|
نگاهی به فیلم «عصر یخبندان» به بهانه اکران در جشنواره فجر
ترس از یک لحظه خاص!
محسن جندقی: مصطفی کیایی با ساخت «عصر یخبندان» نشان داد که مخاطب را بهخوبی میشناسد. در روزگاری که بیشتر تماشاگران ایرانی برای دیدن فیلمهای کمدی به سینما میروند، ساختن یک فیلم واقعا اجتماعی با موضوعی تلخ، جسارت میخواهد و کیایی با یک فیلمنامه خوب ریسک این کار را میپذیرد. «عصر یخبندان» داستان زنی است که با بیتوجهی همسر خود مواجه میشود و برای جبران این بیتوجهی قدم در راهی اشتباه میگذارد و این راه اشتباه، قصه اصلی فیلم را تشکیل میدهد. «عصریخبندان» از داستان و خردهداستان و پیرنگ غنی است و تماشاگر را مجبور میکند که تا پایان از فیلم لذت ببرد! مدتهاست که در ایران فیلم اجتماعی با موضوعی تلخ و نزدیک به سیاه که تماشاگر با دیدن آن لذت ببرد ساخته نشده اما کیایی با «عصر یخبندان» نشان داد که میتواند با ابزاری مناسب از پس این کار بسیار مشکل برآید. فرم و نوع روایت در این فیلم تفاوت اساسی با آثار قبلی مصطفی کیایی دارد و این کارگردان با فلاشبکهای بجا و قابل تحمل، پاسخ بسیاری از پرسشهایی که تماشاگر در ابتدای فیلم با آن مواجه میشود را میدهد. در سینمای ایران فیلمهای زیادی وجود ندارد که روایت غیرخطی آنها برای تماشاگر قابل تحمل باشد اما ریتم تند «عصریخبندان» به تماشاگر اجازه نمیدهد که خسته شود! کارگردان توانسته بازیهای خوبی از بازیگران زیاد و مطرح خود بگیرد. مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی، بهرام رادان، آنا نعمتی و سحر دولتشاهی بهخوبی از پس نقشهای خود برآمدهاند. در این فیلم کرامتی توانسته نقش یک زن معتاد به شیشه و پریشان را با اجرای حرکاتی مانند تیکهای عصبی - که احتمالا در فیلمنامه آمده بود- درآورد و به احتمال فراوان وی کاندیدای بهترین بازیگر زن هم خواهد شد. همچنین فرهاد اصلانی بازیهای خوب گذشته خود را تکرار کرده و در نشان دادن مردی که به او خیانت میشود موفق عمل میکند. «عصر یخبندان» برخلاف اکثر فیلمهای ایرانی که فقط لوکیشن آپارتمانی دارند، پرلوکیشن است چون اصولا کیایی از لوکیشنهای داخلی بیزار است. «عصر یخبندان» بارها از آپارتمان بیرون میآید و تماشاگر میتواند شهر و موقعیت لوکیشنهای داخلی را از نمای بیرون ببیند و این موضوع به پی بردن قصه کمک بسیاری میکند. قطعا «عصر یخبندان» یکی از بهترین فیلمها از نظر فرم خواهد بود. ارسال به دوستان
نگاهی به آثار اولین روز از جشنواره فیلم فجر
هیاهوی بسیار برای هیچ
مرتضی اسماعیلدوست: اولین روز از نمایش فیلمهای جشنواره فجر برخلاف فضاسازیهای امیدبخش از طلیعهای سرخوش، به حالی ناخوش از آثاری بیساختار از روایت و بیبهره از معنا و بینگاه از فرم به پایان رسید و هریک از چهار فیلم بخشهای سودای سیمرغ و نگاه اول، دیدگان مشتاق را حواله به بستری از خستگی داد. با این مقدمه، نقدی کوتاه از فیلمهای به نمایش درآمده در آسمان تماشای میلاد پیش روی شماست. ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم «فرار از قلعه رودخان»
ژامبون مرغ و خیارشور خوشمزه
زهرا حیدرزاده: حتی اگر پوستر فیلم را ندیده و بیهیچ اطلاعات قبلی روی صندلی سینما بنشینید تیتراژ فانتزی فیلم سینمایی «فرار از قلعه رودخان» خواهد گفت این فیلم کودک و نوجوان است. حوزه بسیار مهمی که سالهاست از آن غافلیم و یکی از دلایل این امر سختی کار در این حوزه است. برخلاف ظاهر اینگونه فیلمها کار رسانهای برای کودک و نوجوان بویژه در سینما به علت حساسیتهای این سن کار مشکلی است. بویژه در سالهای اخیر که جلوههای ویژه و داستانهای تخیلی اساس کار سینمای جهان شده است کار بر فیلمسازان داخلی مشکلتر شده است. شاید یکی از علتهای اینکه در سالهای اخیر فیلمهای این حوزه فقط نام کودک را یدک میکشند اما دنبال حرفهای بزرگسالانه خود هستند، همین امر باشد اما جای خوشحالی دارد که این فیلم نه به بهانه کودک و نوجوان بلکه برای آنهاست بنابراین وقتی میشنویم غلامرضا رمضانی، پروانه زرین بهترین کارگردانی را برای این فیلم بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی جشنواره کودکان و نوجوانان اصفهان از آن خود کرده متعجب نمیشویم. ارسال به دوستان
اخبار
انتشار یککتاب با موضوع حضرت مهدی(عج) در آمریکا ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|