|
نشست خبری رئیسجمهور 26 شهریور برگزار میشود
اولین نشست خبری رئیسجمهور مسعود پزشکیان روز دوشنبه (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) با حضور رسانههای داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. پزشکیان دهم شهریور در نخستین گفتوگوی تلویزیونی با مردم، به برگزاری نشست خبری اشاره کرد و افزود: بزودی قرار است نشست خبری برگزار شود.
ارسال به دوستان
تأملی بر بیانات رهبر انقلاب درباره ضرورت حکمرانی مجازی
قانون در خدمت خیر جمعی
حمید ملکزاده*: مفهوم حکمرانی قانونمند فضای مجازی یکی از موضوعاتی است که در نخستین دیدار اعضای کابینه دولت چهاردهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی بهعنوان پایه بخش مهمی از بیانات ایشان مطرح شد. من در این یادداشت تلاش میکنم این بخش بیانات ایشان را با عنایت به نسبتی که میان قانون، حکمرانی و مساله اداره دولت وجود دارد مورد بررسی قرار دهم.
در اینجا درست مثل هر موضوع دیگری که بنا داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم، باید معلوم کنیم مساله اصلی ما چیست. در این زمینه باید قبل از هر چیز به این موضوع توجه داشته باشیم که فضای مجازی واقعیتی است که نمیشود - و نباید- آن را نادیده گرفت، یعنی باید این موضوع را پذیرفت که فضای مجازی بهعنوان «دنیای جدیدی که بخشی از زندگی واقعی روزمره مردم» را تشکیل میدهد، مسالهای است که به شکل بنیادین باید مورد توجه دولت قرار بگیرد. یعنی برخلاف این عادت مرسوم که ساحتهای زندگی انسان را به حوزههای عمومی و خصوصی تقسیم میکردهاند، امروز با ظهور عرصه جدیدی از زیست روزمره مواجه هستیم که ویژگیهای منحصربهفرد خودش را دارد. اهمیت این بازشناسی در این مساله است که در شرایطی که بخشی از نظریهپردازان یا سیاسینویسان متأثر از گرایشهای فرهنگی سعی میکنند فضای مجازی را بهعنوان ساحتی خاص معرفی کنند که در آن امکان شکلگیری ایدههایی مثل «شهروند جهان»، یا «حیات انسانی بیرون از دولتها» وجود دارد، موضوع فضای مجازی و زیست مجازی شهروندان هنوز موضوعی مربوط به دولتهاست. مسالهای که درون دولتها اتفاق میافتد و نباید آن را بهعنوان رقیبی برای صورتهای جاری از حیات جمعی انسان در قالب دولت - ملتها بهحساب آورد. موضوعی که خودش را در دو شکل متفاوت از «نادیدهگرفتن فضای مجازی» نشان میدهد: الف - رها کردن فضای مجازی و مساله قانونگذاری درباره آن، ب - انکار این ساحت جدید از زیست روزانه شهروندان و ممنوع کردن یا تلاش برای حذفکردن آن. این دو صورت متفاوت از نادیده گرفتن فضای مجازی نهایتاً نتیجهای جز این ندارد که فضای مجازی حیثیتی «رها و ول» پیدا میکند: چه آنهایی که فضای مجازی را بهعنوان چیزی بیرون از دولت میفهمند که دولت نباید در آن هیچ شکلی از مداخله داشته باشد و چه آنهایی که فضای مجازی را بهعنوان رقیب یا دشمن وجودشناختی دولت در نظر گرفته و به شکل تام و تمام با آن مخالفت میکنند، هر دو به یک اندازه زیست مجازی شهروندان را رهاشده، فراموششده و به تعبیر رهبر انقلاب «رها و ول»شده باقی میگذارند، بنابراین لازم است این موضوع را در نظر داشته باشیم که به رسمیت شناختن «زیست مجازی شهروندان» مستلزم ارائه کردن توصیفی از آن بهعنوان یکی از عرصههای متکثر زندگی آنها درون و به اعتبار دولت است. این همان چیزی است که بحث درباره «حکمرانی قانونمند» در فضای مجازی را به مسالهای قابلتوجه تبدیل میکند.
