا نگاه توهینآمیزی به نفس فیلم ساختن حاتمیکیا داشتند، برخی سوالات دیگر معطوف به این گزاره بود که چرا فیلم به قوت فیلمهای پیشین حاتمیکیا نیست. و البته سوال خود من «که این چه پایانبندیای بود؟ که به سینمای شما نمیآمد». برخی سکانسها را هم که اصلا نمیتوانید باور کنید از سکانسهای فیلم حاتمیکیاست. سوالات خبرنگاران هم عمدتا پیرامون همین «وضعیت» بود. جواب حاتمیکیا هم البته شفاف بود که او را نباید با گذشتهاش مقایسه کنند و او همینی است که روبهروی اهالی رسانه نشسته است. حاتمیکیا در پاسخ به برخی انتقادات عبارت قابل تاملی گفت: «به من میگویند دههات گذشته، جمله خودم را به خودم پس میدهید؟»
این اتفاق البته میتواند نقطه عطفی در مواجهه رسانهها و فیلمهای سینمایی باشد. همراه با پذیرفتن این نکته که فیلمسازان بزرگ دنیا نیز افت و خیز و بالا و پایین داشتهاند اما آیا باید مواجهه قهری با سینماگران داشت و آنان را افسرده و طرد کرد؟ از آن طرف آیا سینماگران ما ظرفیت نقدشنویشان را افزایش خواهند داد؟ پاسخ به این سوالات همان چیزی است که به بقای سینمای مسألهمحور کمک خواهد کرد.
در کنار «خروج»، تازهترین فیلم مجید مجیدی یعنی «خورشید» هم چنگی به دل نمیزند و بهرغم فضاسازیهای خاص و پرزحمت و تصویربرداری کمنظیر هومن بهمنش، چفت و بست داستانی مناسبی ندارد. پراکندگی قصههای فرعی و به پایان نرسیدنشان (که به خط سیر اصلی داستان کمکی نمیکنند)، معلق بودن شخصیتها و بیخبری از عاقبتشان و پایانبندی پایینتر از حد انتظار «خورشید»، همه دستبهدست هم دادهاند تا فیلم مجیدی هم فیلم متوسطی باشد که در موعد اکران مورد استقبال مردم قرار نخواهد گرفت البته امیدوارم من اشتباه کرده باشم. مجید مجیدی در «خورشید» به فضایی که به آن تعلق دارد، بازگشته است و حضور کودکان در فیلم یادآور سکانسها و فضاسازیهای بچههای آسمان و آواز گنجشکهاست. بدوبدوهای ابتدایی کودکان و افتتاحیه (که جذابترین بخش فیلم است) شما را برای تماشای فیلمی خاص سینمای مجیدی امیدوار میکند اما در ادامه توی ذوقتان میخورد و از اینکه تا ساعت 2 بامداد پای «خورشید» نشستهاید، کمی متاسف میشوید. ریتم و ضرباهنگ کار تند است اما به جهت تکثر قصههای فرعی و موازی، این ریتم در خدمت داستان قرار نمیگیرد. فیلم نه تلخ است و نه امیدوارکننده و واقعا فیلمی معمولی است و در میان همه این اتفاقات معمولی بازی کودکان نابازیگر است که کمی فیلم را سرپا نگه میدارد، بویژه خواهر و برادر افغانستانی که توانستهاند فیلم مجیدی را زنده کنند. جنبههای معمایی «خورشید» هم احتمالا متاثر از فضایی است که نیما جاویدی در «سرخپوست» نیز تجربه کرده است. قصههای فرعی اما باعث شده همین وجه معمایی نیز به محاق برود. فیلم آنقدر تلاش کرده همه حرفها را بزند که از زدن حرف اصلیاش بازمانده است و همه اینها در کنار هم کمی دور از انتظار است؛ دور از انتظار ما از سینماگران مولف سینمای ایران.
