|
ارسال به دوستان
وعده تعلیق تحریم خودرو چه شد؟
خودرو بعد از برجام هم گران شد
گروه اقتصادی: با وجود شعار دولت مبنی بر لغو تحریم خودرو پس از برجام و انعقاد قراردادهای رنگارنگ با خودروسازان اروپایی نهتنها نرخ خودرو کاهش نیافت بلکه گران شد و گرانتر هم خواهد شد! کمتر از یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری مانده است. این روزها همه در تبوتاب شعارهای تبلیغاتی، از رفع رکود تولید و بازگرداندن رونق خبر میدهند. برخی شرکتهای تولیدی اما با بهره بردن از فضای انتخاباتی و عدم تمرکز نهادهای ناظر بر بازار به صورت کاملا چراغ خاموش اقدام به آمادهسازی بازار برای افزایش قیمتها کردهاند. به گزارش مهر، 2 شرکت خودروساز که نبض بازار خودروی داخلی را در دست دارند بدون توجه به عدم موافقت شورای رقابت و تمایل دولت به عدم افزایش قیمتها در آستانه انتخابات به دنبال بالابردن چراغخاموش قیمت محصولاتشان هستند. این در حالی است که طبق گفتههای رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، اقدام به افزایش قیمت محصولات خودروسازان نیاز به تاییدیه و مجوزهای شورای رقابت داشته و بدون این مجوز هرگونه بالا بردن قیمت غیرقانونی است. این مقام مسؤول با تاکید بر عدم صدور مجوز افزایش قیمت تا اردیبهشت ماه گفت: شاخصهای دستورالعمل قیمتگذاری خودرو را در این ماه بررسی و در نهایت قیمتهای جدید را اعلام میکنیم اما تا زمان اعلام قیمتهای جدید هیچ خودروسازی اجازه افزایش قیمت ندارد. این تاکیدات در حالی مطرح میشود که پیش از این هم دیده شده برخی شرکتهای خودروساز با اعلام آزاد بودن قیمتها و دمیدن در شیپور رقابتی بودن قیمت، نبض بازار را به دست گرفتند. این تمایل به گران کردن اما بدون هیچگونه تغییر در کیفیت محصول و خدمات پس از فروش رخ داده و تنها با تبلیغ روی مدلهای جدید بازار را دچار موج افزایش قیمت میکند. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
دستور «امام خمینی(ره)» برای بررسی مجدد قانون اساسی- 1368ش ارسال به دوستان
تولید ریل ملی در هالهای از ابهام
تولید ریل ملی بیش از 20 سال است که از سوی شرکتهای راهآهن و ذوبآهن به مرحله تفاهمنامه رسیده اما هیچگاه تولید آن عملیاتی نشده است. به گزارش مهر، عباس آخوندی اخیرا در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد وزارت راهوشهرسازی آماده است همه تولیدات ریل داخلی را یکجا خریداری کند؛ با این وجود وضعیت قراردادهای شرکت راهآهن با شرکت ذوبآهن اصفهان در طول ۲ دهه گذشته عملا چیزی غیر از این ادعای آخوندی را نشان میدهد، به گونهای که راهآهن و ذوبآهن تا به حال 3 بار قرارداد تولید ریل ملی و فروش آن به راهآهن را با یکدیگر امضا کردهاند اما در هر 3 مرتبه، این قراردادها عملیاتی نشده است. به معنای دیگر تاکنون حتی یک کیلوگرم ریل ملی نه تولید شده و نه در ریلگذاریهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور استفاده شده است. بر اساس این گزارش، همکاری راهآهن و ذوب آهن نخستینبار در دهه ۷۰ مطرح شد و در سال ۷۳ نخستین تفاهمنامه بین این دو شرکت به امضا رسید اما پس از تولید نخستین سری از محصولات ذوبآهن، به دلیل آنچه کیفیت پایین ریل تولیدی عنوان میشد تولید آن ادامه نیافت و متوقف شد. با این حال پس از گذشت بیش از ۱۴ سال و در