* حکمرانی و مسأله قانونمندی
حکمرانی در معنای عام کلمه بر مجموعهای از فرآیندها، کارکردها، ساختارها، قوانین و هنجارهای موجود یا تولیدشده در دستهای از روابط و تعاملات دلالت میکند که به شکل نظاممندی حدود رفتار و عملکردهای مطلوب در یک مجموعه انسانی را به اعتبار آن معلوم میکنند. از این جهت حکمرانی بیش از اینکه با حکومت کردن، در معنای اداره دستوری امور نسبت داشته باشد، بر یک جور هدایت، راهبری و مدیریت نظاممند دلالت میکند که ضمن تعیین کردن حدود برای فعالیتها و کارکردهای عناصر تشکیلدهنده یک وضعیت خاص، تحقق اهداف مشترک گروهی از افراد را دنبال میکند، بنابراین میتوانیم ادعا کنیم که ایده حکمرانی با نفس گروههای اجتماعی، یعنی گروههایی از افراد که برای تحقق اهداف خاصی گرد هم آمده و تحت یک نظام مشخص عمل میکنند پیوندی منطقی دارد. اگر دولت را عالیترین تجمع انسانی برای تحقق اهداف مشترک در نظر بگیریم، آنگاه تصدیق میکنیم که حکمرانی در عالیترین صورت و رسمیترین مدل آن در و توسط دولتها اعمال و اجرا میشود: صوری یا رسمی بودن حکمرانی در دولت ناشی از رابطه آن با قانون است.
امروز در دموکراسیها و در عین حال در نسخه ایرانی مردمسالاری که با عنوان «مردمسالاری دینی» میشناسیم اداره امور نه از طریق فرمان یا دستور شخصی یا گروهی حاکمان و متصدیان امور، بلکه از طریق صدور دستورنامهها یا وضع قوانین روشن از طریق نهادهای خاص و معلوم و با هدف تحقق بیشترین خیر ممکن برای اعضای یک دولت اتفاق میافتد. از این جهت حکمرانی در نظامهای سیاسی جدید به طور عام و درباره جمهوری اسلامی ایران به طور خاص، حکمرانی قانونی است. یعنی از طریق و ضمن تنظیم قوانین روشن، معلوم و مشخصی که در اختیار همگان قرار میگیرد اعمال میشود. همینطور عمل قانونگذاری نه با هدف تأمین منافع گروهی خاص، یا دستهای معلوم یا در سایه که در نهادهای قدرت حاضر هستند، بلکه در مسیر تحقق خیر جمعی اعضای دولت صورت میپذیرد. به همین اعتبار است که میتوانیم بگوییم حکمرانی قانونی در فضای مجازی باید از طریق وضع قوانین معلوم، با هدف فراهم آوردن امکان بهرهمندی عموم شهروندان از امکانات آن، از طریق به سامان کردن نظاممند زیست مجازی ایشان به نحوی که بیشترین حد از تحقق خیر جمعی را ممکن میکند، اعمال شود. از این جهت مساله «حکمرانی قانونی» را که در بیانات رهبر انقلاب مشاهده میشود باید بهعنوان فراهم آوردن نظاممند چنین امکانی در نظر بگیریم؛ موضوعی که اشکال دوگانه نادیدهانگاری که در بالا مورد بررسی قرار دادیم، از آن غافل بودهاند.