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از متن و حاشیه هفتمین روز جشنواره فیلم فجر در سالن رسانهها
«خروج» توفانی آقا ابراهیم در پردیس ملت
گروه فرهنگ و هنر: روز هفتم جشنواره فیلم فجر در سالن رسانهها تبدیل به جنجالیترین و شلوغترین روز این دوره از جشنواره شد؛ روزی که در هر 3 نشست خبری فیلمها تنش و حاشیه به اوج خود رسید و البته استقبال خبرنگاران از نشست خبری فیلم سینمایی «خروج» و حرفهای مطرح شده در این نشست، تبدیل به بمب خبری جشنواره امسال شد. روزی آنقدر حساس که پای افرادی همچون حسامالدین آشنا و محمد قوچانی را که اساسا هیچ ربطی به سینما و جشنواره فیلم فجر ندارند هم به سالن رسانههای این رویداد هنری باز کرد. یک روز خاص و پرخبر که در ادامه مروری بر مهمترین اتفاقات آن داریم. *** لطفاً سکانسهای حذف شده ما را برگردانید! نشست رسانهای فیلم سینمایی «لباس شخصی» اولین نشستی بود که در هفتمین روز از جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در این نشست رسانهای امیرعباس ربیعی، کارگردان درباره حذف سکانسهایی از فیلم بیان کرد: «حدود 3 سکانس و ۵-۶ دیالوگ از فیلم حذف شده است. البته به آن شکل ممیزی نداشتیم، بلکه تنها فشارهایی برای حذف سکانسها داشتیم اما خودمان خواستیم آنها را حذف کنیم». در بخش دیگری از این نشست آرش خوشخو که به عنوان منتقد در جلسه حضور داشت، در سخنانی در ارتباط با حذف چند سکانس از «لباس شخصی» گفت: «من نسخه کامل فیلم را دیدهام و الان متاسف شدم که فیلم کوتاه شده است. امیدوارم سکانسهای حذف شده بازگردند، چون پشتشان تحقیق و پژوهش بوده است». ربیعی نیز در واکنش به این صحبتها افزود: «من هم امیدوارم سکانسهای حذف شده بازگردند». *** به خداحافظی تلخ تو سوگند نشد خبر شوکهکننده روز هفتم جشنواره فیلم فجر اعلام خداحافظی استاد فرامرز قریبیان از عرصه بازیگری با فیلم سینمایی «خروج» بود. او در نشست خبری فیلم سینمایی «خروج» گفت: «من معتقدم این فیلم بهترین کار کارنامه من است. وقتی این فیلمنامه را خواندم دوست داشتم. در این 7 سال پیشنهادهای زیادی شد اما از هیچکدام خوشم نیامد. دلم میخواست با کاری که دوست دارم حرفهام را خاتمه دهم و وقتی این فیلمنامه را خواندم دیدم این فرصت پیش آمده است. میدانستم فیلم زحمت زیادی دارد. فقط یک ماه تمرین تراکتورسواری کردم. بنابراین این فیلم را دوست داشتم. بلافاصله پیشنهاد بازی را پذیرفتم. حالا اعلام میکنم این آخرین فیلم من در سینما بود و دیگر خداحافظی میکنم، چون دیگر حوصله بچهبازی و غرضورزی مسؤولان سینمایی را ندارم. با تجربهای که دارم میگویم این فیلم را منتقدان دولتی دارند میزنند». *** مهندسی حذف «خروج»!
اما مهمترین اتفاق سالن رسانههای جشنواره فیلم فجر امسال همانطور که پیشبینی میشد متعلق به نشست خبری فیلم سینمایی «خروج» ساخته ابراهیم حاتمیکیا بود. او در این نشست به ماجرای حذف تعجببرانگیز «خروج» از بخش آرای مردمی جشنواره اشاره کرد و در ارتباط با پشتپرده حذف این فیلم از آرای مردمی جشنواره امسال گفت: «من این را یک شوخی بزرگ میدانم و واقعیت این است که اصلا امکان ندارد و محال ممکن است این اتفاق رخ داده باشد. به نظر میآید امسال یک مهندسی به ظاهر ساده اما پیچیده رخ داده است. اما ایرادی ندارد، من همه را به زمان میسپارم و زمان است که ثابت میکند چه فیلمی میماند و چه فیلمی نه. کاش هیاتی برای رسیدگی به کسانی که مسؤول بررسی آرای مردمی در چند دوره اخیر بودند، تشکیل شود اما در هر حال من لذت میبرم از مشتی که این دوستان زدند!»