سال ۸۷ بار دیگر تفاهمنامهای درباره تولید ریل در داخل کشور به امضای آهنیها ـ راهآهن و ذوبآهن ـ رسید که آن هم پس از مدتی به دلیل کارشکنی راهآهن به بهانه از رده خارج بودن ریلهای تولیدی ذوبآهن با نام 33U به سرانجام نرسید و تولید ریل ملی ناکام ماند. در نهایت سال ۹۳ سومین تفاهمنامه مشترک میان ذوبآهن و راهآهن جهت تولید ریلهای 60UIC منجر به امضای قرارداد شد. این بار ذوبیها بودند که در اجرای قرارداد تعلل میکردند. پس از تأخیرهای مکرر ذوبآهن به بهانه عدم پایبندی راهآهن به تعهدات خود از جمله پیشخرید ریل، سرانجام آذرماه ۹۵ راهاندازی خط تولید ریل به اصطلاح ملی که از آلمان وارد شده بود در ذوبآهن به اتمام رسید و این خط تولید طی مراسمی با حضور معاون اول رئیسجمهور افتتاح شد. بر اساس این گزارش، مدتی بعد از افتتاح خط تولید ریل ملی در کارخانه ذوبآهن، شرکت راهآهن خبر از امضای قرارداد خرید ۴۰ هزار تن ریل تا پایان همان سال (۹۵) داد. این در حالی است که با گذشت چند ماه از انتشار این اخبار و عدم تولید و استفاده از ریل ملی برای محورهای آماده ریلگذاری، نشانههایی از بروز مشکلاتی جدید بر سر راه تولید ریل ملی دیده میشود. ارسال به دوستان
وضعیت بد تولید ملی بدتر شد
«پوشاک ایرانی» اسیر بیتدبیری و قاچاق
تولید پوشاک ایرانی این روزها به بدترین وضع خود طی 3 دهه اخیر رسیده و رشد روزافزون واردات بیرویه و قاچاق، این صنعت را به ورطه نابودی کشانده است. به گزارش تسنیم، براساس برنامههای دولت قرار بود برای ایجاد رونق اقتصادی اقدامات لازم برای مبارزه با قاچاق کالا انجام شود اما متأسفانه حجم کالاهای قاچاق هر روز در حال افزایش است و مکانیزم دقیقی برای مبارزه با آن وجود ندارد. البته هر کدام از مسؤولان بر اثرات مخرب قاچاق کالا تأکید میکنند اما هنوز ارادهای برای رفع این معضل نیست. برای بررسی چندوچون وضعیت کالاهای قاچاق در کشور فقط کافی است سری به بازار تهران بزنید تا از نزدیک شاهد وجود انواع مختلف کالای قاچاق در بازار تهران باشید. البته دولت تیرماه سال گذشته طرح ضربتی مبارزه با کالاهای قاچاق را در بازار شروع کرد که البته مبارزه تنها با قاچاق در سطح عرضه با نقدهای درستی هم مواجه شد ولی این کالاها همچنان با حربههای مختلفی از گمرکات کشور ترخیص شده و براحتی در بازار به فروش میرسد. امروز فعالان بازار بدون برگ سبز براحتی کالاهای خود را در بازار میفروشند و مشکلی ندارند؛ فقط رکود باعث شده رونقی در کسبوکار نداشته باشند. رضایی یکی از فروشندگان پوشاک در همین ارتباط با اشاره به اینکه در حال حاضر کالای قاچاق بهوفور در بازار وجود دارد، گفت: دولت هر چند وقت طرحهایی را برای جمعآوری کالاهای قاچاق آغاز میکند اما این موضوع مقطعی است و هنوز نتوانسته تأثیری برای عملکرد قاچاقچیان داشته باشد. وی با اشاره به اینکه عمده محصولات آرایشی بازار قاچاق است، افزود: در بخش پوشاک 80 درصد اجناس بازار قاچاق است. در حوزه فعالیت ما، برخی فروشندگان نمیتوانند 9 هزار تومان بابت یک روسری پول گمرک بدهند به همین دلیل به قاچاق رو میآورند. فروشنده دیگری با اعلام اینکه حضور گسترده کالاهای قاچاق و رکود بازار آسیبهای زیادی را به کسبه وارد کرده است، گفت: اصلاً ما در بازار چیزی به نام شب عید نداشتیم و همین موضوع ما را با مشکلات زیاد