* بایستههای حکـــمرانی قانونی در فضای مجازی
اگر همه آنچه را تا اینجا آوردیم در کنار بخشی از بیانات رهبر انقلاب درباره موضوع فضای مجازی قرار دهیم که در نخستین دیدار با اعضای کابینه دولت چهاردهم مطرح شد میتوانیم تصویر روشنی از بایستههای حکمرانی در فضای مجازی در نگاه رهبر انقلاب به دست بیاوریم. در بخش پایانی این یادداشت تلاش میکنم فهمی را که از این بایستهها دارم به طور خلاصه مطرح کنم. فکر میکنم میتوانیم انتظار داشته باشیم که توجه به مجموعه بههمپیوسته این بایستهها میتواند گره قانونی و معضلاتی را که در سالهای اخیر درباره فضای مجازی ایجاد شده است تا حد زیادی باز کرده، یا حداقل ما را در مسیر گشودن آنها قرار دهد.
پیش و بیش از هر چیز باید این موضوع را در نظر بگیریم که «زیست مجازی» مردم یک واقعیت غیرقابلانکار است. یعنی فضای مجازی بهعنوان عرصه جدیدی از زندگی انسان امروز موضوعی است که نه میشود و نه باید آن را انکار کرد و نادیده گرفت. از این جهت باید به استقبال این عرصه نوظهور از حیات انسانی رفت. در عین حال باید این موضوع را در نظر داشت که نفسِ زیست مجازی افراد نه چیزی مثبت و نه موضوعی منفی است. یعنی نباید اینطور فکر کنیم که نفسِ وجود زیست مجازی خیر یا شر است. از این قرار باید فضای مجازی را بهعنوان یک فرصت جدید با تهدیدات و فرصتهای خاص خود در نظر بگیریم. همینطور نباید از نظر دور داشته باشیم که زیست مجازی افراد از مسائل مربوط به دیگر ساحتهای زیست عمومی یا خصوصی افراد بهعنوان اعضای یک دولت پیروی میکند. یعنی نباید اینطور فکر کنیم که زیست مجازی در جایی بیرون از دولت اتفاق میافتد، همچنین نباید این نکته را از نظر دور داشته باشیم که نفسِ ورود به جهانی که بهعنوان فضای مجازی میشناسیم به معنای خارج شدن از جغرافیای حقیقی دولت یا حدود صلاحیت آن است.
از این جهت درست همانطور که همه ساحتهای زندگی شهروندان، اعم از خصوصی و عمومی، مستلزم شکلی از اداره از طریق نظام روشنی از قوانین است، قوانین روشنی نیز باید درباره زیست مجازی اعضای دولت وجود داشته باشد؛ قوانینی که در درجه نخست رابطه میان بازیگران عمده در فضای مجازی با دولت را معلوم میکنند، قوانینی که در نهایت بهعنوان دستورالعملی برای تنظیم رابطه دولت با شرکتهای عمده ارائهکننده خدمات در فضای مجازی با دولت عمل میکنند. دستورالعملهایی که ضمن قاعدهمند کردن رفتار این بازیگران با دولت، امکان بهرهمندی حداکثری شهروندان از خدمات ارائهشده توسط آنها در کشور را به شکل قانونی، یعنی به نحوی مشروع که در آنها میشود پیگیری حقوقی منافع و خواستههای شهروندان را دنبال کرد، فراهم میکند.
موضوع دیگری که درباره حکمرانی قانونمند در فضای مجازی باید به آن استناد کرد فراهم آوردن امکان تنظیم رابطه افراد دولت با یکدیگر در موضوع خدمات و امکانات فضای مجازی است. از این جهت وضع مقررات معلومی که رابطه افراد با یکدیگر را در این محیط سازماندهی و به نحوی قانونی آن را ممکن کند از اهمیت انکارناپذیری برخوردار است. برای روشنتر شدن این موضوع این نکته را در نظر بگیرید که شرکتهای فعال در محیط مجازی هر کدام بر اساس قوانین خاص خود، امکاناتی را به افرادی که از خدمات آنها استفاده میکنند ارائه میدهند. قوانین مربوط به شیوه استفاده کردن از محصولات مختلف موضوعی درونی برای شرکتهای ارائهکننده خدمات است. از آنجایی که روابط میان افراد درون محیط مجازی در و به اعتبار تعلقات سیاسی آنها به دولت اتفاق میافتد، لازم است قوانینی وجود داشته باشد که در حوزههای مختلفی اعم از تجاری و مالی، مدنی و کیفری مناسبات میان شهروندان دولت در فضای مجازی را تسهیل و از آنها حمایت کند.