***
توهین به زبان ترکی ممنوع! فیلم سینمایی «آتابای» ساخته نیکی کریمی آخرین اثری بود که نشست خبری آن در روز هفتم جشنواره فیلم فجر در سالن رسانهها برگزار شد. این نشست نیز با حاشیههایی همراه شد که مهمترین آنها مربوط به سوال خبرنگاری در ارتباط با دلایل ساخت این اثر به زبان ترکی بود. هادی حجازیفر، بازیگر نقش اول و نویسنده فیلمنامه این اثر در واکنش به این سوال گفت: «هیچکس حق توهین به زبان ترکی را ندارد و طبق قانون اساسی ادبیات ترکی باید در دانشکده ادبیات ترکی تدریس شود. افکار جداییطلبانه محصول نگاههای فاشیستی است که برخی منتقدان و خبرنگاران سینما به اینگونه فیلمها دارند. نمیتوانید تصور کنید این فیلم با چه سختیای ساخته شد و از جانب بسیاری از فضاهایی که باید حمایت میشد نشد و به معنای واقعی مستقل بودن در این فیلم را دیدم و امیدوارم مهربانانهتر به آن نگاه شود». *** جمله خودم را به خودم پس میدهید؟! گلایههای دردناک و قابل تامل حاتمیکیا هم یکی دیگر از صحبتهای مهم او در این نشست بود: «برخی میتوانند فیلم را دوست داشته باشند، برخی نه. من از بیادبی خوشم نمیآید. گناه ما چیست که فیلم میسازیم؟ چرا جنس نوشتهها و واکنشها مثل دادگاه است؟ این چه زبان بیحیایی است؟ به من میگویند دههات گذشته؛ جمله خودم را به خودم پس میدهید؟ روزی که علی حاتمی رفت آیا جایش پر شد؟ لذت میبرید از این رفتار؟ من از این فضا دلخورم. این بیستمین فیلم من است؛ پس من 20 بار این بالا آمدهام. چرا سال به سال سختتر میشود؟ چرا فضا را این شکلی کردید که مثل فشار شب اول قبر است؟ ما همه سربازان فرهنگی این نظام هستیم». *** تیم عملیات روانی دولت وسط پردیس ملت!
یکی دیگر از اتفاقات عجیب و غریب روز هفتم جشنواره فیلم فجر در سالن رسانهها، حضور حسامالدین آشنا مشاور فرهنگی رئیسجمهور و محمد قوچانی سردبیر روزنامه سازندگی و همچنین علیرضا معزی از نیروهای رسانهای دولت و دبیر سابق شورای اطلاعرسانی دولت در سالن رسانههای جشنواره فیلم فجر و تماشای 2 اثر «لباس شخصی» و «خروج» در این سالن بود. جالبتر اینکه همین ترکیب به نشست خبری فیلم سینمایی «خروج» نیز آمدند و حضور آنها در این نشست نیز مورد توجه رسانهها قرار گرفت. لحظه عبور حسامالدین آشنا از مقابل ابراهیم حاتمیکیا و نگاه خاص آقا ابراهیم همراه با لبخند کنایهآمیزش به آشنا یکی از سینماییترین تصاویر جشنواره امسال بود! از همه اینها جالبتر اینکه حسامالدین آشنا پس از اتمام نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با وجود شخصیت مشاور رئیسجمهور در فیلم «خروج» که بسیاری آن را کنایه به شخصیت آشنا در دنیای واقعی میدانستند، گفت: «آقای حاتمیکیا بزرگتر از آن است که بخواهد به کسی کنایه بزند».
ارسال به دوستان
درباره «لباس شخصی» که غایب بزرگ سودای سیمرغ جشنواره امسال است
تسویهحساب غیرسینمایی!
احسان سالمی: باور کنید هر جای دنیا بروید و از این بگویید که در مهمترین جشنواره سینمایی یک کشور، صرفا به این دلیل که تعداد آثار تولید شده از یک کمپانی فیلمسازی نسبت به تعداد آثار تولید شده از سوی تولیدکنندگان دیگر در آن جشنواره بیشتر نشود، بیخیال حضور یک اثر سینمایی باکیفیت در بخش اصلی جشنواره شدهاند به شما میخندند! اما این ماجرای خندهدار امسال و در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر به وقوع پیوست، جایی که فیلم سینمایی «لباس شخصی» اولین ساخته امیرعباس ربیعی در اتفاقی عجیب و غریب و بر اساس یک دو دوتا چهارتای غیرسینمایی از بخش مسابقه جشنواره فجر کنار گذاشته شد. این روش جشنواره فیلم فجر بود که هر سال 22 یا 33 یا عددی در همین حدود از آثار فیلمسازان باسابقهتر را به عنوان آثار بخش مسابقه اعلام میکرد و از این میان آثار فیلمسازان فیلم اولی هم که قابلیت رقابت با آثار باتجربهها را داشت، 2 یا 3 فیلم را به بخش مسابقه اصلی یا همان «سودای سیمرغ» میآورد. امسال اما در بدعتی تازه جشنواره فجر با وجود انبوهی از آثار متقاضی در این رویداد تنها 18 اثر را به عنوان آثار بخش مسابقه انتخاب کرد و از میان فیلمهای بخش «نگاه نو» یا همان فیلماولیها، 4 فیلم را به «سودای سیمرغ» اضافه کرد؛ آثاری که قطعا باید یکی از آنها «لباس شخصی» میبود اما مناسبات غیرسینمایی و ترس از آن که همه آثار تولید شده توسط سازمان هنری- رسانهای اوج در جشنواره امسال در بخش مسابقه حضور نداشته باشند، باعث شد برگزارکنندگان این رویداد از خیر حضور این اثر در «سودای سیمرغ» بگذرند!