مالی روبهرو کرده است. وی با اشاره به اینکه اصلاً در این شرایط امکان فعالیت وجود ندارد، افزود: دولت چندین بار از برنامههای خود برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق گفته اما در عمل ما در بازار شاهد اتفاق جدیدی نیستیم و همچنان قاچاقچیان براحتی کسبوکار میکنند. مظاهریراد یکی از تولیدکنندگان حوزه پوشاک با اشاره به اینکه وضعیت بازار بسیار خراب است، گفت: از یک سال و نیم گذشته وضعیت تولید در حد فاجعه است بهنحوی که این موضوع از بعد از انقلاب تاکنون سابقه نداشته است. وی با بیان اینکه حجم قاچاق پوشاک بسیار افزایش یافته است، افزود: امروز سهم تولیدکننده داخلی فقط 5 درصد است که این امر اگر ادامه پیدا کند بهطور حتم ایران در بخش پوشاک همانند عربستان خواهد شد. این تولیدکننده پوشاک تصریح کرد: در حال حاضر اکثر واحدهای تولیدی پوشاک کشور تعطیل شده یا روند واردات را در پیش گرفتهاند. امروز تولید بهصرفه نیست و سود در انتقال پول به بانکهاست. وی اضافه کرد: تولیدکننده داخلی امروز تقاضای جدیدی از دولت ندارد بلکه فقط میخواهد دولت به وظایف خود عمل کند و بر سر تولید داخلی مانعتراشی نکند. باید تعرفه واردات پوشاک افزایش پیدا کند اما متأسفانه امروز براحتی کالای خارجی در بازار به فروش میرسد که این موضوع اصلاً بهنفع تولیدکننده داخلی نیست. ارسال به دوستان
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران:
فقط ۳۰ درصد واحدهای تولیدی فعالند
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: امروز در مجموع ۳۰ درصد واحدهای تولیدی فعالند که این امر نشان میدهد بخشی از ۷۰ درصد واحدهای تولیدی کشور تعطیل هستند یا با ظرفیت بسیار پایین فعالیت میکنند. سیدعبدالوهاب سهلآبادی در گفتوگو با تسنیم با اشاره به اینکه با تشدید مشکلات تولید، جلسات مختلفی طی سالهای اخیر برای اتخاذ یک تصمیم اساسی برگزار کردهایم، اظهار داشت: در همین زمینه با همفکری بخش دولتی و خصوصی و تعامل با عمده تولیدکنندگان کشور درصدد گردآوری پیشنهاداتی برای حل مشکلات هستیم. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه وضعیت فعلی بخش تولید با شرایط فعلی سیستم بانکی اصلا مناسب نیست، افزود: هر سال دیون واحدهای تولیدی سنگینتر میشود و هیچ تدبیری در این چند سال برای حل آن ارائه نمیشود. البته ارائه تسهیلات جدید هم بار جدیدی را به معوقات گذشته تولیدکنندگان اضافه کرده است. وی تصریح کرد: امروز در مجموع 30 درصد واحدهای تولیدی فعالند که این امر نشان میدهد بخشی از 70 درصد واحدهای تولیدی کشور تعطیل هستند یا با ظرفیت بسیار پایین فعالیت میکنند. سهلآبادی با اشاره به اینکه با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری همچنان انواع کالاهای قاچاق به وفور در بازار وجود دارد، گفت: در شرایطی که حجم واردات کالاهای مشابه تولید داخل به کشور زیاد است دیگر تولیدکننده داخلی توان رقابت در بازار را نخواهد داشت. وی تأکید کرد: در حال حاضر تسهیلاتی با بهرههای سنگین از سوی سیستم بانکی پرداخت میشود که هیچ تولیدکنندهای امکان دریافت آنها را ندارد. همچنین تا حد قابل توجهی از منابع مالی از چرخه تولید خارج شده که همین امر مانع توسعه و رفع مشکلات این بخش میشود. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|