در این زمینه باید این نکته را در نظر گرفت که قانونمندی درباره حکمرانی در فضای مجازی باید با عنایت به دولت بهعنوان اصل راهنمای قانونگذاری صورت بگیرد. همینطور نباید این مساله را از نظر دور داشت که دولت در معنای خاص کلمه مجموعهای از روابط سیاسی و حقوقی است که اعضای یک واحد سیاسی را به یکدیگر پیوند میزنند. یعنی در هر شکلی از قانونگذاری درباره فضای مجازی باید مردم، اصلِ ضرورت بهرهمندی آنها از امکانات فضای مجازی و حمایت قانونی از آنها در جریان این بهرهمندی با عنایت به روح حاکم بر واحد سیاسیای که به آن تعلق دارند موردنظر قرار بگیرد. در نهایت صورتهای دوگانه انکار فضای مجازی، چه وقتی صحبت از فعالانی باشد که از رها کردن شهروندان در محیط مجازی دفاع میکنند، چه وقتی آنهایی را در ذهن داشته باشیم که از ممنوعیت تام و تمام آن صحبت میکنند، نهایتاً به کاهش میزان بهرهمندی مردم از امکانات گسترده موجود در فضای مجازی منتهی خواهد شد؛ موضوعی که رهبر انقلاب نیز در بیاناتی که در این باره داشتهاند بهوضوح به آن اشاره کردهاند.
*پژوهشگر اندیشههای سیاسی
ارسال به دوستان
آقای رئیسجمهور! چاپلوسان را از خود برانید
محمد رستمپور: نخستین گفتوگوی تلویزیونی و سفر استانی رئیسجمهور در فضایی صمیمی، خودمانی و بیتکلف برگزار شد و مثل همان روزهای تبلیغات انتخاباتی، مسعود پزشکیان را در همان قامت یک سیاستمدار دوستداشتنی و متواضع ترسیم کرد. رئیسجمهور همچنان اصرار دارد خودش باشد و تاکنون حداقل سه مرتبه تصریح کرده از تشریفات و پروتکلها و قواعدی که میان او و مردم مرز و تمایز میکشد، گریزان است. این خصیصه تا جایی برجسته است که رهبر معظم انقلاب در پیام تنفیذ ایشان را چهرهای صادق و مردمی توصیف کردند. با این همه دو نکته قابل اعتنا بویژه پس از 2 رخداد جدی گفتوگوی تلویزیونی و سفر مسعود پزشکیان به مشهد رخنمایی کرد که به نظر میرسد بیتوجهی به آنها ممکن است زمینه تخلف دولت چهاردهم از مشی و شعار و رکن اساسی تشکیل و چشمانداز حرکتش یعنی «وفاق ملی» را فراهم آورد.
اولی آن است که رئیسجمهور در پاسخ به سؤالات و برنامههایی که اتفاقا تشکیلدهنده وجوه جزئیتری از وفاق ملی است، همچنان به ذکر کلیاتی توصیفی بسنده میکند و گاهی اوقات همچون دوران انتخابات، از روی صدق و صفا که بر همگان اثبات شده، ابراز بیاطلاعی میکند، یا مسائلی همچون مبارزه با تورم و کوشش برای ارتقای رشد اقتصادی را که در صدر تذکرات رهبر معظم انقلاب است نیز به وزرا و مدیران دستگاههای اجرایی ارجاع میدهد. این ارجاع در شرایط کنونی نظام حکمرانی جمهوری اسلامی که رئیسجمهور از نظر اجرایی، رئیس قوه مجریه است و باید طراح و هماهنگکننده نیروهای درونی قوای دولت به سوی اهداف تعیینشده باشد، پیامی از ابهام و تا اندازهای ناهماهنگی درون جبهه فرماندهی دولت چهاردهم صادر میکند. همزمان، همراه و به موازات صمیمیت، خضوع و ابراز تواضع، کارگزار سیاسی باید کاریزما، اقتدار و برندگی از خود نشان دهد تا شعار صادقانه پشتیبانی از تودههای محروم جامعه، در دل ایشان گرمی و نور و قوت ایجاد کند.