«لباس شخصی» یک تریلر سیاسی و جاسوسی است؛ قصهای در ارتباط با نفوذ که ماجرای آن پیرامون دستگیری اعضای حزب توده و مسأله نفوذ در مهمترین ارکان نظامی، سیاسی و فرهنگی کشور است. طراحی صحنه دقیق، استفاده از بازیگران باسابقه تئاتر و البته فیلمنامه خوب و پرافت و خیز تنها بخشی از امتیازاتی بود که باعث شد «لباس شخصی» مخاطبانش را آخرین لحظه با خود همراه کند. اولین ساخته سینمایی امیرعباس ربیعی البته نقصهایی هم دارد که اصلیترین آن را باید طولانی شدن زمان اثر و کند شدن ریتم آن در بخشهایی از قصه دانست؛ همچنان که ورودیه اثر نیز میتوانست به جای استفاده از تصاویر آرشیوی باشکوهتر و جذابتر باشد اما با وجود این ضعفها قطعا «لباس شخصی» از برخی آثار راهیافته از بخش «نگاه نو» به بخش سودای سیمرغ یک سروگردن بالاتر است و حق این فیلم در این زمینه ضایع شد؛ موضوعی که نظرات منتقدان و کارشناسان سینما و اهالی رسانه نیز پس از تماشای این اثر و مقایسه آن با سایر آثار حاضر در جشنواره، مُبیّن آن است. «لباس شخصی» در صورت حضور در بخش سودای سیمرغ شانس نامزد شدن در رشتههایی همچون بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین طراحی صحنه، بهترین جلوههای ویژه بصری، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای مهیار شاپوری بازیگر نقش روحانی بازجو را داشت؛ فرصتی طلایی برای اثر یک فیلمساز فیلماولی و جوان که با عدم انتخاب این اثر برای حضور در بخش سودای سیمرغ آن هم به واسطه تصمیمات غیرسینمایی، از «لباس شخصی» و سازندگانش گرفته شد.
ارسال به دوستان
تلویزیون
آغاز «رعد و برق» بهروز افخمی در اهواز
بهروز افخمی اینبار موضوع سیل را دستمایه ساخت سریال قرار داده است و از روز گذشته تصویربرداری این پروژه در ۲۰ کیلومتری جاده اهواز- ماهشهر آغاز شد. به گزارش «وطن امروز»، سریال جدید افخمی پربازیگر است و در مراحل مختلف تصویربرداری بازیگران سینما و تلویزیون برای ایفای نقش به گروه بازیگران اضافه میشوند. پیشتولید سریال از مردادماه آغاز شده و تمام مناطق سیلزده از سال گذشته (استانهای خوزستان، لرستان، گلستان و...) در این مجموعه دیده میشود. شهرام قائدی، رضا توکلی، مهدی زمینپرداز، محمد مختاری، کاوه سماکباشی، سپیده موسوی، ویدا موسوی و امیر موسوی بازیگرانی هستند که تاکنون برای ایفای نقشها انتخاب شدهاند. سریال «رعد و برق» به سفارش شبکه 5 سیما تهیه و تولید میشود.
***
تصویربرداری «پایتخت ۶» از نیمه گذشت
تصویربرداری فصل ششم مجموعه تلویزیونی «پایتخت ۶» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیهکنندگی الهام غفوری از مرز ۷۰ درصد گذشته و مهران احمدی هم جلوی دوربین رفته است. به گزارش «وطن امروز»، تصویربرداری سریال «پایتخت» در شیرگاه مازندران همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از ۷۰ درصد از این سریال تصویربرداری شده است. فصل ششم مجموعه تلویزیونی پایتخت در ۱۵ قسمت برای پخش در نوروز ۹۹ از شبکه یک سیما ساخته میشود. محسن تنابنده، ریما رامینفر، احمد مهرانفر، مهران احمدی، هومن حاجیعبداللهی، بهرام افشاری، نسرین نصرتی، سارا و نیکا فرقانی، عطیه جاوید، سلمان خطی، ابوالفضل رجبی و غلامعلی رضایی بازیگران اصلی این سریال هستند.
