|
اخبار
«ابوعلی کجاست؟» تجدید چاپ شد ارسال به دوستان
قفس تنگ است
ارسال به دوستان
سردار قاسم سلیمانی در پانزدهمین اجلاس سراسری روز جهانی مسجد:
مسجد مثل یک قرارگاه است
گروه فرهنگوهنر: اجلاس سراسری روز جهانی مسجد روز گذشته با حضور شخصیتهای مختلفی مانند سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، دکتر علیعسکری رئیس سازمان صداوسیما، خانواده شهید حججی و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سالن الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، آغاز این مراسم با قرائت پیام آیتالله مکارم شیرازی همراه بود. ارسال به دوستان
بهروز افخمی:
مدعیان روشنفکری، فاشیستترین نیروها هستند
بهروز افخمی اخیرا گفتوگویی با یکی از رسانهها داشته است که در آن به نکات مهمی پیرامون جریان روشنفکری اشاره کرده است. او درباره فیلم عروس گفت: هیچکس با فیلم عروس هیچ مشکلی نداشت، بعد از آنکه به نمایش عمومی درآمد و کیهان نقد موافق نوشت، همه مخالف شدند! وی افزود: معلوم شد این روشنفکری ایران است که ظرفیت ندارد. ما بعد از عید همهاش با این تهدید روبهرو بودیم که وقتی فیلم شروع شود، کیهان شدیداً فیلم را میزند، این اتفاق نیفتاد... معلوم شد این داستان افسانه است که کیهان موضع ایدئولوژیک دارد. اتفاقاً موضع ایدئولوژیک را گروهی که به روشنفکر معروف هستند، درباره فیلم عروس نشان دادند. بهمحض اینکه نقد موافق کیهان منتشر شد، دیگر ما هیچ نقدی از جانب فضای روشنفکری و از فضای سینمایی و... نداشتیم. فضا به طور کلی برگشت. شما در اکران عمومی عروس اصلاً نمیتوانید یک نقد موافق پیدا کنید در فضای روشنفکری که بر روزنامهها، مجلات و... مسلط بود. اگر یک پرونده درست کنید که در آن مجموع نقدهای مربوط به فیلم عروس در زمان جشنواره را یک جا جمع کرده باشید و مجموعه نقدهای اکران عمومی را جای دیگر جمع کرده باشید، وقتی این دو کتابچه را ورق بزنید، انگار دارند راجع به دو فیلم صحبت میکنند چون در کتابچه اول که مربوط به روزهای جشنواره است، هیچ نقد مخالفی وجود ندارد و در کتابچه دوم هیچ نقد موافقی وجود ندارد! وی همچنین اظهار داشت: میخواهم یک صفحه درست کنم و بعد هم اسمش را فضای مزاجی بگذارم و یک جمله هم زیر آن بنویسم که فضای مزاجی یعنی جایی که شما از روی بخار معده هرچه دلت میخواهد و هرچه به دهانت میآید میگویی و دنبال این نیستی با عقل جور در میآید یا نه. این را از همان موقع یعنی سر نمایش عمومی عروس، فهمیدم و فهمیدم در این مملکت اتفاقاً همهچیز برعکس است؛ یعنی درست کسانی که میگویند خیلی ظرفیت دارند، خیلی اهل نقد هستند، خیلی میفهمند و خیلی روشنفکر هستند، اتفاقاً تاریکفکرترین، بیفکرترین و فاشیستمسلکترین نیروهایی هستند که میتوانید پیدا کنید. به قول یوسف میرشکاک روشنفکر نه روشن است و نه فکر میکند. ارسال به دوستان
عرفانپور در جمع آفتابگردانها:
شاعران کمتجربه، از زبان محاوره استفاده نکنند
چهارمین کلاس از دومین اردوی آموزشی بانوان دوره ششم آفتابگردانها با حضور میلاد عرفانپور برگزار شد. عرفانپور در این کلاس و در سخنان خود که با محوریت «زبان شعر» برگزار شد ضمن تعریف زبان بیان داشت: زبان ماده خام و اولیه شعر است و اگر در انتخاب آن دقت نکنیم شعر ما مطلوب مخاطب نخواهد بود. عرفانپور ادامه داد: در پرداختن به زبان شعر عدهای دچار افراط و گروهی دچار تفریط شدهاند. گروه اول معتقدند اصل زبان است. زبانگرایی این دسته موجب شده است شعر آنها خالی از تصویر و خیال شود. در برابر آنها گروهی قرار دارند که رسالت شعر را تنها انتقال پیام میدانند. آنها به صرف رساندن پیام اکتفا میکنند و پیراستگی و شایستگی زبان برایشان اهمیتی ندارد. او افزود: هر دو تفکر آسیبزننده است و تعادل در برخورد با زبان است که میتواند مفید باشد. این شاعر در ادامه گفت: هر شاعر در هر مرحله از فعالیت ادبیاش داشتههای زبانی مختص به خود دارد و باید همواره تلاش کند به آنها عمق ببخشد. برای رسیدن به این هدف باید به چند اصل توجه داشت. از جمله آنها افزایش دادن منابع مطالعاتی است تا شاعر در سرایش شعر به تکرار نیفتد. مواجهه زیستی با کلمات، مواجهه شنیداری و بیانی نیز از دیگر راههایی است که شاعر با توجه به آن میتواند بر تاثیر شعرش در مخاطب بیفزاید. عرفانپور در ادامه افزود: اصطلاحا دوگانههایی در شعر وجود دارد که از جمله آنها دوگانه کهنه و نو است. اختلاف بر سر لزوم استفاده از زبان سنتی یا امروزی است. نمیتوان به صورت مطلق در این رابطه اظهارنظر کرد. زیرا آنچه در شعر مهم است استحکام و زیبایی و حفظ شیوایی شعر است. اگر این امر از طریق کلمات کهن هم اتفاق بیفتد ارزشمند است به شرط آنکه قابل فهم و فصیح باشد. وی در پایان به بررسی اختلافات در استفاده از زبان محاوره و معیار پرداخت و بر این مساله تاکید کرد: نمیتوان سرودن شعر را منحصر به یکی از آنها کرد و هیچکدام محکوم به حذف نیستند. زیرا آنچه برای ما اهمیت دارد حفظ بلاغت و فصاحت شعر است. اما استفاده از زبان شکسته و محاوره به شاعران کمتجربه که آشنایی کامل با ساختار زبان ندارند توصیه نمیشود. ارسال به دوستان
رویدادها
خبرنگاران شیعه، سنی و مسیحی در «خط تماس» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|