دوم آن است که گروهی از طرفداران جناحی رئیسجمهور بویژه در سکوهای مجازی خارجی همچون توئیتر و تلگرام، ترجیح دادهاند به جای ضریبدهی به نقدهای مشفقانه و تذکرهای معتبر، هر شکلی از مواجهه با دولت چهاردهم را متضاد وفاق ملی ترسیم کنند و در پی تشدید و تراش دوقطبیهایی باشند که متعلق به دوره انتخابات است و باید به فرموده رهبر معظم انقلاب بر آن مهر پایان زد. این هواداران هر شکلی از پیام یا رفتار رئیسجمهور را در یک ساختار پروپاگاندایی، لباسی از تقدیس میپوشانند و حتی از اشکالات و ایراداتی که در آغاز شکلگیری دولت، کاملا طبیعی و چه بسا بدیهی به نظر رسد، حماسه و شگفتی میسازند. این رفتار که نزدیکترین کلمه برای آن «چاپلوسی» و «تملق» است، گاهی اوقات بوی انتقام نیز میگیرد و خلاف رأی و نظر شخص رئیسجمهور و معاون اول و برخی وزرای او، به تیغکشی علیه رئیسجمهور شهید و تصمیمات و اقدامات او به شکلی ناجوانمردانه و یکسویه منتهی میشود.
طرف سوم این منازعه، یعنی مردمی که پای صندوق رأی آمده یا نیامدهاند، در برابر فضای مسمومی که پدید آمده، چارهای جز ابراز تأسف و تحمل اندوه ندارند. امیدی که با روی کار آمدن چهرهای مردمی و خوشاخلاق، همچنین با تصویر اتحاد سران قوا پدید آمده و صدای همان بیصدایانی که اینک رئیسجمهور تریبون و بلندگوی آنان شده، وضعیتی دراماتیک را تجربه میکند. این امید و صدا، چیزی فراتر از شعار «وفاق ملی» میخواهد و در جستوجوی موهبتی غیر از محتواهای توئیتر و تلگرام است. از این نظر است که رئیسجمهور، شرایطی خطیر را تجربه میکند. از سویی وفاق ملی نیاز به یک پایگاه اجتماعی و آرایش سیاسی جدید دارد و از سوی دیگر، انتظارات فزاینده بیجایی که هواداران او در افکار عمومی میسازند، ممکن است وفاق ملی را به یک نشست و برخاست سیاسی تقلیل دهد و آن را بسیار سریعتر از آنچه کشش و ظرفیت دارد و پیش از آنکه به گروههای اجتماعی برسد، توخالی کند.