ارسال به دوستان
اعلام 6 فیلم برتر آرای مردمی
اسامی 6 فیلم برتر آرای مردمی جشنواره فیلم فجر ۳٨ تا هفتمین روز جشنواره (18 بهمن) اعلام شد. به گزارش «وطن امروز»، نتیجه شمارش آرای فیلمهای نمایش داده شده در روز هفتم جشنواره فیلم فجر (۱٨ بهمنماه) توسط ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر اعلام شد. فیلمهای «آبادان یازده ۶۰»، «دوزیست»، «شنای پروانه»، «مغز استخوان»، «درخت گردو» و «روز صفر»، ۶ فیلم برتر آرای تماشاگران سیوهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر تا روز ۱٨ بهمنماه اعلام شده است. همچنین روز گذشته اعلام شد فیلم «پسرکشی» به کارگردانی محمدهادی کریمی در رقابت آرای مردمی حضور ندارد. فیلمی که در طول برگزاری جشنواره جایگزین یا اضافه شود، در رقابت آرای مردمی حضور نخواهد داشت، لذا فیلم «پسرکشی» به کارگردانی محمدهادی کریمی در رقابت آرای مردمی نیست.
ارسال به دوستان
روایت تاریخ کهن یک سرزمین به بازار کتاب آمد
«ایران سرزمین ائمه» شرح مسافرت و اقامت «جیمز باست» میسیونر هیأت پرسبیتری با ترجمه نوید فاضلبخششی توسط انتشارات «بهنشر» به چاپ رسید. به گزارش «وطن امروز»، کتاب «ایران سرزمین ائمه» در 16 فصل روایتگر سفرنامه یکی از سیاحان خارجی به ایران است. در سال ۱۸۳۲ میلادی که هیأت میسیونرها برای بررسیهای لازم جهت تبلیغ مسیحیت در سوریه، آسیای صغیر، ارمنستان و ایران در کشور آمریکا تشکیل شد، تصمیم بر این شد مبلغانی برای ترویج مسیحیت به ایران و میان آسوریهای ارومیه فرستاده شوند. «جیمز باست» در این کتاب، اوضاع اجتماعی و حال و هوای حاکم بر شهرها و روستاهای ایران و نیز قحطی رخ داده در آن ایام را روایت کرده است. برخورد او با حاکمان و مردم معمولی در مناطق مختلف خواندنی و در خور توجه است. باست علاوه بر گزارش اداری، نظامی و مالی، اطلاعات مهم و ارزشمندی را از جغرافیای شهرها و مسیرهایی که خود از آنها عبور کرده است، ارائه میدهد.
ارسال به دوستان
سیلوستر استالونه در جمع بدترینها
مسؤولان جایزه تمشک طلایی که به بدترینهای سینما در سال اهدا میشود، نامزدهای این دوره را معرفی کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راتن تومیتوز، کمتر از 2 روز مانده به اعلام برندگان نهایی اسکار ۲۰۲۰، نامزدهای بدترین فیلمهای سینمایی سال معرفی شدند. در این جوایز سالانه (تمشک طلایی) بدترینهای فیلمهای سال، بازیگران، کارگردانها و نویسندگان معرفی میشوند. 3 فیلم سینمایی بیشترین نامزدی را در بخشهای این جوایز کسب کردند که شامل «گربهها»، «مراسم خاکسپاری خانواده مادئا» و «رمبو: آخرین خون» میشود. نامزدی فیلم «گربهها» در این جمع دور از انتظار نبود. این فیلم سینمایی که با بودجه سنگینی ساخته شده است، علاوه بر بدترین فیلم، در بخشهای بدترین بازیگر زن هم 2 نامزدی دریافت کرده است. فیلم سینمایی «رمبو: آخرین خون» هم که به گفته برگزارکنندگان این جوایز، به احساس و هوشمندی مخاطب توهین کرده است به همراه 4 فیلم دیگر، برای دریافت جایزه بدترین فیلم رقابت میکند. جوایز بدترینهای سال به طور معمول یک روز قبل از آکادمی اسکار برندگان خود را اعلام میکند اما تاکنون زمان برگزاری این رویداد اعلام نشده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|