دولت چهاردهم هم تئوریسین نیاز دارد و هم تبلیغاتچی. تئوریسین برای آنکه وفاق ملی را براساس آنچه رئیسجمهور بدان استناد کرده، یعنی اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران، همچون سیاستهای کلی مقام معظم رهبری، بهصورت بخشی و وزارتخانهای تفسیر کند و آن را در اولویتی بالاتر از صِرف اداره وزارتخانهها و دستگاههای کشور قرار دهد و تبلیغاتچی برای آنکه اولا هواداران را از زیادهگویی و اغراق و تملق که گاهی تمسخر نیز به دنبال دارد، بازدارد و متوجه شرایط واقعی کشور کند و ثانیا اقدامات و در شرایط کنونی، ذهنیات رئیسجمهور و کارگزاران سیاسی جامعه را برای جامعه تبیین و تفسیر کند. در نتیجه شاید دولت چهاردهم به چند سخنگو در لایههای مختلف نیاز داشته باشد. سخنگوهای متعدد و در عینحال هماهنگ، حتما قادر خواهند بود نظم هواداری از دولت را از شکل استادیومی خارج کنند و به شکل حزبی درآورند. در شکل اول، هر حساب کاربری توئیتری غیرقابلاعتماد یا کانال تلگرامی ناشناس میتواند به نیابت از دولت سخن بگوید و کنش کند و در شکل دوم، تنها معتمدان رئیسجمهور مبتنی بر یک نظم و آرایش رسانهای میتوانند وفاق ملی را تعریف و تبیین کنند. شاید لازم باشد
روابط عمومیهای وزارتخانهها به چیزی بالاتر از اداره وبسایت دستگاهها فکر کنند.
ارسال به دوستان
اخبار
توانمندی دفاعی جزایر سهگانه خلیجفارس درحال افزایش است
سردار علیرضا تنگسیری در بازدید از آخرین وضع آمادگی رزم یگانهای عملیاتی مستقر در جزایر نازعات، با اشاره به جایگاه مهم این جزایر (شامل جزایر سهگانه تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی در خلیجفارس و جزیره سیری) گفت: روحیه همه رزمندگان نیروی دریایی سپاه در جزایر نازعات عملیاتی است و توانمندی دفاعی این جزایر هر لحظه افزایش مییابد. به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه، تأمین امنیت جزایر نازعات (از مناطق مهم مأموریتی و در محدوده منطقه پنجم دریایی امام محمد باقر علیهالسلام) یکی از اصلیترین مأموریتهای نیروی دریایی سپاه است و تاکید فرمانده کل قوا را نیز به همراه دارد. سردار تنگسیری، چهاردهمین الحاق تجهیزات به نیروی دریایی سپاه در ماه گذشته را یادآور شد و اظهار داشت: یکی از اهداف مهم ما از این بازدید، ارزیابی عملیاتی تجهیزات الحاق شده در خطوط دفاعی در جزایر و تنگه هرمز بود که الحمدلله با بهترین وضع ممکن همه سامانهها اعم از موشکی، پهپادی و دیگر سامانهها و تجهیزات الحاقشده برای دفاع و تولید امنیت و آرامش ملت عزیزمان در حالت عملیاتی قرار دارد. فرمانده نیروی دریایی سپاه در پیامی به همسایگان و کشورهای دوست حوزه خلیج فارس و دریای عمان گفت: بارها تأکید کردهایم که پیام ما به همسایگان و کشورهای مسلمان، دوستی و برادری و وحدت است و حضور دشمنان و بیگانگان در این منطقه تنها برای ایجاد تفرقه و فتنه است و ما مستحکم و پولادین در برابر تمام دنیای آنان ایستادگی خواهیم کرد. این کلام خدای واحد است که بر سینه ما نقش بسته است: «واعدوا لهم مااستطعتم من قوه». گفتنی است در بازدید سردار تنگسیری آمادگی بخشی از تجهیزات جدید الحاقشده به یگانهای جزایر ایرانی شامل سامانههای موشکی راهبردی کروز مورد ارزیابی قرار گرفت.
***
سفیر ایران در سازمان ملل:
نگران دستیابی گروههای تروریستی به سلاحهای شیمیایی هستیم
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ایران نگرانی عمیقی نسبت به تهدید گروههای تروریستی در دستیابی به سلاحهای شیمیایی دارد و بر لزوم همکاری بینالمللی قویتر برای مقابله با این خطر برای صلح و امنیت جهانی تاکید میکند. امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت خاورمیانه و سوریه افزود: ما از ادامه گفتوگوی سازنده بین سوریه و سازمان منع سلاحهای شیمیایی (OPCW) برای رسیدگی به مسائل باقیمانده و به نتیجه رساندن این پرونده حمایت میکنیم. این رویکرد برای تضمین شفافیت، پاسخگویی و حلوفصل رضایتبخش تمامی مسائل معوقه حیاتی است. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی فعال در OPCW، بر اهمیت اساسی تضمین کار مستقل، بیطرفانه و حرفهای این سازمان تأکید میکند. این امر بویژه در رابطه با مسائل مربوط به اجرای تعهدات توسط کشورهای عضو، از جمله جمهوری عربی سوریه، از اهمیت بسیاری برخوردار است. دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: بهعنوان قربانی بزرگ سلاحهای شیمیایی، جمهوری اسلامی ایران قویاً استفاده از سلاحهای شیمیایی را توسط هرکس، در هرکجا و تحت هر شرایطی محکوم میکند. هرگونه تلاش باید به کار گرفته شود تا از استفاده مجدد از این سلاحهای وحشتناک جلوگیری شود. ایران نگرانی عمیقی نسبت به تهدید گروههای تروریستی در دستیابی به سلاحهای شیمیایی دارد و بر لزوم همکاری بینالمللی قویتر برای مقابله با این خطر برای صلح و امنیت جهانی تاکید میکند.
***
پدافند هوایی ارتش با تجهیزات بهروز از کشور حراست میکند
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به اهمیت نقش این نیرو در حفظ امنیت کشور و مقابله با تهدیدات هوایی دشمن گفت: نیروی پدافند هوایی ارتش با استفاده از تجهیزات بهروز و نیروی انسانی کارآمد، نقش مهمی در حراست از آسمان کشور ایفا میکند.
امیر سرتیپ علیرضا صباحیفرد ضمن حضور در منطقه پدافند هوایی شمال شرق، از مواضع مختلف این منطقه بازدید کرد و میزان آمادگی رزم و عملیاتی این منطقه را مورد ارزیابی قرار داد. وی در این بازدید بر لزوم حفظ آمادگی رزمی و هوشیاری کارکنان در راستای دفاع از حریم آسمان کشور تأکید کرد و گفت: نیروی پدافند هوایی ارتش با استفاده از تجهیزات بروز و نیروی انسانی کارآمد، نقش مهمی در حراست از آسمان کشور ایفا میکند. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به اهمیت نقش پدافند هوایی در حفظ امنیت کشور و مقابله با تهدیدات هوایی دشمن تصریح کرد: در راستای تقویت توان دفاعی کشور، نیروی پدافند هوایی اقدامات گستردهای را در جهت ارتقای سیستمهای راداری و موشکی خود انجام داده است و برگزاری مانورهای مشترک با سایر نیروهای مسلح نیز نشان از آمادگی کامل پدافند برای دفاع از آسمان کشور دارد.
***
موفقیت دولت در سایه عمل به توصیههای رهبر انقلاب است
خطیب موقت جمعه تهران با اشاره به ۱۳ توصیه رهبر انقلاب به اعضای دولت چهاردهم، تصریح کرد: موفقیت دولت در سایه عمل به توصیههای مقام معظم رهبری است. آیتالله سیداحمد خاتمی خاطرنشان کرد: توصیههای رهبر انقلاب تحفه کمنظیر برای دولتمردان است؛ توصیه مهم رهبر انقلاب به دولتمردان، پیوست عدالت در متن قوانین است. رهبری فرمودند نه در کاغذ، بلکه در عمل عدالت را محقق کنید. فرمودند هر ماده قانونی که فاصله طبقانی را بیشتر میکند، حذف کنید. پیشنهادم این است که یک نهاد یا دفتر مقام معظم رهبری مجموع دیدارهای رهبر انقلاب با دولتمردان و سیاستمداران را به عنوان منشور حکمرانی جمع آوری کنند و در خدمت مسؤولان قرار دهند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|